Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 XVI Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,FleurAgema

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2024, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt (Kamerstukken II, 36625, nr. 1).

De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.

De mutaties op de instrumenten worden toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2024.

In de beantwoording van de Kamervragen over de suppletoire begroting september is toegezegd dat vanaf de 2e suppletoire begroting ook de mutaties op verplichtingen toegelicht worden.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

35.456.816

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

37.276.995

Stand suppletoire begroting september 2024

 

37.926.616

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Vermogensverschaffing verkoop Intravacc

1

13.864

2) Uitspraak van CBb terugbetaling boetezaken

1

11.200

3) SOV regeling

2

12.900

4) Veelbelovende Zorg

2

‒ 11.600

5) Zorgtoeslag

8

681.000

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

38.502.346

Toelichting

  • 1. Bij de verkoop van Intravacc aan FDI is overeengekomen dat een bedrag aan Intravacc B.V. als vermogensverschaffing wordt overgemaakt. Hierdoor zijn de uitgaven van artikel 1 verhoogd.

  • 2. Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in het kader van terugbetaling van boetezaken van verkoopbonussen Tabak wordt het budget van de NVWA verhoogd. De terugbetaling leidt tot hogere uitgaven dan geraamd.

  • 3. Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van

    de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactua­liseerd, dit betreft € 16,9 miljoen. De kosten ten behoeve van de Oekraïnse ontheemden vallen € 4,0 miljoen lager uit.

    Tezamen vallen hierdoor de uitgaven € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.

  • 4. De kosten in het kader van de subsidieregeling Veelbelovende Zorg zijn lager dan opgenomen in de ramingen. Hierdoor is minder budget nodig dan beschikbaar was.

  • 5. Voor de zorgtoeslag, die in de ontwerpbegroting in eerste instantie als saldo van uitgaven en ontvangsten geraamd wordt, zijn nu ook de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde ontvangsten door terugvorderingen. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

178.122

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

262.763

Stand suppletoire begroting september 2024

 

282.764

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Ontvangst afrekening coronaperiode 2022 en 2023

1

64.700

2) Zorgtoeslag

8

681.000

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

1.022.657

Toelichting

  • 1. In 2022 en 2023 zijn o.a. aan de GGD'en en de LCCB middelen verstrekt voor de uitvoering van het covid-beleid. De vaststellingen over die periode zijn afgewikkeld. Dit leidt tot een teruggave van middelen waardoor de ontvangsten op artikel 1 worden verhoogd.

  • 2. Voor de zorgtoeslag, die in de ontwerpbegroting in eerste instantie als saldo van uitgaven en ontvangsten geraamd wordt, zijn nu ook de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen euro.

In de onderstaande tabel zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties van de premiegefinancierde zorguitgaven Zvw en Wlz opgenomen. Deze mutaties worden uitgebreid toegelicht bij de Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ) in paragraaf 5.4.

Tabel 4 Belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties premiegefinancierde zorguitgaven Zvw en Wlz 2024 (Tweede suppletoire begroting) t.o.v. de ontwerpbegroting 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Art.

2024

Uitgaven

  

Zorgverzekeringswet (Zvw)

11

 

Actualisering Zvw-uitgaven

 

‒ 82.794

   

Wet langdurige zorg (Wlz)

12

 

Actualisering Wlz-uitgaven

 

‒ 9.226

Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg

 

‒ 20.967

   

Ontvangsten

  

Wet langdurige zorg (Wlz)

12

 

Actualisering eigen bijdragen Wlz

 

6.500

3 Beleidsartikelen

3.1 Artikel 1 Volksgezondheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.960.091

488.691

2.448.782

     
 

Uitgaven

2.407.243

44.692

2.451.935

     

1.10

Gezondheidsbeleid

1.000.112

18.330

1.018.442

 

Subsidies (regelingen)

52.020

51

52.071

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

52.010

51

52.061

 

Overige

10

0

10

 

Opdrachten

5.862

‒ 3.390

2.472

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

5.862

‒ 3.390

2.472

 

Bijdrage aan agentschappen

184.315

13.854

198.169

 

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

144.176

12.768

156.944

 

RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

39.736

1.197

40.933

 

Overige

403

‒ 111

292

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

449.084

8.931

458.015

 

ZonMw: Programmering

449.084

8.516

457.600

 

Overige

0

415

415

 

Bijdrage aan medeoverheden

308.831

‒ 1.116

307.715

 

Lokale aanpak

308.826

‒ 1.116

307.710

 

Overige

5

0

5

1.20

Ziektepreventie

1.203.834

19.890

1.223.724

 

Subsidies (regelingen)

401.100

47.917

449.017

 

Ziektepreventie

88.330

46.456

134.786

 

Bevolkingsonderzoeken

233.095

9.300

242.395

 

Vaccinaties

79.675

‒ 7.839

71.836

 

Opdrachten

79.821

‒ 33.957

45.864

 

Ziektepreventie

68.223

‒ 33.455

34.768

 

Pandemische paraatheid

11.598

‒ 502

11.096

 

Bijdrage aan agentschappen

507.038

33.166

540.204

 

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

325.052

57.062

382.114

 

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

59.209

618

59.827

 

RIVM: Vaccinaties

107.470

‒ 11.256

96.214

 

Pandemische paraatheid

15.294

‒ 13.258

2.036

 

Overige

13

0

13

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.308

0

1.308

 

LCCB

1.308

0

1.308

 

Bijdrage aan medeoverheden

207.912

‒ 41.100

166.812

 

Pandemische paraatheid

92.473

‒ 41.100

51.373

 

Overige

115.439

0

115.439

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

6.655

13.864

20.519

 

Afwikkeling Intravacc

6.655

13.864

20.519

1.30

Gezondheidsbevordering

163.056

3.291

166.347

 

Subsidies (regelingen)

79.855

11.252

91.107

 

Preventie van schadelijk middelengebruik

30.332

1.975

32.307

 

Gezonde leefstijl en gezond gewicht

25.942

6.441

32.383

 

Letselpreventie

6.828

2.290

9.118

 

Bevordering van seksuele gezondheid

15.469

777

16.246

 

Overige

1.284

‒ 231

1.053

 

Opdrachten

12.845

‒ 5.911

6.934

 

Gezondheidsbevordering

12.845

‒ 5.911

6.934

 

Bijdrage aan agentschappen

3.352

‒ 1.267

2.085

 

Overige

3.352

‒ 1.267

2.085

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13

0

13

 

Overige

13

0

13

 

Bijdrage aan medeoverheden

66.991

‒ 783

66.208

 

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

16.286

‒ 800

15.486

 

Seksuele gezondheid

50.705

17

50.722

1.40

Ethiek

40.241

3.181

43.422

 

Subsidies (regelingen)

36.254

1.413

37.667

 

Abortusklinieken

24.820

1.770

26.590

 

Medische ethiek

11.434

‒ 357

11.077

 

Opdrachten

1.231

689

1.920

 

Medische ethiek

1.231

689

1.920

 

Bijdrage aan agentschappen

2.756

1.079

3.835

 

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

2.756

1.079

3.835

     
 

Ontvangsten

64.737

56.000

120.737

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in 2024 in totaal met € 489 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025 en verder. De ophoging van het verplichtingenbudget heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven in 2024. Voor kasuitgaven in 2025 en verder is het vaak noodzakelijk om een verplichting aan te gaan op een eerder moment. Om zo uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder.

Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor onder andere:

  • Het aangaan van verplichtingen voor het in stand houden van de basiscapaciteit en de uitvoering van de najaarscampagne Covid-19 vaccinaties van de GGD'en (€ 106 miljoen);

  • Het vastleggen van meerjarige verplichtingen van ZonMw-programma's (€ 102 miljoen);

  • Verplichtingen voor de SPUK's gezondheidsbevordering voor GGD'en en gezondheidsbescherming voor gemeenten (totaal € 40 miljoen);

  • Verplichtingen voor het RIVM, opdrachten kenniscentra en bevolkingsonderzoeken (€ 110 miljoen);

  • Voor de bijdrage aan de NVWA in 2025 (€ 59 miljoen);

  • Voor subsidies Bevolkingsonderzoeken, Preventie schadelijk middelengebruik, Letselpreventie en Gezonde leefstijl (€ 72 miljoen).

Uitgaven

  • 1. Gezondheidsbeleid

Bijdrage agentschappen

Nederlandse Voedsel- en WarenautoriteitOp 20 februari heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in het kader van terugbetaling van boetezaken van verkoopbonussen Tabak. Hierdoor wordt het budget voor de NVWA verhoogd met € 11,2 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,6 miljoen.

2.Ziektepreventie

Subsidies

Er is € 41 miljoen beschikbaar voor de versterking van IV-voorzieningen van GGD GHOR. Deze middelen stonden ten onrechte op het instrument bijdrage aan medeoverheden geboekt en zijn nu overgeboekt naar subsidies.

Doordat meer mensen deelnemen aan de bevolkingsonderzoeken zijn de kosten hoger uitgevallen dan in de begroting was opgenomen. Dit betreft in totaal € 7,8 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,5 miljoen.

Opdrachten

Door onder andere de afwikkeling van opdrachten vanuit de Dienst Testen (directie tijdens de covid pandemie) valt circa € 15,5 miljoen vrij. Dit betreft generaal beschikbaar gestelde middelen die volgens de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken terug­ vloeien naar de staatskas.

Verder wordt er budget voor biomedisch onderzoek overgeboekt naar ZonMw. Dit bedraagt € 5,5 miljoen.

Met enkele kleinere mutaties wordt het totale budget voor opdrachten daarmee per saldo met € 34 miljoen verlaagd.

Bijdrage aan Agentschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

De ophoging van het budget RIVM opdrachtverlening aan kenniscentra betreft overboekingen van technische aard vanuit andere begrotingsintru­ menten. Voor de aanschaf van vaccins is circa € 20 miljoen overgeboekt en voor de aanpassing van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) € 7,5 miljoen. Vanwege het ontwikkelen van een ASSET-faciliteit, om te voldoen aan de toenemende vraag naar analyses van complexe gegevens, is € 14,4 miljoen overgeboekt naar het RIVM en voor diverse programma's in het kader van pandemische paraatheid € 13,3 miljoen.

Tezamen met enkele kleinere mutaties betreft de totale ophoging circa € 57 miljoen.

RIVM Vaccinaties

Voor de aanschaf van covid-vaccins is ruim € 11 miljoen overgeboekt van RIVM Vaccinaties naar RIVM Opdrachtverlening aan kenniscentra.

Pandemische Paraatheid

Er is € 13,3 miljoen overgeboekt naar het instrument RIVM Opdrachtverlening aan kenniscentra voor diverse RIVM-programma's. Het gaat onder meer om middelen voor de versterking van de informatievoorziening bij het RIVM (€ 3 miljoen), voor de Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding (€ 3 miljoen), de uitvoering van RIVM-vaccinatieprogramma's (€ 4,2 miljoen) en enkele kleinere opdrachten voor een totaal van € 3,1 miljoen.

Bijdrage aan medeoverheden

Pandemische Paraatheid

Vanuit het instrument Bijdrage medeoverheden is € 41 miljoen overgeboekt naar het instrument Subsidies voor de versterking van IV-voorzieningen van GGD GHOR.

Vermogensverschaffing/-onttrekking

Afwikkeling Intravacc

Bij de verkoop van Intravacc aan FDI is overeengekomen dat een bedrag aan Intravacc B.V. als vermogensverschaffing wordt overgemaakt. Deze uitgaven hebben gedeeltelijk in 2024 plaatsgevonden. Hierdoor is het instrument met € 13,9 miljoen verhoogd.

3. Gezondheidsbevordering

Subsidies

Gezonde leefstijl en gezond Gewicht

Er heeft een (technische) herschikking binnen het artikel onderdeel 1.3 gezondheidsbeleid plaatsgevonden van € 4,6 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,8 miljoen.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn verhoogd door onder meer de vaststelling en afrekening van covid-werkzaamheden van GGD'en (€ 39 miljoen) en de LCCB (€ 11,2 miljoen) over de jaren 2022 en 2023. Daarnaast is vanuit de afrekening van opdrachten van Dienst Testen circa € 2 miljoen ontvangen. Totaal zijn de ontvangsten met € 56 miljoen verhoogd.

3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

675.193

3.524.238

4.199.431

     
 

Uitgaven

4.116.593

‒ 9.524

4.107.069

     

2.10

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

517.792

9.314

527.106

 

Subsidies (regelingen)

228.099

212.982

441.081

 

Medisch specialistische zorg

75.534

8.160

83.694

 

Curatieve ggz

11.613

‒ 305

11.308

 

Eerstelijnszorg

5.229

‒ 393

4.836

 

Lichaamsmateriaal

25.601

0

25.601

 

Medische producten

110.122

205.520

315.642

 

Opdrachten

14.938

‒ 940

13.998

 

Medisch specialistische zorg

3.617

1.121

4.738

 

Curatieve ggz

1.333

‒ 595

738

 

Eerstelijnszorg

1.646

‒ 913

733

 

Lichaamsmateriaal

2.301

‒ 151

2.150

 

Medische producten

6.041

‒ 402

5.639

 

Bijdrage aan agentschappen

37.723

3.292

41.015

 

aCBG

8.227

3.373

11.600

 

CIBG

27.911

326

28.237

 

Overige

1.585

‒ 407

1.178

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

25.132

0

25.132

 

Overige

25.132

0

25.132

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.000

180

1.180

 

Overig

1.000

180

1.180

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

210.900

‒ 206.200

4.700

 

Kapitaalverschaffing Pallas

210.900

‒ 206.200

4.700

2.34

Ondersteuning van het zorgstelsel

3.598.801

‒ 18.838

3.579.963

 

Subsidies (regelingen)

167.040

‒ 1.458

165.582

 

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

1.825

0

1.825

 

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

95.992

12.900

108.892

 

Regeling veelbelovende zorg

45.895

‒ 11.600

34.295

 

