36 410 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2024

Nr. 27 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID BECKERMAN C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 21

Ontvangen 19 oktober 2023

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 3 Woningmarkt worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 30.000 (x € 1.000).

II

In artikel 3 Woningmarkt worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 30.000 (x € 1.000).

Toelichting

Dit amendement strekt ertoe de stimuleringsmiddelen wooncoöperaties aan te vullen tot € 40 miljoen, zodat – gezamenlijk met private financiers – gekomen kan worden tot een succesvol revolverend ondersteuningsfonds voor wooncoöperaties. Met het amendement Boulakjar c.s. (36 200 VII, nr. 50) is reeds € 10 miljoen beschikbaar gesteld om te voorzien in een revolverend ondersteuningsfonds voor wooncoöperaties, maar dit bedrag blijkt niet toereikend om private financiering aan te trekken en te komen tot duurzame financiering van wooncoöperaties.

Het rapport «Financiering van wooncoöperaties. Een verkenning van mogelijkheden» geeft duidelijk aan: «Het is van tweeën één: óf er komt een financieel en beleidsmatig kader waarbinnen er realistische mogelijkheden zijn voor wooncoöperaties om een wooncomplex te realiseren, óf er worden geen verwachtingen meer gewekt dat er mogelijkheden zijn voor wooncoöperaties.» Dit amendement voorziet in een ruimer financieel kader om stimulering van wooncoöperaties mogelijk te maken.

Daarnaast is tijdens het rondetafelgesprek d.d. 11 oktober 2023 over wooncoöperaties door de experts en ervaringsdeskundigen aangegeven dat meerjarige financiering voor ondersteuning nodig is. Het oprichten van wooncoöperaties is en blijft onder de huidige wet- en regelgeving complexe materie, die niet zonder gedegen kennis van de grond kan komen. Meerjarige ondersteuning van een kennisorganisatie, zoals Cooplink, is daarbij onontbeerlijk. Dit amendement voorziet daarom ook in een meerjarige financiering van de kennisorganisatie die wooncoöperaties met raad en daad bijstaat.

In het rapport «Financiering van wooncoöperaties» van 1 september 2020 is aangegeven dat het van groot belang is dat er een eenduidige definitie van de wooncoöperatie komt. Deze is er nu nog niet, maar indieners geven alvast een richting mee zodat discussies voorkomen worden. De volgende definitie volgt het stramien van International Cooperative Alliance (ICA), die door de VN geaccepteerd is. Die definitie luidt: Een wooncoöperatie is een autonome organisatie van personen die zich vrijwillig verenigen om gemeenschappelijke woonbehoeften en -ambities te behartigen door middel van een onderneming zonder winstoogmerk waarvan ze samen eigenaar zijn en die ze democratisch controleren. De leden bewoners brengen eigen kapitaal in en huren tegen huurprijs onder de markthuur die op kostprijsbasis wordt berekend met gematigde huurverhoging.

Indieners amenderen de begroting voor een bedrag van 30 miljoen. In dit bedrag is rekening gehouden met een meerjarige financiering van de kennisorganisatie.

Dekking wordt voor 20 miljoen gevonden in artikel 3 van de begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uit de vrijgespeelde onderuitputting van de vijfde tranche van de woningbouwimpuls van 2023, waarvoor de middelen middels een kasschuif van 2023 naar 2024 doorschuiven, en voor 10 miljoen uit de 2,2% «vrij besteedbare» flexbouwgelden uit 2024.

Beckerman Grinwis Boulakjar

Naar boven