Provinciaal blad van Noord-Brabant
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 13104 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Brabant | Provinciaal blad 2022, 13104 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 5 september 2022 tot wijziging van de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant (Eerste wijzigingsregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant)
[[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 15 september 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2022, 10994.]
Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in 2 verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Provinciaal blad zal de toevoeging van paragraaf 3 (nieuw) verwerkt worden.]
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 en artikel 10 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat op 12 juli 2022 de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 is vastgesteld en hierin per abuis een onjuiste verwijzing naar de Regeling Europese EZK- en LNV-subsidies 2021 is opgenomen;
Overwegende dat deze omissie en een enkele verschrijving wijziging behoeft;
Overwegende dat de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 een aanbouwregeling is waar op een later moment nieuwe paragrafen aan kunnen worden toegevoegd;
Overwegende dat provinciale cofinanciering het Noord-Brabantse deel van de door de Europese Commissie gevraagde nationale cofinanciering valideert;
Overwegende dat de subsidiabele activiteiten van paragraaf 3 breed ingevuld kunnen worden en deze ruime invulling ten behoeve van een optimaal bereik van de doelstellingen wordt beoogd, achten Gedeputeerde Staten daar waar sprake is van staatssteun, in het kader van rechtvaardiging van staatssteun, de volgende steunmaatregelen van toepassing:
De Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.4, eerste lid onder a, wordt “en/of” vervangen door “of”.
Artikel 2.6 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2.10 wordt “artikel 2.11 van de Subsidieregeling OPZuid” vervangen door “artikel 2.9 van de Subsidieregeling OPZuid”.
In artikel 2.11 wordt “REES” vervangen door “REES 2021”.
Onder vernummering van paragraaf 3 tot paragraaf 4, en onder vernummering van de artikelen 3.1 tot en met 3.3 tot de artikelen 4.1 tot en met 4.3, wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
§3 Europese subsidies Interreg VI A
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
Interreg -programma: programma vastgesteld in het kader van de doelstelling “Europese territoriale samenwerking” van de Europese Unie en met het oog op het bevorderen van de samenwerking tussen lidstaten en hun regio’s binnen de Unie en tussen lidstaten, hun regio’s en derde landen, partnerlanden, andere gebieden of landen en gebieden overzee of organisaties voor regionale integratie en samenwerking;
Interreg -subsidie: subsidie op grond van een Interreg-programma;
Interreg VI A: Interreg-programma gericht op grensoverschrijdende samenwerking tussen aangrenzende regio’s ter bevordering van geïntegreerde en harmonieuze regionale ontwikkeling tussen naburige land- en zeegrensregio’s binnen Europa als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a van verordening 2021/1059 voor de periode 2021-2027;
leadpartner: partner in een samenwerkingsverband die op grond van een samenwerkingsovereenkomst de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het project draagt.
Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen of in het handelsregister ingeschreven natuurlijke personen.
Artikel 3.4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor grensoverschrijdende samenwerkingsprojecten waarvoor subsidie is of wordt aangevraagd op grond van een van de volgende programma’s Interreg VI A:
Artikel 3.6 Subsidiabele kosten
Artikel 3.7 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend binnen de openstelling van 10 september 2022 9.00 uur tot 31 december 2023 17.00 uur.
Gedeputeerde Staten stellen voor de openstellingsperiode, bedoeld in artikel 3.7, het subsidieplafond vast op € 3.691.250.
Artikel 3.11 verplichtingen subsidieontvanger
Onverminderd het eerste lid, doet de subsidieontvanger van subsidie als bedoeld in artikel 3.4, onder b en c, onverwijld schriftelijk melding aan Gedeputeerde Staten zodra aannemelijk is dat er wijzigingen in de begroting of het financieringsplan zijn waardoor de subsidiabele kosten van de aanvrager lager uitvallen.