Medisch specialistische zorg

5.872

‒ 1.001

4.871

 

Medisch specialistische zorg

689

‒ 321

368

 

Curatieve ggz

0

31

31

 

Eerstelijnszorg

2.766

‒ 132

2.634

 

Overige

14.001

‒ 1.335

12.666

 

Bekostiging

3.372.114

‒ 7.800

3.364.314

 

Rijksbijdrage 18-

3.303.300

0

3.303.300

 

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

68.814

‒ 7.800

61.014

 

Inkomensoverdrachten

15.761

6.200

21.961

 

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

15.661

6.200

21.861

 

Overige

100

0

100

 

Opdrachten

24.936

‒ 15.152

9.784

 

Risicoverevening

1.957

‒ 500

1.457

 

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

9.343

‒ 4.900

4.443

 

Medisch specialistische zorg

148

114

262

 

Curatieve ggz

1.687

‒ 386

1.301

 

Eerstelijnszorg

114

0

114

 

Passende Zorg

9.877

‒ 9.680

197

 

Overige

1.810

200

2.010

 

Bijdrage aan agentschappen

9.077

50

9.127

 

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

9.077

50

9.127

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

9.873

‒ 678

9.195

 

Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden

8.105

200

8.305

 

Overige

1.768

‒ 878

890

     
 

Ontvangsten

80.217

‒ 7.000

73.217

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in totaal met € 3,5 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Om de Rijksbijdrage 18- vanaf januari 2025 uit te kunnen betalen zal de betalingsverplichting in 2024 moeten worden vastgelegd. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget in 2024 opgehoogd met circa € 3,4 miljard. Daarnaast heeft een technische correctie van € 93,5 miljoen aan verplichtingenbudget plaatsgevonden ten behoeve van het budget voor medische isotopen. Verder is de verplichtingenruimte voor IPCEI Health opgehoogd met € 24,6 miljoen om de betalingsverplichtingen tot en met 2029 in 2024 aan te kunnen gaan.

Uitgaven

Subsidies medische producten

De financieringsuitgaven aan stichting Pallas ten behoeve van medische isotopen waren voor 2024 initieel geraamd op het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking. De verwachting was dat de kapitaalovereenkomst in 2024 getekend zou worden. Echter, deze overeenkomst wordt pas in 2025 getekend. Tot die tijd worden de financieringsuitgaven bekostigd via het instrument subsidie. Als gevolg hiervan heeft een technische herschikking plaatsgevonden en is het instrument subsidies verhoogd met een bedrag van € 206,2 miljoen.

Tezamen met een aantal andere kleine mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 205,5 miljoen hoger uit.

Kapitaalverschaffing Pallas

Zoals reeds toegelicht onder subsidies medische producten vallen door een technische herschikking de uitgaven op dit budget € 206,2 miljoen lager uit.

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 16,9 miljoen. Deze bijstelling is met name veroorzaakt door een eenmalige piek in declaraties van in 2023 geleverde ggz-zorg. Daarnaast is er een algehele stijging te zien van ggz-declaraties en kosten van de ziekenhuizen.

Ten behoeve van de Oekraïense ontheemden, verwacht het CAK in de actuele prognose € 11,0 miljoen aan SOV-kosten. Dit is € 4,0 miljoen lager dan het beschikbare budget van € 15,0 miljoen. De omvang van de declaraties voor zorg aan Oekraïense ontheemden is lager dan eerder verwacht. De uitgaven vallen lager uit omdat het aantal Oekraïners dat direct naar Nederlandse ziekenhuizen komen, zoals soldaten, lager is dan verwacht. Deze meevaller valt, conform de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken, generaal vrij.

Tezamen vallen hierdoor de uitgaven op dit budget € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.

Regeling veelbelovende zorg

De regeling Veelbelovende Zorg verloopt in twee fases. De eerste fase is de voorbereidingsfase waarin de aanvragen worden getoetst op haalbaarheid, innovatie en de verwachte meerwaarde voor de zorg. In de tweede fase worden deze aanvragen beoordeeld. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten afwijken van de opgenomen ramingen. In 2024 zijn de werkelijke kosten lager. Hierdoor is er € 11,6 miljoen minder nodig dan het beschikbare budget.

Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)

Naast begrotingsgefinancierde curatieve uitgaven zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.

In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Zvw vallen.

Naast de bruto Zvw-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: het eigen risico Zvw, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Zvw-uitgaven minus het eigen risico Zvw vormt de netto Zvw-uitgaven.

Tabel 7 Premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten 2024 (bedragen x € 1.000)

Art.

 

Stand ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2)

Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2)

11

Bruto Zvw-uitgaven

62.561.086

‒ 81.644

62.479.442

 

Eigen risico Zvw

3.417.996

0

3.417.996

 

Netto Zvw-uitgaven

59.143.090

‒ 81.644

59.061.446

     

3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

5.648.648

17.440.213

23.088.861

     
 

Uitgaven

21.693.850

‒ 56.127

21.637.723

     

3.10

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

395.732

‒ 53.308

342.424

 

Subsidies (regelingen)

30.478

34.192

64.670

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

10.840

‒ 2.909

7.931

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

604

17.894

18.498

 

Inclusieve samenleving

1.507

12.909

14.416

 

Kennis en informatiebeleid

9.017

10.126

19.143

 

Overige

8.510

‒ 3.828

4.682

 

Opdrachten

124.010

‒ 43.794

80.216

 

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

66.153

1.070

67.223

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.344

‒ 2.138

206

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

3.942

‒ 915

3.027

 

Inclusiviteit

41.342

‒ 33.086

8.256

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.420

‒ 1.076

344

 

Overige

8.809

‒ 7.649

1.160

 

Bijdrage aan agentschappen

21.663

‒ 11.914

9.749

 

Overige

21.663

‒ 11.914

9.749

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

14.872

3.331

18.203

 

Doventolkvoorzieningen

14.872

3.331

18.203

 

Bijdrage aan medeoverheden

156.559

177

156.736

 

Overige

156.559

177

156.736

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

48.150

‒ 35.300

12.850

 

Stimuleringsregeling wonen en zorg

48.150

‒ 35.300

12.850

3.21

Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

21.298.118

‒ 2.819

21.295.299

 

Subsidies (regelingen)

211.185

9.209

220.394

 

Zorg merkbaar beter maken

112.184

7.201

119.385

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

25.443

1.147

26.590

 

Palliatieve zorg en ondersteuning

73.558

861

74.419

 

Bekostiging

20.852.200

0

20.852.200

 

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

5.302.200

0

5.302.200

 

Bijdrage Wlz

15.550.000

0

15.550.000

 

Opdrachten

18.777

‒ 984

17.793

 

Zorgdragen voor langdurige zorg

18.777

‒ 984

17.793

 

Bijdrage aan agentschappen

471

104

575

 

Algemeen

471

104

575

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

196.245

‒ 9.708

186.537

 

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

57.294

‒ 9.565

47.729

 

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

138.951

‒ 143

138.808

 

Bijdrage aan medeoverheden

19.240

‒ 1.440

17.800

 

Overige

19.240

‒ 1.440

17.800

     
 

Ontvangsten

23.034

0

23.034

     

Toelichting

Verplichtingen

Daar waar de mutatie betrekking heeft op de geraamde uitgaven 2024 (€ 53,4 miljoen), is dit toegelicht bij de uitgaven. Het verplichtingenbudget is daarnaast met € 17,4 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025. Deze mutatie heeft betrekking op:

  • € 6,0 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de BIKK (Rijksbijdrage In Kosten van Kortingen) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.

