2017D32233 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de kabinetsreactie IBO (interdepartementaal beleidsonderzoek) verkeershandhaving en stand van zaken moties verkeersveiligheid (Kamerstuk 29 398, nr. 546).

De fungerend voorzitter van de commissie, Remco Dijkstra

De adjunct-griffier van de commissie, Israel

Nr.

Vraag

   

1

Waarom kwam de kabinetsreactie op het IBO (interdepartementaal beleidsonderzoek) Verkeershandhaving pas na acht maanden en niet eerder?

2

Kunt u voor iedere IBO-beleidsvariant en subbeleidsvariant afzonderlijk aangeven of u deze overneemt en waarom wel/niet?

3

Waarom is ervoor gekozen kentekenaansprakelijkheid in stand te laten, waarbij het probleem blijft bestaan dat alleen de kentekenhouder de verhoogde boete krijgt, terwijl de dader zelf vrijuit blijft gaan? Wordt nog gezocht naar mogelijkheden om de daadwerkelijke dader te straffen?

4

Kan de vooraf gestelde randvoorwaarde van budgetneutraliteit nader worden onderbouwd, gelet op de strekking van de vorig jaar aangenomen motie-Zijlstra/Samsom (Kamerstuk 34 550, nr. 7) en het feit dat boetes idealiter effect hebben en er dus steeds minder boetes gegeven zouden moeten worden?

5

Wordt een rijontzegging, vordering van het rijbewijs of beslaglegging op het voertuig nu alleen gezien als een straf voor de overtreding? Of ook als een praktisch middel om herhaling te voorkomen?

6

Welke prioriteit krijgt de terugdringing van verkeersslachtoffers?

7

Zou «engineering» (de eerste van de drie E’s) niet ook moeten gelden voor technische maatregelen aan het voertuig, het onmogelijk maken om achter het stuur te appen et cetera, in plaats van slechts de fysieke weginrichting?

8

Is de visie Duurzaam Veilig, waarvan het eerste plan begin mei 2017 gereed was, aan de Kamer gezonden?

9

Wat is de stand van zaken ten aanzien van de vervulling van de vacatures binnen de teams Verkeer?

10

Kunt u de volgende gegevens in tabelvorm verschaffen: de jaarlijkse aantallen beschikkingen van de afgelopen vijf jaar op het terrein van verkeershandhaving, uitgesplitst naar de verschillende handhavingsmiddelen (flitspalen, mobiele radarsets, trajectcontrolesystemen, laserguns, staandehoudingen, registervergelijking)?

11

Kunt u aangeven hoe concreet opvolging is gegeven aan het besluit van de korpsleiding om gerichter te sturen op meer zichtbare handhaving, onder andere door middel van staandehoudingen?

12

Op welke wijze stuurt het Openbaar Ministerie (OM) concreet op verbetering van de verkeershandhaving?

13

Kunt u de (tussentijdse) resultaten verschaffen ten aanzien van het project alcoholmeter en het onderzoek naar de mogelijkheden om het alcoholslotprogramma in het strafrecht onder te brengen?

14

Welke prestatie-indicatoren zijn van belang bij de sterke daling van het aantal staandehoudingen? Zijn er doelstellingen geformuleerd voor het aantal staandehoudingen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoeveel? Welke rol heeft het OM hierin? Welke rol heeft de politie zelf? Hoe kan de politiek hierop sturen?

15

Wanneer verwacht u de uitkomsten van het nader onderzoek naar het progressief boetestelsel aan de Kamer te sturen?

16

Welke inspanningen heeft u gedaan om met gemeenten, provincies en waterschappen tot een optimale en effectieve mix van de drie E’s te komen?

17

Is er enig zicht op betere samenwerking tussen uw ministerie en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als het gaat om afstemming van verkeershandhaving en verkeersveiligheid?

18

Kunt u relevante informatie verschaffen over lopende dan wel afgeronde (Europese) onderzoeken naar het inzetten van technologische ontwikkelingen ten behoeve van de verkeersveiligheid en verkeershandhaving?

Naar boven