2015D14465 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond er bij enkele fracties behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de brief van 13 april 2015 inzake de geannoteerde agenda voor de informele Gezondheidsraad van 20–21 april 2015 te Riga (Kamerstuk 21 501-31, nr. 369).

De voorzitter van de commissie, Lodders

Adjunct-griffier van de commissie, Clemens

I. VRAGEN EN OPMERKINGEN VANUIT DE FRACTIES

Vragen en opmerkingen van de VVD-fractie

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde agenda. Genoemde leden hebben nog enkele vragen en opmerkingen.

EU alcohol policy

Ten aanzien van het alcoholbeleid onderschrijven de leden van de VVD-fractie volledig het standpunt dat dergelijk beleid een nationale aangelegenheid is. Zij vragen het kabinet dit ook zeer expliciet aan te geven bij deze bijeenkomst.

Daar waar sprake is van grensoverschrijdende aspecten zou eventueel sprake kunnen zijn van een bescheiden rol voor de EU. Echter, de onderwerpen die daarbij genoemd worden zijn volgens de leden van de VVD-fractie niet per definitie grensoverschrijdend. Kan per onderwerp expliciet worden aangegeven waarom hier sprake zou zijn van grensoverschrijdende aspecten, welke toegevoegde waarde de EU hierbij kan hebben die nationaal niet bereikt kan worden en welke gevolgen een dergelijke bemoeienis kan hebben voor nationaal beleid:

  • alcoholmarketing minderjarigen;

  • onderzoek naar internetverkoop van alcohol en naleving bijbehorende alcoholregelgeving;

  • verplichte alcoholetikettering.

Met betrekking tot de grensoverschrijdende effecten staan de leden van de VVD-fractie in beginsel positief tegenover een onderzoek naar de internetverkoop van alcohol en het niet naleven van alcoholwetgeving, in het bijzonder daar waar het gaat om het handhaven van leeftijdslimieten. Deze leden zien geen heil in een grensoverschrijdende aanpak op het gebied van alcoholmarketing. Het lijkt een onmogelijke weg om marketing te reguleren, zeker daar waar het gaat om online marketing en marketing op social media. De verplichte alcoholetikettering met daarop zaken als voedingswaarde en een definitie van alcopops zien genoemde leden als overbodige overheidsbetutteling. Wat de leden van de VVD-fractie betreft zou de nationale overheid hier niet aan moeten beginnen en zou het derhalve al helemaal geen Europese bevoegdheid moeten zijn. Kan het kabinet ten aanzien van alcoholmarketing en alcoholetikettering toezeggen dat het niet instemt met opname in enige EU-strategie, totdat expliciet duidelijk is welke reikwijdte deze strategie zal hebben en wat de gevolgen daarvan voor het Nederlandse beleid zijn, en dit ook expliciet met de Kamer is besproken?

Nutrition policy

De leden van de VVD-fractie ondersteunen de inzet van het kabinet zoals voorgesteld. Van belang is dat op deze terreinen geen eenzijdige Nederlandse stappen gezet worden die de handelsbelangen van Nederlandse bedrijven kunnen schaden. Juist daarom is het goed deze zaken in Europees verband te reguleren.

Vragen en opmerkingen van de D66-fractie

De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geagendeerde punten voor de informele EU-bijeenkomst van ministers van volksgezondheid van 20–21 april te Riga. Deze leden zijn verheugd te lezen dat Nederland zal vragen naar de publicatie van het rapport over transvetzuren. Genoemde leden menen dat dit inderdaad te lang op zich laat wachten. De leden van de D66-fractie kijken uit naar de uitkomsten van het overleg, specifiek op het gebied van Europese stappen om tot productverbetering te komen. Zij hebben verder geen vragen.

Naar boven