Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII);

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark

De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,M.C.G.Keijzer

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De tweede suppletoire begroting is opgebouwd vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 1).

De stand van de vastgestelde begroting 2024 is inclusief het amendement van de leden Nijboer en Grinwis (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 14), het amendement van het lid Sneller (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 18), het amendement van de leden Grinwis en Peter de Groot (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 25) het amendement van het lid Boulakjar (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 26), het amendement van het lid Beckerman (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 29), het amendement van de leden Inge van Dijk en van der Graaf (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 30) en het amendement van de leden Sneller en Rahimi (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 57).

De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij de eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 VII, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 VII, nr. 1) is de stand na de eerste suppletoire begroting aangepast.

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2024

Artikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

1. Openbaar bestuur en democratie

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.

2. Nationale Veiligheid

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.

3. Woningmarkt

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 5 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.Ontvangsten: 10 mln.

4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.Ontvangsten: 2 mln.

5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.

6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.

7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.

9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln.

11. Centraal apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten:1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.

12. Algemeen

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.

13. Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.

14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (percentage juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2024.

Overzicht coronamaatregelen

Tabel 2 Extracomptabele tabel coronamaatregelen (bedragen x € 1.000)

Artikelnummer

naam maatregel/regeling

Bedrag verplichtingen 2024

Bedrag uitgaven 2024

Bedrag ontvangsten 2024

Relevante Kamerstukken

1

Inkomstenderving waterschappen

3.362

3.362

0

(Kamerstukken II 2023/24, 36550 VII, nr. 2)

      

Totaal

 

3.362

3.362

0

 

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 20241

 

11.395.030

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

11.935.553

Stand suppletoire begroting september 2024

 

11.543.263

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Bijdrage Defensie aan AIVD

2

7.992

2) Flexwoningen RVB

3

‒ 12.500

3) Overboekingen naar het btw-compensatiefonds

3 en 4

‒ 58.379

4) Desaldering subsidie DUMAVA

4

10.400

5) Retour subsidie verduurzaming MKB

4

9.000

6) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving

5

4.916

7) Desaldering voor uitgaven Europese open data

6

11.053

8) Diverse desalderingen artikel 9

9

9.800

9) Desaldering ontvangsten RVIHH

11

13.858

10) Desaldering DVA SSO's

11

7.406

11) Diverse mutaties

div

19.347

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

11.566.156

X Noot
1

Inclusief de amandementen Kamerstukken II 2023/24 36410 VII nrs 14, 18, 25, 26, 29, 30 en 57).

Toelichting

1) Dit betreft de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie van de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2024 ontvangt de AIVD € 8,0 mln. vanuit het ministerie van Defensie.

2) De plaatsing van door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ingekochte flexwoningen duurt langer dan verwacht, waardoor € 12,5 mln. aan uitgaven niet in 2024 zal plaatsvinden maar in 2025. Daarom worden de uitgaven in 2024 verlaagd.

3) Op artikel 3 en 4 zijn er diverse overboekingen naar het ministerie van Financiën voor het btw-compensatiefonds. De gemeenten en provincies worden uit het btw-compensatiefonds gecompenseerd voor een belangrijk deel van de door hen betaalde omzetbelasting.

4) Dit betreft de terugvorderingen (€ 10,4 mln.) voor de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA). De oorzaken zijn onder andere aanvragen die niet tot afronding komen, aanvragen die achteraf niet voldoen en intrekkingen van aanvragen. Deze terugvorderingen worden gedesaldeerd en zo opnieuw ingezet voor de regeling DUMAVA.

5) De grootste post betreft de resterende middelen (€ 9 mln.) voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM), die van de begroting van het ministerie van Economische Zaken overgeboekt worden naar de begroting van BZK. De middelen worden toegevoegd aan het ontzorgingsprogramma MKB.

6) De Tactische Beheerorganisatie (TBO) heeft € 4,9 mln. teruggestort van de bijdrage aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat. Deze bijdrage aan IPLO verliep eerst via TBO, maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.

7) Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt door de desaldering van meerontvangsten op artikel 6.

8) De kosten zijn dit jaar hoger dan verwacht, doordat er aanslagen uit voorgaande jaren zijn ontvangen en gemeentelijke tarieven zijn verhoogd in verband met stijgende WOZ-waardes. De hogere uitgaven worden gedekt door de meerontvangsten op artikel 4, een meevaller op artikel 3 en door de herbestemming van LPO-middelen.

9) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

10) Er zijn hogere uitgaven dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

630.989

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

927.289

Stand suppletoire begroting september 2024

 

1.034.026

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Desaldering meerontvangsten

4

6.300

2) Desaldering subsidie DUMAVA en SAH

4

13.200

3) Terugstorting Informatiepunt leefomgeving

5

4.916

4) Desaldering meerontvangsten GDI

6

10.848

5) Desaldering pachtgelden

9

5.206

6) Ontvangsten benzineveilingen

9

29.736

7) Ontvangsten verkoop bodemmateriaal

9

10.486

8) Desaldering ontvangsten RVIHH

11

13.858

9) Desaldering DVA SSO's

11

7.406

10) Desaldering OBF

11

2.500

11) Diverse mutaties

div

13.663

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

1.152.145

Toelichting

1) Een deel van de meerontvangsten op artikel 4 (€ 6,3 mln.) wordt via een desaldering op artikel 9 gebruikt ter dekking van de tegenvaller op de relatief veel aanslagen voor zakelijke lasten.

2) Dit betreft de terugontvangsten op de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA, € 10,4 mln.), en de terugontvangsten op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH, € 2,8 mln.). Via een desaldering worden beide ontvangsten toegevoegd aan het budget van DUMAVA en SAH en zo opnieuw ingezet voor de regelingen.

3) De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK, totaal € 4,9 mln. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen.

4) De meerontvangsten van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden gedesaldeerd en ingezet voor het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som, vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving.

5) Er zijn € 5,2 mln. meeropbrengsten uit kortlopende pachtcontracten. De ontvangsten daarvan worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen.

6) Dit betreft € 30 mln. aan meerontvangsten, doordat de veiling van benzinestations langs Rijkswegen meer heeft opgebracht dan geraamd.

7) Er zijn circa € 10 mln. aan meerontvangsten voor bodemmaterialen.

