Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 125 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2022, 125 | ander besluit van algemene strekking |
Rectificatie: Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân van 30 november 2021 tot vaststelling van het openstellingsbesluit POP3+ maatregel 5 ‘niet-productieve investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS’ (Openstellingsbesluit POP3+ niet-productieve investeringen natuur- en waterdoelen 2022)
[Deze publicatie betreft een rectificatie vanwege het ontbreken van de hyperlinks in de oorspronkelijke publicatie. De oorspronkelijke publicatie is op 8 december 2021 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2021, 11838.]
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
gelet op artikel 1.3 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân; hierna te noemen: de Regeling;
De maatregel ‘niet-productieve investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS’ als nadere invulling op de algemene bepalingen zoals vastgesteld in hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Regeling open te stellen voor aanvragen; en
Het navolgende Openstellingsbesluit POP3+ niet-productieve investeringen voor natuur- en waterdoelen 2022, vast te stellen:
In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Regeling wordt in dit openstellingsbesluit verstaan onder:
Natuurbeheerplan 2022: In het natuurbeheerplan geeft de provincie aan voor welke gebieden in Fryslân subsidie kan worden aangevraagd voor het beheer van natuur, agrarische natuur en landschapselementen en wat de voorwaarden hiervoor zijn. Zoals door Gedeputeerde Staten is vastgesteld op 29 juni 2021;
Het subsidieplafond voor aanvragen die op grond van dit openstellingsbesluit worden ontvangen binnen het in artikel 2, eerste lid, bepaalde tijdvak vast te stellen op € 2.600.000,-- bestaande uit € 1.300.000,-- Europese middelen (ELFPO) en een provinciale bijdrage van € 1.300.000,--.
Op grond van artikel 1.3, vierde lid, aanhef en onder c, en van artikel 2.5.2 van de Regeling, kan subsidie uitsluitend aangevraagd en ontvangen worden door:
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Overeenkomstig artikel 2.5.1 van de Regeling kan subsidie worden verstrekt voor de volgende activiteiten:
Om voor subsidie, voor een activiteit als bedoeld in artikel 5, in aanmerking te komen moet worden voldaan aan de volgende subsidievereisten:
In afwijking van het bepaalde in artikel 1.7 van de Regeling dient een subsidieaanvraag te worden ingediend bij Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân via het SNN door middel van een daarvoor ontwikkelde webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl/pop3.
Artikel 10 Rangschikking op basis van geografische criteria
Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden op grond van artikel 1.15 en 2.5.5 van de Regeling door Gedeputeerde Staten gerangschikt op basis van geografisch criteria, waarbij een aanvraag die voldoet aan de in het tweede lid genoemde prioriteit 1 hoger wordt gerangschikt dan een aanvraag die voldoet aan de in het tweede lid genoemde prioriteit 2.
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.8 van de Regeling wordt subsidie geweigerd indien:
Artikel 12 Bevoorschotting op basis van realisatie
In aanvulling op artikel 1.23 van de Regeling kan maximaal één keer per kalenderjaar een aanvraag om een voorschot worden ingediend op basis van realisatie.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 1.17 van de Regeling is de subsidieontvanger verplicht:
aan te tonen dat de activiteit of activiteiten bijdragen aan het complimenteren van het Friese deel van het NNN en/of KRW-doelen middels de volgende geformuleerde doelstelling: inrichten of optimaliseren van de NNN-gebieden conform de natuurdoeltypen zoals aangegeven in het natuurbeheerplan 2022 of KRW-doelen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 30 november 2021.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius-Riemersma, MBA MCM
Artikelsgewijze toelichting bij Openstellingsbesluit POP3+ niet-productieve investeringen voor herstel biodiversiteit en natuur 2022
Het doel van deze subsidieopenstelling is het verder versterken van de natuur en biodiversiteit in NNN-gebieden en bij te dragen aan de KRW-doelen. Dit sluit aan op de natuur bescherm en ontwikkel doelen van de omgevingsvisie: De romte diele. De gebiedsontwikkelingsprojecten Alde Feanen, Achtkarspelen-Zuid, Beekdal Linde en Koningsdiep hebben de eerste prioriteit vanwege de natuur en water doelen die hier nog moeten worden gerealiseerd. De natuur en biodiversiteit in deze gebieden staat onder druk, onder andere door de omringende landbouw. Het is van belang, ook voor de landbouw, dat het NNN een robuust systeem vormt. Daarom is bij deze subsidieopenstelling gekozen om in te zetten op het herstel van natuur en biodiversiteit ter versterking van de (internationale) natuurwaarden zodat de biodiversiteit en natuurkwaliteit in Fryslân verhoogd worden.
