Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2020D21193 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2020D21193 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 mei 2020
Hierbij ontvangt u de 2e extra editie van het Gemeentenieuws van SZW in verband met Coronamaatregelen1. Deze nieuwsbrief wordt tevens gezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
De nieuwsbrief gaat in op de volgende onderwerpen:
1. Verlenging Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
2. Toolkit Snelle Aanvraag – Snel Besluit bijstand
3. Financiering bijstand
4. Verlenging mogelijkheid af te wijken van de vier weken zoektermijn tot 1 oktober
5. Loonwaardebepaling en forfaitaire loonkostensubsidie vanaf 1 juni zoveel als mogelijk volgens de regels
6. Coulanceregeling doelgroepverklaring loonkostenvoordeel oudere werknemer
7. Extra inzet op praktijkleren mbo voor om- en bijscholing van werkzoekenden
8. Financiering Sociale Werkbedrijven
9. Bestuurlijke afspraken decentralisatie-uitkering voorschoolse voorzieningen
10. Vergoeding eigen bijdrage kinderopvang
11. Handreiking voor werkgevers ter preventie van psychische klachten werknemers.
In de brief van 27 maart jongstleden aan uw Kamer (Kamerstukken II, 2019/20, 35 420, nr. 11) heb ik u gemeld dat ik gemeenten de ruimte heb gegeven om in verband met de coronacrisis in de uitvoering van enkele bepalingen op grond van de Participatiewet tot 1 juni coulance te betrachten. Het gaat om bepalingen over het toepassen van de vier weken zoektermijn voor jongeren van 18 tot 27 jaar, om bepalingen over de loonwaardebepaling en om bepalingen over forfaitaire loonkostensubsidie. Ik wil u hierbij informeren over mijn standpunt voor de periode vanaf 1 juni aanstaande.
Verlenging mogelijkheid af te wijken van de vier weken zoektermijn tot 1 oktober
Gemeenten mochten in de periode 1 maart tot 1 juni 2020 afwijken van de regels rond de verplichte zoektermijn van vier weken voor jongeren van 18 tot 27 jaar. Daardoor konden zij individueel maatwerk toepassen bij het hanteren van de vier weken zoektermijn en daarmee financiële problemen bij jongeren die plotseling zonder werk en inkomsten komen te zitten als gevolg van de coronacrisis voorkomen. Door het plotseling wegvallen van inkomen kon er financiële problematiek ontstaan, terwijl ander werk of scholing door de uitzonderlijke omstandigheden op dat moment lang niet overal voor handen was.
Geleidelijk aan worden de beperkingen opgeheven en kunnen getroffen sectoren weer herstarten, maar veel bedrijven worden ook de komende tijd nog ondersteund. Het is dan ook niet te verwachten dat de situatie voor jongeren op korte termijn weer volledig normaal wordt. Met een verlenging van de tijdelijke mogelijkheid om af te wijken van de regels voor de vier weken zoektermijn houden gemeenten tot 1 oktober de mogelijkheid om maatwerk toe te passen. Wel wordt gemeenten gevraagd om de afweging zorgvuldig te maken en de kansen die de herstartende sectoren ook bieden te benutten en waar mogelijk jongeren te ondersteunen bij het zoeken naar werk en scholing.
Loonwaardebepaling en forfaitaire loonkostensubsidie vanaf 1 juni zoveel als mogelijk volgens de regels
In eerdergenoemde brief van 27 maart heb ik u gemeld dat ik gemeenten op het gebied van de loonwaardebepaling heb toegestaan om de interviews van 1 maart tot 1 juni 2020 telefonisch uit te voeren, onder de voorwaarde dat de telefonisch vastgestelde loonwaarde voor maximaal zes maanden geldt en dat er zodra de omstandigheden zijn genormaliseerd zo spoedig mogelijk een werkplekbezoek plaatsvindt. Verder heb ik toegestaan dat gemeenten, wanneer zij forfaitaire loonkostensubsidie hebben ingezet in de periode van 1 maart 2020 tot 1 juni 2020 de duur stilzwijgend mogen verlengen voor een periode van maximaal zes maanden, als er geen tijdige loonwaardebepaling kan plaatsvinden. Ook hierbij geldt de voorwaarde dat er alsnog zo spoedig mogelijk een loonwaardebepaling met werkplekbezoek plaatsvindt, zodra de omstandigheden genormaliseerd zijn. Reden voor de coulancemaatregelen was dat loonwaardebepalers niet altijd hun werk konden doen op de werkplek van de werknemer vanwege het besmettingsrisico dan wel vanwege afwezigheid van de werknemer op de werkplek.
Ik wil voor de periode vanaf 1 juni tot 1 oktober de genoemde coulancemaatregelen nog toestaan, met dien verstande dat ik verwacht dat de loonwaardebepaling volgens de regels wordt toegepast als de werknemer op de werkplek aanwezig is en er maatregelen zijn getroffen ter beperking van besmettingsrisico’s. Hiermee kan de wachtlijst voor werkplekbezoeken die als gevolg van de coulancemaatregelen is ontstaan zoveel mogelijk beperkt worden gehouden. Ik ga ervan uit dat de loonwaardebepaling per 1 oktober weer volgens de regels, met werkplekbezoek, kan plaatsvinden.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, T. van Ark
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2020D21193.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.