  • € 11,4 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de bijdrage Wlz (Wet langdurige zorg) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.

Uitgaven

1. Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

Subsidies (regelingen)Passende zorg en levensbrede ondersteuningDe uitgaven van «stimuleringsregeling technologie in ondersteuning en zorg» (STOZ) en «stimuleringsregeling e-health thuis» (SET) doen zich dit jaar niet voor (€ 6,2 miljoen). De STOZ regeling is later opgengesteld dan eerder voorzien. Ook zijn er tot aan september minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Daarnaast zijn in 2024 binnen de SET regeling een aantal projecten opgeschort. Overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 24,1 miljoen. Dit betreft onder andere het budget voor de SET en STOZ welke intieel op het instrument bijdrage aan agentschappen begroot waren.Inclusieve samenlevingOp basis van een raming van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt bij de «stimuleringsregeling wonen en zorg» naar verwachting minder uitgaven (€ 10,6 miljoen) plaats dan budgettair beschikbaar is. De overige mutaties zijn technisch van aard en bedragen € 23,5 miljoen. Dit betreft voornamelijk de middelen van de «subsidieregeling zorggeschikte woningen» die zijn overgeheveld van het instrument storting/onttrekking begrotingsreserve naar het instrument subsidies.Kennis en informatiebeleidDit budget bestaat voornamelijk uit de instellingssubsidie aan Movisie en de projectsubsidies 'werkplaatsen sociaal domein'. De mutatie van € 10,1 miljoen is van technische aard. Dit betreft herschikkingen binnnen het instrument subsidies en overhevelingen van het instrument opdrachten.

Opdrachten

Inclusiviteit

De meerkosten voor Oekraïense ontheemden in het sociaal domein, zijn op dit artikelonderdeel verwerkt. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden vanuit de Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid ligt bij gemeenten. Hiervoor was in 2024 al € 25,2 miljoen geraamd. De uiteindelijke kosten voor gemeenten voor deze meerkosten is in 2024 vastgesteld op € 29,8 miljoen op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden en een onderzoek naar de gemaakte kosten bij gemeenten. Dit bedrag wordt in 2024 beschikbaar gesteld aan gemeenten via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds.

Daarnaast heeft een (technische) herschikking plaatsgevonden van € 6,8 miljoen. Tezamen met een aantal kleine technische mutaties heeft dit per saldo geleidt tot een verlaging van het budget van opdrachten inclusiviteit met € 33,1 miljoen.

Bijdrage aan agentschappenOverigeHet budget voor de subsidieregelingen SET en STOZ is overgeheveld naar het subsidiebudget passende zorg en levensbrede ondersteuning.

Storting/onttrekking begrotingsreserveStimuleringsregeling wonen en zorgEr vindt een overheveling plaats naar het subsidiebudget inclusieve samenleving voor de subsidieregeling zorggeschikte woningen.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)

Naast begrotingsgefinancierde uitgaven voor de langdurige zorg zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.

In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Wlz-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Wlz vallen.

Naast de bruto Wlz-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: de eigen bijdragen Wlz, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Wlz-uitgaven minus de eigen bijdragen Wlz vormt de netto Wlz-uitgaven.

Tabel 9 Premiegefinancierde Wlz-uitgaven en -ontvangsten 2024 (bedragen x € 1.000)

Art.

 

Stand ontwerpbegroting 2025 (1)

Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2)

Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2)

12

Bruto Wlz-uitgaven

36.682.904

‒ 36.693

36.646.211

 

Eigen bijdrage Wlz

2.317.107

0

2.317.107

 

Netto Wlz-uitgaven

34.365.797

‒ 36.693

34.329.104

3.4 Artikel 4: Zorgbreed beleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.316.671

213.603

1.530.274

     
 

Uitgaven

1.471.803

‒ 36.604

1.435.199

     

4.10

Positie cliënt en transparantie van zorg

79.300

‒ 6.449

72.851

 

Subsidies (regelingen)

65.351

‒ 12.342

53.009

 

Patiënten- en gehandicaptenorganisaties

46.758

‒ 11.442

35.316

 

Transparantie van zorg

18.593

‒ 900

17.693

 

Opdrachten

3.602

5.893

9.495

 

Ondersteuning cliëntorganisaties

329

4

333

 

Transparantie van zorg

1.261

0

1.261

 

Overige

2.012

5.889

7.901

 

Bijdrage aan agentschappen

10.347

0

10.347

 

CIBG

10.347

0

10.347

4.20

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

705.895

‒ 18.680

687.215

 

Subsidies (regelingen)

671.781

‒ 14.386

657.395

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

367.063

‒ 10.951

356.112

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

295.296

0

295.296

 

Overige

9.422

‒ 3.435

5.987

 

Opdrachten

17.499

‒ 4.294

13.205

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

16.954

‒ 4.069

12.885

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

20

0

20

 

Overige

525

‒ 225

300

 

Bijdrage aan agentschappen

16.387

0

16.387

 

CIBG

16.387

0

16.387

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

228

0

228

 

OECD

228

0

228

4.30

Informatiebeleid

138.231

‒ 15.966

122.265

 

Subsidies (regelingen)

67.958

36

67.994

 

Informatiebeleid

61.526

36

61.562

 

Overige

6.432

0

6.432

 

Opdrachten

45.513

‒ 15.462

30.051

 

Informatiebeleid

43.289

‒ 13.762

29.527

 

Overige

2.224

‒ 1.700

524

 

Bijdrage aan agentschappen

23.953

‒ 540

23.413

 

Informatiebeleid

23.953

‒ 540

23.413

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

807

0

807

 

Overige

807

0

807

4.40

Inrichting zorgstelsel

330.761

594

331.355

 

Subsidies (regelingen)

438

0

438

 

Programma's zorgstelsel

438

0

438

 

Opdrachten

613

0

613

 

Overige

613

0

613

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

329.710

594

330.304

 

CAK

154.571

‒ 5.271

149.300

 

NZa

79.163

2.722

81.885

 

ZiNL

94.520

3.165

97.685

 

CSZ

1.434

0

1.434

 

Overige

22

‒ 22

0

4.50

Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

217.616

3.897

221.513

 

Subsidies (regelingen)

4.405

302

4.707

 

Algemeen

4.405

302

4.707

 

Bekostiging

201.049

3.463

204.512

 

Zorg en welzijn

15.058

‒ 9.192

5.866

 

Zorg en welzijn

185.991

12.655

198.646

 

Opdrachten

2.990

‒ 485

2.505

 

Zorg

306

‒ 56

250

 

Welzijn

2.684

‒ 429

2.255

 

Bijdrage aan medeoverheden

9.172

617

9.789

 

Overige

9.172

617

9.789

     
 

Ontvangsten

32.869

11.993

44.862

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in totaal met € 214 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. De ophoging van het verplichtingenbudget heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven in 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.

Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor onder andere:

  • € 12,5 miljoen voor het vastleggen van verplichtingen voor instellingssubsidies aan patiënten- en gehandicaptenorganisaties.

  • € 155 miljoen voor opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt.

Uitgaven

1. Positie cliënt en transparantie van zorg

Subsidies

Patiënten – en gehandicaptenorganisatiesHet uitzetten van dit programma en het ZonMw-programma Versterking Regionale participatie 2024-2027 heeft vertraging opgelopen. Het hiervoor gereserveerde budget in 2024 van € 7,9 miljoen is niet besteed.

Opdrachten

Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor de afkoop aan het UMC Utrecht van de resterende looptijd van 34 jaar voor de beheer- en bewaarplicht van de medische dossiers van het failliete ziekenhuis MC Slotervaart. Samen met enkele kleinere mutaties leidt dit tot € 5,9 miljoen hogere uitgaven.

2. Opleidingen, beroepenstructuur en Arbeidsmarkt

Subsidies

Door vertraging in de uitvoering worden niet alle gereserveerde middelen voor Zorgmedewerkers met langdurige post-Covid klachten en het Investeringsakkoord Opleiden Wijkverpleging in 2024 uitgegeven. Hierdoor valt respectievelijk € 2,3 miljoen en € 4 miljoen vrij. Daarnaast valt door vertraging in de uitvoering en/of minder aanvragen dan verwacht op het arbeidsmarktbeleid in de zorg € 8 miljoen vrij.

Opdrachten

Door vertraging in de opstart vallen de kosten voor het inrichten en onderhouden van de Nationale Zorgreserve lager uit dan begroot. Er valt circa € 2,0 miljoen vrij in 2024.

3. Informatiebeleid

Opdrachten

Voor gegevensuitwisseling op de BES-eilanden is € 1,5 miljoen overgeheveld naar het instrument bekostiging. Daarnaast wordt voor de interne ontwikkeling van functionaliteiten ten behoeve van gegevensuitwisseling «Generieke functies» en «Mijn Gezondheidsoverzicht» € 9,4 miljoen overgeheveld naar artikel 10. De ontwikkeling vindt plaats door iRealisatie dat via het apparaatsartikel tot uitgaven leidt aangezien iRealisatie onderdeel is van het ministerie. Daarnaast vindt nog een aantal kleinere mutaties plaats van € 2,9 miljoen.

5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

Bekostiging

Voor de bekostiging van jeugdzorg, welzijn en sport is het budget per saldo met € 9,2 miljoen verlaagd. Dit hangt samen met de hieronder toegelichte ophoging. Daarnaast hebben vanaf het instrument bekostiging diverse kleinere mutaties plaatsgevonden van per saldo € 0,7 miljoen.

Voor de bekostiging van zorg op de BES-eilanden is het budget per saldo met € 12,7 miljoen opgehoogd. Hiervan ziet € 8,5 miljoen toe op een technische mutatie, voor uitvoering van de Regeling aanspraken zorgverzekeringskantoor BES. Voor inzet van de air ambulance op de BES-eilanden is het budget met € 2,5 miljoen verhoogd om de continuïteit van de zorg op de BES-eilanden te waarborgen. Daarnaast heeft binnen de middelen voor de standaardisatie van gegevensuitwisseling een herschikking plaatsgevonden, waarbij € 1,5 miljoen is overgeheveld vanuit het instrument opdrachten. Tot slot heeft voor € 0,2 miljoen kleinere mutaties plaatsgevonden.

3.5 Artikel 5 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

232.588

‒ 33.541

199.047

     
 

Uitgaven

262.971

‒ 42.591

220.380

     

5.30

Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel

262.971

‒ 42.591

220.380

 

Subsidies (regelingen)

158.057

‒ 77.079

80.978

 

Kennis en informatiebeleid

15.224

4.887

20.111

 

Jeugdbeleid

101.131

‒ 79.724

21.407

 

Jeugdstelsel

41.702

‒ 2.242

39.460

 

Opdrachten

10.470

‒ 4.148

6.322

 

Kennis en informatiebeleid

2.593

‒ 881

1.712

 

Jeugdbeleid

7.241

‒ 3.194

4.047

 

Jeugdstelsel

636

‒ 73

563

 

Bijdrage aan agentschappen

1.568

467

2.035

 

Overige

1.568

467

2.035

 

Bijdrage aan medeoverheden

92.869

38.169

131.038

 

Overige

92.869

38.169

131.038

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

7

0

7

 

Overige

7

0

7

     
 

Ontvangsten

2.400

0

2.400

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt in totaal met € 33,5 miljoen verlaagd. De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast vindt voor het toekennen van diverse (meerjarige) subsidies een verplichtingenmutatie plaats van € 9,1 miljoen. Dit heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2024, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder om hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.

Uitgaven

Jeugdbeleid

Er is € 70 miljoen overgeheveld van het instrument subsidies «Zorg voor de Jeugd» naar het instrument bijdrage aan medeoverheden voor een regeling die de frictiekosten van de transformatie gesloten jeugdhulp gaat financieren. Hierbij draait het om middelen voor de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp en de opbouw van alternatieven.

Daarnaast is er circa € 5,6 miljoen van de middelen voor de Hervormingsagenda overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds. Dit bedrag bestaat uit € 1,4 miljoen uit de algemene uitvoeringsmiddelen en € 4,2 miljoen investeringsmiddelen.

Tezamen met een aantal andere kleine technische mutaties zijn de wijzigingen op dit budget - € 77,7 miljoen.

Bijdrage medeoverheden

In totaal is er voor de SPUK niet beoogde kosten jeugdzorg € 60 miljoen beschikbaar vanuit het Gemeentefonds, wat bij de 1e suppletoire begroting 2024 is overgeheveld naar VWS, artikel 5. Na beoordeling van de aanvragen is een deel van de SPUK niet benut. Dit resterende budget van € 30,3 miljoen is overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds.

Verder is ten behoeve van een regeling voor de transformatie van de gesloten jeugdhulp € 70 miljoen overgeheveld van het instrument subsidies «Zorg voor de Jeugd» naar het instrument bijdrage aan medeoverheden. Beoogd is om in het najaar van 2024 de regeling te publiceren in de Staatsscourant en de bijbehorende middelen te beschikken aan de coördinerende gemeenten.

Tezamen met een aantal andere kleine technische mutaties zijn de wijzigingen op het budget bijdrage aan medeoverheden € 38,2 miljoen.