8) Er zijn hogere uitgaven (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

9) Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uigaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

10) De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft meer inkomsten uit opdrachten met betrekking tot de financiële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. Dit brengt ook hogere uitgaven met zich mee (€ 2,5 mln.). De extra uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

3 Beleidsartikelen

3.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Openbaar bestuur en democratie (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

597.143

110.082

707.225

     
 

Uitgaven

549.301

‒ 1.879

547.422

     

1.1

Bestuur en regio

370.404

72

370.476

 

Subsidies (regelingen)

23.743

180

23.923

 

POK - Multiproblematiek

1.510

0

1.510

 

POK - Antidiscriminatie

509

0

509

 

Oorlogsgravenstichting

4.088

0

4.088

 

Bestuur en regio

3.987

190

4.177

 

POK - Basisinfrastructuur

11.780

0

11.780

 

Regio Deals

100

‒ 40

60

 

Werk aan Uitvoering

1.769

0

1.769

 

Versterken rechtsstaat

0

30

30

 

Opdrachten

5.603

‒ 177

5.426

 

POK - Multiproblematiek

528

‒ 27

501

 

Bestuur en regio

3.095

‒ 185

2.910

 

POK - Antidiscriminatie

383

0

383

 

Regio Deals

287

65

352

 

Versterken rechtsstaat

341

‒ 30

311

 

Antidiscriminatie

969

0

969

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

590

‒ 25

565

 

Diverse bijdragen

141

0

141

 

Regio Deals

449

‒ 25

424

 

Bijdrage aan medeoverheden

339.226

0

339.226

 

Groeiopgave Almere

10.006

0

10.006

 

Evides

1.250

0

1.250

 

Regio Deals

324.600

0

324.600

 

Gemeenten

3.362

0

3.362

 

Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme

8

0

8

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

80

4

84

 

Bijdragen internationaal

80

0

80

 

NCDR

0

4

4

 

Bijdrage aan agentschappen

1.062

90

1.152

 

RWS

962

0

962

 

Diverse bijdragen

100

90

190

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

100

0

100

 

POK - Multiproblematiek

100

0

100

1.2

Democratie

178.897

‒ 1.951

176.946

 

Subsidies (regelingen)

49.715

4.068

53.783

 

Politieke partijen

32.340

1.826

34.166

 

Comité 4/5 mei

133

‒ 26

107

 

ProDemos

9.779

0

9.779

 

Verbinding inwoner en overheid

504

728

1.232

 

Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers

3.143

70

3.213

 

Weerbaar bestuur

3.136

1.770

4.906

 

St Thorbeckeleerstoel

480

‒ 100

380

 

Decentrale politieke partijen

200

‒ 200

0

 

Opdrachten

18.630

‒ 8.133

10.497

 

Verbinding inwoner en overheid

11.549

‒ 5.522

6.027

 

Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers

558

0

558

 

Weerbaar bestuur

6.523

‒ 2.611

3.912

 

Inkomensoverdrachten

7.413

944

8.357

 

Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers

7.413

944

8.357

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.085

630

1.715

 

Diverse bijdragen

1.085

630

1.715

 

Bijdrage aan medeoverheden

101.416

540

101.956

 

Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid

101.416

540

101.956

 

Bijdrage aan agentschappen

638

0

638

 

Dienst Publiek en Communicatie

638

0

638

     
 

Ontvangsten

14.765

3.160

17.925

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
 

2024

juridisch verplicht

58%

bestuurlijk gebonden

41%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 58% juridisch verplicht.

1.2 Democratie

Opdrachten

Verbinding inwoner en overheid

Dit betreft voornamelijk een reallocatie van middelen om de middelen voor verschillende programma's zoals weerbaar bestuur, verbinding inwoner en overheid en politieke ambtsdragers op het juiste instrument te verantwoorden. Zo worden middelen ingezet voor inkomensoverdrachten politieke ambtsdragers naar aanleiding van de kabinetswissel.

Ontvangsten

De verwachte meerontvangsten op verschillende onderdelen zijn gedesaldeerd, zodat deze onder andere ingezet kunnen worden voor inkomensoverdrachten politieke ambtsdragers naar aanleiding van de kabinetswissel.

3.2 Artikel 2. Nationale veiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Nationale veiligheid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

496.381

30.018

526.399

     
 

Uitgaven

496.381

7.018

503.399

     
 

Apparaatsuitgaven

477.650

7.018

484.668

     
 

Programmauitgaven

18.731

0

18.731

     

2.0

Nationale veiligheid

18.731

0

18.731

 

Geheim

18.731

0

18.731

 

AIVD geheim

18.731

0

18.731

     
 

Ontvangsten

17.214

0

17.214

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 100% juridisch verplicht.

Uitgaven

Apparaatsuitgaven

Dit betreft voornamelijk de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie voor de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2024 ontvangt de AIVD € 8,0 mln. vanuit het ministerie van Defensie. Verder is er een overboeking naar het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) van € 1,0 mln. voor de bijdrage van de AIVD voor kennisopbouw door TNO. De bijdrage wordt via JenV overgemaakt naar het ministerie van Economische Zaken.

3.3 Artikel 3. Woningmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Woningmarkt (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

7.350.481

‒ 48.603

7.301.878

     
 

Uitgaven

7.067.971

‒ 55.103

7.012.868

     

3.1

Woningmarkt

5.931.439

‒ 5.354

5.926.085

 

Subsidies (regelingen)

107.992

‒ 10

107.982

 

Betaalbare Koopwoningen Starters

70.000

0

70.000

 

Bevordering eigen woningbezit

9.700

0

9.700

 

Stimuleringsmiddelen wooncoöperaties

44

0

44

 

Ouderenhuisvesting

20.076

0

20.076

 

Woningmarkt

8.172

‒ 10

8.162

 

Opdrachten

86.657

‒ 334

86.323

 

WSW risicovoorziening

11.078

0

11.078

 

NHG risicovoorziening

70.072

0

70.072

 

Woningmarkt

5.507

‒ 334

5.173

 

Inkomensoverdrachten

5.688.825

0

5.688.825

 

Huurtoeslag

5.688.825

0

5.688.825

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.621

0

3.621

 

Woningmarkt

3.621

0

3.621

 

Bijdrage aan medeoverheden

14.355

‒ 1.025

13.330

 

Grote gezinnen

3.000

0

3.000

 

Uitvoeringskosten Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur

1.192

‒ 1.142

50

 

Caribisch Nederland

9.100

0

9.100

 

Opvang Evacuees

1.063

117

1.180

 

Bijdrage aan agentschappen

28.514

‒ 3.985

24.529

 

Dienst van de Huurcommissie

28.514

‒ 3.985

24.529

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

1.475

0

1.475

 

Financiën (IXB)

356

0

356

 

Infrastructuur en Waterstaat (XII)

1.119

0

1.119

3.3

Woningbouw

1.136.532

‒ 49.749

1.086.783

 

Subsidies (regelingen)

2.701

70.200

72.901

 

Woningbouw

2.701

200

2.901

 

Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit

0

70.000

70.000

 

Opdrachten

17.696

‒ 4.458

13.238

 

Woningbouwimpuls

125

100

225

 

Volkshuisvestingsfonds

1.365

200

1.565

 

Woningbouw

1.708

307

2.015

 

Tijdelijke uitvoeringsorganisatie

8.180

‒ 170

8.010

 

Grootschalige woningbouwgebieden

318

1.105

1.423

 

Uitvoeringskracht woningbouw

6.000

‒ 6.000

0

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

122.288

585

122.873

 

Herplaatsingsgarantie

122.288

585

122.873

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

200

200

 

CBS

0

200

200

 

Bijdrage aan medeoverheden

911.518

‒ 98.588

812.930

 

Flexpools

41.852

‒ 5.510

36.342

 

Woningbouwimpuls

305.984

‒ 21.364

284.620

 

Volkshuisvestingsfonds

293.996

29.706

323.702

 

Opvang Evacuees

165

‒ 165

0

 

Woondeals

10.000

‒ 1.228

8.772

 

Grootschalige woningbouwgebieden

61.371

‒ 10.476

50.895

 

Versnelling huisvesting

131.552

‒ 95.751

35.801

 

Overlooplocaties

46.520

‒ 5.300

41.220

 

Start-bouwimpuls

78

0

78

 

Studentenwoningenstartbouwimpuls

20.000

11.500

31.500

 

Bijdrage aan agentschappen

82.329

‒ 17.688

64.641

 

RVO

5.316

‒ 5.188

128

 

RVB

65.909

‒ 12.500

53.409

 

Grootschalige Rijksprojecten

11.104

0

11.104

     
 

Ontvangsten

620.872

2.825

623.697

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 3
 

2024

juridisch verplicht

94%

bestuurlijk gebonden

5%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 3 is 94% juridisch verplicht.

