Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 2024D47954 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 2024D47954 |
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Najaarsnota) (Kamerstuk 36 625 XVI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Mohandis
De griffier van de commissie,
Heller
Nr. |
Vraag |
1 |
Kunt u het bedrag van de inzet van de landsadvocaat van € 3,7 miljoen specificeren? Om wat voor verschillende type zaken ging dit? |
2 |
Kunt u per type zaak een overzicht geven van het aantal keer dat de landsadvocaat is ingezet? |
3 |
Hoe vaak heeft u met inzet van de landsadvocaat geprocedeerd tegen mensen en in welke zaken was dat het geval? |
4 |
Hoe werkt het wanneer er Zorgverzekeringswet (Zvw)-middelen worden gebruikt als dekking voor maatregelen/taakstellingen op de VWS-begroting? In hoeverre zijn deze financieringsstromen gescheiden? |
5 |
Kan aangegeven worden wat de reden is dat er zo laat in het jaar nog ruim € 22 miljard verplichtingenbudget nodig is? |
6 |
Zijn de extra verplichtingen nodig voor nieuw beleid? Zo ja, welk beleid en zo nee, waarom is het dan niet meegenomen in de oorspronkelijke begroting? |
7 |
Hoe werkt het wanneer er Wet langdurige zorg (Wlz)-middelen worden gebruikt als dekking voor maatregelen/taakstellingen op de VWS-begroting? In hoeverre zijn deze financieringsstromen gescheiden? |
8 |
Wat zijn de voornaamste redenen dat er minder aanvragen voor subsidieregelingen zijn dan beoogd? |
9 |
Kunt u nader toelichten wat het voor de Hervormingsagenda Jeugd, de Subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg en de specifieke uitkering (SPUK) «niet beoogde jeugdzorgkosten vanwege verblijf» betekent als de meevallers op de VWS-begroting worden overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds? |
10 |
Waarom is gekozen om in 2024 bij de Voorjaarsnota 2024 het totale verplichtingenbudget voor VWS met € 17 miljard te verlagen en bij de Najaarsnota 2024 weer met € 22 miljard te verhogen? |
11 |
Kunt u bewerkstelligen dat in toekomstige (suppletoire) begrotingen minder slingerbewegingen voorkomen en in één keer de juiste omvang van het verplichtingenbudget ter autorisatie aan de Kamer wordt voorgelegd? |
12 |
Welke autorisatie geeft de Kamer aan u nu het verplichtingenbudget met € 22 miljard wordt opgehoogd? Betekent dit dat er volgend jaar minder vrije ruimte is voor bestedingen? Wat is de reden dat dit niet kon wachten tot te Voorjaarsnota? Kunt u een specificatie van verplichtingen die worden aangegaan van dit bedrag (bedragen boven een miljoen graag vermelden) naar de Kamer sturen? |
13 |
Wat zijn de oorzaken dat er in 2024 minder wordt uitgegeven voor de regeling Veelbelovende Zorg dan het beschikbare budget? Kunt u een specificatie in bedragen erbij geven? Zijn er minder subsidieregelingen verstrekt dan verwacht en zo ja, hoeveel minder en waarom? |
14 |
Kunt u een toelichting en uitsplitsing in bedragen geven van het verplichtingbudget (in miljoenen) die in Voorjaarsnota 2024 zijn verlaagd met € 17 miljard en bij de Najaarsnota 2024 zijn verhoogd met € 22 miljard? |
15 |
Welke consequenties heeft het verhogen van het verplichtingenbudget voor de begroting 2025? Heeft dit tot consequentie dat er minder budget voor 2025 nodig is en bij welke budgetten is dan minder geld nodig? |
16 |
Wat wordt exact verstaan onder medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)? Betreft dit alleen levensreddende handelingen? Kunt u uw antwoord toelichten? |
17 |
Wanneer wordt de evaluatie van het programma Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) naar de Kamer gestuurd? |
18 |
