2020D42330 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat hebben verschillende fracties de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de geannoteerde agenda van de informele videoconferentie met EU-transportministers op 29 oktober 2020 (Kamerstuk 2020Z19405), het verslag van de informele high-level videoconferentie met EU-transportministers d.d. 8 oktober 2020 (Kamerstuk 2020Z19412) en de appreciatie van het EC-voorstel verordening verlenging geldigheid L-categorie voertuigen i.v.m. COVID-19 (Kamerstuk 22 112, nr. 2921).

De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder

De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman

Inhoudsopgave

blz.

     

I

Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

2

 

Inleiding

2

 

VVD-fractie

2

 

CDA-fractie

2

 

D66-fractie

2

 

GroenLinks-fractie

3

I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties

Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de stukken die geagendeerd zijn voor het schriftelijk overleg Informele Transportraad en hebben hierover nog enkele vragen.

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geagendeerde stukken rondom het schriftelijk overleg Informele Transportraad 29-30 oktober 2020. Deze leden hebben nog een vraag.

De leden van de D66-fractie hebben met veel interesse kennisgenomen van de agenda van de informele Transportraad. Zij hebben nog enkele aanvullende vragen.

De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de stukken en hebben hier vragen en opmerkingen bij.

VVD-fractie

De leden van de VVD-fractie vragen hoe het staat met de invoering van de digitale vrachtbrief. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft veel te winnen bij de inzet van de digitale vrachtbrief in transport op het gebied van tijd en kosten. Duitsland heeft het eCMR-protocol echter nog niet geratificeerd. Is de Minister bereid het ratificeren van het eCMR-protocol door Duitsland te bespreken?

CDA-fractie

De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat de ambities voor een integraal grensoverschrijdend spoornetwerk niet snel genoeg gaan. Zeker nu er vanuit de Europese Unie gelden beschikbaar komen vanuit de Green Deal en andere Europese projecten, is het van belang dat er visie en daadkracht komt voor een integraal grensoverschrijdend spoornetwerk. Vaak is het in Europa zo dat HSL-hubs dichtbij elkaar over de grens liggen, maar niet met elkaar verbonden zijn. Deze leden vragen de Minister dit aan te kaarten bij de Transportraad op 29-30 oktober.

D66-fractie

De leden van de D66-fractie zijn benieuwd naar de huidige stand van zaken met betrekking tot het realiseren van een Europees garantiefonds voor de reeds uitgegeven en nog uit te geven vouchers. Gezien de urgentie en het belang om consumenten te beschermen tegen insolventie, vragen deze leden of dit onderwerp ook deze Transportraad weer de revue zal passeren.

De leden van de D66-fractie zijn bovendien benieuwd naar de huidige stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie-Paternotte c.s. (Kamerstuk 31 936, nr. 787) over het onderzoeken van een minimumprijs op vliegtickets. Wanneer is hier de laatste keer overleg geweest met Oostenrijk en welke updates volgen hieruit?

De leden van de D66-fractie vernemen ook graag informatie over de laatste stand van zaken met betrekking tot de coalitie voor het invoeren van een kerosineaccijns, aangezien in de laatste standvanzakenbrief werd aangegeven dat inmiddels afstemming is geweest met Zweden hierover. Heeft Oostenrijk zich hier ook bij aangesloten? Kan de Minister aangeven welke stappen zij op dit moment nog ziet ter uitvoering van de motie-Sneller/Stoffer (Kamerstuk 29 232, nr. 19) over een Europese inzet voor vergroening van de luchtvaart?

De leden van de D66-fractie vragen de Minister bovendien of zij zich inzet om in Nederland de beleidsvrijheid te behouden voor het instellen van een tariefdifferentiatie op basis van CO2-intensiteit van de vrachtvoertuigen ten behoeve van de vrachtwagenheffing.

De leden van de D66-fractie waren verheugd te vernemen dat het luchtvaartverdrag van de EU met Qatar de afgelopen Transportraad is besproken. Deze leden hebben vernomen dat de andere lidstaten geen heil zien in het uitstel van het sluiten van het verdrag. Deze leden zouden graag vernemen welke middelen deze lidstaten zagen voor het borgen van de eerlijke concurrentiepositie in het verdrag en of de Minister het eens is met de observatie van deze lidstaten dat deze middelen de gelijke concurrentievoorwaarden voldoende borgen.

De leden van de D66-fractie hebben ten slotte vernomen dat de Minister de problemen rondom dumpprijzen naar gebieden met een oranje reisadvies heeft aangekaart in Europa. De Minister gaf aan dat dit voorlopig nog geen concrete resultaten heeft opgeleverd. Kan de Minister aangeven of de lidstaten bij wie deze problematiek is aangekaart, aangaven ook tegen deze problematiek aan te lopen in hun nationale context? Deze leden begrijpen dat de Minister niet de bevoegdheid heeft om een onderzoek naar predatory pricing bij de Europese Commissie af te dwingen, maar zijn wel benieuwd naar de reactie van de Europese Commissie op het aankaarten door de Minister van deze problematiek. Ook zijn deze leden benieuwd of de Minister het onderwerp opnieuw ter sprake zal brengen bij deze informele Transportraad.

