Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
1632
Vragen van het lid Gerkens (SP) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat over Rail Infrabeheer en vertragingen. (Ingezonden 20 augustus 2002)
1
Kent u het bericht dat door een defecte wissel op het traject van Alphen
aan de Rijn naar Leiden gedurende een maand vertragingen zullen ontstaan?1
2
Is het waar dat dit komt omdat Rail Infrabeheer niet over voldoende reservematerieel
beschikt om deze wissel te vervangen? Zo ja, hoe komt dat? Zo nee, bent u
dan van mening dat Rail Infrabeheer wel over voldoende reservematerieel beschikt?
3
In hoeverre leidt dit tekort van materieel tot andere vertragingen op
het spoornet?
4
Vindt u het juist dat de NS kosten maakt voor tekortkomingen aan de spoorinfrastructuur
waar de overheid verantwoordelijk voor is?
5
Welke maatregelen gaat u treffen om te zorgen dat er geen andere vertragingen
ontstaan door een tekort aan materieel bij Rail Infrabeheer?
Antwoord
Antwoord van minister De Boer (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 6 september 2002)
1
Ja. Het defect heeft geleid tot een storing die uiteindelijk 3½
week heeft geduurd. De component die het defect aan het wissel veroorzaakte
is in de nacht van 26 op 27 augustus vervangen, waarmee de storing is verholpen.
2
Railinfrabeheer beschikt zelf niet over reservemateriaal. Zij geeft opdrachten
aan aannemers die de werkzaamheden uitvoeren. Deze onderhoudsaannemers houden
zelf voorraden bij en voeren daartoe in opdracht van Railinfrabeheer een voorraadbeheer.
In het onderhavige geval is er sprake van een type wissel waar er maar
weinig van zijn in Nederland. Het is ook een type wissel dat maar weinig in
storing valt, in aanmerking nemende dat de laatste paar jaar er nauwelijks
bij dit type wissel defecten zijn opgetreden. Railinfrabeheer beschouwt de
situatie, waarbij er onvoldoende reservemateriaal beschikbaar is, als een
incident. Dat neemt niet weg dat een dergelijke situatie niet mag voorkomen.
Nog deze week heeft Railinfrabeheer de onderhoudsaannemers aangeschreven en
gewezen op hun verantwoordelijkheid om te zorgen voor een adequaat voorraadbeheer,
waartoe ook behoort het op voorraad hebben van incourant reservemateriaal.
3
Er is geen sprake van een structurele situatie, of een situatie die zich
met regelmaat voordoet. Incidenten als deze kunnen leiden tot het langdurig
buitendienst nemen van het spoor of gedeelten daarvan. De inspanning is er
op gericht om dit juist te voorkomen. Als het probleem zich onverhoopt toch
voordoet wordt er geprobeerd om een vervangende rijweg in te leggen en zo
de vertragingen van het treinverkeer en de reizigers te beperken.
4
In principe niet. Het is echter wel zo dat de overheid met de beheerder
afspraken maakt over het leveren van een basiskwaliteit. Deze basiskwaliteit
garandeert niet dat er geen storingen meer optreden. De afspraken gaan wel
uit van een sterke reductie van het aantal storingen. Tussen de taakorganisaties
en NS Reizigers is afgesproken dat het niveau van treindienstaantastende onregelmatigheden
en onregelmatigheden bij het instellen van rijwegen in 2005 met 35 à
40 jaar zal dalen ten opzichte van de realisatie van 2000. Terwijl de afgelopen
jaren het aantal storingen dat beïnvloedbaar is door Railinfrabeheer
met een vijfde is gedaald, wordt het bereikte aantal door de maatschappij
nog steeds als te hoog ervaren, zeker in combinatie met de verstoringen die
gepaard gaan met het inleggen en de exploitatie van de treindienst. Echte
tekortkomingen aan de spoorweginfrastructuur, zoals in het onderhavige geval,
worden voorkomen als de afspraken tussen Railinfrabeheer en de onderhoudsaannemers
nauwgezet worden uitgevoerd. Deze afspraken zijn om die reden nog eens herbevestigd.
5
Het incident is voor Railinfrabeheer aanleiding geweest om de onderhoudsaannemers
nog eens nadrukkelijk te wijzen op hun verantwoordelijkheid. Vooralsnog ga
ik er van uit dat deze maatregel afdoende moet zijn.
XNoot
1 Teletekst, pag. 754 van 8 augustus jl.