Uitgaven

3.1 Woningmarkt

Bijdrage aan agentschappen

Dienst van de Huurcommissie

Er valt € 3,9 mln. vrij vanwege de invoering van de Wet betaalbare huur. De wet is ingegaan per 1 juli 2024 en daarom is de compensatie voor latere ingang van de wet niet nodig.

Subsidies

Binnenstedelijke Transformatiefaciliteit

Er wordt € 70 mln. toegevoegd aan de Transformatiefaciliteit. Deze faciliteit ondersteunt de transformatie van woningen via een lening voor de plan- en ontwikkelingsfase van transformatieprojecten. De beschikbare middelen voor de faciliteit zijn op dit moment uitgeput. Met de extra € 70 mln. kan het fonds, naar verwachting, tot aan het eind van de looptijd tot 2032 voldoende revolveren. Dit wordt gedekt uit de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen.

Bijdrage aan medeoverheden

Flexpools

Dit betreft een overboeking van € 5,8 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw behorend bij de Flexpoolregeling.

Woningbouwimpuls

Dit betreft een overboeking van € 15,4 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw voor de zesde tranche van de regeling Woningbouwimpuls.

Daarnaast wordt circa € 6,0 mln. ingezet als dekking voor het Volkshuisvestingsfonds.

Volkshuisvestingsfonds

Er wordt circa € 35,9 mln. toegevoegd aan de vierde tranche van het Volkshuisvestingsfonds. Deze middelen worden ingezet voor de herstructurering van de particuliere woningvoorraad in kwetsbare gebieden om de leefbaarheid en veiligheid te bevorderen. Dit wordt gedekt uit niet-uitgeputte woningbouwmiddelen op diverse budgetten.

Daarnaast betreft dit een overboeking van circa € 6,3 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw voor de derde tranche van het Volkshuisvestingsfonds.

Grootschalige woningbouwgebieden

Dit bereft een overboeking van € 10,5 mln. naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw behorende bij grootschalige woningbouw.

Uitvoeringskracht woningbouw

Er vinden diverse reallocaties plaats om de middelen voor uitvoeringskracht en versnelling in het woningbouwdomein op het juiste instrument te verantwoorden (€ 2,2 mln.).

Daarnaast wordt € 3,8 mln. ingezet als dekking voor het Volkshuisvestingsfonds.

Versnelling huisvesting

De stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen wordt niet uitgeput. Er zijn minder aanvragen gedaan door gemeenten bij de regeling, circa € 36 mln. aan middelen zijn toegekend aan flex- en transformatieprojecten. Het budget was in totaal € 132 mln. in 2025. Hiervan wordt € 95 mln. ingezet als dekking voor de Transformatiefaciliteit, de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen voor Studentenhuisvesting en het Volkshuisvestingsfonds.

Studentenwoningstartbouwimpuls

Er wordt circa € 11,5 mln. ingezet voor de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen voor studentenhuisvesting. Voor de recentste tranche van de RHA voor studentenwoningen was € 20 mln. beschikbaar. Met deze aanvullende middelen wordt voldaan aan alle aanvragen (in totaal circa € 31,5 mln.). Dit wordt gedekt uit de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen.

Bijdrage aan agentschappen

RVB

De plaatsing van door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ingekochte flexwoningen duurt langer dan verwacht, waardoor minimaal € 12,5 mln. aan uitgaven niet in 2024 zullen plaatsvinden maar in 2025. Daarom worden de uitgaven in 2024 verlaagd.

Ontvangsten

Dit betreft een terugvordering van € 2,8 mln., omdat een aantal woningbouwprojecten na aanpassingen (deels) niet meer voldoen aan de eisen van de verschillende woningbouwregelingen. Via deze ontvangst worden de middelen via een desaldering weer aan het budget voor het Volkshuisvestingsfonds toegevoegd.

3.4 Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.791.406

45.569

1.836.975

     
 

Uitgaven

1.474.841

‒ 120

1.474.721

     

4.1

Energietransitie en duurzaamheid

1.452.526

97

1.452.623

 

Subsidies (regelingen)

529.377

10.598

539.975

 

Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen

7.670

0

7.670

 

Nationaal Isolatie Programma

227

‒ 227

0

 

Energiebesparing Koopsector

22.050

800

22.850

 

Kennis- en innovatieprogramma emissiearme bouwproducten (stikstof)

3.700

‒ 393

3.307

 

Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

310.636

8.507

319.143

 

Energietransitie en duurzaamheid

26.077

‒ 889

25.188

 

Renovatieversneller

24.198

0

24.198

 

SAH

12.800

2.800

15.600

 

Warmtefonds

93.000

0

93.000

 

Nationaal Groeifonds

27.646

0

27.646

 

Ontzorgen Vereniging van Eigenaren

1.373

0

1.373

 

Opdrachten

7.617

‒ 1.055

6.562

 

Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie

3.118

‒ 550

2.568

 

Energietransitie en duurzaamheid

4.499

‒ 505

3.994

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

338

524

862

 

Energietransitie en duurzaamheid

338

524

862

 

Bijdrage aan medeoverheden

859.541

‒ 8.955

850.586

 

Aardgasvrije wijken

0

154

154

 

Ventilatie in scholen

1.282

0

1.282

 

Nationaal Isolatie Programma (Lokale aanpak woningisolatie)

722.922

‒ 9.773

713.149

 

Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

60.062

8.730

68.792

 

Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie

11.800

‒ 765

11.035

 

Nationaal Isolatie Programma (Soortenmanagement)

58.000

‒ 7.269

50.731

 

Verduurzaming Groningen en Noord-Drenthe

4.500

‒ 32

4.468

 

Nationaal Groeifonds

975

0

975

 

Bijdrage aan agentschappen

54.058

580

54.638

 

RVO (Uitvoering Energieakkoord)

2.084

‒ 1.875

209

 

Dienst Publiek en Communicatie

2.100

0

2.100

 

RVO (Energietransitie en duurzaamheid)

37.681

2.455

40.136

 

RVB

9.240

0

9.240

 

Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

2.952

0

2.952

 

Nationaal Groeifonds

1

0

1

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

1.595

‒ 1.595

0

 

EGO (innovatie)

1.595

‒ 1.595

0

4.2

Bouwregelgeving en bouwkwaliteit

22.315

‒ 217

22.098

 

Subsidies (regelingen)

17.607

‒ 1.366

16.241

 

Biobased bouwen

8.958

‒ 217

8.741

 

Bouwregelgeving en bouwkwaliteit

8.649

‒ 1.149

7.500

 

Opdrachten

4.708

1.129

5.837

 

Bouwregelgeving en bouwkwaliteit

4.708

1.129

5.837

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

20

20

 

Overige bijdragen

0

20

20

     
 

Ontvangsten

2.938

20.300

23.238

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
 

2024

juridisch verplicht

99%

bestuurlijk gebonden

1%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 99% juridisch verplicht.

