2021D06650 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brieven van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 10 februari 2021 inzake geannoteerde agenda voor de videoconferentie van EU-onderwijsministers van 19 februari 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 355) en d.d. 18 december 2020 inzake verslag van de informele videoconferentie EU-onderwijsministers op 22 januari 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 354); tevens over de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken d.d. 20 januari 2021 inzake het fiche: Mededeling EU-actieplan media in het digitale decennium Kamerstuk 22 112, nr. 3034.

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De griffier van de commissie, De Kler

Inhoud

blz.

       

I

Vragen en opmerkingen uit de fracties

2

 

Inbreng van de leden van de VVD-fractie

2

 

Inbreng van de leden van de D66-fractie

2

II

Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2

I Vragen en opmerkingen uit de fracties

Inbreng van de leden van de VVD-fractie

De leden van de VVD fractie hebben kennisgenomen van de stukken voor de OJCS-Raad van vrijdag 19 februari 2021 en hebben daarover geen vragen.

Inbreng van de leden van de D66-fractie

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de agenda ten behoeve van de OJCS-Raad van 19 februari 2021. Deze hebben hier nog enkele vragen en opmerkingen over.

Beleidsdebat over kansengelijkheid

De leden van deze fractie vernemen dat het Portugese Voorzitterschap de aankomende Raad voornamelijk wil benutten om te spreken over kansengelijkheid in het onderwijs. Deze leden ondersteunen deze oproep en zien, net als het voorzitterschap, kansen in het ophalen van best practices uit de verschillende EU-lidstaten. Alles moet immers moet in het werk worden gesteld en alle kansen moeten worden benut om de kansenongelijkheid aan te pakken, naast de aanpak van het lerarentekort. Evenzo zien zij dat zal worden stilgestaan bij de gevolgen van de COVID-19 pandemie en wat dit betekent voor kansengelijkheid in het onderwijs. Kan de Minister delen met de Kamer wat het kabinet vindt dat Nederland kan leren van andere landen? Kan de Minister hierbij ook aangeven welke onderdelen het kabinet van die best practices zou willen overnemen in Nederland? Neemt het kabinet deze ook mee in het Nationaal Programma dat nu wordt ontwikkeld om achterstanden die ontstaan zijn door de pandemie tegen te gaan en te voorkomen? Hoe wordt in andere EU-lidstaten veilig fysiek onderwijs georganiseerd? Zijn er maatregelen die Nederland kan overnemen, zo vragen deze leden.

Raadsconclusies

De leden van voornoemde fractie constateren dat op de formele OJCS-Raad van 17 en 18 mei 2021 de raadsconclusies over het Europese universiteiten-initiatief geagendeerd staan. Zij vragen de Minister wat de hoofdlijnen van de betreffende raadsconclusies zijn.

II Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Naar boven