Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat de treinverbinding Zwolle-Enschede grote problemen kent (ingezonden 10 november 2023).

Vraag 1

Bent u bekend met de extreme uitval van 10,5% op de spoorverbinding Zwolle-Enschede?1

Vraag 2

Kunt u bevestigen dat de hoge uitval komt door de overstap van spoorpersoneel van Keolis (Blauwnet) naar NS?

Vraag 3

Kunt u een overzicht geven van de punten waarop Keolis niet voldoet aan concessieafspraken?

Vraag 4

Wat kan de provincie Overijssel ondernemen om de vervoerder te houden aan gemaakte afspraken?

Vraag 5

Klopt het dat ook de problemen met de bussen van Keolis nog steeds niet zijn opgelost?2

Vraag 6

Hoe gaat u voorkomen dat reizigers in Overijssel het openbaar vervoer gaan mijden en de files verder toenemen?

Vraag 7

Worden reizigers van de verbinding Zwolle-Enschede gecompenseerd voor de geleden vertraging? Zo ja, hoe?

Vraag 8

Is er voldoende vervangend vervoer beschikbaar bij uitval van treindiensten?

Vraag 9

Wat is volgens u de reden dat Keolismedewerkers overstappen naar NS?

Vraag 10

Kunt u een actueel overzicht geven van de omvang van de personeelstekorten bij de grote ov-bedrijven die in Nederland actief zijn?

Vraag 11

Is deze situatie volgens u vergelijkbaar met de eerdere uitstroom van ov-medewerkers van Arriva naar NS?3

Vraag 12

Wat kunt u doen om de sector openbaar vervoer aantrekkelijker te maken als werkgever?

Vraag 13

Deelt u de mening dat de introductie van marktwerking in het (regionale) openbaar vervoer een mislukt experiment is geworden?

Vraag 14

Bent u bereid om provincies de mogelijkheid te geven om het regionaal openbaar vervoer zonder marktwerking en winstoogmerk te organiseren?


X Noot
1

Tubantia, 10 november 2023: «Politiek wil actie, want trein hapert»

X Noot
2

Omroep Flevoland, 5 september 2023: «» Probleembussen» van Keolis komen ook naar Flevoland»

X Noot
3

Treinreiziger.nl, 10 oktober 2022: «Machinisten uiten kritiek op Arriva»

Naar boven