GroenLinks-fractie

De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de digitaliseringsagenda en missen vooral een concrete invulling hiervan om betere informatie over vracht, vraag en aanbod te gebruiken om het leeg laten rijden van vrachtwagens verder te beperken. Een betere kennis van de vraag en een betere planning van het aanbod moeten grote mogelijkheden creëren om voor veel meer vrachtwagens een passende retourvracht te vinden. Dat is bij uitstek een kans die we met toenemende digitalisering en het delen van informatie kunnen realiseren. In hoeverre maakt dit nu deel uit van de doelstellingen? In hoeverre staan colportageregels hier de kansen in de weg? Zou de Minister deze mogelijkheid kunnen benoemen en uitdragen?

De leden van de GroenLinks-fractie zijn helemaal niet te spreken over het voorstel om een verdere extensie voor de verkoop van onnodig vervuilende brommers, scooters en lichte motoren toe te staan. Deze leden hadden al grote moeite met de huidige regel. Het nu voorliggende voorstel zorgt ervoor dat nog veel langer onnodig vuile voertuigen worden verkocht en dat ze nog vele jaren blijven vervuilen. Dat een deel van de oude voorraad niet is verkocht, is een zegen die we moeten benutten. Het levert ons schonere lucht en minder vervuiling op. Een verdere extensie van de regeling voor nog eens een heel jaar, is onredelijk en contraproductief. Deze leden verzoeken de Minister om afstand te nemen van dit voorstel en aan te dringen op een handhaving van de afgesproken termijn.

De leden van de GroenLinks-fractie hebben uit de media vernomen van de doelen van de Stockholm Declaration van de 3rd Global Ministerial Conference on Road Safety. Deze leden juichen de conclusies toe, maar hadden hierover graag in een eerder stadium van de Minister zelf gehoord. Kan de Minister toelichten hoe de uitkomsten zullen worden toegepast in Nederland?

De leden van de GroenLinks-fractie lezen dat tijdens de vorige Transportraad het plan van Oostenrijk ter sprake kwam om prijsdumping van vliegtickets tegen te gaan. De coronacrisis maakt deze kwestie extra actueel nu blijkt dat een aantal zwarte schapen in de reis- en luchtvaartbranche het gebrek aan regelgeving op dit punt misbruiken om actief de maatregelen tegen een verdere verspreiding van het virus te saboteren. Deze leden hebben kennisgenomen van de brief van de Minister waarin ze haar machteloosheid op dit vlak uit de doeken doet. Is de Minister bereid om in Europa bondgenoten te zoeken die samen met Oostenrijk, Nederland en anderen druk op de Europese Commissie uitoefenen om tot nieuwe afspraken te komen waarmee het aanbieden van vliegtickets onder de kostprijs of onder een nationaal of Europees vastgestelde minimumprijs wordt verboden? Kan de Minister aangeven hoe zij zich hiervoor wil inzetten?

Ten slotte vragen de leden van de GroenLinks-fractie hoe het staat met de vorderingen op de Europese kerosineaccijns en de wijziging van de Europese slotverordening. Deze leden willen benadrukken dat zij graag zien dat we tot andere spelregels voor de uitgifte van vrije slots komen, zodra de coronacrisis voorbij is en de markt weer aantrekt. Het kan wat deze leden betreft ook niet zo zijn dat de huidige waiver voor de slotregels wordt verlengd zonder dat hier extra eisen of voorwaarden aan worden verbonden. Deze leden zijn van mening dat een maatschappij die een verzoek voor een schaars slot indient, moet kunnen aantonen waarom de voorgestelde route van belang is voor de connectiviteit van de luchthaven of de landen die zo worden verbonden. Deze leden zijn tevens van mening dat de slotregeling ook bruikbaar is om extra eisen aan duurzaamheid of overlastbestrijding toe te passen. Het zomaar gratis en buiten de gebruikelijke procedure laten vasthouden aan slots, gebaseerd op een marktordening die hopelijk nooit meer terugkomt, is daarom onwenselijk. Deze leden wijzen erop dat de Kamer zich in december 2019 met de motie-Van der Lee (Kamerstuk 35 266, nr. 5) heeft uitgesproken over aanpassing van de slotverordening. Wat gaat de Minister concreet voorstellen om hier stappen op te zetten? Is er inmiddels een voorstel uitgewerkt? Zo nee, gaat de Minister nu zelf het initiatief nemen en hier medestanders voor verzamelen?

Naar boven