Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36597-(R2198) nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36597-(R2198) nr. 5 |
Vastgesteld 17 oktober 2024
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Nijhof-Leeuw
Adjunct-griffier van de commissie, Lips
Artikel 1
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie hebben enkele vragen over het voorliggende verdrag.
Deze leden zijn van mening dat Curaçao zelf over haar fiscale wetgeving en verdragen gaat en niet Nederland, maar zijn desalniettemin benieuwd naar de onderbouwing van de keuze van verdragslanden. Eerder is aangegeven dat Curaçao streeft naar het uitbreiden van haar verdragsnetwerk, maar deze leden menen dat dit geen doel op zich kan zijn. Deze leden vragen daarom wat precies het doel is en hoe het ontbreken van verdragen nu voor knelpunten zorgt. Deze leden vragen ook in hoeverre deze knelpunten specifiek op de economische interactie met San Marino van toepassing zijn. Het feit dat San Marino ook een klein land met een kleine bevolking is lijkt deze leden niet genoeg reden om een verdrag af te sluiten. Er zijn immers veel kleine landen met een kleine bevolkingsomvang.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie vragen daarom naar de overeenkomsten en verschillen tussen de economieën van Curaçao en San Marino. Ook vragen deze leden welke handelsstromen er op dit moment plaatsvinden en waar Curaçao nog mogelijkheden ziet voor intensivering van de economische betrekkingen. Deze leden zijn ook benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen tussen de belastingstelsels van Curaçao en San Marino.
Voorts vragen de leden van de GroenLinks-PvdA-fractie welke verdragen tussen Curaçao en andere landen er op dit moment nog meer in voorbereiding zijn.
De leden van de VVD-fractie lezen dat er wordt gekeken naar andere landen die een belangrijke handelspartner (kunnen) zijn voor Curaçao of waarmee Curaçao economische relaties wil aangaan en wederzijdse investeringen wil bevorderen. Om welke handelsstromen gaat het? Om wat voor investeringen gaat het? Kan de regering een overzicht geven van de huidige handelsstromen (sector en omvang)? Kan de regering inzicht geven in de investeringen in Curaçao respectievelijk San Marino in de periode 2019–2023 (sector en omvang)?
De leden van de VVD-fractie lezen dat het verdrag beoogt het aangaan van banden, het verrichten van economische activiteiten en het bevorderen van handelsstromen tussen Curaçao en San Marino. Welke handelsstromen tussen Curaçao en San Marino zullen worden verbeterd? Kan de regering aangeven of er nog meer verdragen worden voorbereid en zo ja, met welke landen?
De leden van de VVD-fractie lezen op curacao.nu dat Curaçao door de Europese Unie op de grijze lijst is geplaatst vanwege geconstateerde tekortkomingen met betrekking tot de automatische uitwisseling van financiële informatie. Curaçao heeft de ambitie uitgesproken om snel te voldoen aan deze standaarden. Waarom is dat nog altijd niet het geval? Op welke termijn wordt dit gerealiseerd? Welk effect heeft de plaats van Curaçao op de grijze lijst op het verdrag met San Marino? Vindt San Marino het niet bezwaarlijk dat Curaçao op de grijze lijst staat? Moet de regeling tussen Curaçao en San Marino worden aangepast wanneer Curaçao uiteindelijk wel voldoet aan bovengenoemde standaarden?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de inzet van San Marino was om oneigenlijk gebruik en misbruik van het verdrag tegen te gaan. Kan de regering toelichten welke gevolgen het verdrag zal hebben voor de uitvoering van fiscale regelingen? Moeten deze regelingen worden aangepast? Kan de regering toelichten in hoeverre het belastingstelsel van San Marino vergelijkbaar is met dat van Curaçao en waarin het in belangrijke mate afwijkt?
De leden van de NSC-fractie zien de meerwaarde van een belastingverdrag tussen Curaçao en San Marino niet in.
De Nederlandse regering is duidelijk op de website: «Wat is een belastingverdrag?»: «Een belastingverdrag is een overeenkomst tussen 2 landen dat dubbele heffing van directe belastingen zoals vennootschapsbelasting, dividendbelasting en inkomstenbelasting voorkomt. Door zo'n verdrag hoeven particulieren en bedrijven niet 2 keer belasting te betalen over dezelfde inkomsten.
Toepassen van het belastingverdrag
U krijgt met belastingverdragen te maken als u woont, werkt, belegt of zaken doet in een ander land. In zo'n situatie kan het zijn dat meerdere landen op basis van nationale wetgeving belasting willen heffen over het inkomen. Een belastingverdrag regelt daarom welk land belasting mag heffen en verdeelt het heffingsrecht over bepaalde inkomsten of over winst aan 1 van de landen.
Op de website van de Belastingdienst kunt u lezen hoe dit werkt als u in Nederland woont en inkomen hebt uit het buitenland of als u in een ander land woont en inkomen heeft uit Nederland.
Belastingheffing grensarbeiders
Belastingverdragen regelen ook de belastingheffing voor grensarbeiders.»
De leden van de NSC-fractie merken naar aanleiding hiervan op dat ook zonder diepgaande analyse kan worden vastgesteld dat de economische betrekkingen van Curaçao met San Marino, dat meer dan 8.000 kilometer verwijderd is van Curaçao en minder dan 35.000 inwoners telt, niet relevant zijn. Daarom ontvangen deze leden graag antwoord op de volgende vragen: met welke tien landen heeft Curaçao de meest intensieve handelsbetrekkingen (volume) en hoe groot zijn die met San Marino? Met welke tien landen heeft Curaçao de meest intensieve financiële betrekkingen en hoe groot zijn die met San Marino? Zijn er grensarbeiders tussen San Marino en Curaçao? Hoeveel mensen uit Curaçao wonen in San Marino? Hoeveel mensen uit San Marino wonen in Curaçao? Met welke landen heeft Curaçao op dit moment belastingverdragen?
De leden van de NSC-fractie vermoeden dat zowel San Marino als Curaçao een belastingverdrag nodig hebben om aan te tonen op de goede weg te zijn tegen belastingontwijking en ontduiking, zwarte- en grijze lijsten te vermijden en dat dit verdrag niets te maken heeft met reële economische betrekkingen. Deze leden verzoeken de regering om hen te overtuigen dat dit niet zo is.
Artikel 2
De leden van de VVD-fractie lezen dat het verdrag voor het land Curaçao gaat gelden, maar een uitbreidingsbepaling bevat om onder voorwaarden ook andere delen van het Koninkrijk onder de werking van het verdrag te laten vallen. Kan de regering nader toelichten welke criteria gelden voor uitbreiding van het verdrag? Dient deze uitbreiding ook door de Staten-Generaal te worden goedgekeurd?
De leden van de VVD-fractie lezen dat de vragen die door Buitenlandse Zaken in 2018 zijn gesteld, in april 2023 alsnog zijn beantwoord. Wat is de verklaring voor het vijf jaar lang stilliggen van het proces? Welke vragen zijn gesteld? Wat waren daarop de antwoorden? Hebben de antwoorden nog geleid tot aanpassingen in de verdragsteksten of de toelichting daarop? Zo ja, welke?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36597-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.