Wanneer is het onderzoek klaar wat dient als juridische basis voor het wetsvoorstel gezonde gemeenten (juridische handvatten voor gemeenten om ongezonde producten te weren)? |
19 |
Wanneer bent u voornemens om het wetsvoorstel gezonde gemeenten ((juridische handvatten voor gemeenten om ongezonde producten te weren) naar de Kamer te sturen? |
20 |
Hoe worden de gezondheidseffecten van het JOGG, en gratis schoolmaaltijden in het bijzonder, geëvalueerd? |
21 |
Hoe draagt het JOGG in het algemeen en/of gratis schoolmaaltijden in het bijzonder bij aan de adviezen van de Gezondheidsraad en RIVM om minder dierlijk en meer plantaardig eten te bevorderen? |
22 |
Worden onderwijsinstellingen gepeild over hun wensen op het gebied van gezonde voeding? |
23 |
Hoe wordt geleerd van ervaringen uit het buitenland wat betreft het JOGG en gratis schoolmaaltijden? |
24 |
Wat is de reden dat de verplichtingen voor het in stand houden van de basiscapaciteit en de uitvoering van de najaarscampagne COVID-19-vaccinaties zijn verhoogd? Wat is er veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke begroting? |
25 |
Kunt u een nadere uiteenzetting van de meerjarige verplichtingen van ZonMw-programma's geven, inclusief bijbehorende kosten? |
26 |
Op basis van welke cijfers zijn de kosten voor de bevolkingsonderzoeken geraamd? Waarom is er in de oorspronkelijke begroting geen rekening gehouden met eventuele hogere deelname als een hogere deelname een ambitie is van het kabinet? |
27 |
Wat is het effect van de in 2024 gedeeltelijke uitgave door de verkoop van Intravacc op de begroting van 2025? |
28 |
Is er nu € 13,9 miljoen ruimte ontstaan in de VWS-begroting 2025, omdat er in 2024 al is uitbetaald aan Intravacc? |
29 |
Bevat de VWS-begroting 2025 op dit moment in feite € 13,9 miljoen ruimte nu een voorziene betaling in 2025 voor Intravacc alsnog in 2024 is gedaan? |
30 |
Waaruit zijn de mutaties op het beoogde budget voor eerstelijnszorg te verklaren? |
31 |
Wat is de reden dat dat het verplichtingenbudget curatieve zorg met € 3,5 miljard zo sterk afwijkt van de begroting en wat is de reden dat dit niet eerder werd voorzien? Kunt u een uitsplitsing geven van die verplichtingen die zijn aangegaan worden en in welke jaren worden die aangegaan? |
32 |
Wat verklaart de eenmalige piek in declaraties van geestelijke gezondheidszorg (ggz)-zorg bij de Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden? Is er in 2023 meer gebruik gemaakt van ggz-zorg door onverzekerden dan in 2024? |
33 |
Gezien het feit dat de Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden afgelopen jaar € 15 miljoen duurder uitviel, lijkt een bezuiniging van € 20 miljoen dan haalbaar? |
34 |
Wat is de reden dat de kosten van de subsidieregeling Veelbelovende Zorg lager zijn dan opgenomen in de ramingen? Wat gebeurt er met het niet gebruikte budget van de subsidieregeling Veelbelovende Zorg? |
35 |
Wordt er onderzoek gedaan naar de oorzaak van de piek in declaraties van geleverde zorg bij de Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden en of deze declaraties wel of niet terecht zijn ingediend? |
36 |
Hoe verklaart u de algehele stijging van ggz-declaraties en kosten van de ziekenhuizen op basis waarvan de raming voor het CAK geactualiseerd moest worden en dus hoger uitviel? Zet deze stijging naar verwachting door in 2025? |
37 |
Hoeveel budget was er in 2024 voor deze regeling beschikbaar en hoeveel daarvan is inmiddels benut? |
38 |
Komt het in 2024 niet gebruikte budget voor deze regeling in latere jaren weer beschikbaar of vloeit dit terug de schatkist in? |
39 |
Hoeveel budget was er in 2024 voor de regeling Veelbelovende Zorg beschikbaar en hoeveel daarvan is inmiddels benut? |
40 |
Waarvoor is € 41,3 miljoen onder de noemer «inclusiviteit» concreet bestemd? |
