Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat de treinverbinding Zwolle-Enschede grote problemen kent (ingezonden 10 november 2023).

Mededeling van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 1 december 2023).

Vraag 1

Bent u bekend met de extreme uitval van 10,5% op de spoorverbinding Zwolle-Enschede?1

Vraag 2

Kunt u bevestigen dat de hoge uitval komt door de overstap van spoorpersoneel van Keolis (Blauwnet) naar NS?

Vraag 3

Kunt u een overzicht geven van de punten waarop Keolis niet voldoet aan concessieafspraken?

Vraag 4

Wat kan de provincie Overijssel ondernemen om de vervoerder te houden aan gemaakte afspraken?

Vraag 5

Klopt het dat ook de problemen met de bussen van Keolis nog steeds niet zijn opgelost?2

Vraag 6

Hoe gaat u voorkomen dat reizigers in Overijssel het openbaar vervoer gaan mijden en de files verder toenemen?

Vraag 7

Worden reizigers van de verbinding Zwolle-Enschede gecompenseerd voor de geleden vertraging? Zo ja, hoe?

Vraag 8

Is er voldoende vervangend vervoer beschikbaar bij uitval van treindiensten?

Vraag 9

Wat is volgens u de reden dat Keolismedewerkers overstappen naar NS?

Vraag 10

Kunt u een actueel overzicht geven van de omvang van de personeelstekorten bij de grote ov-bedrijven die in Nederland actief zijn?

Vraag 11

Is deze situatie volgens u vergelijkbaar met de eerdere uitstroom van ov-medewerkers van Arriva naar NS?3

Vraag 12

Wat kunt u doen om de sector openbaar vervoer aantrekkelijker te maken als werkgever?

Vraag 13

Deelt u de mening dat de introductie van marktwerking in het (regionale) openbaar vervoer een mislukt experiment is geworden?

Vraag 14

Bent u bereid om provincies de mogelijkheid te geven om het regionaal openbaar vervoer zonder marktwerking en winstoogmerk te organiseren?

Mededeling

Hierbij deel ik u mede dat de beantwoording op de Kamervragen van het Lid Dijk (SP) over het nieuws dat de treinverbinding Zwolle-Enschede grote problemen kent (ingezonden 9 november 2023) niet binnen de gestelde termijn van drie weken mogelijk is. Vanwege de benodigde afstemming op dit onderwerp met de verschillende partijen in de sector over de onderliggende redenen van de uitval en het personeelstekort, is er meer tijd nodig voor de beantwoording.


X Noot
1

Tubantia, 10 november 2023: «Politiek wil actie, want trein hapert»

X Noot
2

Omroep Flevoland, 5 september 2023: ««Probleembussen» van Keolis komen ook naar Flevoland»

X Noot
3

Treinreiziger.nl, 10 oktober 2022: «Machinisten uiten kritiek op Arriva»

Naar boven