3.6 Artikel 6 Sport en bewegen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

387.699

1.490

389.189

     
 

Uitgaven

479.659

1.490

481.149

     

6.40

Sport verenigt Nederland

479.659

1.490

481.149

 

Subsidies (regelingen)

242.265

‒ 5.573

236.692

 

Sportakkoord

113.857

‒ 5.485

108.372

 

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

113.678

0

113.678

 

Kennis en innovatie

14.730

‒ 88

14.642

 

Inkomensoverdrachten

20.440

0

20.440

 

Financiële voorziening topsporters

20.440

0

20.440

 

Opdrachten

6.663

6.233

12.896

 

Sportakkoord

6.316

6.140

12.456

 

Kennis en innovatie

247

23

270

 

Overige

100

70

170

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.790

‒ 590

4.200

 

Dopingautoriteit

4.790

‒ 590

4.200

 

Bijdrage aan medeoverheden

204.929

1.330

206.259

 

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

204.929

1.330

206.259

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

500

0

500

 

Dopingbestrijding

500

0

500

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

72

90

162

 

Sportakkoord

72

90

162

     
 

Ontvangsten

55.945

0

55.945

     

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in totaal met € 1,5 miljoen verhoogd. Deze stand is gelijk aan het totaal van mutaties op de uitgaven zoals hieronder vermeld en heeft betrekking op dezelfde posten.

Uitgaven

Het saldo van mutaties op de uitgaven bedraagt € 1,5 miljoen.

Er heeft een negatieve bijstelling op het instrument subsidies plaatsgevonden voor een bedrag van € 5,6 miljoen. Dit betreft bijdragen aan de programma's JOGG, VeiligheidNL en het RIVM van € 1,5 miljoen. Daarnaast betreft dit een overheveling van budget naar het instrument bijdrage medeoverheden met betrekking tot een correctie op loonbijstelling van € 1,3 miljoen. De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 2,7 miljoen.

Daarnaast is een bedrag van € 6,2 miljoen aan het instrument opdrachten toegevoegd. Het betreft € 6,1 miljoen voor het afwikkelen van betalingen op de ontzorgingstrajecten verduurzaming sport en een bedrag van € 0,1 miljoen in verband met een interne herschikking.

Op het instrument bijdrage medeoverheden heeft een positieve bijstelling van € 1,3 miljoen plaatsgevonden als gevolg van een correctie op loonbijstelling. Daarnaast is op het instrument bijdrage aan ZBO's een bedrag van € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen.

3.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII (bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

214.947

818

215.765

     
 

Uitgaven

217.521

818

218.339

     

7.10

De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII

28.689

271

28.960

 

Subsidies (regelingen)

27.586

271

27.857

 

Nationaal Comité

6.158

0

6.158

 

Nationale herinneringscentra

3.241

0

3.241

 

Herinnering Indisch Molukse Doelgroep

5.565

0

5.565

 

Zorg- en dienstverlening

7.151

0

7.151

 

Overige

5.471

271

5.742

 

Bekostiging

400

0

400

 

Overige

400

0

400

 

Opdrachten

477

0

477

 

Overige

477

0

477

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

226

0

226

 

Overige

226

0

226

7.20

Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII

188.832

547

189.379

 

Inkomensoverdrachten

178.108

0

178.108

 

Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen

178.108

0

178.108

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

10.724

547

11.271

 

Sociale Verzekeringsbank

10.027

547

10.574

 

Pensioen- en Uitkeringsraad

697

0

697

     
 

Ontvangsten

3.339

‒ 2.100

1.239

     

Toelichting

De mutaties op het niveau van de financiële instrumenten komen niet boven de ondergrenzen uit binnen de staffel (conform de RBV, zie ook de Leeswijzer). Toelichting van deze mutaties blijft derhalve achterwege.

3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten (bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

6.570.149

681.000

7.251.149

     
 

Uitgaven

6.570.149

681.000

7.251.149

     

8.10

Tegemoetkoming specifieke kosten

6.570.149

681.000

7.251.149

 

Inkomensoverdrachten

6.570.149

681.000

7.251.149

 

Zorgtoeslag

6.482.200

681.000

7.163.200

 

Tegemoetkoming specifieke kosten

87.949

0

87.949

     
 

Ontvangsten

0

681.000

681.000

     

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Zorgtoeslag

Om aan te sluiten bij de ramingen van het Centraal Planbureau worden in de VWS-begroting de netto uitgaven aan zorgtoeslag weergegeven. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde ontvangsten door terugvorderingen. Bij Slotwet/Jaarverslag worden de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten daarentegen afzonderlijk gepresenteerd. Vooruitlopend daarop worden nu de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen. Het bedrag is een raming op basis van de gerealiseerde ontvangsten zorgtoeslag tot en met september 2024.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 9 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 15 Algemeen (Bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

44.571

‒ 344

44.227

     
 

Uitgaven

47.219

‒ 469

46.750

     

9.10

Internationale samenwerking

14.666

‒ 262

14.404

 

Bijdrage aan agentschappen

1.200

0

1.200

 

Overige

1.200

0

1.200

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

13.466

‒ 262

13.204

 

World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie

4.648

‒ 200

4.448

 

EMA

4.090

‒ 160

3.930

 

Overige

4.728

98

4.826

9.20

Verzameluitkering

207

‒ 207

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

207

‒ 207

0

 

Overige

207

‒ 207

0

9.30

Eigenaarsbijdrage

27.346

0

27.346

 

Bijdrage aan agentschappen

27.346

0

27.346

 

Eigenaarsbijdrage RIVM

22.079

0

22.079

 

Eigenaarsbijdrage CIBG

5.267

0

5.267

9.40

Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties

5.000

0

5.000

 

Garanties

5.000

0

5.000

 

Overige

5.000

0

5.000

     
 

Ontvangsten

8.358

0

8.358

     

Toelichting

Er hebben zich een beperkt aantal kleinere mutaties voorgedaan op dit artikel. In totaal betreft dit € 0,5 miljoen.

4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement

Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen

Tabel 16 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

644.892

‒ 2740

642.152

    

Uitgaven

659.608

‒ 6.955

652.653

Personele uitgaven

536.919

‒ 5.595

531.324

Waarvan eigen personeel

431.277

‒ 31.960

399.317

Waarvan externe inhuur

101.420

22.233

123.653

Waarvan overige personele uitgaven

4.222

4.132

8.354

Materiële uitgaven

122.689

‒ 1.360

121.329

Waarvan ICT

24.009

2.788

26.797

Waarvan bijdrage aan SSO's

69.133

‒ 4.523

64.610

Waarvan overige materiële uitgaven

29.547

375

29.922

    

Ontvangsten

11.865

0

11.865

Tabel 17 Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (Bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

644.892

‒ 2.740

642.152

     
 

Uitgaven

659.608

‒ 6.955

652.653

     

10.30

Kerndepartement

487.948

‒ 5.014

482.934

 

Personele uitgaven

398.451

‒ 4.018

394.433

 

Eigen personeel

297.161

‒ 29.883

267.278

 

Externe inhuur

97.408

21.733

119.141

 

Overige

3.882

4.132

8.014

 

Materiële uitgaven

89.497

‒ 996

88.501

 

ICT

10.408

3.021

13.429

 

Bijdrage SSO's

64.718

‒ 4.464

60.254

 

