Rectificatie: Besluit- van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 26 maart 2019 nr. 954884/1193474, tot wijziging van de Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017

[Deze bekendmaking betreft een rectificatie vanwege het ontbreken van de toelichting. De oorspronkelijke bekendmaking heeft op 3 april 2019 plaatsgevonden via het Provinciaal blad 2019, 2447.]

 

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat het om uitvoeringstechnische redenen wenselijk is de Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017

te wijzigen;

 

Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;

 

Besluiten:

ARTIKEL I

De Uitvoeringsregeling subsidie herstructurering en intelligent ruimtegebruik bedrijventerreinen Noord-Holland 2017 wordt als volgt gewijzigd:

 

A

Artikel 1, onderdeel g, komt te luiden:

 

g. A-B-C-D lijst: de A-B-C-D lijst behorend bij het Uitvoeringsprogramma toekomstbestendige werklocaties zoals jaarlijks geactualiseerd en door Gedeputeerde Staten vastgesteld;

 

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Het vierde lid komt te luiden:

    • 4.

      Subsidie kan worden verstrekt ten behoeve van een bedrijventerrein:

      • a.

        waarvoor subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt verstrekt;

      • b.

        waarvoor in het kader van een eerdere uitvoeringsregeling van de Provincie Noord-Holland gericht op herstructurering en intelligent ruimtegebruik voor bedrijventerreinen in de afgelopen vijf jaar al subsidie is verstrekt voor een activiteit als bedoeld in het eerste lid.

  • 2.

    Onder vernummering van het vijfde en zesde lid tot het zesde en zevende lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:

    • 5.

      Subsidie als bedoeld in het vierde lid wordt verstrekt indien subsidieontvanger één of meer subsidies aan natuurlijke personen en privaatrechtelijke rechtspersonen verstrekt en deze uitsluitend worden aangewend voor fysieke maatregelen ten behoeve van de verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden of voor duurzaamheidsmaatregelen voor bedrijfspanden. 

C

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel c door een punt, vervalt het eerste lid, onderdeel d.

  • 2.

    Onder vernummering van het derde lid naar het vierde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 3.

    Subsidie als bedoeld in artikel 3, derde lid, wordt verstrekt voor de kosten van de inzet van externe kennis en ervaring bij het uitvoeren van procesmaatregelen.

D

In artikel 12, vierde lid wordt ‘vierde lid’ vervangen door ‘vijfde lid’.

 

E

In artikel 16, derde lid, wordt ’16 weken’ vervangen door ’13 weken’.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.

 

Haarlem, 26 maart 2019

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

A.Th.H. van Dijk, voorzitter.

R.M. Bergkamp, provinciesecretaris.

Algemene toelichting op de uitvoeringsregeling HIRB 2017  

Deze subsidieregeling heeft tot doel om projecten te stimuleren die voorzien in het herstructureren van verouderde bedrijventerreinen in Noord-Holland waardoor verrommeling wordt tegengegaan en het vestigingsklimaat voor bedrijven wordt verbeterd. Bij een herinrichting of herstructurering wijzigt het ontwerp of profiel van een bedrijventerrein. Bijvoorbeeld door de aanleg van parkeerplaatsen of het verwijderen van een groenstrook om een fietspad aan te leggen. Deze regeling geeft de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor het nemen van fysieke maatregelen op haven- en bedrijventerreinen. De regeling biedt ook de mogelijkheid om procesmaatregelen als onderdeel van een subsidieaanvraag mee te nemen. De veroudering op haven- en bedrijventerreinen kan worden aangepakt met drie typen maatregelen waarvoor subsidie kan worden aangevraagd:

  • 1.

    Herstructurering van de openbare ruimte:

    Met subsidie kunnen bijvoorbeeld de bereikbaarheid en veiligheid van een terrein worden verbeterd. Het gaat hier om activiteiten die plaatsvinden in de openbare ruimte van een haven- of bedrijventerrein, zoals infrastructurele ingrepen om een terrein op te knappen.

     

  • 2.

    Herstructurering van de private ruimte:

    Naast het aanpakken van de openbare ruimte wordt met de uitvoeringsregeling HIRB17 beoogd private kavels te herstructureren. Daarom kan ook subsidie worden aangevraagd om al dan niet gezamenlijk met de ondernemers private kavels te herstructureren. Subsidie is niet bedoeld voor casco aanpassingen aan gebouwen.

     

  • 3.

    Het verstrekken van subsidies aan particulieren door de subsidieontvanger voor duurzame verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden:

    Het aanzicht van bedrijfspanden is vaak beeldbepalend voor het gehele terrein. Daarom kan ook subsidie worden aangevraagd om het duurzaam verbeteren van het aanzicht van bedrijfspanden te stimuleren. Dit kan door het verstrekken van subsidies - al dan niet op basis van een eigen subsidieregeling - waardoor ondernemers in staat gesteld worden om investeringen te doen m.b.t. het aanzicht van hun pand. De ingreep zorgt voor een beter aanzicht van de gevel en bijvoorbeeld voor afscherming van opslag aan de voorzijde of een groenafscherming van de zichtbare achterkanten. Binnen dit onderdeel kunnen ook duurzaamheidsmaatregelen worden meegenomen.