Biodiversiteit speelt op alle niveaus en in alle processen binnen een landbouwbedrijf een belangrijke rol: de bodem, het gewas, het dier en de omgeving. Versterken van de biodiversiteit kan dus veel opleveren voor de agrarische sector. Denk hierbij aan efficiëntere benutting van input, weerbaardere productiefactoren, een stabielere productie en een evenwichtiger bedrijfssysteem. Het is daarom wenselijk dat partijen kunnen investeren in de versterking van de natuur en biodiversiteit in daarvoor belangrijke gebieden zoals die in het NNN van Fryslân.
Het bepaalde in dit openstellingsbesluit dient te worden gelezen in samenhang met het bepaalde in de Regeling. In de Regeling staan bijvoorbeeld verplichtingen waaraan iedere subsidieontvanger zich moet houden. Lees daarom naast het openstellingsbesluit ook de Regeling even goed door alvorens een aanvraag in te dienen.
In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Regeling wordt in dit openstellingsbesluit verstaan onder:
Gebiedsontwikkelingsprojecten: de gebieden Koningsdiep, Alde Feanen, Beekdal Linde en Achtkarspelen-Zuid zoals met zwarte omlijning op de kaart die te vinden is op deze website: Plattelandsontwikkelings-programma (POP) | Fryslân onder maatregel 5, openstelling 2022.
KRW: Kader Richtlijn Water, de KRW doelen voor de verschillende gebieden staan beschreven in ontwerp: WKP Factsheets Ontwerp SGBP 2022-2027 (waterkwaliteitsportaal.nl).
Kaart Natuur: Op deze kaart staan de NNN-gebieden binnen de provincie Fryslân aangeduid, subsidiabele activiteiten kunnen binnen deze gebieden plaats vinden. Zoals door Provinciale Staten is vastgesteld op 25 juni 2014 in de Verordening Romte 2014 bijlage 8 kaart nummer 3. Daarnaast is dit de link naar de kaart: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.9921.PVR2014FryslanGC-GC02/b_NL.IMRO.9921.PVR2014FryslanGC-GC02_8.pdf
Kaart herstel NNN: Op deze kaarten worden de zwart en blauw omlijnde gebieden waar subsidiabele activiteiten kunnen plaats vinden aangegeven: Plattelandontwikkelings-programma (POP) | Fryslan, onder maatregel 5 2022. Deze kaarten zijn opgenomen als integraal deel van dit openstellingsbesluit in bijlage 1.
Natuurbeheerplan 2022: In het natuurbeheerplan geeft de provincie aan voor welke gebieden in Fryslân subsidie kan worden aangevraagd voor het beheer van natuur, agrarische natuur en landschapselementen en wat de voorwaarden hiervoor zijn. Deze is vastgesteld op 29 juni 2021. Het natuurbeheerplan is te vinden op: Natuurbeheerplan 2022 | Fryslân
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Uitsluitend de niet-productieve investeringen in de gebiedsontwikkelingsproject gebieden en de overige NNN-gebieden zijn subsidiabel. Niet-productieve investeringen zijn investeringen die niet leiden tot een aanzienlijke stijging van de waarde of de rentabiliteit van het landbouwbedrijf of een andere onderneming. Daarnaast dienen de activiteiten een link te hebben met de landbouw. Denk hierbij bijvoorbeeld aan effecten van emissies op natuur of water.
De subsidiabele kosten zijn de kosten waar subsidie voor kan worden verkregen. Deze kosten bestaan uit de kosten ten behoeve van de niet-productieve investeringen zelf en voorbereidingskosten zodat de activiteiten weloverwogen kunnen plaatsvinden. De kosten zijn subsidiabel als deze adequaat en noodzakelijk zijn voor het behalen van het doel van de activiteit. Alle activiteiten dienen aantoonbaar bij te dragen aan de geformuleerde doelstelling die is opgenomen in artikel 7 Subsidievereisten. De aankoop van grond is niet opgenomen als subsidiabele activiteit.
Binnen deze subsidieopenstelling kunnen de subsidiabele personeelskosten berekend worden middels een Vereenvoudigde kostenoptie (VKO) overeenkomstig artikel 1.9a van de Regeling. Voor de berekening van bijdrage in natura dient artikel 1.11 te worden gebruikt en voor de berekening van onbetaalde eigenarbeid dient artikel 1.11a te worden gebruikt. Met betrekking tot de voorbereidingskosten komen deze conform artikel 1.12 derde lid slechts voor subsidie in aanmerking indien zij gemaakt zijn binnen één jaar voordat de aanvraag voor subsidie is ingediend.
Subsidieaanvragen die onder het POP3 en POP3+ worden ingediend, dienen een directe link met de landbouw te hebben. Deze dient gemotiveerd te worden in het projectplan. Landbouw is gebaat bij goede biodiversiteit en milieuomstandigheden. Een robuust ecosysteem c.q. sterke biodiversiteit heeft een positieve invloed op de landbouw in de omringende gebieden. Daarmee sluiten we aan op de uitgangspunten van het Europese landbouwbeleid voor de verduurzaming en vergroening van de sector.