Overige

14.371

447

14.818

10.40

Inspecties

127.910

‒ 873

127.037

 

Personele uitgaven

103.056

‒ 873

102.183

 

Eigen personeel

101.266

‒ 873

100.393

 

Externe inhuur

1.450

0

1.450

 

Overige

340

0

340

 

Materiële uitgaven

24.854

0

24.854

 

ICT

10.492

0

10.492

 

Bijdrage SSO's

3.950

0

3.950

 

Overige

10.412

0

10.412

10.50

SCP en Raden

43.750

‒ 1.068

42.682

 

Personele uitgaven

35.412

‒ 704

34.708

 

Eigen personeel

32.850

‒ 1204

31.646

 

Externe inhuur

2.562

500

3.062

 

Materiële uitgaven

8.338

‒ 364

7.974

 

ICT

3.109

‒ 233

2.876

 

Bijdrage SSO's

465

‒ 59

406

 

Overige

4.764

‒ 72

4.692

     
 

Ontvangsten

11.865

0

11.865

     

Verplichtingen

De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast is er sprake van € 4,2 miljoen aan verplichtingenruimtemutaties. Dit met als doel om nog in 2024 verplichtingen te kunnen aangaan, die voornamelijk betrekking hebben op uitgaven aan inhuur van externen in 2025.

Toelichting apparaatsuitgaven

De uitgaven op dit artikel worden met € 7 miljoen verlaagd, dit is het gevolg van € 5 miljoen lagere uitgaven voor onderdelen die onder het kerndepartement vallen, een budgetverlaging van € 0,9 miljoen voor inspecties en lagere uitgaven voor SCP en Raden (€ 1,1 miljoen).

Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven kerndepartement

De personele uitgaven van het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 4,0 miljoen verlaagd. Tegenover een verlaging van het budget voor eigen personeel met € 29,9 miljoen, staat een hogere uitputting op externe inhuur (€ 21,7 miljoen). En ook het budget voor de overige personele uitgaven stijgt met € 4,1 miljoen.

Eigen personeel

Er heeft een (technische) herschikking binnen artikel 10 plaatsgevonden. Per saldo heeft dit geleid tot een verlaging van het budget van eigen personeel met € 3,5 miljoen. Oorzaken hierbij zijn onder meer vertraging in het opstarten of uitvoeren van activiteiten en de moeilijke arbeidsmarkt bij het vervullen van vacatures.

Het overhevelen van door DUS-I ontvangen uitvoeringsbudget, van het budget van eigen personeel naar het artikelonderdeel waar de uitgaven verantwoord worden (inhuur externen) zorgt voor een verlaging van het budget met € 13,5 miljoen. Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld naar het budget voor externe inhuur.

In verband met diverse interdepartementale verplichtingen en terugbetaling van uitvoeringskosten door DUS-I vindt een overheveling naar andere departementen plaats van € 1 miljoen. Daarnaast heeft de interne doorbelasting van de kosten met betrekking tot de Banenafspraken een budgetverlaging van € 1 miljoen tot gevolg.

De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 4,1 miljoen.

Externe inhuur

Het budget voor externe inhuur wordt per saldo verhoogd met € 21,7 miljoen. Enerzijds is sprake van een verlaging met per saldo € 9,7 miljoen in verband met vertraging in de uitvoering. Daarnaast wordt van in totaal € 31,4 miljoen gezorgd dat het budget landt op de plek waar ook de uitgaven worden gedaan. Dit betreft vaak een verschuiving van het budget voor eigen personeel naar het budget voor externe inhuur, maar ook een verschuiving van opdrachten naar externe inhuur komt voor, dit betreft € 9,4 miljoen.

Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld vanuit het budget voor eigen personeel.

Overige personele uitgaven

De budgetbijstelling op dit onderdeel houdt voor € 2,9 miljoen verband met een technische correctie en voor € 1,2 miljoen met een budgetverschuiving binnen het apparaatsartikel.

Materiële uitgaven kerndepartement

De materiële uitgaven van het kerndepartement nemen per saldo met € 1 miljoen af. Tegenover hogere uitgaven voor ICT van € 3 miljoen, staan lagere bijdragen aan SSO's van € 4,5 miljoen. De overige materiële uitgaven stijgen met € 0,5 miljoen.

ICT

Het hogere budget voor ICT is het gevolg van overhevelingen vanuit andere artikelonderdelen (€ 3,7 miljoen). Op deze wijze kunnen de uitgaven op het juiste onderdeel worden verantwoord.

Bijdrage aan SSO's

Ten behoeve van dekking van interdepartementale uitgaven die door het ministerie van BZK aan de departementen worden doorbelast vindt een departementale overheveling plaats van € 6,6 miljoen. Bij een aantal bedrijfsvoeringsactiviteiten is sprake van een lagere realisatie. Dit leidt tot een bijstelling van € 2,6 miljoen. De interne doorbelasting en overheveling van onder meer het budget voor de Banenafspraak leidt tot een toename van het budget met € 2,7 miljoen.

4.3 Artikel 11 Nog onverdeeld

Tabel 18 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

0

0

0

     
 

Uitgaven

0

0

0

     

11.4

Nog onverdeeld

0

0

0

 

Nog te verdelen

0

0

0

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Toelichting

Er vinden op dit artikel geen mutaties op het niveau van de financiële instrumenten plaats.

5 Premiegefinancierde uitgaven

5.1 Inleiding

In deze paragraaf zijn de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten binnen de Zvw en de Wlz, de uitgaven voor Wmo beschermd wonen uit het gemeentefonds en de middelen op de aanvullende post (AP) bij Financiën opgenomen en toegelicht.

Hierin worden alleen de nieuwe mutaties voor het jaar 2024 toegelicht, die na de ontwerpbegroting 2025 hebben plaatsgevonden.

Dit deel van de tweede suppletoire begroting 2024 bestaat uit de volgende paragrafen:

  • Paragraaf 5.1: Inleiding

  • Paragraaf 5.2: Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven

  • Paragraaf 5.3: Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven

  • Paragraaf 5.4: Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten

In paragraaf 2 Beleid van het VWS-jaarverslag zijn de belangrijkste mutaties uit de verticale ontwikkeling van de Zvw, Wlz, Wmo beschermd wonen en de AP-middelen opgenomen.

Op artikel 2 Curatieve zorg en artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning van het VWS-jaarverslag zijn cijfers over de ontwikkeling van de Zvw en de Wlz opgenomen.

5.2 Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven

Begrotingsstaat van de premiegefinancierde zorguitgaven en de ontvangsten van de Zvw en Wlz, de uitgaven van de Wmo beschermd wonen en de AP-middelen.

