Vragen van het lid Jansen (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de Schipholtunnel (ingezonden 21 juli 2010).

Vraag 1

Wat is uw mening over het bericht dat de reparatie aan de Schipholtunnel maandenlang zal duren en daardoor één van de twee sporen in één rijrichting in de Schipholtunnel niet beschikbaar is?1 Kloppen de beschreven feiten?

Vraag 2

Wat was precies de toedracht en oorzaak van het ongeval en hoe groot is de omvang van de schade? Kunt u ook uiteenzetten in hoeverre deze schade (inclusief vervolgschade) op de veroorzaker te verhalen is?

Vraag 3

Hoe is het mogelijk dat de benodigde reparatiematerialen niet in voldoende mate aanwezig zijn, waardoor de reparatie veel langer gaat duren?

Vraag 4

Hoe valt deze situatie te rijmen met de uitspraak van uw ambtsvoorganger: «Railinfrabeheer beschouwt de situatie, waarbij er onvoldoende reservemateriaal beschikbaar is, als een incident. Dat neemt niet weg dat een dergelijke situatie niet mag voorkomen.»?2

Vraag 5

Wie is primair verantwoordelijk voor het beschikbaar houden van voldoende reparatiematerialen?

Als dit ProRail is:

  • welke verbeteringen heeft ProRail sinds 2002 doorgevoerd bij het op voorraad hebben van minder courant materiaal?

Als dit de spoorwegaannemers zijn:

  • welke afspraken zijn er sinds 2002 met hen gemaakt over het op voorraad hebben van minder courant materiaal?

  • wat is de sanctie als materialen niet (direct) aanwezig zijn?

Vraag 6

Hoe ziet de planning van de reparatie er uit en wat betekent dit voor de dienstregeling (vervallen treinen)? Hoeveel reizigers worden hierdoor gedupeerd? Wat is uw mening hierover?

Vraag 7

Hoeveel treinen zijn in 2009 uitgevallen doordat sporen niet beschikbaar waren ten gevolge van (reparaties na) ongelukken?

Hoe heeft de treinuitval door deze oorzaak zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Lopen er gerichte acties om de beschikbaarheid van het spoor na incidenten te versnellen?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Slob (ChristenUnie), ingezonden 20 juli 2010 (vraagnummer 2010Z11120).


XNoot
1

Nu.nl, 19 juli 2010, http://www.nu.nl/algemeen/2295712/reparatie-schipholtunnel-gaat-maanden-duren.html en «Herstelwerkzaamheden Schiphol», Prorail, 19 juli 2010, http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformatie/Nieuws/Pages/HerstelwerkzaamhedenSchiphol.aspx

XNoot
2

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2001–2002, nr. 1632.

Naar boven