2021D22978 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het Voorstel voor een beleidslijn actieve openbaarmaking van nota's (TK 28 362, nr. 56).

De fungerend voorzitter van de commissie, Martin Bosma

Adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx

Nr

Vraag

1

Kan worden toegelicht hoe de onderliggende departementale nota’s bij elke brief aan het parlement intern en extern eenvoudig raadpleegbaar worden gemaakt? Worden deze (als bijlage) bijgevoegd aan de betreffende brief, het dossier en/of de commissieagenda?

2

Hoe volledig zijn de beslisnota’s? Welk deel van de onderliggende departementale nota’s maken zij uit?

3

Hoe wordt voorkomen dat de beslisnota’s vanwege de openbaarmaking daarvan een gecensureerde versie worden van onderliggende departementale nota’s die ook op het bureau van bewindspersonen terechtkomen?

4

Wie weegt welke informatie de Kamer ontvangt?

5

Hoe is tot het inzicht gekomen dat beslisnotities openbaar moeten worden?

6

Wanneer is een opvatting een persoonlijke beleidsopvatting? Hoe wordt gewogen? Welke documenten en memo's vallen hieronder?

7

Hoe wordt geanalyseerd aan welke informatie de Kamer behoefte heeft?

8

Wie maakt de afweging welke opvattingen, argumenten en feiten wel of niet in de beslisnota komen die naar de Kamer wordt gestuurd?

9

Staat er in een beslisnota ook vermeld welke lobbygesprekken relevant zijn geweest om tot een bepaald inzicht te komen? Zo nee, waarom niet?

10

Voert het kabinet met deze nieuwe beleidslijn de aangenomen moties-Omtzigt over artikel 68 van de Grondwet een op een uit?

11

Binnen welke termijn en hoe gaat het kabinet voortaan op vragen van Kamerleden om aanvullende (mondelinge) inlichtingen of specifieke aanvullende documenten reageren?

12

Wordt de beleidslijn van het kabinet ook gedeeld met de mede-overheden zodat ook gemeenten, provincies en waterschappen hier hun voordeel mee kunnen doen?

13

Wanneer moet de nieuwe beleidslijn volledig in werking zijn?

14

Waarom worden alleen ambtelijke «beslisnota’s openbaar gemaakt? In hoeverre zullen ook nota’s met feitelijke informatie openbaar worden gemaakt, nu het niet ondenkbeeldig is dat ook deze informatie voor Kamerleden belangrijk kan zijn om te betrekken bij de oordeelsvorming over een bepaald dossier, zeker in het geval van ingewikkelde onderwerpen?

15

Kan een opsomming gegeven worden van soorten memo's die niet gedeeld worden?

16

Wie beslist bij twijfel of een nota wel of niet openbaar wordt gemaakt?

17

Hoe wordt beoordeeld of een nota voor besluitvorming is gebruikt? Kunnen in feite niet alle nota’s over een bepaald onderwerp voor de Kamer relevant zijn?

18

Waarom worden (digitale) aantekeningen van een bewindspersoon met betrekking tot de inhoud van de beslisnota openbaar? Gaat het daarbij om aantekeningen die voor de ambtenaren weer van belang zijn? Of gaat het ook om aantekeningen die de bewindspersoon even voor zichzelf op het stuk noteert? Of wordt hij geacht die op een apart papier te doen?

19

Wat gebeurt er als derden absoluut niet willen dat bepaalde informatie openbaar wordt?

20

Is het finale besluit over het al of niet openbaar maken van beslisnota’s altijd een expliciet besluit van de bewindspersoon? Wat is de bedoeling van de opmerking dat het raadzaam is de openbaarmaking van beslisnota’s voor te leggen aan de bewindspersoon? Is dit ter kennisneming of ter goedkeuring?

21

Wie zal de evaluatie over het verloop van de openbaarmaking van nota’s uitvoeren? In hoeverre worden daar mensen c.q. organisaties van buiten bij betrokken?

Naar boven