De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Na artikel XLIIA wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XLIIB
In de Wet op de accijns wordt artikel 27, eerste lid, als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt «€ 789,10» vervangen door «€ 806,63».
2. In onderdeel b wordt «€ 516,25» vervangen door «€ 527,72».
3. In onderdeel d wordt «€ 344,74» vervangen door «€ 352,40».
II
Artikel XLIII wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel 1 wordt «€ 789,10» vervangen door «€ 806,63».
2. In onderdeel 2 wordt «€ 516,25» vervangen door «€ 527,72».
3. In onderdeel 3 wordt «€ 344,74» vervangen door «€ 352,40».
Toelichting
Algemeen
Dit amendement dient als dekking van amendement Sneller (36 600 XIII, nr. 9) op de begroting Economische Zaken waarmee het verdienvermogen van Nederland versterkt
wordt. Door de bezuinigingen op onderwijs, onderzoek en innovatie staat de Nederlandse
welvaart onder druk. Onderwijs, onderzoek en innovatie zijn de motor van productiviteitsgroei
en daarmee van onze economie. Onze economie drijft op hardwerkende ondernemers die
er met behulp van innovatie en kennis voor zorgen dat we in een rijk land wonen. Daarom
is op de begroting Economische Zaken een amendementen ingediend waarmee we zorgen
voor kennisvalorisatie voor ondernemers en voor financiering van duurzame, innovatieve
Nederlandse start-ups.
Dit amendement vermindert de verlaagde accijnstarieven voor brandstoffen met 150 miljoen euro.
Het verlengen van de verlaagde accijnstarieven is een manier om fossiel rijden goedkoper
te maken. Het kabinet verlaagt met deze maatregel de prijzen aan de pomp voor benzine,
diesel en LPG met respectievelijk € 0,18473, € 0,11964 en € 0,04362. Sinds het besluiten
over deze maatregel, ten tijde van het opstellen van het Hoofdlijnenakkoord rond april/mei
2024, waren de brandstofprijzen een stuk hoger dan nu. Op 1 mei 2024 was de gemiddelde
prijs per liter benzine aan de pomp € 2,084 (bron: CBS). De gemiddelde prijs aan de
pomp voor een liter diesel was € 1,778 en voor LPG € 0,797 (bron: CBS). Op maandag
30 september, de laatste bekende dag in de CBS-statistieken, is dit respectievelijk
€ 1,861 € 1,589 en € 0,746. De brandstofprijzen voor consumenten en ondernemers zijn
dus al flink gezakt. Het doel van het verlengen van de accijnsverlaging is daarmee
op natuurlijke wijze al tot stand gekomen, waarmee de hiervoor gereserveerde middelen
elders kunnen worden ingezet.
Artikelsgewijs
De accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG zijn vanaf 1 april 2022 verlaagd.
Per 1 juli 2023 is de verlaging gedeeltelijk teruggedraaid. Met het amendement wordt
voorgesteld om de tarieven in 2025 en 2026 stapsgewijs te verhogen zodat de resterende
accijnsverlaging stapsgewijs volledig wordt teruggedraaid.
Budgettaire gevolgen
Incidenteel opbrengst van de voorgestelde maatregel in 2024 prijzen bedraagt circa
€ 150 miljoen.
Sneller