Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van
Economische Zaken en Klimaat en de ministers van Infrastructuur en Waterstaat, van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over
Maastricht Aachen Airport. (ingezonden 4 december 2020).
Vraag 1
Kent u de berichten «Onderzoek: forse groei van MAA is mogelijk» en «Stiltegebieden
in Limburg worden kleiner en het is er lang niet altijd stil»?12
Vraag 2
Erkent u het belang van stilte voor de natuur en de volksgezondheid? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het problematisch is dat bijna alle stiltegebieden in Limburg
last hebben van het vliegverkeer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het problematisch is dat stiltegebieden steeds kleiner worden
en het er lang niet altijd stil is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het problematisch is dat 12 van de 31 stiltegebieden in Limburg
niet voldoen aan de norm van maximaal 40 decibel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Kent u de berichten «Onderzoekers: «Groei MAA kost Zuid-Limburg toerisme»» en «Onderzoek:
«Toerisme Zuid-Limburg toch geraakt door geluidsoverlast Maastricht Aachen Airport»»?3
4
Vraag 7
Onderschrijft u de conclusie van de onderzoekers van Breda University dat bij een
groei van Maastricht Aachen Airport o.a. de rustzoekende verblijfstoerist dreigt af
te haken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Hoe verklaart u dat consultancybureau Ecorys met een volstrekt andere conclusie op
de proppen komt, namelijk dat er geen aanwijzingen zouden zijn gevonden dat de toeristische
sector te lijden heeft onder de toename van het vliegverkeer op Maastricht Aachen
Airport (MAA), terwijl de onderzoekers van Breda University inschatten dat dit om
een directe schadepost zal gaan van 23 tot 70 miljoen euro per jaar, oplopend tot
140 miljoen euro?
Vraag 9
Erkent u dat de conclusie van Ecorys, die slechts gebaseerd is op de beschikbare kwantitatieve
gegevens, een onvolledig beeld geeft? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u van mening dat het tekortschietende rapport van Ecorys hiermee ongeschikt is
als bouwsteen voor het advies van de heer Van Geel over de toekomst van Maastricht
Aachen Airport? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Hoe weegt u beide onderzoeken, met tegenstrijdige conclusies, ten opzichte van elkaar?
Vraag 12
Kunt u alsnog inhoudelijk reageren op het kritische artikel van Ties Joosten (Follow
the Money) over het SEO-rapport «Effecten van een vliegbelasting voor de luchtvrachtsector»,
aangezien u tijdens het debat over de wijziging van de Wet Vliegbelasting (d.d. 2 december
2020) niet veel meer wilde zeggen dan «dit is wat ik heb»?5
6
7?
Vraag 13
Kunt u meer specifiek ingaan op de kritiek van Ties Joosten op de wijze waarop SEO
de werkgelegenheidseffecten van de vliegbelasting groter zou hebben voorgesteld dan
ze zijn en daarbij voornamelijk belanghebbenden uit de sector interviewde?
Vraag 14
In hoeverre is de in de Luchtvaartnota opgenomen groeidoctrine van invloed geweest
op de verschillende door de overheid aangevraagde en betaalde onderzoeken naar de
toekomst van MAA?
Vraag 15
Erkent u dat een forse groei van MAA, zoals staat opgenomen in het rapport van consultancybureau
Ecorys, op gespannen voet zou staan met diverse maatschappelijke belangen omtrent
klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Erkent u dat een forse krimp van de luchtvaart positieve effecten kan hebben voor
klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier? Zo nee, waarom niet?
X Noot
6SEO-onderzoek «Effecten van een vliegbelasting voor de luchtvrachtsector», bijlage
bij Kamerstuk 35 570-IX, nr. 34
X Noot
7Wetgevingsoverleg (d.d. 2 december 2020): wijziging van de Wet Vliegbelasting (Kamerstuk
35 645)