De subsidiabele activiteiten binnen deze openstelling zijn de activiteiten in de gebiedsontwikkelingsprojecten Koningsdiep, Alde Feanen, Beekdal Linde en Achtkarspelen-Zuid en de overige NNN-gebieden. De realisatie van natuur in deze gebieden sluit in sommige gevallen aan op de KRW-doelen. De gebieden die in aanmerking komen voor subsidie zijn aangegeven op de kaart ‘herstel NNN’ en de kaart ‘Natuur’. Op de kaart ‘herstel NNN’ staan de gebiedsontwikkelingsprojecten aangegeven met een zwarte omlijning en de additionele gebieden voor KRW-doelen met blauwe omlijning. Door de combinatie van natuur en water doelen mogelijk te maken wordt efficiëntie nagestreefd.
Bij deze openstelling richt de provincie Fryslân zich op robuuste en omvangrijke projecten, waarmee kosteneffectiviteit bereikt wordt in de uitvoering. Dit wordt bereikt doordat er vanwege omvang van het subsidieplafond in combinatie met de overige voorwaarden, een samenhangend pakket aan maatregelen kan worden ontwikkeld. Om robuuste en omvangrijke projecten te stimuleren is de subsidiedrempel € 500.000,--.
De provincie streeft ernaar dat een groot deel van de subsidie besteed wordt aan fysieke maatregelen. Om die reden is er een grens gesteld aan het totaal aan proces- en voorbereidingskosten van maximaal 30% van de subsidiabele kosten. Deze 30% geldt voor het totaal(bedrag) van de aanvraag. Het percentage mag voor individuele maatregelen hoger zijn indien het gemiddelde van de totale aanvraag niet meer dan 30% is. In het geval btw aantoonbaar niet verrekenbaar of niet compensabel is, mag dit meegenomen worden bij de berekening van de hoogte van de subsidiabele kosten.
Dit artikel dient in samenhang te worden gelezen met artikel 1.16a van de Regeling waarin staat vermeld dat niet meer subsidie wordt verleend dan is aangevraagd.
Artikel 10 Rangschikking op basis van geografische criteria
Voor de rangschikking van de aanvragen wordt gebruik gemaakt van geografische criteria. Dit houdt in dat alleen activiteiten in bepaalde gebieden in aanmerking komen voor subsidie. Daarnaast is er prioriteit gegeven aan de gebiedsontwikkelingsprojecten en de aangrenzende KRW-gebieden ten opzichte van de overige NNN-gebieden. Daarom zal eerst het subsidieplafond worden uitgeput met aanvragen die betrekking hebben op de prioriteit gebieden aangegeven op de kaart ‘herstel NNN’ met zwarte en blauwe omlijning. Hierna zullen subsidieaanvragen die betrekking hebben op de overige nog niet volledige gerealiseerde NNN-gebieden in de provincie Fryslân in aanmerking komen.
Op grond van artikel 1.15 lid vijf van de Regeling wordt, indien een of meerdere aanvragen eenzelfde plaats in de rangschikking hebben en de som van de toe te kennen subsidiebedragen het subsidieplafond overstijgt, door middel van loting bepaald welke aanvraag of aanvragen gehonoreerd worden.
Artikel 12 Bevoorschotting op basis van realisatie
Het is mogelijk één keer per kalender jaar een voorschot op basis van realisatie aan te vragen conform artikel 1.23 van de Regeling. Het voorschot wordt uitsluitend verleend op basis van gerealiseerde kosten en betalingen. Elke aanvraag om een voorschot bevat een verslag omtrent de voortgang van de maatregelen als bedoeld in artikel 1.17 van de Regeling. Een aanvraag om een voorschot wordt uitsluitend gehonoreerd wanneer deze minimaal 25% van de verleende subsidie of minimaal € 50.000,-- betreft.
De activiteit of activiteiten dienen te zijn gerealiseerd voor 30 juni 2024. Het verzoek tot vaststelling van de subsidie dient ook uiterlijk op 31 oktober 2024 te zijn ontvangen. Verzoeken ontvangen na die tijd worden niet meer in behandeling genomen.
De activiteit of activiteiten dienen aantoonbaar bij te dragen aan het complimenteren van het Friese deel van het NNN en/of KRW-doelen middels de volgende geformuleerde doelstelling: inrichten of optimaliseren van de NNN-gebieden conform de natuurdoeltypen zoals aangegeven in natuurbeheerplan 2022 of KRW-doelen. Als niet aan deze verplichting kan worden voldaan kan er op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013 een wijzigingsverzoek worden ingediend, conform artikel 1.26 van de Regeling POP 3 subsidies provincie Fryslân. Vervolgens is het aan GS om een besluit te nemen over het wijzigingsverzoek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2022-125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.