    Subsidieaanvragen voor dit onderdeel kunnen in combinatie met aanvragen voor fysieke maatregelen worden gedaan, maar ook separaat als het terreinen betreft waarvoor in de afgelopen vijf jaar al eerder een HIRB-subsidie voor fysieke herstructurering is verleend.

     

    Samen met de subsidieaanvragen voor fysieke maatregelen kan ook subsidie voor daarmee samenhangende procesmaatregelen worden aangevraagd. Met deze procesmaatregelen wordt beoogd het proces van daadwerkelijke herstructurering te versnellen. Met het inhuren van externe begeleiding bij de herstructurering kan een stevige impuls gegeven worden aan gemeenten die nog in de planfase van een project zitten.

 

Artikelsgewijze toelichting

Ad artikel 3, vierde lid

Met het aanzicht van een bedrijfspand worden de gevel en het vooraanzicht van een bedrijfspand bedoeld. De activiteit moet een op duurzame wijze toegepaste verbetering van het aanzicht van het bedrijfspand betreffen. Het mag niet gaan om regulier onderhoud.

Omdat met de HIRB17 subsidie wordt ingezet om subsidieverstrekking door de aanvrager te Financieren, dient de aanvrager aan te geven welke beeldkwaliteits- en duurzaamheidsopgaven worden opgelost en hoe de inzet van de subsidie zal leiden tot een verbeterde kwaliteit van het bedrijventerrein.

Duurzaam beheer is essentieel voor de toekomstbestendigheid van terreinen. Dit geldt ook voor de terreinen die in het recente verleden zijn geherstructureerd. Deze subsidiemogelijkheid staat daarom ook open voor aanvragen m.b.t. terreinen waarvoor in de afgelopen vijf jaar een HIRB-subsidie voor fysieke herstructurering is verleend.

 

Ad artikel 10, onderdeel b

Onder start verstaan we een (juridische) handeling die de investering onomkeerbaar maakt.

 

Ad artikel 10 onderdeel d

Voor regulier en achterstallig onderhoud op bedrijventerreinen wordt geen subsidie verleend.

Activiteiten zoals het vervangen van de riolering, het verwijderen van asbest en grondsanering, schilderwerk t.b.v. achterstallig onderhoud, vervanging en activiteiten ter uitvoering van wettelijke taken zoals de versterking van waterkeringen, zijn niet subsidiabel.

 

Ad artikel 11, vierde lid, onderdeel c

Hiermee wordt de inzet van eigen uren van de aanvrager bedoeld. Dus alleen de kosten voor externe inhuur van personeel zijn subsidiabel.

 

Ad artikel 12, vierde lid

Voor de activiteiten ter verbetering van het aanzicht van bedrijfspanden moeten derden minimaal 75% van de kosten bijdragen.

 

Ad artikel 14, tweede lid, onderdeel a:

effect van de ingreep ten opzichte van de investering: Bij de beoordeling van dit criterium wordt gekeken naar de invulling van de onderstaande elementen in het projectplan ten opzichte van de gevraagde subsidie. Uitgangspunt daarbij is hoe meer elementen onderdeel uitmaken van het projectplan hoe hoger de score, maar tegelijk gaat het om de invulling van het element ten opzichte van de potentiële mogelijkheden:

  • -

    Hoeveel hectare wordt geherstructureerd;

  • -

    Welke ruimtewinst wordt gerealiseerd (hier gaat het ook om het gebruik maken van leegstaande panden, intensivering ruimtegebruik);

  • -

    De afstemming van het project met de regio en met ondernemers;

  • -

    De ruimtelijke kwaliteitsverbetering;

Ad artikel 14, tweede lid, onderdeel b:

urgentie: De ABCD lijsten geven de indicatie van urgentie. Projecten op de A+-lijst krijgen 10 punten, projecten op de A-lijst 8, projecten op de B-lijst 6, projecten op de C-lijst 3 en op de D-lijst 1 punt.

 

Ad artikel 14, tweede lid, onderdeel c:

de uitvoeringsperiode van het project wordt aan de hand van de projectplanning beoordeeld: hoe langer de uitvoeringsperiode hoe lager de score voor dit criterium

 

Ad Ad artikel 14, tweede lid, onderdeel d.

Investering in concrete duurzame maatregelen

Wanneer het project praktische duurzame maatregelen meeneemt in de fysieke uitvoering van het project. Denk hierbij aan het realiseren van voorzieningen op de gebieden energie, water, grondstoffen, afval, nutsvoorzieningen, biodiversiteit gebouwen, verkeer en vervoer, ruimtelijke inrichting, ruimtelijke kwaliteit die leiden tot een lagere milieubelasting en zorgvuldig ruimtegebruik op een bestaand bedrijventerrein. Hoe meer maatregelen hoe meer punten.

Maximaal 10.

 

Naar boven