De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel 3 Toekomstfonds van de departementale begrotingsstaat wordt het verplichtingenbedrag verhoogd met € 150.000 (x € 1.000) en wordt het uitgavenbedrag verhoogd met € 30.000 (x € 1.000).
Toelichting
Indiener constateert dat het start-ups het in Nederland relatief moeilijk hebben,
terwijl zij juist van cruciaal belang zijn voor innovatie en daarmee voor onze achterblijvende
productiviteitsgroei. Daarop is het van groot belang om meer werk te maken van een
goed ondernemingsklimaat voor start-ups, zowel op het gebied van begeleiding als financiering.
Dit is ook in lijn met de bevindingen en aanbevelingen van Draghi in zijn recente
rapport over de achterblijvende concurrentiekracht van de Europese economie. Indiener
pretendeert zeker niet dat met onderhavig amendement alle problemen voor het starten
en doorgroeien van start-ups in Nederland worden ondervangen, maar acht het essentieel
om hier zo snel mogelijk extra stappen te zetten; zeker nu universiteiten hun valorisatie-activiteiten
heroverwegen of terugschroeven vanwege naderende bezuinigingen vanuit OCW.
Met dit amendement wordt de komende vijf jaar ieder jaar € 30mln beschikbaar gemaakt
voor het uitvoeren van thematische impact boosters. Dit was één van de onderdelen
uit het Deltaplan Valorisatie dat door een zeer brede alliantie voor het Groeifonds
werd opgesteld en waarvan het kabinet de probleemanalyse in zijn Regeerprogramma ook
heeft onderschreven. Een booster is een landelijk programma waarin startups binnen
een bepaald thema zoals deeptech, medtech of climatetech een (vroege fase) financiering
kunnen krijgen uit een fonds, maar ook intensieve begeleiding en advies krijgen van
de relevante partijen. Ook vindt binnen een boosterprogramma actieve scouting (en
selectie) en overleg plaats door de betrokken organisaties (universiteiten, hogescholen,
ROM’s, incubators, etc.). Doelgroep van de boosters zijn kennisintensieve, schaalbare
proposities uit kennisinstellingen én uit de markt. Het grote voordeel van die boosters
is dat een significant deel van het budget in de vorm van financiering direct bij
de startups terecht komt. Een ander belangrijk bijkomend voordeel (zoals bij het al
lopende Groeifonds-project Biotech Booster) is dat een dergelijk programma ook zorgt
voor een verbetering van de samenwerking en «organisatiegraad» (inclusief universele
en gestroomlijnde processen) binnen de startupwereld en de betrokken partijen. Voor
de uiteindelijke keuze van de thema’s van de boosters wordt aangesloten bij de Nationale
Technologie Strategie.
Dekking wordt gevonden in het met ca. 10% verminderen van de verlenging van accijnsverlaging
op brandstoffen. Hiertoe wordt een separaat amendement ingediend op het Belastingplan
2025. Het verlengen van de verlaagde accijnstarieven is een manier om fossiel rijden
goedkoper te maken. Het kabinet verlaagt met deze maatregel de prijzen aan de pomp
voor benzine, diesel en LPG met respectievelijk € 0,18473, € 0,11964 en € 0,04362.
Toen over deze maatregel besloten werd – bij het opstellen van het Hoofdlijnenakkoord
– waren de brandstofprijzen een stuk hoger dan nu. Ter indicatie: op 1 mei 2024 was
de gemiddelde prijs per liter benzine aan de pomp € 2,084 (bron: CBS). Op maandag
30 september – de laatste bekende dag in de CBS-statistieken – was dit € 1,861. De
brandstofprijzen voor consumenten en ondernemers zijn inmiddels dus al flink gezakt.
Indiener meent derhalve dat het verdedigbaar is om een deel van dit gereserveerde
budget in te zetten voor het stimuleren van startende innovatieve bedrijven en toekomstige
economie groei.
Sneller