Uitgaven

4.1 Energietransitie en duurzaamheid

Subsidies (regelingen)

Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

Dit betreft met name de terugvorderingen (€ 10,4 mln.) voor de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA). De oorzaken zijn onder andere aanvragen die niet tot afronding komen, aanvragen die achteraf niet voldoen en intrekkingen van aanvragen. Deze terugvorderingen worden gedesaldeerd en zo opnieuw ingezet voor de regeling DUMAVA.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Aardgasvrije wijken

Dit betreft de Specifieke uitkering aan de gemeente Schiedam. De gemeente Schiedam ontvangt op grond van art. 17, tweede lid, Fvw jo. art. 4:23, derde lid, onder c, Awb een incidentele specifieke uitkering van ten hoogste € 153.020. Deze uitkering wordt verstrekt in het kader van de verduurzaming van VvE's in de wijk Groenoord. Dit betreft een aanvulling op de eerder verleende specifieke uitkering Schiedam/Bevoegdheden VvE's bij verduurzaming in 2022 van € 256.057. De gemeente draagt bij aan het verspreiden van de geleerde lessen via het Kennis- en Leerprogramma van het programma Aardgasvrije Wijken. Er is tevens € 22.000 afgedragen aan het btw-compensatiefonds.

Bijdrage aan medeoverheden

Nationaal Isolatie Programma (Lokale aanpak woningisolatie)

Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw betreffende het Nationaal Isolatie Programma (NIP) Lokale Aanpak Isolatie (€ 10,0 mln.).

Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

De grootste post betreft de resterende middelen (€ 9 mln.) voor de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM), die van de begroting van het ministerie van Economische Zaken overgeboekt worden naar de begroting van BZK. De middelen worden toegevoegd aan het ontzorgingsprogramma MKB.

Nationaal Isolatie Programma (Soortenmanagement)

Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het btw-compensatiefonds voor de afdracht van btw betreffende NIP-Soortenmanagement voor de SPUKs Natuurvriendelijk Isoleren (€ 7,3 mln.).

Verduurzaming Groningen en Noord-Drenthe

Dit betreft de Specifieke uitkering aan de Provincie Groningen. De provincie Groningen ontvangt op grond van art. 17, tweede lid, Fvw jo. art. 4:23, derde lid, onder c, Awb, een incidentele specifieke uitkering van ten hoogste € 1.218.500, - exclusief btw. De BTW ter hoogte van € 31.500, wordt afgedragen en betaald via het btw-compensatiefonds. Deze middelen zijn voor de regionale uitvoeringsstructuur maatregel 29 uit 'Nij Begun’.

Om het uitwerken van maatregel 29 en het ontwikkelen van de aanpak verder te organiseren in de regio, wordt aanvullend op de bijdrage van 2023 een bijdrage aan de provincie Groningen gedaan voor extra regionale inzet. De betreffende middelen kunnen o.a. worden ingezet t.b.v. het aanstellen van een programma-manager, een programmateam en flexpool met energiecoaches, -adviseurs of -medewerkers, voor de uitvoering van maatregel 29 uit de kabinetsreactie ‘Nij Begun’.

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties worden met name veroorzaakt door terugontvangsten op de regeling Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (DUMAVA) (€ 10,4 mln.), terugontvangsten op de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen (SAH) (€ 2,8 mln.) en (€ 0,8 mln.) op de Subsidieregeling voor verduurzaming van Vereniging van Eigenaars (SVVE). Via een desaldering worden de ontvangsten toegevoegd aan de budgetten van DUMAVA, SAH en SVVE, zodat de middelen weer kunnen worden ingezet voor deze regelingen. Verder worden de verdere meerontvangsten op dit artikel (€ 6,3 mln.) via een desaldering op artikel 9 gebruikt ter dekking van de tegenvaller op de zakelijke lasten.

3.5 Artikel 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

153.441

27.064

180.505

     
 

Uitgaven

153.441

4.064

157.505

     

5.1

Ruimtelijke ordening

62.552

‒ 3.215

59.337

 

Subsidies (regelingen)

2.073

‒ 198

1.875

 

Programma Ruimtelijk Ontwerp

743

0

743

 

Basisregistraties

581

‒ 41

540

 

Nationaal Groeifonds

100

‒ 100

0

 

Ruimtelijk instrumentarium (diversen)

210

‒ 57

153

 

VNG

425

0

425

 

Basisregistraties Ondergrond

14

0

14

 

Opdrachten

9.826

‒ 3.432

6.394

 

Programma Ruimtelijk Ontwerp

2.925

‒ 1.829

1.096

 

Basisregistratie ondergrond

1.371

‒ 296

1.075

 

Gebiedsontwikkeling

798

0

798

 

Geo-informatie

140

0

140

 

Ruimtelijk instrumentarium (diversen)

4.292

‒ 1.195

3.097

 

Nationaal Groeifonds

300

‒ 112

188

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

37.460

3.600

41.060

 

Kadaster (Basisregistraties)

30.027

4.382

34.409

 

Geo-informatie

0

35

35

 

Basisregistratie ondergrond

508

‒ 500

8

 

Diverse bijdragen

566

0

566

 

Geonovum

2.413

150

2.563

 

ICTU

2.840

‒ 546

2.294

 

Nationaal Groeifonds

1.106

79

1.185

 

Bijdrage aan medeoverheden

4.133

‒ 948

3.185

 

Gebiedsontwikkeling

2.300

‒ 630

1.670

 

Nationaal Groeifonds

260

‒ 45

215

 

Basisregistratie ondergrond

73

‒ 13

60

 

Ruimtelijk instrumentarium (diversen)

1.500

‒ 260

1.240

 

Bijdrage aan agentschappen

9.060

‒ 2.237

6.823

 

RVB

3.687

0

3.687

 

RWS (Leefomgeving)

3.947

‒ 837

3.110

 

Uitvoering gebiedsontwikkeling

1.400

‒ 1.400

0

 

RIVM

26

0

26

5.2

Omgevingswet

90.889

7.279

98.168

 

Subsidies (regelingen)

5.761

225

5.986

 

Eenvoudig Beter

5.761

225

5.986

 

Opdrachten

2.060

‒ 503

1.557

 

Aan de Slag

1.853

‒ 528

1.325

 

Serviceteam Rijk

207

25

232

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

54.005

4.803

58.808

 

Kadaster

53.808

4.648

58.456

 

Geonovum

0

155

155

 

ICTU

195

0

195

 

Serviceteam Rijk

2

0

2

 

Bijdrage aan agentschappen

29.063

2.754

31.817

 

RWS (STR)

2.465

160

2.625

 

Serviceteam Rijk

1.436

255

1.691

 

Aan de Slag

25.162

2.339

27.501

     
 

Ontvangsten

10.931

7.694

18.625

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 13 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
 

2024

juridisch verplicht

85%

bestuurlijk gebonden

14%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 85% juridisch verplicht.

