Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat
en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector
wéér is gestegen (ingezonden 16 augustus 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «CO2-uitstoot luchtvaart stijgt met 3 procent»1 en «Lagere CO2-uitstoot in het tweede kwartaal 2018»?2
Vraag 2
Vindt u het ook zorgwekkend dat de luchtvaartsector er wederom niet in is geslaagd
om zijn totale uitstoot te laten dalen en zelfs een groei van de CO2-uitstoot van ruim drie procent laat zien? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Hoeveel megaton CO2-equivalenten stoot de luchtvaartsector in Nederland uit in 2017? Welke meetmethode
hanteert u daarbij? Wat is de voorspelling voor 2018 gebaseerd op de huidige jaartrend?
Vraag 4
Deelt u de mening dat, gezien de omvang van het klimaatprobleem en gezien de klimaatinspanningen
van andere sectoren, de absolute groei van de CO2-uitstoot niet langer door kan gaan? Zo nee, waarom vindt u dat de groei van de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector wel door kan gaan?
Vraag 5
Ziet u het als uw missie om de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector terug te dringen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op
welke manier gaat u dat helpen terugdringen?
Vraag 6
Onderschrijft u de conclusie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat
de groeiende CO2-uitstoot van de luchtvaartsector hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door het toenemende
aantal vliegbewegingen?3 Zo nee, waarom niet? Wat gaat u doen met deze informatie?
Vraag 7
Erkent u dat op dit moment de besparing in CO2-uitstoot door innovatie het totaal van de CO2-uitstoot door groei in het aantal vliegtuigbewegingen niet terugdringt? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, onderschrijft u dan de conclusie dat de luchtvaartsector een steeds groter
deel van het beschikbare CO2-budget (om onder de 2 graden Celcius of nog liever onder de 1,5 graad Celsius aan
temperatuurstijging te blijven) opsoupeert?
Vraag 8
Erkent u dat het substantieel terugdringen van het aantal vliegbewegingen een positief
effect kan hebben op de CO2-uitstoot? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Erkent u dat de luchtvaartsector niet in staat is om zelf zijn CO2-uitstoot te doen dalen? Zo nee, waarop baseert u uw vertrouwen in de sector en in
welk jaar (bij benadering) verwacht u deze daling? Kunt u dit uitgebreid onderbouwen?
Vraag 10
Erkent u dat het huidige overheidsbeleid tekort schiet in het terugdringen van de
CO2-uitstoot van de transportsector, meer specifiek de luchtvaartsector? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 11
Welke aanvullende maatregelen gaat u nemen om zo snel mogelijk een daling van de CO2-uitstoot in de luchtvaartsector te bewerkstelligen?
Vraag 12
Welke voortgang is er tot nu toe geboekt in het nastreven van het kabinetsdoel om
ambitieuze internationale afspraken te maken over de reductie van de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector?4 Wat is ten aanzien hiervan (tot nu toe en in de toekomst) de exacte inzet van het
kabinet?
Vraag 13
Bent u van plan de lucht- en scheepvaartsector, die zich buiten het Parijsakkoord
wisten te maneuvreren, nadrukkelijk aan te pakken aangezien de regering de voorzitter
van het Klimaatberaad niet tegensprak in zijn stelling dat het absurd is dat de lucht-
en scheepvaart buiten het Klimaatverdrag van Parijs zijn gebleven?5 Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daarop uw inzet?
Vraag 14
Erkent u dat de luchtvaartsector hard op weg is om de klimaatinspanningen van andere
sectoren ongedaan te maken? Zo nee, uit welke cijfers blijkt dat dit niet zo is?
Vraag 15
Snapt u dat de vrijbrief die de luchtvaartsector lijkt te hebben om grootschalig te
blijven uitstoten demotiverend werkt op partijen die zich, bijvoorbeeld via het Klimaatakkoord
of uit eigen beweging, wel inzetten om hun CO2-uitstoot te verminderen? Zo nee, waarom niet? Wat is uw boodschap aan hen?
X Noot
4Kamerstuk 32 813, nr. 195, beantwoording schriftelijke vragen over de voortgang van het Klimaatakkoord, 13 juli
2018
X Noot
5Kamerstuk 32 813, nr. 195, beantwoording schriftelijke vragen over de voortgang van het Klimaatakkoord, 13 juli
2018