Vragen van de leden Veldman en De Caluwé (beiden VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over digitale dossier- en archiefvorming (ingezonden 29 april 2015).

Vraag 1

Bent u op de hoogte van de brandbrief van bestuurders van gemeenten, waterschappen en provincies over de gevolgen van de slechte digitale dossier- en archiefvorming bij decentrale overheden?1

Vraag 2

Is aan de bestuurders enige richtlijn meegegeven over de manier waarop digitale archieven ingericht moeten worden, zowel voor de opslag van gegevens, als ook voor de gemakkelijke uitwisseling van gegevens tussen diverse overheden?

Vraag 3

Welke consequenties voorziet u voor de openbaarheid van bestuur als gevolg van slechte digitale dossier- en archiefvorming?

Vraag 4

Is er aan overheden enige richtlijn meegegeven over de manier waarop digitale archieven ingericht worden bezien vanuit de openbaarheid van bestuur?

Vraag 5

Welke stappen gaat u zetten na de bovengenoemde oproep van de bestuurders?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Schouw, Hachchi en Bergkamp (allen D66), ingezonden 29 april 2015 (vraagnummer 2015Z08014).

Naar boven