Artikel 3.14 Bevoorschotting en betaling
Onder het verricht zijn van de activiteiten, bedoeld in artikel 20, zesde lid, artikel 21, tweede lid en artikel 22, tweede lid, onder a, van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant, wordt verstaan het moment waarop de aanvrager een vaststelling voor ontvangen bijdrage heeft ontvangen van voor de Interreg-subsidie.
’s-Hertogenbosch, 6 september 2022
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Toelichting behorende bij de Eerste wijzigingsregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant
In de Subsidieregeling cofinancierings Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant is een omissie ontstaan in het aanhalen van de landelijke regeling. Per abuis is Regeling EZK-subsidies en LNV-subsidies aangehaald en niet de Regeling EZK-subsidies en LNV-subsidies 2021. Beide regelingen zijn nog in werking. Om die reden is het vermelden van het jaartal essentieel voor het aanhalen van de juiste regeling. Het niet hanteren van de juiste verwijzing leidt in dit geval tot verwarring over de essentialia van subsidieverstrekking.
Ten tijde van het opstellen van de regeling was alleen het wijzigingsvoorstel van de REES 2021 bekend en om die reden is verwarring ontstaan over de definitieve verwijzing.
Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) programma Interreg VI A maakt het voor bedrijven en organisaties mogelijk om subsidie aan te vragen voor innovatieve en duurzame projecten geënt op grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van gezondheid, landbouw en voeding, grondstoffen, energie, klimaat, arbeidsmarkt en onderwijs, grensknelpunten en toerisme.
De provincie Noord-Brabant maakt onderdeel uit van een drietal grensoverschrijdende Europese programma’s, het Interreg Vlaanderen – Nederland, het Interreg Deutschland – Nederland en het Interreg Maas-Rijn programma). Deze Interreg VIA-programma’s bieden veel kansen om via grensoverschrijdende projecten met Duitse en Vlaamse partners een bijdrage te leveren aan de realisatie van de Europese en provinciale doelstellingen.
De EU stelt de subsidie beschikbaar op voorwaarde dat ook Rijk, provincies en bedrijfsleven meebetalen. Met het vaststellen van paragraaf 3 van de Subsidieregeling cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 Noord-Brabant is dit voor wat betreft de provincie Noord-Brabant geregeld.
De doelstellingen uit de reeds door de alle partners goedgekeurde verschillende Interreg programma’s sluiten perfect aan bij de doelstellingen van de provincie Noord-Brabant. Zo is het doel van de Interreg programma’s het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking geënt op innovatieve en duurzame ontwikkeling en zijn ook projecten op het gebied van samenwerking op het terrein van onderwijs, arbeidsmarkt, gezondheidszorg, klimaatadaptatie, duurzaam toerisme en water en bodem prioriteit. Door het cofinancieren van Brabantse projecten, wordt de kans vergroot dat deze projecten hun totale projectcofinanciering rond krijgen en daarmee een bijdrage kunnen leveren aan het realiseren van de provinciale doelen.
Deze eerste wijzigingsregeling biedt de juridische grondslag om cofinanciering te verlenen voor Interreg VI projecten.
De regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv) zijn op deze subsidieregeling van toepassing. De Asv is een kaderverordening. De verordening beschrijft op hoofdlijnen voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en bevat verder delegatie- en bevoegdheidsbepalingen. Daarnaast geeft de Asv algemene procedureregels voor subsidieverstrekking. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in de regeling.
Vanwege Europese vereisten om eventueel staatssteun te rechtvaardigen, en bindende voorschriften in o.a. Verordening (EU) 2021/1059 gaat, daar waar de Asv en Europese regelgeving niet op elkaar aansluiten, Europese regelgeving voor.
Verordening (EU) 2021/1059 bevat specifieke bepalingen over Europese territoriale samenwerking, Interreg. Verordening (EU) 2021/1060 en Verordening (EU) 2021/1058 zijn van toepassing op Interreg-programma’s, tenzij anders is bepaald in die verordeningen of in verordening (EU) 2021/1059, of indien Verordening (EU) 2021/1060 alleen van toepassing kunnen zijn op de doelstelling “investeren in werkgelegenheid en groei”.
