Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2024
Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2024 heeft uw Kamer het nader gewijzigde
amendement van het lid Omtzigt c.s. over een recht op inzage in het eigen dossier,
met daarbij een bezwaar- en beroepsmogelijkheid, aangenomen.1
Dit amendement wijzigt de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) en is rechtstreeks
van toepassing op de Belastingdienst en ten aanzien van binnenlandse heffing van accijnzen
en de verbruiksbelastingen ook op de Douane. Eerder heb ik met uw Kamer tijdens de
behandeling van het Belastingplan 2024 besproken dat dit amendement in potentie grote
gevolgen heeft voor de uitvoering en IV van de Belastingdienst. Ik heb u eerder toegezegd
in juni 2024 te informeren over de uitkomsten van de uitvoeringsanalyse.
Het is helaas niet gelukt om uw Kamer voor het zomerreces de bevindingen van de uitvoeringsanalyse
toe te sturen, vanwege de omvang en implicaties van het amendement. Na de zomer zal
ik nader ingaan op wat de onderdelen zijn van een fiscaal dossier en de uitvoeringsanalyse
en planvorming van de Belastingdienst en de Douane met u delen. Het amendement ziet
op het fiscaal dossier en heeft geen impact op Dienst Toeslagen. In de brief na de
zomer zal het kabinet wel ingaan op de inzet die Dienst Toeslagen reeds pleegt op
dit onderwerp. In het licht van de IV-uitdagingen richt Dienst Toeslagen zich op dit
moment op de ouderdossiers en de verzoeken persoonlijk dossiers (VPD’s).
Er wordt nauw samengewerkt om het doel van het amendement, openheid en transparantie
samen met het tegemoet komen aan de informatiebehoeften van burgers en bedrijven,
te verwezenlijken. Hiervoor worden stappen gezet, zoals bijvoorbeeld in de definitiebepaling
van het «eigen fiscaal dossier» en de vormgeving van de algemene maatregel van bestuur
(AMvB).
Op 7 februari 2024 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de vervolgstappen en praktische
aanpak ten aanzien van de uitwerking van het recht op inzage van het eigen fiscale
dossier met ingang van 31 december 2025. Ik heb daarbij ook aangegeven dat een verkenning
wordt uitgevoerd naar wat het geven van inzage aan burgers en bedrijven in hun dossiers
precies inhoudt en te verkennen welke informatiebehoefte belastingplichtigen hebben.
Dit onderzoek is afgerond. Met deze brief bied ik u het eindrapport «Verkenningen
inzage burger en bedrijven dossiers» aan (bijlage 1 en 2).
Verkenning inzage burger en bedrijvendossiers
In februari 2024 is opdracht verstrekt aan Capgemini voor het uitvoeren van een verkenning
naar de impact van een recht op inzage in het eigen dossier voor burgers en bedrijven.
Het adviesrapport is 6 juni opgeleverd. Uit de verkenning volgt dat het inzagerecht
aansluit bij de wensen en verwachtingen van burgers en bedrijven, maar blijkt ook
dat het realiseren van het inzagerecht een complex traject is. De randvoorwaarden
om dit te realiseren, alsmede het realiseren zelf, moet volgens Capgemini in stappen
worden uitgevoerd en neemt meerdere jaren in beslag. De verwachting is dat dit niet
voor 1 januari 2026 gerealiseerd is. Op korte termijn kunnen er volgens het rapport
wel belangrijke stappen worden gezet.
De uitkomsten van de verkenning worden betrokken bij de uitwerking en implementatie
van de inzage in het fiscaal dossier.
De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij