Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-B nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-B nr. 4 |
Wetsartikel 1 (verplichtingen, uitgaven en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 afzonderlijk bij wet vastgesteld en ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het gemeentefonds.
Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag als bedoeld in artikel 5 van de Fvw)
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.M.de Jonge
De Staatssecretaris van Financiën,M.L.A.van Rij
Uitgaven
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het uitgavenbedrag van het gemeentefonds. Ten opzichte van de 2e suppletoire begroting 2023 is het uitgavenbedrag van het gemeentefonds met € 136,2 mln. verhoogd. De in tabel 1 weergegeven mutaties worden onder de tabel nader verklaard.
Stand uitgavenbedrag vastgestelde begroting 2023 | 39.977.613 | |
---|---|---|
Stand uitgavenbedrag eerste suppletoire begroting 2023 | 41.517.210 | |
Stand uitgavenbedrag tweede suppletoire begroting 2023 | 42.068.461 | |
Voorgestelde mutaties bij slotwet 2023 | ||
1) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten | ‒ 1.178 | |
2) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet bijdragen | ‒ 565 | |
3) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023 | 138.257 | |
4) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen overig 2023 | ‒ 2 | |
5) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2023 | ‒ 270 | |
Totaal mutaties bij slotwet | 136.242 | |
Stand uitgavenbedrag slotwet 2023 | 42.204.703 | |
Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkering | 36.341.095 | |
Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen | 2.228.001 | |
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkering Voogdij 18+ | 59.518 | |
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkering Beschermd wonen | 1.641.470 | |
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkering Participatie | 1.933.969 | |
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen Overig | 0 | |
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten | 183 | |
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet bijdragen | 467 |
De wijziging van het uitgavenbedrag is in de veegbrief in december 2023 (Kamerstukken II, 2023/2024, 36410, nr. 84) gemeld aan de Tweede Kamer en is het saldo van een aantal mutaties:
1 en 2) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten en bijdragen
Het gerealiseerde bedrag komt per saldo € 1,7 mln. lager uit dan bij tweede suppletoire begroting 2023 werd geraamd. Het budget voor 2023 is daarmee niet volledig tot besteding gekomen. Deze uitgaven zullen voor een deel in 2024 alsnog worden gedaan. Daarom zullen de uitgaven «Kosten financiële-verhoudingswet» bij Eerste suppletoire begroting 2024 opwaarts worden bijgesteld met € 1 mln., conform de bestaande afspraken hierover met het ministerie van Financiën.
3) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023
De uitbetalingen van voorschotten aan gemeenten in 2023 zijn hoger geweest dan het beschikbare uitgavenbudget bij tweede suppletoire begroting 2023. Het gaat hierbij om een verschil van € 138,2 mln. De belangrijkste reden voor het verschil ligt in het feit dat er in december een aanpassing heeft plaats gevonden op een zwaar meetellende maatstaf. In januari 2024 heeft op het uitbetaaaalde voorschot een verrekening met de gemeenten plaats gevonden. Het uitgavenbudget voor de algemene uitkering zal bij Voorjaarsnota 2024 met dit bedrag neerwaarts worden bijgesteld.
4) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen overig 2023
De uitbetalingen aan gemeenten zijn in 2023 lager dan het beschikbare uitgavenbudget bij tweede suppletoire begroting 2023. Het gaat hierbij om een verschil van € 2.000. Het uitgavenbudget voor de integratie-uitkeringen zal bij Voorjaarsnota 2024 met dit bedrag opwaarts worden bijgesteld.
5) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2023
De uitbetalingen aan gemeenten in 2023 zijn lager dan het beschikbare uitgavenbudget bij tweede suppletoire begroting 2023. Het gaat hierbij om een verschil van € 0,3 mln. Een specificatie van dit bedrag is opgenomen in de bijlage bij deze slotwet. Het uitgavenbudget voor de decentralisatie-uitkeringen zal bij Voorjaarsnota 2024 met dit bedrag opwaarts worden bijgesteld.
Verplichtingen
In tabel 2 wordt ter toelichting een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het verplichtingenbedrag van het gemeentefonds. Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2023 is het verplichtingenbedrag met € 1,4 mln. verlaagd.
Stand verplichtingenbedrag vastgestelde begroting 2023 | 39.977.613 | |
---|---|---|
Stand verplichtingenbedrag eerste suppletoire begroting 2023 | 40.860.720 | |
Stand verplichtingenbedrag tweede suppletoire begroting 2023 | 41.412.035 | |
Voorgestelde mutaties bij slotwet 2023 | ||
1) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten | ‒ 1.016 | |
2) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet bijdragen | ‒ 390 | |
Totaal mutaties bij slotwet | ‒ 1.406 | |
Stand verplichtingenbedrag slotwet 2023 | 41.410.629 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkering | 35.546.854 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen | 2.227.831 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkering Voogdij 18+ | 59.518 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkering Beschermd wonen | 1.641.470 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkering Participatie | 1.933.969 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen Overig | 0 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten | 345 | |
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet bijdragen | 642 |
De wijziging van het verplichtingenbedrag is als volgt te verklaren:
1) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet opdrachten
Het gerealiseerde bedrag komt € 1 mln. lager uit dan bij tweede suppletoire begroting 2023 werd geraamd. Dit is veroorzaakt doordat in 2023 minder opdrachten zijn aangegaan dan vooraf geraamd.
2) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet bijdragen
Het gerealiseerde bedrag komt totaal € 0,4 mln. lager uit dan bij tweede suppletoire begroting 2023 werd geraamd. Dit is veroorzaakt doordat in 2023 minder bijdragen zijn verstrekt dan vooraf geraamd.
Ontvangsten
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2023 worden de ontvangsten met € 136,2 mln. verhoogd.
Budget na NJN | Slotwet | Budget totaal | Uitgegeven | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|
Integratie-uitkeringen | |||||
Voogdij 18+ | 59.518 | 59.518 | 59.517 | ‒ 1 | |
Beschermd wonen | 1.641.470 | 1.641.470 | 1.641.470 | 0 | |
Participatie | 1.933.969 | 1.933.969 | 1.933.969 | 0 | |
Wijziging betalingsverloop | 2 | 2 | 0 | ‒ 2 | |
SUBTOTAAL IU | 3.634.959 | 0 | 3.634.959 | 3.634.956 | ‒ 3 |
Decentralisatie-uitkeringen | |||||
A58 Goes | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 0 | |
Aanpak discriminatie naar herkomst | 55 | 55 | 55 | 0 | |
Aanpak laaggeletterdheid | 6.650 | 6.650 | 6.650 | 0 | |
Aanpak lerarentekort G4 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 0 | |
Bed, bad en brood | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 0 | |
Beeldende kunst en vormgeving | 13.500 | 13.500 | 13.501 | 1 | |
Begeleiding jongeren naar werk | 7.895 | 7.895 | 7.895 | 0 | |
Behoud sociale voorzieningen Groningen | 787 | 787 | 787 | 0 | |
Bodembescherming | 8.583 | 8.583 | 8.583 | 0 | |
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 0 | |
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) | 3.956 | 3.956 | 3.956 | 0 | |
Einde lening inburgeringsplichtig (ELIP) | 2.749 | 2.749 | 2.749 | ‒ 1 | |
Energietoeslag 2023 | 867.500 | 867.500 | 867.500 | 0 | |
Erfgoed Deal | 3.589 | 3.589 | 3.589 | 0 | |
Experiment gesloten coffeeshopketen | 1.610 | 1.610 | 1.610 | ‒ 1 | |
Extra capaciteit BOA's | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 0 | |
Faciliteitenbesluit opvangcentra | 12.777 | 12.777 | 12.777 | 0 | |
Inkomstenderving (covid-19) | 132.526 | 132.526 | 132.526 | 0 | |
Jeugd | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 0 | |
Jeugdcontributie bibliotheken | 312 | 312 | 312 | 0 | |
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 0 | |
Kansen voor alle kinderen | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 0 | |
Leerlingenvervoer Oekraine | 21.400 | 21.400 | 21.400 | 0 | |
LHBTI beleid regenboogsteden | 1.208 | 1.208 | 1.208 | 0 | |
Maatschappelijke begeleiding | 20.942 | 20.942 | 20.941 | ‒ 1 | |
Maatschappelijke opvang | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 0 | |
Meerkosten Oekraine sociaal domein | 20.200 | 20.200 | 20.200 | 0 | |
Nationaal Actieplan Dakloosheid | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 0 | |
Nederlands-Soedanese repatrianten | 1.278 | 1.278 | 1.278 | 0 | |
Nedersaksische taal | 75 | 75 | 75 | 0 | |
Opruimen dode vogels ivm vogelgriep | 65 | 65 | 65 | 0 | |
Outreachend werken | 496 | 496 | 496 | ‒ 1 | |
Pilot EU burgers | 7.430 | 7.430 | 7.430 | 0 | |
Regionale doelgroepen specifieke aanpak | 2.392 | 2.392 | 2.392 | ‒ 1 | |
RES regio's | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 0 | |
Sectorale ontwikkelpaden | 1.188 | 1.188 | 1.188 | 0 | |
Slavernijverleden | 958 | 958 | 958 | 0 | |
Social Labs | 469 | 469 | 469 | 0 | |
Startbanen statushouders | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | |
Taal voor ontheemden uit Oekraine | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 | |
Uitstapprogramma prostituees | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 0 | |
Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | |
Uitvoeringskosten Omgevingswet | 103.659 | 103.659 | 103.659 | 0 | |
Veerkracht en weerbaarheid | 308 | 308 | 307 | ‒ 1 | |
Veilig wonen | 2.415 | 2.415 | 2.415 | 0 | |
Veilige steden | 675 | 675 | 675 | 0 | |
Veiligheidshuizen | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 0 | |
Verkeersveiligheid | 95 | 95 | 95 | 0 | |
Versterking arbeidsmarktregio's | 14.541 | 14.541 | 14.541 | 0 | |
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 3.825 | 3.825 | 3.825 | 0 | |
VN decennium aanpak racisme | 61 | 61 | 60 | ‒ 1 | |
Voorschoolse voorziening peuters | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 0 | |
Vrouwenopvang | 229.725 | 229.725 | 229.725 | 0 | |
VTH-taken | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 0 | |
Weerbare gemeenschappen tegen ondermijnende criminaliteit | 70 | 70 | 70 | 0 | |
Wet goed verhuurderschap | 9.188 | 9.188 | 9.189 | 1 | |
Wet kwaliteitsborging bouw | 10.068 | 10.068 | 10.068 | 0 | |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen | 440 | 440 | 174 | ‒ 266 | |
SUBTOTAAL DU | 2.228.271 | 0 | 2.228.271 | 2.228.001 | ‒ 270 |
TOTAAL IU en DU | 5.863.230 | 0 | 5.863.230 | 5.862.957 | ‒ 273 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36560-B-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.