36 418 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2024)

Nr. 148 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 juni 2024

Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2024 heeft uw Kamer het nader gewijzigde amendement van het lid Omtzigt c.s. over een recht op inzage in het eigen dossier, met daarbij een bezwaar- en beroepsmogelijkheid, aangenomen.1

Dit amendement wijzigt de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) en is rechtstreeks van toepassing op de Belastingdienst en ten aanzien van binnenlandse heffing van accijnzen en de verbruiksbelastingen ook op de Douane. Eerder heb ik met uw Kamer tijdens de behandeling van het Belastingplan 2024 besproken dat dit amendement in potentie grote gevolgen heeft voor de uitvoering en IV van de Belastingdienst. Ik heb u eerder toegezegd in juni 2024 te informeren over de uitkomsten van de uitvoeringsanalyse.

Het is helaas niet gelukt om uw Kamer voor het zomerreces de bevindingen van de uitvoeringsanalyse toe te sturen, vanwege de omvang en implicaties van het amendement. Na de zomer zal ik nader ingaan op wat de onderdelen zijn van een fiscaal dossier en de uitvoeringsanalyse en planvorming van de Belastingdienst en de Douane met u delen. Het amendement ziet op het fiscaal dossier en heeft geen impact op Dienst Toeslagen. In de brief na de zomer zal het kabinet wel ingaan op de inzet die Dienst Toeslagen reeds pleegt op dit onderwerp. In het licht van de IV-uitdagingen richt Dienst Toeslagen zich op dit moment op de ouderdossiers en de verzoeken persoonlijk dossiers (VPD’s).

Er wordt nauw samengewerkt om het doel van het amendement, openheid en transparantie samen met het tegemoet komen aan de informatiebehoeften van burgers en bedrijven, te verwezenlijken. Hiervoor worden stappen gezet, zoals bijvoorbeeld in de definitiebepaling van het «eigen fiscaal dossier» en de vormgeving van de algemene maatregel van bestuur (AMvB).

Op 7 februari 2024 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de vervolgstappen en praktische aanpak ten aanzien van de uitwerking van het recht op inzage van het eigen fiscale dossier met ingang van 31 december 2025. Ik heb daarbij ook aangegeven dat een verkenning wordt uitgevoerd naar wat het geven van inzage aan burgers en bedrijven in hun dossiers precies inhoudt en te verkennen welke informatiebehoefte belastingplichtigen hebben. Dit onderzoek is afgerond. Met deze brief bied ik u het eindrapport «Verkenningen inzage burger en bedrijven dossiers» aan (bijlage 1 en 2).

Verkenning inzage burger en bedrijvendossiers

In februari 2024 is opdracht verstrekt aan Capgemini voor het uitvoeren van een verkenning naar de impact van een recht op inzage in het eigen dossier voor burgers en bedrijven. Het adviesrapport is 6 juni opgeleverd. Uit de verkenning volgt dat het inzagerecht aansluit bij de wensen en verwachtingen van burgers en bedrijven, maar blijkt ook dat het realiseren van het inzagerecht een complex traject is. De randvoorwaarden om dit te realiseren, alsmede het realiseren zelf, moet volgens Capgemini in stappen worden uitgevoerd en neemt meerdere jaren in beslag. De verwachting is dat dit niet voor 1 januari 2026 gerealiseerd is. Op korte termijn kunnen er volgens het rapport wel belangrijke stappen worden gezet.

De uitkomsten van de verkenning worden betrokken bij de uitwerking en implementatie van de inzage in het fiscaal dossier.

De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij


X Noot
1

Kamerstukken II 2023/24, 36 418, nr. 110.

Naar boven