2022D01431 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over:

  • de brief van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 13 januari 2022 inzake de geannoteerde agenda Informele Jeugd- en Onderwijsraad 27 januari 2022 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 371);

  • de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 9 december 2021 inzake het verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 369);

  • de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 15 november 2021 inzake de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 367).

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic

Inhoud

blz.

       

I

Vragen en opmerkingen uit de fracties

2

 

Inbreng van de leden van de VVD-fractie

2

 

Inbreng van de leden van de D66-fractie

2

 

Inbreng van de leden van de Volt-fractie

3

       

II

Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

4

I Vragen en opmerkingen uit de fracties

Inbreng van de leden van de VVD-fractie

De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de agenda van de OCJS-Raad en hebben hier nog enkele vragen over.

De leden van de VVD-fractie lezen dat de discussievragen voor het beleidsdebat nog niet bekend zijn, maar zij kunnen zich vinden in de voorgenomen inbreng. Zo zijn de leden enthousiast over het betrekken van jongeren als facilitators voor verandering om de leefomgeving te beschermen. De leden zijn voorstanders van een zinvolle jongerenparticipatie, ook bij het maken van klimaat- en milieubeleid.

De leden van de VVD-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat Nederland voornemens is om duurzaamheid te integreren in een vernieuwd curriculum in het primair – en voortgezet onderwijs. Daarnaast lezen de leden echter ook dat in het hbo en mbo initiatieven worden ontplooid om studenten «groene» vaardigheden bij te brengen. Wat wordt er precies verstaan onder het integreren van duurzaamheid in curricula en het bijbrengen van «groene» vaardigheden bij studenten, zo vragen de leden. Welk nieuw beleid ligt ten grondslag aan deze ontwikkeling die lijkt op een centrale aanwijzing op curricula, zo vragen de leden.

Inbreng van de leden van de D66-fractie

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde agenda ten behoeve van de Informele Jeugd- en Onderwijsraad van 27 januari 2022. Zij hebben nog enkele vragen en opmerkingen.

Jongeren

De leden van de D66-fractie zijn positief dat het Franse voorzitterschap de lidstaten wil aanmoedigen om van gedachten te wisselen over de wijze waarop jongeren betrokken kunnen worden bij het beschermen van de leefomgeving. Deze leden moedigen dit initiatief aan en zijn van mening dat jongeren een belangrijke stem hebben in het debat over biodiversiteit en klimaat. Zij vragen of de Minister een tipje van de sluier kan oplichten wat de inzet van onze afvaardiging zal zijn.

Curriculum

De leden van de D66-fractie lezen dat de Minister stelt dat ook het onderwijs een bijdrage kan leveren aan jeugdparticipatie in relatie tot duurzaamheid. Zo stelt de Minister dat Nederland voornemens is om duurzaamheid te integreren in het vernieuwde curriculum voor het primair – en voortgezet onderwijs. Deze leden zijn van mening dat eerst de basis op orde moet zijn, voor we nog meer zaken gaan toevoegen aan het curriculum. Daarbij verwijzen zij ook naar het coalitieakkoord, dat stelt dat we zullen focussen op het in orde brengen van de basisvaardigheden en dat we duidelijker zullen zijn richting scholen. Ook in het kader van de curriculumherziening. Graag ontvangen zij hierop een reflectie van de Minister.

Inbreng van de leden van de Volt-fractie

De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van maandag 29 november 2021 vernomen dat Nederland instemt met de raadsaanbeveling blended leren in het primair - en voortgezet onderwijs. Daarover hebben deze leden de volgende vraag: in hoeverre wordt er in de mogelijke uitvoering van de raadsaanbeveling rekening gehouden met de positie van kwetsbare leerlingen? Wat wordt er gedaan om deze groep leerlingen de kansen te bieden om de juiste – en nodige – digitale vaardigheden aan te leren? Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede, waarmee de thuissituatie als belemmerend voor de kansen voor een grote groep leerlingen (/kinderen) ervaren kan worden in het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Waar streeft het kabinet in het kader van het verbeteren van de digitale vaardigheden onder kinderen/jongeren naar? Welke streefcijfers of indicatoren hanteert het kabinet in het nastreven van de doelen op het gebied van digitale vaardigheid?

De leden van de Volt-fractie merken op dat in de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 staat: «De voorstellen uit de nieuwe agenda houden rekening met een evaluatie van de vorige Agenda in de periode 2011–2018 en hebben betrekking op onder andere de toegang tot en flexibiliteit van volwassenenonderwijs, inclusie, kwaliteit en het belang van LLO1 in relatie tot de digitale en groene transities.» Om een goed beeld te krijgen van de belemmeringen/barrières is overleg met volwasseneneducatie van belang en daarom hebben deze leden hierover een aantal vragen aan de Minister. Heeft de Minister met belangengroepen in het volwassenenonderwijs overlegd? Zo ja, wat zijn de signalen vanuit deze belangengroepen omtrent de belemmeringen/barrières van volwassenen om deel te nemen aan het onderwijs? Zo nee, waarom niet? Aangezien scholing en bijscholing essentieel zijn in relatie tot de arbeidsmarkt en de ambities van het kabinet op onder andere klimaat en digitalisering.

De leden van de Volt-fractie vragen in het kader van de Europese Hoger Onderwijsruimte welke grote knelpunten het nieuwe kabinet momenteel ziet in de realisatie van deze onderwijsruimte.

De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van donderdag 27 januari 2022 vernomen dat er een beleidsdebat plaatsvindt over het betrekken van jongeren bij het beschermen van de leefomgeving. Een goed initiatief aangezien jongerenparticipatie belangrijk is voor klimaat- en milieubeleid. Deze leden zijn van mening dat jongerenparticipatie voor alle jongeren bereikbaar moet zijn om ook zinvol te kunnen zijn. Op dit moment lijkt het dat jongeren uit midden- en hoge-inkomensgezinnen over gerepresenteerd zijn in de klimaat- en milieudiscussies. Maar degenen die het hardst geraakt worden, zijn de jongeren uit kwetsbare situaties. Daarbij valt te denken aan jongeren die in slecht geïsoleerde huizen wonen, die de energierekeningen maar net betaald kunnen krijgen en voor wie gezond voedsel te duur is. Daarom is het van belang dat deze jongeren ook gehoord worden met betrekking tot het verwezenlijken van de duurzaamheidstransities en zo beleid te creëren dat iedereen ten goede komt. In dit kader vragen de leden of er initiatieven zijn waarin de jongeren uit kwetsbare situaties hun perceptie op milieu en klimaatbeleid kunnen uitspreken. Heeft het kabinet het idee dat deze jongeren voldoende betrokken worden? Zo ja, waarop baseert het kabinet zich? Zo nee, hoe dringt het kabinet aan op een hogere participatie onder deze groep jongeren, zo vragen de leden.

Tot slot vragen de leden van de Volt-fractie wat het kabinet verstaat onder «groene vaardigheden». Wordt er in dit kader ook stilgestaan bij overconsumptie, consumptie van vlees en vis, en consumptie van andere producten waarbij (in de productie van deze producten) veel CO2 uitgestoten wordt, zo vragen zij.

II Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


X Noot
1

LLO: leven lang ontwikkelen.

Naar boven