Uitgaven

5.1. Ruimtelijke Ordening

Opdrachten

Programma Ruimtelijk Ontwerp

Dit betreft een reallocatie van € 1,2 mln. voor de bijdrage aan het Kadaster voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de landelijke voorzieningen voor de Nationale Geo-Informatie Infrastructuur (NGII) en een reallocatie van € 0,6 mln. voor de bijdrage aan de Nederlandse Organisatie voor Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de Basisregistratie Ondergrond.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Kadaster (Basisregistraties)

Dit betreft een afrekening van 2023 van € 0,5 mln. voor de NGII en een reallocatie van circa € 4,0 mln. voor een bijdrage aan het Kadaster voor het beheren, exploiteren en doorontwikkelen van de landelijke voorzieningen voor de NGII. Hieronder valt ook de reallocatie vanuit het Programma Ruimtelijk Ontwerp die hierboven is toegelicht.

5.2. Omgevingswet

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Kadaster

De Tactische Beheerorganisatie (TBO) heeft € 2,8 mln. teruggestort van de bijdrage aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat. Deze bijdrage aan IPLO verliep eerst via TBO, maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd, zodat de uitgaven verhoogd worden voor de opdrachtverlening door TBO aan de operationele beheerorganisaties (OBO's) Rijkswaterstaat, Kadaster en Geonovum.

Verder betreft deze mutatie onder andere de vaststelling van de bijdrage voor 2023 aan de Tactische Beheerorganisatie (TBO) voor afbouw en uitbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet. Deze bijdrage valt € 1,1 mln. lager uit dan eerder geraamd.

Bijdrage aan agentschappen

Aan de slag

De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK. Deze ontvangsten worden via een desaldering (€ 2,1 mln.) toegevoegd aan het budget Aan de slag.

Ontvangsten

De bijdrage verlening aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bij Rijkswaterstaat verliep eerder via de Tactische Beheerorganisatie (TBO), maar wordt nu direct vanuit de begroting overgemaakt. TBO heeft het voorschot aan IPLO terugbetaald aan BZK, totaal € 4,9 mln. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget van de instrumenten bijdrage aan ZBO's/RWT's en bijdrage aan agentschappen. Ook wordt door TBO € 1,1 mln. teruggestort, omdat de bijdrage over 2023 voor afbouw en uitbouw van het Digitaal Stelsel Omgevingswet definitief is vastgesteld. Daarnaast hebben nog diverse kleinere vaststellingen over 2023 plaatsgevonden.

3.6 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

519.369

18.365

537.734

     
 

Uitgaven

523.969

18.365

542.334

     

6.2

Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving

91.284

12.880

104.164

 

Subsidies (regelingen)

18.005

‒ 3.195

14.810

 

Overheidsdienstverlening

18.005

‒ 3.195

14.810

 

Opdrachten

8.817

‒ 1.985

6.832

 

Overheidsdienstverlening

6.025

‒ 210

5.815

 

Informatiesamenleving

2.792

‒ 1.775

1.017

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

23.215

5.015

28.230

 

CBS

560

‒ 95

465

 

KvK

200

‒ 200

0

 

ICTU

19.818

5.267

25.085

 

Diverse bijdragen

2.637

43

2.680

 

Bijdrage aan medeoverheden

3.174

‒ 2.196

978

 

Gemeenten

3.009

‒ 2.031

978

 

Provincies

165

‒ 165

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

120

14.860

14.980

 

Diverse bijdragen

120

14.860

14.980

 

Bijdrage aan agentschappen

37.915

381

38.296

 

RVO

3.916

‒ 2.357

1.559

 

RODI

3.818

‒ 612

3.206

 

Diverse bijdragen

125

1.846

1.971

 

Logius

24.614

2.018

26.632

 

RvIG

1.779

180

1.959

 

RDI

3.663

‒ 694

2.969

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

38

0

38

 

Buitenlandse Zaken (V)

38

0

38

6.5

Identiteitsstelsel

37.797

4.915

42.712

 

Opdrachten

703

0

703

 

Identiteitsstelsel

703

0

703

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.451

‒ 3.161

290

 

Diverse bijdragen

290

0

290

 

ICTU

3.161

‒ 3.161

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.012

1.888

2.900

 

Gemeenten

1.012

1.888

2.900

 

Bijdrage aan agentschappen

32.631

6.188

38.819

 

RvIG

32.631

6.188

38.819

6.7

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

59.722

‒ 75

59.647

 

Subsidies (regelingen)

5.262

158

5.420

 

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

2.118

‒ 503

1.615

 

VNG

3.144

661

3.805

 

Opdrachten

1.223

123

1.346

 

Hoogwaardige dienstverlening één overheid

1.223

123

1.346

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

10.536

1.978

12.514

 

ICTU

7.586

1.106

8.692

 

CBS

116

‒ 62

54

 

KvK

873

‒ 23

850

 

Diverse bijdragen

1.961

957

2.918

 

Bijdrage aan medeoverheden

17.427

0

17.427

 

Gemeenten

17.427

0

17.427

 

Bijdrage aan agentschappen

25.274

‒ 2.334

22.940

 

Logius

536

‒ 136

400

 

RvIG

13.463

‒ 1.543

11.920

 

AZ-DPC

8.496

‒ 520

7.976

 

Diverse bijdragen

2.779

‒ 135

2.644

6.8

Generieke Digitale Infrastructuur

335.166

645

335.811

 

Subsidies (regelingen)

8.853

0

8.853

 

Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid

8.853

0

8.853

 

Opdrachten

6.330

‒ 1.310

5.020

 

Doorontwikkeling en innovatie

6.330

‒ 1.310

5.020

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

26.092

‒ 2.406

23.686

 

KvK

6.785

0

6.785

 

ICTU

18.589

‒ 5.136

13.453

 

RDW

718

1.530

2.248

 

Diverse bijdragen

0

1.200

1.200

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

2.250

2.250

 

Gemeenten

0

2.250

2.250

 

Bijdrage aan agentschappen

293.891

2.111

296.002

 

Logius

267.243

1.476

268.719

 

RvIG

13.302

‒ 875

12.427

 

RVO

12.111

1.955

14.066

 

KOOP

0

60

60

 

RDI

753

‒ 305

448

 

Diverse bijdragen

482

‒ 200

282

     
 

Ontvangsten

10.927

10.848

21.775

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 15 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 6
 

2024

juridisch verplicht

90%

bestuurlijk gebonden

9%

beleidsmatig gereserveerd

1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 6 is 90% juridisch verplicht.

Uitgaven

6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving

Subsidies

Overheidsdienstverlening

Dit betreft met name een reallocatie van € 2,3 mln. om de middelen voor aanvullende inzet op het toezicht van de Netwerk- en Informatiebeveiligingsrichtlijn (NIB2) op het juiste instrument (bijdragen aan agentschappen) te kunnen verantwoorden.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

ICTU

Dit betreft met name diverse reallocaties van de instrumenten opdrachten, bijdrage aan medeoverheden en bijdrage aan agentschappen om de bijdragen aan ICTU voor werkzaamheden op de terreinen van het NL Design team, algoritmen, i-bewustzijn, cybersecurity en AI op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

Diverse bijdragen

Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt door de desaldering van meerontvangsten op dit artikel en uit artikel 11. Zie ook bij de ontvangsten op dit artikel.

