Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2020D00875 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2020D00875 |
De vaste commissie voor Financiën heeft op 15 januari 2020 enkele vragen en opmerkingen aan de Minister van Financiën voorgelegd over de op 3 december 2019 door de Staatssecretaris van Financiën toegezonden brief inzake de uitwerking van de oplossingsrichting voor knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen (Kamerstuk 32 800, nr. 64).
De voorzitter van de commissie, Anne Mulder
De griffier van de commissie, Weeber
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de VVD
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief «uitwerking van de oplossingsrichting voor knelpunten bij de import van gebruikte voertuigen» en hebben daarover nog enkele vragen.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de houdbaarheid van de huidige opzet van de belasting voor personenauto’s en motorrijtuigen (bpm). De Staatssecretaris gaf in zijn brief aan dat mogelijk fundamentele wijzigingen in het stelsel nodig zijn om de discussie over de waardering van auto’s te beslechten, maar wil op korte termijn nog niet overgaan tot stelselwijzigingen. Kan de Minister toelichten waarom een ingreep in de bpm wenselijk zou zijn? En waarom niet wordt gekozen voor een fundamentele oplossing? Wat zijn de gevolgen of risico’s als er geen fundamentele wijziging wordt ingevoerd?
De leden van de VVD-fractie vragen waarom er in het verleden is gekozen voor het beperken van de fysieke controle op importvoertuigen. Speelden alleen de benodigde specialistische kennis een rol of ook andere overwegingen?
De leden van de VVD-fractie vragen welke consequenties importeurs kunnen verwachten wanneer blijkt dat de bpm-regels niet voldoende worden nageleefd. Zijn naast de positieve stimulans met betrekking tot het gedragseffect ook strengere sancties overwogen voor frauderende importeurs. Zo ja, welke?
De leden van de VVD-fractie vragen de Minister welke verschillende opties tot aanpassing toezichtmodel er in de voorbereiding zijn gepasseerd en waarom deze niet de eindstreep hebben gehaald.
De leden van de VVD-fractie vragen naar de precieze aantallen van auto’s (parallelimport) die worden geïmporteerd naar Nederland. Bij hoeveel van deze auto’s wordt gebruik gemaakt van de forfaitaire afschrijvingstabel? En bij hoeveel auto’s wordt er fysiek gecontroleerd in het huidige toezichtmodel? Graag een overzicht per jaar over de afgelopen vijf jaar.
De leden van de VVD-fractie vragen of er voldoende waarborgen in het proces zijn zodat een fiscaal akkoord voor inschrijving in alle gevallen wordt aangehouden tot een daadwerkelijke hercontrole van het voertuig. Zo nee, waarom niet?
De leden van de VVD-fractie vragen naar voorbeelden van besluiten van de Belastingdienst waarbij de RDW adviseert tot een nadere controle, maar de Belastingdienst het voertuig niet oproept voor hertaxatie. In welke gevallen wordt hiertoe besloten en waarom? Om hoeveel gevallen gaat het naar verwachting?
De leden van de VVD-fractie vragen bij hoeveel auto’s er de afgelopen vijf jaar fraude is gepleegd ten aanzien van de leeftijd van de auto. Wordt er specifiek op leeftijd gecontroleerd of vooral op de uiterlijke kenmerken?
De leden van de VVD-fractie vragen waaruit het takenpakket bestaat van Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Voor wie voeren ze welke taken uit? Waarom en welke apparaten moeten aanwezig zijn om de hertaxatie uit te kunnen voeren? Hoeveel fte wordt hiervoor beschikbaar gesteld?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van het CDA
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de maatregelen die de Staatssecretaris heeft voorgesteld bij de parallelimport van schade-auto’s.
Zij hebben hierover een aantal vragen.
1. Kan de Minister aangeven hoeveel schadeauto’s in 2019 geïmporteerd zijn en hoeveel van die auto’s aan een keuring zijn onderworpen?
2. Kan de Minister aangeven hoeveel schadeauto’s in 2019 geïmporteerd zijn en hoeveel van die auto’s onder het nieuwe stelsel aan de keuring onderworpen zouden worden?
3. Is het Europeesrechtelijk mogelijk om de kosten van de hertaxatie in rekening te brengen bij de importerende partij, aangezien dit als een inbreuk gezien kan worden op het vrij verkeer van goederen?
4. Kan de Minister meer inzicht geven in de fundamentele herziening van de bpm waarover de landsadvocaat geadviseerd heeft: wat was de vraag en hoe zou de uitkomst precies werken?
5. Welke problemen worden niet aangepakt bij deze nieuwe aanpak?
Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van D66
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de voorgestelde oplossingsrichting. Deze leden steunen de inzet op een verbeterde vormgeving van het toezicht.
De leden van de D66-fractie vragen om een nadere toelichting over de mogelijkheid en wenselijkheid van een erkenningsregeling voor taxateurs. Welke ervaringen met de RDW-erkenningsregelingen zijn er tot nu toe? Op welke wijze kan een erkenningsregeling bijdragen aan de doeltreffendheid en doelmatigheid van toezicht en handhaving?
De leden van de D66-fractie vragen naar de ontwikkelingen in, en voortgang met, het in gang gezette proces zoals beschreven in de brief van 3 december 2019. Per wanneer zijn de uitvoeringstoetsen beschikbaar? Is er ook een integrale gezamenlijke uitvoeringstoets voorzien?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2020D00875.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.