2011D33238

Inbreng verslag van een schriftelijk overleg

Binnen de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu hebben de fracties van VVD, PvdA en SP de behoefte om enkele vragen en opmerkingen voor te leggen over de brief van de minister van Infrastructuur en Milieu over tariefsysteem taxi, maximumtarieven en indexering (31 521, nr. 60).

De voorzitter van de commissie,

J. F. Snijder-Hazelhoff

De adjunct-griffier van de commissie,

J. E. de Best

Algemeen

De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de brief van de minister over de invoering van het dubbeltariefsysteem, de maximumtarieven en over jaarlijkse indexering. De leden van de VVD-fractie zijn voorstander van een dubbeltariefsysteem met maximumtarieven waarbij naast afstand ook tijd het tarief gaat bepalen.

De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen over de invoering van het dubbeltariefsysteem voor de straattaxi.

De leden van de SP-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het voorstel van de minister. Ook voor hen klinkt het verstandig om te kijken naar een fatsoenlijke vergoeding voor de factor tijd bij de prijs van een taxirit in een straattaxi. Wel hebben de leden van de SP-fractie nog een aantal vragen.

Invoering dubbeltariefsysteem

De leden van de VVD-fractie lezen dat de minister inzet op invoering van het dubbeltariefsysteem per 1 oktober 2011, met een overgangstermijn van 4 maanden. Kan de minister aangegeven of het voor de taxiondernemers in de praktijk ook haalbaar zal zijn om voor de gestelde termijn alle taxi’s te voorzien van geschikte taxameters en printers?

De leden van de PvdA-fractie vinden het een goede zaak dat nu zowel tijd als afstand zullen worden verwerkt in de prijs. Bij invoering van de dubbele tariefmeter hebben in de ogen van de leden van de PvdA-fractie zowel de klant als de taxiondernemer baat. Dat de klant straks een geprinte bon kan krijgen, vergroot de transparantie van het taxivervoer, wat winst is voor de reiziger. De leden van de PvdA-fractie hebben echter nog wel een opmerking met betrekking tot het bonnetje dat na elke rit voor de reiziger inzichtelijk moet maken hoe de prijs van die rit is opgebouwd. De minister geeft aan dat zij met leveranciers van apparatuur en de taxibranche in overleg is over de benodigde voorbereidingstijd en het moment van invoering van het dubbeltariefsysteem. Deze leden zijn benieuwd of er op dit moment opnieuw vertraging in het verschiet ligt. De leden van de PvdA-fractie moeten hierbij vooral denken aan de benodigde inbouwtermijn van de boordcomputer met printer, de meters die moeten worden aangepast en het voorzien van elke taxi van een printer.

Maximumtarieven

De leden van de SP-fractie zien dat alleen de maximumtarieven voor de gewone straattaxi tijdens gewone uren overdag gepresenteerd zijn. Gaat dit maximumtarief ook gelden voor taxibusjes, alsmede voor ritten die worden uitgevoerd door straattaxi’s tijdens de nachtelijke uren? Zo nee; kan de minister duidelijk onderbouwd aangeven welke tarieven (opstaptarief, kilometertarief en minutentarief) voor alle varianten voor het taxivervoer zullen gaan gelden? Zijn er andere gevallen waarbij een straattaxi kan/mag afwijken van het gestelde maximumtarief of een (vorm van) toeslag kan vragen? De leden van de SP-fractie maken zich namelijk zorgen over het feit dat, als er te veel van dit soort uitzonderingen zijn, er alsnog onduidelijkheid kan zijn voor de gebruikers van de taxi.

Verder vragen de leden van de SP-fractie hoe de minister precies op deze tariefstructuur is uitgekomen. Wat is de uiteindelijke onderbouwing om te komen tot een tijdtarief van € 0,30 per minuut? Vooral ook gezien de aangenomen motie Aptroot c.s. over de wijziging van de tariefstelling (32 424, nr. 10), zou de hoogte van het minimum uurloon voldoende zijn voor een fatsoenlijke kostendekking voor het uitzonderlijke geval dat een taxi met een gast erin gedurende zo’n lange tijd volledig stil staat. Het minimumuurloon voor een volwassene (op basis van een 40-urige werkweek) in Nederland bedraagt namelijk € 8,22. Een simpele rekensom leert dat uw voorstel neerkomt op een bedrag van € 18,– per uur. Vanwaar deze grote overschrijding? Acht de minister de kosten van de taxiondernemer tijdens het stilstaan zo hoog dat een verschil van bijna € 10,– per uur tussen het wettelijk minimumloon en de omgerekende uurvergoeding voor taxichauffeurs te verdedigen is? Of is de minister van plan om het minimumloon in Nederland voor iedereen te verhogen naar € 18,– per uur? Deze leden ontvangen graag een helder onderbouwd antwoord op deze vragen.

