Vragen van de leden Van Tongeren (GroenLinks), Van Veldhoven (D66) en Smaling (SP)
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat luchthaven
Twente mag groeien tot een burgerluchthaven met 22.000 vliegtuigbewegingen per jaar
(ingezonden 13 maart 2014).
Vraag 1
Kunt u zich de zorgen voorstellen over het ontwerpluchthavenbesluit waarmee luchthaven
Twente als burgerluchthaven mag groeien tot 22.000 vliegtuigbewegingen per jaar?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat eerst had moeten worden gewacht op een onderzoek van de Europese
Commissie (EC) naar de gevolgde aanbestedingsprocedure en naleving van Europese regels
voor staatssteunaanbestedingsregels nog vóór de presentatie van het ontwerpbesluit?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat betekent het ontbreken van de uitspraken van de EC
voor het besluit?
Vraag 3
Bent u bereid om het businessplan voor de luchthaven Twente naar de Kamer te zenden?
Zo niet, hoe strookt dat met de toezegging dat het businessplan van de luchthaven
Lelystad wel bij het ontwerpluchthavenverkeersbesluit meegestuurd wordt naar de Kamer?
Vraag 4
Bent u van plan om opdracht te geven tot het vrijgeven van de overzichtsrapportage
van de bedrijfseconomische haalbaarheid en de maatschappelijke economische betekenis
van de luchthaven Twente, waarbij ook inzage wordt gegeven in de financiële cijfers?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de eisen die de exploitant in de onderhandelingen met Area Development
Twente (ADT) op tafel heeft gelegd, te weten: er moet vanuit de publieke sector nog
een extra bijdrage komen aan het kapitaal van de exploitatiemaatschappij ter hoogte
van 5 miljoen euro en de exploitatiemaatschappij moet ontslagen te worden van de verplichting
om 30% van het balanstotaal aan te houden in de vorm van eigen vermogen?
Vraag 6
Voor hoeveel van de 930.000 passagiers per jaar is de luchthaven Twente naar verwachting
slechts een tussenstop, omdat zij hun reis zullen beginnen bij een andere luchthaven?
Deelt u de mening dat dit tot een minimum beperkt dient te worden? Zo ja, hoe gaat
u dat bewerkstelligen?
Vraag 7
Vertrouwt u straks alleen op de informatie die de exploitant doorgeeft over het aantal
passagiers, of gaat u het aantal passagiers zelf monitoren? Kan de exploitant straks
de transitpassagiers meetellen in het aantal passagiers dat van de luchthaven vertrekt?
Vraag 8
Hoe kan het dat luchthaven Eelde en luchthaven Maastricht zware tekorten vertonen
in de exploitatie en er nu nog een luchthaven Twente naast wordt gezet, die wil gaan
concurreren met Eelde en de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO)? Hoe kan het dat men
denkt vanaf de luchthaven Twente met een kleinere geluidscontour meer passagiers te
gaan vervoeren dan Eelde, Maastricht en FMO samen vervoeren?
Vraag 9
Deelt u de mening dat aan de exploitant gevraagd moet worden zekerheden te stellen
voor de te verwachten aanloopverliezen, om een vroegtijdige exit of faillissement
te voorkomen?
Vraag 10
Is het u bekend dat noch Reggeborgh Invest B.V. noch Aviapartner ervaring hebben met
het exploiteren van een luchthaven? Zo ja, welke invloed heeft deze onervarenheid
op de levensvatbaarheid?
Vraag 11
Klopt de bewering van ADT dat er harde afspraken met u gemaakt zijn over uitbreiding
van de geluidscontour en aanpassing van het Luchthavenbesluit? Heeft u een harde toezegging
gedaan zodat aan slechts één van de genoemde uitgangspunten hoeft te zijn voldaan
voordat wordt overgegaan naar een ruimer Luchthavenbesluit voor twee miljoen passagiers?
Zo ja, is dat niet voorbarig?
Vraag 12
Klopt het dat na het «slaan van het Luchthavenbesluit» er in een straal van zes kilometer
rond de luchthaven geen natuurgebieden meer mogen worden aangelegd of terreinen als
zodanig worden gebruikt? Hoe zit het dan met het plan om ten zuiden van de luchthaven
een nieuw natuurgebied te realiseren? Kan dat nieuwe natuurgebied straks niet meer
worden aangelegd als het luchthavenbesluit is genomen?
Vraag 13
Bent u bereid om deze vragen te beantwoorden vóór 1 april? Zo nee, waarom niet?