Bij subsidieverlening op grond van deze regeling kan sprake zijn van staatssteun, indien de aanvrager een onderneming is in de zin van het Europese recht en voor het overige voldoet aan de criteria van staatssteun. Staatssteun is in beginsel verboden, maar uitzonderingen zijn mogelijk. De beoordeling of sprake is van staatssteun en welke rechtvaardiging zou kunnen worden toegepast (het meest voor de hand liggend is artikel 20 van de AGVV), en of wordt voldaan aan algemene vereisten waaronder het stimulerend effect en de Deggendorfclausule, wordt beoordeeld bij de aanvraag om Interreg-subsidie door het betreffende aangewezen autoriteit. In gevallen wordt de aanvraag om cofinanciering al gedaan voordat de aanvraag om Interreg-subsidie is gedaan of is verleend, om die reden is de opschortende voorwaarde bij verlening ook gericht op de hoogte van de subsidie.
In de praktijk wordt door het gemeenschappelijk interregsecretariaat voor de leadpartner subsidie gevraagd voor het gehele project in het kader van Interreg Deutschland- Nederland.
Subsidie voor de Interregprogramma’s Vlaanderen Nederland en Maas-Rijn kan alleen worden aangevraagd door de afzonderlijke Brabantse partners voor de kosten die zij zelf maken. Als er meerdere Brabantse partners zijn, kunnen er meerdere aanvragen worden ingediend.
Artikel 3.6 Subsidiabele kosten
Omdat subsidie voor de Interregprogramma’s Vlaanderen Nederland en Maas-Rijn wordt verstrekt aan de afzonderlijke Brabantse partners, zijn ook alleen die kosten die de Brabantse partner maakt subsidiabel. Als er meerdere Brabantse partners zijn, kunnen er meerdere aanvragen worden ingediend. Voor het Interreg-programma Deutschland-Nederland gaat het om de totale subsidiabele kosten van het project.
Verordening (EU) 2021/1059 bevat dwingende bepalingen ten aanzien van de kostensoorten en berekeningswijze van de subsidiabele kosten. In artikel 10 van de Asv is aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid toegekend regels te stellen met betrekking tot de door de subsidieaanvrager bij het berekenen van de subsidiabele kosten te hanteren uniforme kostenbegrippen en berekeningswijzen. Met het derde lid wordt hier vanwege Europese regelgeving, specifiek voor deze cofinancieringsparagraaf uitvoering aangegeven door aan te geven dat de Europese regelgeving wordt gevolgd.
Artikel 3.7 Vereisten subsidieaanvraag
Het Interreg-programma is opengesteld tot 31 december 2029. De openstellingsperiode voor cofinanciering is afhankelijk van de periode waarin het subsidieplafond c.q. budget beschikbaar is. Dit is in eerste instantie voor 2022 en 2023.
In het eerste lid is bepaald dat het subsidiepercentage maximaal 15% is. De hoogte van het toe te kennen percentage wordt immers beïnvloed door de cofinanciering die door andere provincies en het rijk wordt verstrekt.
De beslistermijnen zijn afhankelijk van Europese regelgeving en de verstrekking van de Interregsubsidie. Europese regelgeving gaat in dit geval dus voor op de Asv. Wel is hierbij zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de Asv.
Omdat wordt aangesloten bij het interreg-programma en Europese vereisten in onder andere Verordening (EU) 2021/1059 en Verordening (EU) 2021/1060 en om eventueel staatssteun te rechtvaardigen, gaat, daar waar de Asv en Europese regelgeving niet op elkaar aansluiten, Europese regelgeving voor. Dit betekent ook voor de vaststelling dat wordt afgeweken van de Asv omdat Europese regelgeving leidend is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-13104.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.