Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-XIV nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-XIV nr. 5 |
Vastgesteld 4 juni 2024
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2023 bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Diergezondheidsfonds (Kamerstuk 36 560 XIV, nr. 2).
De Algemene Rekenkamer heeft deze vragen beantwoord bij brief van 4 juni 2024. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De fungerend voorzitter van de commissie, Graus
De griffier van de commissie, Jansma
Vraag 1
Is in kaart gebracht welk deel van het budget dat is gebruikt voor beëindigingsregelingen, door boeren moet worden gebruikt voor het afbetalen van schulden aan de Rabobank of andere banken? Gaat dit ten koste van de effectiviteit van de opkoopregelingen?
U vraagt naar het deel van het budget voor beëindigingsregelingen dat boeren gebruiken voor het afbetalen van schulden aan banken en of dit ten koste gaat van de effectiviteit van de regelingen. Wij hebben hier geen onderzoek naar gedaan.
Vraag 2
Is de groei van het aantal fte’s doelmatig?
U vraagt naar de doelmatigheid van de groei van het aantal FTE’s. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij u naar de verantwoordelijke bewindspersoon.
Vraag 3
Worden de fte’s efficiënt ingezet op het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)? Zijn er onderdelen binnen het ministerie en zelfstandige bestuursorganen die onder- of oververtegenwoordigd zijn?
Wij hebben voor dit verantwoordingsonderzoek niet onderzocht of de fte’s efficiënt worden ingezet op het Ministerie van LNV en of onderdelen binnen het ministerie en zelfstandige bestuursorganen onder- of oververtegenwoordigd zijn. Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij u naar de verantwoordelijke bewindspersoon.
Vraag 4
Waarop is de tolerantiegrens voor fouten en onzekerheden gebaseerd?
We hanteren een tolerantiegrens van 1%, die de norm van de Tweede Kamer is. Zie de motie-Sneller1. De tolerantiegrens voor fouten en onzekerheden is voorts gebaseerd op de berekening zoals opgenomen in de Rijksbegrotingsvoorschriften. In de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024 is dit opgenomen bij model 3.24 Bedrijfsvoeringsparagraaf. Zie https://rbv.rijksfinancien.nl/sites/default/files/pdf/Rijksbegrotingsvoorschriften%202024%20%285%29.pdf
Vraag 5
Doet de Minister van LNV voldoende om fouten in de uitgaven te voorkomen?
De omvang van de fouten en onzekerheden in de rechtmatigheid en betrouwbaarheid en ordelijkheid van de uitgaven bleven in 2023 onder de tolerantiegrens.
Vraag 6
Doet de Minister van LNV voldoende om fouten in de uitgaven terug te vorderen?
Een fout in de uitgaven betekent dat een bedrag niet correct in de administratie is verantwoord of dat een uitgave niet aan de wet- en regelgeving voldoet. Een fout in de uitgaven betekent dus niet automatisch dat er een reden is om geld terug te vorderen. Wij hebben geen specifiek onderzoek gedaan naar het terugvorderingsbeleid.
Vraag 7
Hoe doelmatig, efficiënt en effectief is het bedrag van 504 miljoen euro dat naar de provincies en Staatsbosbeheer is gegaan voor de zogenoemde versnellingsvoorstellen?
Wij hebben niet onderzocht hoe doelmatig, efficiënt en effectief het bedrag van € 504 miljoen is dat naar de provincies en Staatsbosbeheer is gegaan voor de zogenoemde versnellingsvoorstellen. Dat kon ook niet omdat het geld voor de versnellingsvoorstellen eind 2022 en in 2023 is toegekend. Toen wij ons verantwoordingsonderzoek over 2023 afsloten, was er nog geen informatie over de realisatie.
In de beantwoording schriftelijke vragen bij de «tweede incidentele suppletoire begroting 2022 LNV» van 13 oktober 2022 schrijven de verantwoordelijke Ministers in antwoord op vraag 13 dat zij de volgende criteria hebben gehanteerd bij de beoordeling van de versnellingsvoorstellen van de provincies
• de maatregelen zijn no-regret;
• de maatregelen dragen doelmatig, duurzaam bij aan één of meer van de doelen van de aanpak;
• de maatregelen leiden tot zo min mogelijk lock-in effecten en;
• de maatregelen hebben draagvlak in de regio.
Voor een antwoord op de vraag of het bedrag van 504 miljoen daadwerkelijk doelmatig, efficiënt en effectief is besteed verwijzen we u naar de verantwoordelijke bewindspersoon.
Tweede Kamer (2022). Motie van de leden Sneller c.s. over een rapporteringstolerantiegrens van 1% voor de rijksrekening. Financieel Jaarverslag van het Rijk 2021. Tweede Kamer, vergaderjaar 2021–2022, 36 100, nr. 8. Den Haag: Sdu.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36560-XIV-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.