Vragen van het lid Ellian (VVD) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de langdurige digitale storing bij Dienst Justis (ingezonden 29 oktober 2021).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Duizenden Nederlanders kunnen geen verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvragen door software­fout overheid»1?

Vraag 2

Waarom zijn meerdere systemen tegelijk uitgevallen en waarom is de storing tot op heden niet opgelost?

Vraag 3

Welke processen kan de Dienst Justis door de storing niet uitvoeren?

Vraag 4

Hoeveel en op welke wijze zijn mensen getroffen door deze storing?

Vraag 5

Waarom is niet eerder gecommuniceerd over het feit dat er een grote storing bij de Dienst Justis is?

Vraag 6

Waar kunnen mensen terecht die in de problemen komen door de storing?

Vraag 7

Welke gevolgen heeft de storing voor de werkvoorraad van de Dienst Justis? Leidt de storing tot achterstanden en zo ja, hoe worden deze weggewerkt?

Vraag 8

Klopt het dat in 2017 voor het laatst een jaarverslag van de Dienst Justis naar de Kamer is gestuurd?2 Zo ja, wat is hiervoor de reden?

Vraag 9

Welke maatregelen zijn reeds getroffen en welke maatregelen worden op de korte termijn uitgewerkt om nieuwe storingen bij de Dienst Justis te voorkomen?


X Noot
1

Ad.nl: 21 oktober 2021Duizenden Nederlanders kunnen geen verklaring omtrent gedrag aanvragen door softwarefout overheid | Tech | AD.nl

X Noot
2

Kamerstukken II 34 550 VI, nr. 111

Naar boven