2023D38727 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de Wijziging van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota) (Kamerstuk 36 435 XVII).

De voorzitter van de commissie, Wuite

De griffier van de commissie, Meijers

Nr

Vraag

1

Hoeveel procent van het totale ontwikkelingssamenwerkingsbudget zal Nederland zelf ontvangen in 2023? Hoeveel procent in 2024? Hoeveel procent in 2025? Hoeveel procent in 2026?

2

Kan er een totaaloverzicht per beleidsartikel worden gegeven van ontwikkelingsgelden die worden gegeven aan het Nederlandse bedrijfsleven? Zijn er naast beleidsartikel 1 en beleidsartikel 2.2 nog meer beleidsartikelen waaruit het Nederlandse bedrijfsleven ontwikkelingsgelden krijgt?

3

Kunt u een compleet overzicht geven van alle maatschappelijke organisaties die vanuit het ODA-budget steun ontvangen met per organisatie het bedrag en het doel waarvoor de steun gegeven wordt?

4

Op welke manier is gehoor gegeven aan de motie van der Graaf/Hammelburg (Kamerstuk 36 350-XVII, nr. 7) over een kasschuif?

5

Hoe is de motie Van der Graaf/Hammelburg (Kamerstuk 36 350-XVII, nr. 7 van 6 juli 2023) uitgevoerd en verwerkt in deze begrotingswijziging? Kan worden gespecificeerd of, en zo ja hoe de in de motie verzochte kasschuif is verwerkt?

6

Exact hoeveel van de ombuiging van 559 miljoen als gevolg van de hogere kosten voor de eerstejaars-opvang van asielzoekers wordt als gevolg van de nieuwe CPB-raming (Macro-Economische Verkenning (MEV)) verzacht in 2023? Hoeveel is dit meerjarig?

7

Wat behelst de ombuiging van 3 miljoen euro op de subsidie MVO en beleidsondersteuning (ODA)? Welke organisaties worden gekort op MVO en beleidsondersteuning en met welk bedrag?

8

Waarom wordt beleidsartikel 1.2 «Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie» uitgezonderd van de ombuigingen?

9

Kan precies worden aangegeven op beleidsartikel 1.1, 1.2 en 1.3 hoeveel ontwikkelingsgelden er in 2023 naar het Nederlands bedrijfsleven gaat?

10

Kan een uitsplitsing worden gemaakt van de uitgavenpost «Programma’s internationaal ondernemen»?

11

Kan er een overzicht worden gegeven per subartikel van beleidsartikel 1.3 waarbij duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen echte ombuigingen en uitstel van betalingen?

12

Kan de ombuiging van 30,5 miljoen euro op infrastructuurprogramma’s precies worden uitgelegd? Kan een overzicht worden gegeven van welke infrastructuurprogramma’s met bijbehorende uitvoerder en bedrag worden omgebogen?

13

Welk percentage van de infrastructuurprogramma’s wordt uitgevoerd door het Nederlands bedrijfsleven? Kan er een totaaloverzicht van de infrastructuurprogramma’s worden gegeven van bijbehorende uitvoerder en bedrag?

14

Wat zijn de gevolgen als het programma duurzame productie en handel met een jaar wordt uitgesteld?

15

Wat heeft de ombuiging door het kasritme voor gevolgen voor het thema marktontwikkeling?

16

Waarom worden de aflossingen op de wisselfinancieringen van DGGF III 10 miljoen euro hoger geraamd?

17

Hoe verhoudt het de bezuiniging van 30,5 miljoen euro bij infrastructuurontwikkeling (blz. 7) zich tot de uitstel van betaling in 2024 van 35 miljoen euro en het inleveren van de onverplichte ruimte van 19,5 miljoen euro? Is de 19,5 miljoen euro onderdeel van de 30,5 miljoen euro? Wat wordt er nog meer omgebogen voor 11 miljoen euro?

18

Waarom worden de voedselprojecten in de Democratische Republiek Congo aangehouden? Is er iets mis met het project?

19

Wat zijn de concrete gevolgen van het aanhouden van betalingen aan voedselprojecten in de DR Congo?

20

Kunnen alle budgettaire effecten gespecificeerd worden ten gevolge van de totale ombuiging op artikel 2.3 Klimaat voor de in de notitie «Doen waar Nederland goed in is» aangekondigde toename van investeringen in klimaatfinanciering?

21

Wat zijn de concrete gevolgen van het aanhouden van klimaatfinanciering en voor Gain/Care?

22

Wat zijn de concrete gevolgen van het verminderen van de budgetten voor water?