Bijdrage aan agentschappen

RVO

Dit betreft een reallocatie naar het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's om de bijdragen aan ICTU voor werkzaamheden op de terreinen van het NL Design team, algoritmen, i-bewustzijn, cybersecurity en AI op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Logius

Dit betreft voornamelijk een reallocatie van het instrument opdrachten naar bijdrage aan agentschappen om de beheerwerkzaamheden door Logius voor onder andere het Basiswettenbestand en Berichten over uw Buurt op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

6.5 Identiteitsstelsel

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

ICTU

Dit betreft met name een reallocatie van € 2,3 mln. naar het instrument bijdrage aan agentschappen (RvIG) om onder andere de bijdrage voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Bijdrage aan medeoverheden

Gemeenten

Voor het inhalen van achterstanden bij de inschrijving van asielzoekers en statushouders in de Basisregistratie Personen (BRP) ontvangt BZK een bijdrage van het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) van € 1 mln. Inclusief de bijdrage van JenV verstrekt BZK voor het inhalen van deze achterstanden een aanvullende bijdrage aan de gemeente Amsterdam van € 1,7 mln. en aan de gemeente Gilze en Rijen een aanvullende bijdrage van € 0,9 mln.

Bijdrage aan agentschappen

RvIG

Dit betreft een reallocatie van € 2,3 mln. van het instrument bijdrage aan ZBO's/RWT's om onder andere de bijdrage voor de invoering van het Burgerservicenummer in Caribisch Nederland op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Verder zijn er reallocaties van artikel 7 en artikel 11 gedaan voor de vervanging van de mailboxserver voor de Basis Registratie Personen (BRP) (€ 1,9 mln.).

6.8 Generieke Digitale Infrastructuur

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

ICTU

Er is een reallocatie naar bijdrage aan agentschappen voor de opdracht van de migratie van het EASI-platform naar Picard bij Logius (€ 2,9 mln.), om zo de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

Verder is er een reallocatie naar bijdrage aan medeoverheden om zo de middelen voor specifieke uitkeringen binnen het vernieuwingsbudget op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 2,3 mln.).

Bijdrage aan medeoverheden

Gemeenten

Er is een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RWT's (ICTU) om zo de middelen voor specifieke uitkeringen binnen het vernieuwingsbudget op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 2,3 mln.).

Bijdrage aan agentschappen

RVO

Dit betreft voornamelijk reallocaties binnen artikel 6.8 van de instrumenten opdrachten en van bijdrage aan agentschappen (Logius), waaronder een reallocatie als gevolg van de hogere beheer- en exploitatiekosten voor de RVO.

Ontvangsten

De meerontvangsten van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden gedesaldeerd en ingezet voor in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som in verband met de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Zie ook bij artikel 6.2 bijdrage aan (inter)nationale organisaties.

3.7 Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

85.392

3.363

88.755

     
 

Uitgaven

79.710

3.363

83.073

     

7.1

Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid

74.072

3.363

77.435

 

Subsidies (regelingen)

8.838

‒ 60

8.778

 

Diverse subsidies

1.943

0

1.943

 

Overlegstelsel

1.415

0

1.415

 

POK - Ambtelijk Vakmanschap

67

0

67

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

524

0

524

 

POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie

98

‒ 60

38

 

Ondersteuning koepels implementatie Woo

863

0

863

 

Kwaliteit management rijksdienst

20

0

20

 

Compensatie Waterschappen Woo (structureel)

3.356

0

3.356

 

POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat

552

0

552

 

Opdrachten

20.291

10

20.301

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

3.693

3.580

7.273

 

Kwaliteit management rijksdienst

5.281

‒ 567

4.714

 

Werkgeversbeleid

1.457

‒ 200

1.257

 

Informatiehuishouding

3.764

‒ 2.527

1.237

 

Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening

0

86

86

 

POK - Ambtelijk Vakmanschap

1.479

‒ 625

854

 

POK - Staat van de Uitvoering

0

37

37

 

POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie

551

‒ 210

341

 

POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat

214

0

214

 

POK - Ondersteuning van melders van misstanden

624

‒ 250

374

 

Open Overheid

1.755

0

1.755

 

Adviescollege ICT

200

0

200

 

Personele inzet crisisopvang

0

23

23

 

Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid

1.273

‒ 107

1.166

 

Digitalisering RijksInkoop

0

770

770

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

9.575

‒ 178

9.397

 

POK - Ambtelijk Vakmanschap

36

‒ 36

0

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

1.097

95

1.192

 

Werkgeversbeleid

2.451

0

2.451

 

POK - Staat van de Uitvoering

2.228

‒ 427

1.801

 

POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie

0

10

10

 

Diverse bijdragen

3.704

180

3.884

 

Digitalisering RijksInkoop

59

0

59

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.084

1.600

2.684

 

Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel)

1.084

1.600

2.684

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

82

260

342

 

POK - Ambtelijk Vakmanschap

27

0

27

 

Werkgeversbeleid

55

0

55

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

0

260

260

 

Bijdrage aan agentschappen

34.003

1.611

35.614

 

POK - Ambtelijk Vakmanschap

319

631

950

 

O&P Rijk (Arbeidsmarktcommunicatie)

2.655

0

2.655

 

I-Functie Rijk

500

0

500

 

POK - Staat van de Uitvoering

197

0

197

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

2.026

‒ 552

1.474

 

Werkgeversbeleid

157

0

157

 

Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening

3.247

95

3.342

 

POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie

139

0

139

 

Diverse bijdragen

16.776

1.000

17.776

 

KOOP

4.735

0

4.735

 

Logius

1.730

0

1.730

 

Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid

640

0

640

 

Digitalisering RijksInkoop

882

437

1.319

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

199

120

319

 

Bedrijfsvoeringsbeleid

199

120

319

7.2

Pensioenen en uitkeringen

5.638

0

5.638

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

5.638

0

5.638

 

Stichting Administratie Indonesische Pensioenen

5.638

0

5.638

     
 

Ontvangsten

93

1.443

1.536

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 17 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 7
 

2024

juridisch verplicht

76%

bestuurlijk gebonden

16%

beleidsmatig gereserveerd

8%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 7 is 76% juridisch verplicht.

Uitgaven

7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid

Opdrachten

Bedrijfsvoeringsbeleid

De ontvangsten van Logius worden gedesaldeerd en ingezet om opdrachten te kunnen uitvoeren op het gebied van digitalisering van het rijksinkoopbeleid en bedrijfsvoeringsbeleid (€ 0,7 mln.).

Verder vindt er een reallocatie plaats van het instrument bijdrage aan agentschappen, omdat de kasschuif voor de eindfactuur van SSC-ICT in de suppletoire begroting september 2024 van het instrument opdrachten is afgeboekt in plaats van het instrument bijdrage aan agentschappen (€ 2,3 mln).

Informatiehuishouding

Er vinden reallocaties plaats naar de instrumenten bijdrage aan medeoverheden en bijdrage aan agentschappen om de uitgaven voor het programma Beter Samenwerken op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (totaal € 2,6 mln).

Verder is er een overboeking van de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de bijdrage aan het programma Beter Samenwerken (€ 2,0 mln).

Bijdrage aan medeoverheden

Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel)

Er vinden reallocaties plaats van het instrument opdrachten om zo de middelen voor de bekostiging van de informatiehuishouding op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 1,6 mln).

Bijdrage aan Agentschappen

Diverse bijdragen

Er vinden reallocaties plaats van het instrument opdrachten naar bijdrage aan agentschappen om zo de middelen voor het programma Beter Samenwerken op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 1,0 mln).

