Vragen van de leden Paternotte en Jetten (beiden D66) aan de Ministers van Infrastructuur
en Waterstaat en van Economische Zaken en Klimaat over een mogelijk «klimaatakkoord»
voor de luchtvaart (ingezonden 20 maart 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «EU accepts ICAO CORSIA rules package but has concerns
over emissions units and sustainable fuels criteria»1 en de officiële reactie van de Europese Commissie op het voorstel van de Internationale
Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over hoe de wereldwijde luchtvaartsector ervoor
gaat zorgen dat er na 2020 enkel nog CO2-neutrale groei plaatsvindt in het kader van het Klimaatakkoord van Parijs (CORSIA)?2
3
Vraag 2
Deelt u de mening dat een internationaal systeem voor het beteugelen van emissies
van de luchtvaart broodnodig is in het kader van het behalen van de Parijse klimaatdoelstellingen
en dat er daarom haast gemaakt moet worden met het vaststellen en implementeren van
dit systeem? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Kunt u in detail aangeven wat de Nederlandse inbreng binnen ICAO op dit punt tot nu
toe is geweest en hoe dit zich verhoudt tot het resultaat dat nu op tafel ligt? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, wat is uw appreciatie van de vergelijking?
Vraag 4
Deelt u de zorgen over de vraag of de luchtvaart met deze voorstellen inderdaad het
toegezegde resultaat van CO2-neutrale groei na 2020 zal bereiken? Zo ja, kunt u aangeven waarop dat vertrouwen
is gebaseerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat een internationaal systeem niet kan werken zonder transparantie
en bijsturing en dat de voorgestelde systematiek omtrent monitoring, verslaglegging
en verificatie daarom niet, zoals wordt voorgesteld, vrijwillig moet zijn maar verplicht?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 6
Deelt u de mening dat het erg vreemd is dat er nu geen enkele consequenties zijn ingebouwd
voor wanneer landen zich niet houden aan de standaarden en aanbevelingen die worden
voorgesteld en dat er dus instrumenten moeten komen om naleving ook daadwerkelijk
af te dwingen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 7
Erkent u dat uit studies van onder andere de Europese Commissie4 naar voren komt dat meer dan de helft van de CO2-compenserende projecten niet de beoogde CO2-reductie halen en dat het daarom nodig is dat deze projecten nauw onderzocht worden
en er gedifferentieerd moet worden tussen effectieve en niet-effectieve projecten?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 8
Klopt het dat veel van de duurzaamheidseisen voor biobrandstoffen het voorstel niet
hebben gehaald, en dat de kans daarmee groot is geworden dat er biobrandstoffen gebruikt
gaan worden die een schadelijk effect hebben op water, bodem en luchtkwaliteit? Zo
ja, hebt u namens Nederland gepleit voor (behoud van) strenge duurzaamheidseisen voor
biobrandstoffen? Zo nee waarom niet?
Vraag 9
Klopt het dat landen als Rusland en Brazilië geen onderdeel vormen van CORSIA, maar
wel actief betrokken zijn in het proces rondom CORSIA? Deelt u de mening dat het beter
is om met de groep landen die zich wel committeren een meer ambitieuze kopgroep te
vormen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is dat wat u namens Nederland heeft ingebracht?
Vraag 10
Bent u, nu het uiteindelijke voorstel voor CORSIA bekend is, bereid om alle hierboven
genoemde zaken in het vervolgproces in Europees verband en in ICAO-verband (al dan
niet alsnog) namens Nederland in te brengen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Kunt u in dat verband aangeven hoe u tot nu toe uitvoering heeft gegeven aan de motie-Mulder/Van
Veldhoven over terugdringen van CO2 in de luchtvaart binnen de Europese Unie (Kamerstuk 21 501-08, nr. 687), en hoe u in het vervolgproces uitvoering zal geven aan deze motie?
Vraag 12
Kunt u deze vragen afzonderlijk en ruim voor het algemeen overleg Luchtvaart d.d.
15 mei 2018 beantwoorden?