De leden van de SP-fractie vragen ook hoe de minister precies gaat bepalen of de nieuwe tariefstructuur niet gaat leiden tot hogere kosten voor de gemiddelde klant of voor een lagere omzet voor de gemiddelde taxichauffeur, zoals zij dat heeft toegezegd in de brief. Kan de minister onderbouwd aangeven wat de gemiddelde taxiklant op dit moment precies kwijt is voor een taxirit? Op welke cijfers baseert zij zich? Hoe en op welke termijn gaat zij controleren wat in de toekomst, met de nieuwe tariefstructuur, de kosten van de klant zullen zijn bij een gemiddelde taxirit? En wat is precies een gemiddelde taxirit? De leden van de SP-fractie hebben dezelfde vragen over de gemiddelde omzet van de taxiondernemer. Kan de minister onderbouwd aangeven hoe hoog de gemiddelde omzet van een taxiondernemer op dit moment precies is? Op welke cijfers baseert zij zich? Hoe en op welke termijn gaat zij controleren wat in de toekomst, met de nieuwe tariefstructuur, de gemiddelde omzet van een taxiondernemer zal zijn?

De minister spreekt over maximumtarieven voor de taxi. Deelt zij de mening van de leden van de SP-fractie, dat de praktijk leert dat er zelden (legitieme) taxi’s rijden die een tarief hanteren dat onder het gestelde maximumtarief ligt? Heeft de minister een overzicht van het totale aantal taxi’s dat het maximumtarief hanteert als standaardtarief?

De leden van de SP-fractie vragen hoe de minister de handhaving op de nieuwe tarieven gaat regelen. Wie wordt er verantwoordelijk voor de handhaving van de nieuwe regels? Wat is jaarlijks de gemiddelde controlekans? Gaat de minister «mystery guests» inzetten? Zo ja; hoeveel en waar? Wat zijn de sancties voor chauffeurs en/of ondernemers die op 1 februari 2012 nog niet beschikken over die juiste taxameter en printer? En wat zijn de sancties voor chauffeurs en/of ondernemers die zich niet houden aan de nieuwe maximumtarieven?

Jaarlijkse indexering

De leden van de PvdA-fractie kunnen zich geheel vinden in de hantering van de NEA-index, want daar is de huidige CAO Taxivervoer in verwerkt.

De leden van de SP-fractie maken zich zorgen over de manier waarop de minister de CAO-afspraken wil gaan vertalen in hogere tarieven. De tarieven voor de taxi zijn sinds de liberalisering van de taximarkt zeer fors gestegen. Een verdere stijging van de tarieven, nog bovenop de jaarlijks stijging aan de hand van de Samengestelde OV-index, zal volgens de leden van de SP-fractie zeker niet leiden tot verbetering van de situatie voor chauffeur, noch voor die van de consument. Nog (fors) duurdere taxi’s zijn volgens de leden van de SP-fractie dan ook volstrekt onwenselijk. Deelt de minister deze mening? Bovendien zijn de leden van de SP-fractie benieuwd naar de vraag waarom de minister in haar brief (31 521, nr. 60) geen openheid van zaken geeft over de hoogte van die extra stijging voor 2012 en 2013, aan de hand van die kostenontwikkelingsindex taxi. Zoals de minister aangeeft zijn de CAO-afspraken in 2009 al gemaakt en is daarmee de stijging van de arbeidskosten voor loonchauffeurs vastgelegd en voorspelbaar. Waarom kan of wil zij dan nu nog niet aangeven met welk percentage u de prijzen extra zal laten stijgen, bovenop de stijging conform de OV-index? Kan de minister nu al duidelijk onderbouwd aangeven met welk percentage de prijzen de komende twee kalenderjaren extra zullen mogen stijgen?

Naar boven