41 |
Waarom wordt het budget voor inclusiviteit in de 2e suppletoire begroting verlaagd met € 33 miljoen? |
42 |
Wat is de reden van de verlaging met € 35,3 miljoen van de Stimuleringsregeling wonen en zorg in de 2e suppletoire begroting? |
43 |
Waarom wordt de post «toegang tot zorg en ondersteuning» met totaal € 5 miljoen teruggedraaid in de 2e suppletoire begroting? |
44 |
Kunt u inzake het verhogen van het verplichtingenbudget curatieve zorg een uitsplitsing sturen van de verplichtingen (in bedragen met toelichting) die zijn aangegaan worden en in welke jaren worden die aangegaan? |
45 |
Wat is de reden dat het verhogen van het verplichtingenbudget langdurige zorg enkele maanden geleden bij het indienen van de begroting niet was voorzien? Kunt u een uitsplitsing in bedragen (boven een miljoen) aan de Kamer sturen en een toelichting geven van de verplichtingen die zijn aangegaan en in welke jaren die worden aangegaan? |
46 |
Wat is de reden dat een aantal projecten binnen de stimuleringsregeling e-health thuis zijn opgeschort? Om welke projecten gaat het? |
47 |
Wat is de oorzaak van de vertraging in het uitzetten van het programma Patiënten- en gehandicaptenorganisaties en het ZonMw-programma Versterking Regionale participatie 2024–2027? |
48 |
Komt het vrijvallen van € 8 miljoen op de post van arbeidsmarktbeleid in de zorg door vertraging in de uitvoering, door minder aanvragen dan verwacht of door beiden? Door het gebruik van en/of is dit niet duidelijk, kan dit nader worden toegelicht? |
49 |
Wat is de reden van vertraging in de opstart van de Nationale Zorgreserve? En loopt dit inmiddels op schema? |
50 |
Hoe kan het dat niet alle gereserveerde middelen voor zorgmedewerkers met langdurige post-covid-klachten in 2024 worden uitgegeven? Waar komt de vertraging in de uitvoering vandaan? Worden deze middelen verschoven naar 2025? |
51 |
Wat zijn de redenen dat het budget van de SPUK «niet beoogde kosten jeugdzorg» van € 60 miljoen in 2024 maar de helft is benut? |
52 |
Kan worden toegelicht waarom het resterende budget van € 30,3 miljoen van de SPUK «niet beoogde kosten jeugdzorg» wordt teruggeboekt naar het Gemeentefonds als het eerder vanuit Gemeentefonds is overgeheveld naar VWS, artikel 5? |
53 |
Blijft het resterende budget van € 30,3 miljoen welke is teruggeboekt naar het gemeentefonds aldaar behouden voor de jeugdzorg? |
54 |
Hoe was de verhouding vast personeel versus extern personeel (Roemernorm) voor 2024 geraamd en wat is deze nu? Kunt u dit uiteenzetten voor de laatste vijf jaar? |
55 |
Wat verklaart de onderuitputting bij de post World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie? |
56 |
Waarom valt het budget voor externe inhuur bij het kerndepartement € 22,2 miljoen euro hoger uit en het budget voor eigen personeel € 32 miljoen euro lager? Hoe verhoudt zich dit tot de doelstelling om minder externen in te huren bij de departementen? Wat zijn de oorzaken hiervan en welk personeel betreft het? |
57 |
Welke opdrachten verschuiven er zoal naar de externe inhuur en waarom juist specifiek die opdrachten? |
58 |
Wat verklaart verhoging van € 31.8 miljoen euro op externe inhuur? Hoeveel meer fte's zijn ingevuld door externe inhuur dan gepland? |
59 |
Kunt u een overzicht geven van de uitgaven en financiële situatie van de Integraal Zorgakkoord (IZA)-gelden en transformatiemiddelen? Hoeveel is in 2024 besteed, en hoe verhoudt zich dit tot de kasschuif van € 900 miljoen van de jaren 2024, 2025 en 2026 naar de jaren 2027 en 2028? |
60 |
Wat is de oorzaak van de onderuitputting apotheekzorg? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2024D47954.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.