Vragen van het lid Rooderkerk (D66) aan de Staatssecretaris van Onderwijs Cultuur
en Wetenschap over het bericht «Tientallen schoolbestuurders privé actief bij onderwijsadviesbureaus»
(ingezonden 10 juli 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Tientallen schoolbestuurders privé actief bij onderwijsadviesbureaus»?1
Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat schoolbestuurders en toezichthouders in het onderwijs tegelijkertijd
ook actief zijn voor onderwijsadviesbureaus? Zo nee, wat gaat u daaraan doen?
Vraag 3
Vindt u het wenselijk dat onderwijsadviesbureaus worden ingehuurd door de scholen
van schoolbestuurders en toezichthouders die tevens actief zijn voor dezelfde bureaus?
Zo nee, wat gaat u daaraan doen?
Vraag 4
Hoeveel schoolbestuurders met dubbelfuncties zijn bekend na het onderzoek van Nieuwsuur
en hoeveel hebben de nevenfunctie opgegeven? Ziet de Inspectie van het Onderwijs hierop
toe?
Vraag 5
Deelt u de opvatting dat onderwijsadviseurs én schoolbestuurders net als leraren moeten
voldoen aan hoge kwaliteitseisen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Hoe reflecteert u op de steeds hogere eisen aan de bewezen effectiviteit van lessen
van leerkrachten, terwijl er geen eisen zijn op dat vlak aan onderwijsadviseurs? Moeten
die er niet komen?
Vraag 7
Welke harde eisen zijn er op dit moment aan afzonderlijk de integriteit en kwaliteit
van schoolbestuurders en onderwijsadviseurs, en acht u deze voldoende?
Vraag 8
Acht u zelfregulering van schoolbesturen, via een «Code Goed Bestuur», voldoende om
de kwaliteit en integriteit van schoolbesturen te waarborgen?
Vraag 9
Hoe staat het ervoor met het voorstel van de PO-Raad en VO-raad om schoolbestuurders
verplicht te gaan accrediteren? Nemen zij hierin ook integriteitseisen mee?
Vraag 10
Wat is de stand van zaken van uw wetsvoorstel aangekondigd eind 2023 met daarin wettelijke
minimumeisen waaraan een schoolbestuurder moet voldoen? Gaat u hierin ook integriteitseisen
meenemen?2
Vraag 11
Wat is de stand van zaken van de visie op de ondersteuningsstructuur bij het onderwijs
en wanneer wordt deze met de Kamer gedeeld?
Vraag 12
Denkt u dat het wenselijk is dat de drempel om onderwijsadviseur te worden zo laag
is? Zo nee, welke stappen gaat u nemen om deze drempel – en daarmee kwaliteitswaarborgen
– te verhogen?
Vraag 13
Welke middelen ziet u om hogere eisen te stellen aan de kwaliteit, continuïteit, integriteit
en eerlijke prijzen van onderwijsadviesbureaus? Ziet u kansen voor een verplicht keurmerk,
inclusief toezichthouder en accreditatie?
Vraag 14
Hoe staat het met de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en Pijpelink
waarin gevraagd wordt om de mogelijkheden ten aanzien van regulering van de onderwijsadviesmarkt
te verkennen, en bent u bereid om daarmee haast te maken?3
Vraag 15
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Soepboer (Nieuw
Sociaal Contract), ingezonden 8 juli 2024 (vraagnummer 2024Z11905), van het lid Krul (CDA), ingezonden 10 juli 2024 (vraagnummer 2024Z11923) en van het lid Van der Hoeff (PVV), ingezonden 10 juli 2024 (vraagnummer 2024Z11924).