Tabel 19 Wijziging begrotingsstaat Zvw, Wlz , Wmo beschermd wonen en AP van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Vastgestelde begroting 2025

Mutaties 2e suppletoire begroting 2024 t.o.v. ontwerpbegroting 2025

  

Uitgaven

Ontvangsten

Uitgaven

Ontvangsten

 

Totaal

100.974.982

5.735.103

‒ 111.837

7

11

Zorgverzekeringswet (Zvw)

62.561.086

3.417.996

‒ 81.644

0

12

Wet Langdurige Zorg (Wlz)

36.682.904

2.317.107

‒ 30.193

7

 

Wmo beschermd wonen

1.730.992

0

0

0

 

Aanvullende post (AP)

0

0

0

0

5.3 Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven

In de onderstaande tabel is vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 de ontwikkeling van de netto zorguitgaven Zvw, Wlz , Wmo beschermd wonen en de AP op hoofdlijnen te zien.

Tabel 20 Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven 2024 (bedragen x € 1 miljoen)1
  

2024

1

Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2024

97.752

2

Bijstellingen t/m ontwerpbegroting 2025

‒ 2.512

 

Zorgverzekeringswet

‒ 1.643

 

Wet langdurige zorg

‒ 118

 

Wmo beschermd wonen

89

 

Aanvullende post (AP)

‒ 298

 

Correctie begrotingsgefinancierde zorguitgaven en lpo 2

‒ 542

3

Netto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2025 (= 1+2)

95.240

4

Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024

‒ 118

 

Zorgverzekeringswet

‒ 82

 

Wet langdurige zorg

‒ 37

 

Wmo beschermd wonen

0

 

Aanvullende post (AP)

0

5

Netto zorguitgaven stand 2e suppletoire begroting 2024 (= 3+4)

95.122

1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal.

2 Vanwege het afschaffen van de deelplafonds bij Startnota van het kabinet-Schoof worden de begrotingsgefinancierde zorguitgaven van de VWS-begroting en de gereserveerde loon- en prijsbijstellingen niet meer opgenomen in de paragraaf Premiegefinancierde zorguitgaven(PZ). Als gevolg daarvan vindt er een technische correctie plaats van de begrotingsgefinancierde zorguitgaven met circa € 0,5 miljard in 2024.

Bron: VWS

Toelichting

In de ontwerpbegroting 2025 zijn de premiegefinancierde netto zorguitgaven 2024 ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2024 met € 2,5 miljard neerwaarts bijgesteld.

Dit was het gevolg van de neerwaartse bijstelling van de Zvw-uitgaven met € 1,6 miljard (voornamelijk door onderschrijdingen bij de IZA-sectoren, wijkverpleging en Medisch-specialistische zorg) en de Wlz-uitgaven met € 0,1 miljard. De uitgaven van de Wmo beschermd wonen zijn opwaarts bijgesteld met € 0,1 miljard. De uitgaven op de AP-middelen zijn neerwaarts bijgesteld met € 0,3 miljard. Verder zijn de zorguitgaven neerwaarts bijgesteld met € 0,5 miljard als gevolg van de technische correctie van de begrotingsgefinancierde zorguitgaven.

Deze bijstellingen van de netto premiegefinancierde zorguitgaven zijn opgenomen en toegelicht in de ontwerpbegroting 2025 (TK, 36600 XVI, nr.2) in tabel 3 (pagina 200-208), tabel 6 (pagina 215-219), tabel (8 pagina 224) en tabel 9 (pagina 225 en 226).

In deze tweede suppletoire begroting 2024 zijn de zorguitgaven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025 neerwaarts bijgesteld met € 118 miljoen. Dit is het gevolg van de neerwaartse bijstelling van de Zvw-uitgaven met € 82 miljoen en de Wlz-uitgaven met € 37 miljoen.

De bijstelling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5.4.

5.4 Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten

De onderstaande tabel laat vanaf de ontwerpbegroting 2025 de verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten in het lopende jaar zien. De bijstellingen in de raming voor 2024 die reeds hebben plaatsgevonden in de ontwerpbe­groting 2024, de eerste suppletoire begroting 2024 en in de ontwerpbegroting 2025, zijn in die stukken toegelicht.

Tabel 21 Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en –ontvangsten 2024 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2024

Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2025

100.975,0

Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024

 

Autonoom

‒ 113,0

Actualisering Zvw-uitgaven

‒ 82,8

Actualisering Wlz-uitgaven

‒ 9,2

Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg

‒ 21,0

  

Beleidsmatig

1,2

Overboeking IZA transformatiemiddelen

1,2

  

Totaal bijstelling uitgaven

‒ 111,8

  

Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024

100.863,1

Ontvangsten ontwerpbegroting 2025

5.735,1

Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024

 

Autonoom

6,5

Actualisering eigen bijdragen Wlz

6,5

  

Totaal bijstelling ontvangsten

6,5

  

Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2024

5.741,6

Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2025

95.239,9

Totaal bijstelling netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024

‒ 118,3

Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024

95.121,5

Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.

Uitgaven

Autonoom

Actualisering van de Zvw-uitgaven

Tabel 22 Actualisering Zvw-uitgaven 2024 (bedragen x € 1 miljoen)
 

2024

Huisartsenzorg

‒ 32,0

Multidisciplinaire zorgverlening

12,9

Medisch-specialistische zorg

145,0

Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg

56,6

Wijkverpleging

‒ 43,7

Apotheekzorg en hulpmiddelen

‒ 124,7

Overige Zvw-sectoren

‒ 96,7

Totaal 2e suppletoire begroting 2024

‒ 82,8

Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK.

In bovenstaande tabel is het onderdeel ‘Actualisering Zvw-uitgaven’ uit de tabel verticale ontwikkeling uitge­splitst. Ieder kwartaal rapporteren de verzekeraars hun nieuwste ramingen aan het Zorginstituut. Op basis van de derde kwartaalcijfers zijn de Zvw-ramingen over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd.

Binnen de uitgaven die betrekking hebben op de Zorgverzekeringswet tekent zich per saldo een neerwaartse bijstelling voor het jaar 2024 van circa € 83 miljoen ten opzichte van de ontwerpbe­groting 2025.

Actualisering Wlz-uitgaven

Op basis van de derde kwartaalcijfers van het Zorginstituut zijn de ramingen over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd. Dit betreft de ramingen voor de tandheelkundige zorg en hulpmiddelen Wlz, die neerwaats zijn bijgesteld met € 9,2 miljoen.

Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg

Er valt € 21 miljoen vrij op de transitiemiddelen voor scheiden wonen en zorg. De vrijgevallen middelen waren bedoeld voor onvoorziene kosten. Deze zullen in 2024 niet meer gemaakt worden.

Beleidsmatig

Overboeking IZA transformatiemiddelen

In aanvulling op vrijval bij eerste suppletoire begroting 2024 en ontwerp­ begroting 2025 laten de transformatiemiddelen voor IZA die op de VWS-begroting beschikbaar zijn in 2024 € 1,2 miljoen ruimte zien. Deze middelen worden overgeboekt naar de premiegefinancierde transformatiemiddelen, zodat ze gebuikt kunnen worden voor impactvolle zorgtransformaties.

Ontvangsten

Autonoom

Actualisering eigen bijdragen Wlz

Op basis van de derde kwartaalcijfers van het Zorginstituut is de raming over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd. Er worden € 6,5 miljoen hogere ontvangsten bij de eigen bijdrage Wlz geraamd.

Naar boven