23

Wat zijn de concrete gevolgen van het verminderen van de voedselsubsidies? En hoe verhoudt zich dit tot de voedseltekorten die juist door de oorlog in Sudan daar groter zijn geworden?

24

Kan er een uitsplitsing worden gegeven voor de 4,8 miljoen euro die onder het kopje «waterbeheer» wordt omgebogen? Bij welke internationale organisaties wordt dit geld weggehaald?

25

Hoeveel van de ombuiging van 31 miljoen euro «Klimaat algemeen» behelzen de multilaterale klimaatfondsen? Kan worden aangegeven waar het restant na aftrek van de multilaterale klimaatfondsen wordt omgebogen? Kan een overzicht worden gegeven van de (multilaterale danwel nationale) organisaties met bedrag die worden getroffen door de ombuiging?

26

Met hoeveel gaat de publieke klimaatfinanciering voor 2023 worden omgebogen? Kan dit in een overzicht worden gezet net als tabel 16 van HGIS 2024 (blz. 63)? Wat is het bedrag per beleidsartikel aan klimaatuitgaven (stand HGIS 2023), ombuiging per beleidsartikel aan klimaatuitgaven en bedrag per beleidsartikel aan klimaatuitgaven voor 2023 (stand HGIS 2024)?

27

Wat is de precieze uitwerking en impact van de voorgenomen ombuiging van 4 miljoen euro op Vrouwenrechten binnen artikel 3.2 Vrouwenrechten en gendergelijkheid?

28

Welke impact gaat de voorgestelde ombuiging van 4 miljoen euro op Vrouwenrechten (Subsidies (regelingen)) binnen artikel 3.2 Vrouwenrechten en gendergelijkheid hebben op de bestaande Strategische Partnerschappen onder Power of Voices en het SDG5 fonds en aangegane verplichtingen die contractueel zijn vastgelegd?

29

Wat zijn de concrete gevolgen van het verlagen van de budgetten voor Seksuele en Reproductieve Gezondheid en Rechten (SRGR)?

30

Klopt het dat door het uitstellen van betalingen naar 2024 er in 2024 minder ruimte is voor het financieren van nieuwe projecten? Zo nee, wat zijn dan de concrete consequenties van het uitstellen van betalingen naar 2024?

31

Wat zijn de concrete gevolgen van de voorgenomen ombuiging van 5.2 miljoen euro op Versterking maatschappelijk middenveld binnen artikel 3.3 maatschappelijk middenveld?

32

Waarom wordt er bij beleidsartikel 3.3 «maatschappelijk middenveld» een ombuiging van 5,2 miljoen euro genoteerd op subartikel «versterking maatschappelijk middenveld» en een nog te verdelen post van 4 miljoen euro investering? Wat is de verklaring van de 4 miljoen euro extra ombuiging als alleen de 1,2 miljoen ombuiging wordt uitgelegd?

33

Waarom wordt de 1,2 miljoen ombuiging op beleidsartikel 3.3 niet in de begroting 2024 in tabel 1 (blz. 19) weergegeven?

34

Hoe kan het dat het nieuwe Beroeps- en Hoger onderwijsprogramma nog niet was gestart in 2023? Gaat dit in 2024 wel lukken?

35

Kunt u toelichten waarom de dekking van het amendement over extra ondersteuning van LHBTIQ+ organisaties in de regio Oost-, Centraal-Europa en de Kaukasus uit artikel 3.3 komt en niet uit de niet-juridisch verplichte uitgaven van artikel 3.4 conform het amendement hierover?

36

Wat is de concrete impact van de voorgenomen ombuiging van 5 miljoen euro op de inclusieve vredes- en politieke processen binnen artikel 4.3 per programma?

37

Wat zijn de concrete gevolgen van het verlagen van het budget opvang in de regio en migratiesamenwerking?

38

Klopt het dat de middelen die zijn bedoeld voor het opzetten van een duurzaam sociaal beschermingsprogramma (blz 70, miljoenennota 2023) vallen onder de begrotingsregel «diverse ondersteunende activiteiten» onder subartikel «Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties»? Zo nee, waar vallen de middelen dan onder? Zo ja, kan er een compleet overzicht worden gegeven van de diverse ondersteunende activiteiten met bijbehorende organisatie?

39

Kan de ombuiging van 2,3 miljoen euro op schuldverlichting nader worden verklaard?

40

Wat is de mening van de Algemene Rekenkamer over deze aanpak van (verdeel)artikelonderdeel 5.4?

41

Welk effect hebben de bezuinigingen voor de bestrijding van de grondoorzaken van armoede, ongelijkheid en conflict, voor de resterende periode van 2023 en het jaar 2024?

Naar boven