Ontvangsten

Het betreft de ontvangsen uit de afrekening van de bevoorschotting aan Logius. Deze ontvangsten worden gedesaldeerd en de middelen worden ingezet om opdrachten te kunnen uitvoeren op het gebied van digitalisering rijksinkoopbeleid en bedrijfsvoeringsbeleid.

3.8 Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

184.708

15.300

200.008

     
 

Uitgaven

184.708

15.300

200.008

     

9.1

Doelmatige Rijkshuisvesting

103.563

0

103.563

 

Bijdrage aan agentschappen

103.563

0

103.563

 

RVB (Bijdrage voor huisvesting Koninklijk Huis)

17.559

0

17.559

 

RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge Colleges van Staat)

66.387

3.000

69.387

 

RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ)

7.242

‒ 3.000

4.242

 

RVB (Bijdrage voor monumenten)

4.932

0

4.932

 

RVB (Bijdrage voor rijkshuisvesting)

7.443

0

7.443

9.2

Beheer materiële activa

81.145

15.300

96.445

 

Bijdrage aan agentschappen

81.145

15.300

96.445

 

RVB

16.380

0

16.380

 

RVB (Onderhoud en beheerkosten)

5.096

0

5.096

 

RVB (Zakelijke lasten)

54.669

11.800

66.469

 

RVB (Bijdrage compensatiegronden en erfpachtrechten)

5.000

3.500

8.500

     
 

Ontvangsten

129.432

45.428

174.860

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 19 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 9
 

2024

juridisch verplicht

98%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 9 is 98% juridisch verplicht.

Uitgaven

9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting

Bijdrage aan agentschappen

RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge College van Staat)

Er heeft een reallocatie plaatsgevonden van € 3 mln. vanuit budget voor huisvesting Algemene Zaken naar het budget voor de huisvesting van de Hoge Colleges van Staat. Deze middelen zijn bedoeld voor de tijdelijke huisvesting van het ministerie van Algemene Zaken (AZ). De kosten van de tijdelijke huisvesting zijn gerelateerd aan de renovatie van het Binnenhof en worden verantwoord op dit budget. Op het budget van de huisvesting van AZ blijven middelen over als gevolg van vertraagde projecten en een lagere kostenrealisatie dan geraamd. Derhalve worden deze ingezet ter dekking van de kosten voor de tijdelijke huisvesting van AZ.

RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ)

Dit betreft een reallocatie van € 3 mln. naar het instrument RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge College van Staat) om meerkosten voor tijdelijke huisvesting te dekken.

9.2 Beheer materiële activa

Bijdrage aan agentschappen

RVB (Onderhoud en beheerkosten)

Via deze regeling worden de middelen vanuit de meerontvangsten (circa € 1,7 mln.) van de pacht van het Windmolenpark Zeewolde gedesaldeerd en direct overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit dient ter financiering van de specifieke uitkering aan de provincie Flevoland ten behoeve van het Saneringsfonds Windpark Flevoland.

RVB (Zakelijke lasten)

De kosten zijn dit jaar hoger dan verwacht, doordat er aanslagen uit voorgaande jaren zijn ontvangen en gemeentelijke tarieven zijn verhoogd in verband met stijgende WOZ-waardes. De hogere kosten worden gedekt door de meerontvangsten op artikel 4, een meevaller op artikel 3 en door de herbestemming van LPO-middelen.

RVB (Bijdrage compensatiegronden en erfpachtrechten)

Dit jaar zijn er meer ontvangsten uit de verkoop van gronden. De ontvangsten daarvan worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen.

Ontvangsten

Dit betreft met name € 30 mln. aan meerontvangsten, doordat de veiling van benzinestations langs Rijkswegen meer heeft opgebracht dan geraamd. Daarnaast omvat dit circa € 10 mln. aan meerontvangsten voor bodemmaterialen. Ook zijn er € 3,5 mln. aan meeropbrengsten uit verkoop van gronden. Deze ontvangsten worden ingezet om nieuwe gronden aan te kunnen kopen. Tot slot betreft dit de meerontvangsten (circa € 1,7 mln.) aan pacht voor rijksgronden als gevolg van de ingebruikgeving van het Windmolenpark Zeewolde.

3.9 Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

8.000

‒ 131

7.869

     
 

Uitgaven

8.000

‒ 131

7.869

     

14.0

Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité

8.000

‒ 131

7.869

 

Subsidies (regelingen)

8.000

‒ 131

7.869

 

Herdenkingscomité

8.000

‒ 131

7.869

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 21 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 14
 

2024

juridisch verplicht

0%

bestuurlijk gebonden

100%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 14 is 0% juridisch verplicht.

Toelichting

Bij artikel 14 worden er geen mutaties toegelicht, omdat de mutaties in de 2e suppletoire begroting niet groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) is opgenomen in de staffel.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 11. Centraal apparaat

Tabel 22 Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

907.835

31.445

939.280

     
 

Uitgaven

908.531

31.445

939.976

     

11.1

Apparaat (excl. AIVD)

908.531

31.445

939.976

 

Personele uitgaven

511.242

‒ 6.281

504.961

 

Eigen personeel

397.026

‒ 1.524

395.502

 

Inhuur externen

104.913

‒ 5.158

99.755

 

Overige personele uitgaven

9.303

401

9.704

 

Materiële uitgaven

396.677

37.125

433.802

 

Bijdrage SSO's

357.426

22.749

380.175

 

ICT

18.368

13.657

32.025

 

Overige materiële uitgaven

20.883

719

21.602

 

Bijdrage aan agentschappen

612

601

1.213

 

Diverse bijdragen

612

601

1.213

     
 

Ontvangsten

195.254

26.421

221.675

     

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

Dit betreft een reallocatie van € 4,2 mln. voor bedrijfsvoeringskosten voor BZK/VRO-personeel. De middelen worden gerealloceerd naar het instrument bijdrage SSO’s, waar de bedrijfsvoeringskosten onder verantwoord worden. Deze uitgaven hebben betrekking op werkzaamheden in het kader van huisvesting, facilitair, ict-middelen, werkplek en overige.

De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft hogere uitgaven (€ 2,5 mln.) dan eerder geraamd voor de finaniële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. De extra uitgaven worden doorbelast naar de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Inhuur externen

Er worden middelen gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie overgaat tot vaststelling van een forfaitaire som, vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. Deze mogelijke tegenvaller wordt voor een deel gedekt uit artikel 11 (€ 2,8 mln.).

Er is een reallocatie van € 1,6 mln. naar bijdrage SSO's om de verwachte uitgaven van Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH) te kunnen dekken.

Er is een reallocatie van € 1,6 mln. naar artikel 9 om de extra uitgaven van de zakelijke lasten te kunnen dekken.

Materiële uitgaven

Bijdrage SSO's

Er zijn overboekingen van de begrotingen van andere departementen van in totaal € 5,7 mln. ter dekking van de gemaakte uitgaven voor werkplekken door FMHaaglanden.

Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Er is een reallocatie van € 4,2 mln. van het instrument eigen personeel om de uitgaven op bedrijfsvoeringsterrein op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. De uitgaven hebben betrekking op werkzaamheden in het kader van huisvesting, facilitair, ict-middelen en overige.

Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH, voorheen Doc-Direct) heeft hogere uitgaven (€ 3,1 mln.) dan eerder geraamd vanwege hogere ICT uitgaven en extra gebouwkosten. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

ICT

Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH, voorheen Doc-Direct) heeft hogere uitgaven (€ 10,7 mln.) dan eerder geraamd vanwege nieuwe projecten en programma's van de unit Innovatie & Vernieuwing. Extra uitgaven worden doorbelast aan gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Ook zijn er overboekingen van de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de begroting van het ministerie van Financiën (beiden € 1,0 mln.) voor de doorontwikkeling van de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH).

Ontvangsten

Er zijn hogere uitgaven (€ 7,4 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

Er zijn hogere ontvangsten (€ 13,9 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RVIHH, voorheen Doc-Direct), vanwege vorderingen uit 2023 en beschikbare programmagelden. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

De Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) heeft meer inkomsten (€ 2,5 mln.) uit opdrachten met betrekking tot de financiële dienstverlening aan de SSO's en door verdere centralisatie van financiële dienstverlening. Dit brengt ook hogere uitgaven met zich mee (€ 2,5 mln.), De extra uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag verhoogd wordt.

4.2 Artikel 12. Algemeen

Tabel 23 Algemeen (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

96.160

571

96.731

     
 

Uitgaven

96.410

571

96.981

     

12.0

Algemeen

96.410

571

96.981

 

Subsidies (regelingen)

1.437

0

1.437

 

Diverse subsidies

1.378

0

1.378

 

Koninklijk Paleis Amsterdam

59

0

59

 

Opdrachten

729

0

729

 

(Inter)nationale samenwerking

199

0

199

 

Diverse opdrachten

530

0

530

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

136

71

207

 

Diverse bijdragen

35

71

106

 

POK - BZK transparant

101

0

101

 

Bijdrage aan medeoverheden

35.800

0

35.800

 

Kwijtschelden publieke schulden

20.000

0

20.000

 

Schuldregeling ex-partners

15.800

0

15.800

 

Bijdrage aan agentschappen

19.223

500

19.723

 

Eigenaarsbijdrage

17.553

0

17.553

 

POK - BZK transparant

1.661

500

2.161

 

Diverse bijdragen

9

0

9

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

39.085

0

39.085

 

Financiën (IXB)

39.085

0

39.085

     
 

Ontvangsten

31.600

0

31.600

     

Toelichting

Bij artikel 12 worden er geen mutaties toegelicht, omdat de mutaties in de 2e suppletoire begroting niet groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen in de staffel.

4.3 Artikel 13. Nog onverdeeld

Tabel 24 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

0

0

0

     
 

Uitgaven

0

0

0

     

13.0

Nog onverdeeld

0

0

0

 

Nog te verdelen

0

0

0

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Toelichting

Voor artikel 13 zijn er ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024 geen wijzigingen te melden.

5 Agentschappen

5.1 Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

Exploitatieoverzicht

Tabel 25 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

(1) Ontwerpbegroting 2024

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

- Omzet

1.430.266

42.282

1.472.548

waarvan omzet moederdepartement

207.555

22.324

229.879

waarvan omzet overige departementen

1.146.567

11.674

1.158.241

waarvan omzet derden

76.144

8.284

84.428

Rentebaten

0

8.000

8.000

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

161.613

‒ 43.568

118.045

Totaal baten

1.591.879

6.714

1.598.593

    

Lasten

   

Apparaatskosten

425.510

36.355

461.865

- Personele kosten

338.736

38.261

376.997

waarvan eigen personeel

283.436

25.423

308.859

waarvan inhuur externen

55.300

12.838

68.138

waarvan overige personele kosten

0

0

0

- Materiële kosten

86.774

‒ 1.906

84.868

waarvan apparaat ICT

14.390

919

15.309

waarvan bijdrage aan SSO's

47.761

‒ 275

47.487

waarvan overige materiële kosten

24.623

‒ 2.550

22.073

Rentelasten

88.191

‒ 3.042

85.149

Afschrijvingskosten

457.712

‒ 42.435

415.277

- Materieel

457.712

‒ 42.435

415.277

waarvan apparaat ICT

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

457.712

‒ 42.435

415.277

- Immaterieel

0

0

0

Overige lasten

620.465

30.737

651.202

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

620.465

30.737

651.202

Totaal lasten

1.591.879

21.614

1.613.493

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 14.900

‒ 14.900

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

‒ 100

‒ 100

Saldo van baten en lasten

0

‒ 15.000

‒ 15.000

Toelichting

Ontwikkeling Baten

Omzet moederdepartement en omzet overige departementen

De hogere omzet binnen het moederdepartement en overige departementen wordt veroorzaakt door een verschuiving van een project, dat voorheen onder bijzondere baten werd verantwoord en het Binnenhofprogramma waarvoor bij de Voorjaarsnota 2024 extra middelen zijn toegekend.

Rentebaten

De rentebaten worden gerealiseerd door het ontvangen van rente over de financiële middelen, die op de rekening-courant van het RVB staan. Het rentepercentage is in de loop van dit jaar behoorlijk gestegen.

Bijzondere baten

De daling van de overige baten komt voornamelijk door een aantal mutaties bij grote projecten en door mutatie OHP als gevolg van projecten die later opgeleverd worden dan gepland.

Ontwikkeling Lasten

Apparaatslasten

De hogere lasten komen vrijwel volledig voor rekening van de toegenomen apparaatslasten vanwege de nieuw afgesloten CAO Rijk 2024-2025, waarbij de hogere salariskosten een negatief effect hebben op het resultaat.

Afschrijvingskosten

De lagere afschrijvingslasten worden voornamelijk veroorzaakt doordat diverse projecten later worden opgeleverd dan gepland. Dit zorgt voor lagere afschrijvingen en doorbelastingen.

Overige lasten

De hogere overige lasten worden voornamelijk veroorzaakt door stijgende onderhoudskosten Rijk vanwege de stijging van de storingen en hogere DBFMO-lasten vanwege hogere facturatie.

Kasstroomoverzicht

Tabel 26 Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

363.162

123.729

486.891

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

2.470.509

217.458

2.687.967

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 2.062.444

‒ 257.296

‒ 2.319.740

2.

Totaal operationele kasstroom

408.066

‒ 39.838

368.228

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 802.562

‒ 109.150

‒ 911.712

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

10.277

10.277

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 802.562

‒ 98.873

‒ 901.435

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 11.800

‒ 11.800

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 410.885

59.638

‒ 351.247

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

802.562

109.150

911.712

4.

Totaal financieringskasstroom

391.677

156.988

548.665

5.

Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

360.343

142.006

502.349

Toelichting

De stand van de rekening-courant RHB per 1 januari 2024 is gebaseerd op het Jaarverslag 2023. Zowel de ontvangsten als de uitgaven bij de operationele kasstroom worden in gelijke mate beïnvloed door de voorspelde omzet op benzineveilingen, doorbelasting programmagelden BZK en programmagelden Defensie.

Operationele kasstroom

De mutatie ‘totaal operationele kasstroom’ wordt voornamelijk verklaard door hogere apparaatslasten vanwege de nieuwe CAO Rijk 2024-2025, lagere apparaatsdekking en stijgende onderhouds- en DBFMO-lasten.

Investeringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit is voornamelijk verhoogd, vanwege drie gerealiseerde aankopen van een object. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement is voldaan.

Naar boven