Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36360-J nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36360-J nr. 4 |
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 afzonderlijk bij wet vastgesteld en ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Deltafonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,Mark Harbers
De opzet en structuur van de onderliggende Slotwet voor het Deltafonds is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
Mede naar aanleiding van overleg met uw Kamer zijn in aanvulling op deze regelgeving voor dit fonds de onderstaande punten verwerkt voor de Slotwet:
– Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven worden bij alle begrotingsartikelen op het Deltafonds groter dan € 1 miljard de begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van € 5 miljoen. De norm voor het toelichten van de begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel is als volgt: Norm bij de te verklaren verschillen:
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
– Het opnemen van gedetailleerde projectinformatie in de suppletoire begrotingen conform begroting en jaarverslag (brief van 4 november 2009 naar aanleiding van toezegging verbetering informatievoorziening bij WGO van 24 juni 2009);
– Het inzicht in de budgetten van de planuitwerkingen- en verkenningen programma’s wordt vergroot door begrotingsmutaties expliciet in de MIRT tabellen zichtbaar te maken op projectniveau (toezegging WGO van 22 juni 2011);
– Mutaties op de beschikbare budgetten worden in de (niet voorge schreven) Verdiepingsbijlage op artikelonderdeel niveau voor de volledige looptijd tot en met 2034 inzichtelijk gemaakt;
– In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevin dingen opgenomen;
– Uitzonderingen hierop zijn mutaties die door middel van kamerbrieven eerder met de Staten-Generaal zijn gedeeld (Kamerstukken II, 2020– 2021, 35 570J, nr. 100).
Opbouw
1. Allereerst is de begroting(wet)staat voor het Deltafonds voor het jaar 2020 opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld. Tweede Kamer, vergaderjaar 2020–2021, 35 830 J, nr. 4 3;
2. Via de artikelsgewijze toelichting (paragraaf 2.1) worden alle mutaties op het niveau van het artikelonderdeel waar zinvol en relevant toegelicht. Dit rekening houdend met de norm zoals hierboven is aangegeven;
3. Als onderdeel van de artikelsgewijze toelichting is in de verdiepings bijlage (paragraaf 3.1) door middel van een meerjarige mutatietabel op artikelonderdeelniveau de aansluiting gemaakt tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds;
4. Tenslotte zijn in de verdiepingsbijlage (paragraaf 2.3 deel B) van dit wetsvoorstel de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
- van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
- van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project.
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Slotwet 2022 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € -33,7 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € -229 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 4,3 miljoen hoger dan begroot bij Najaarsnota.
Verplichting
Bij het artikel Investeringen in waterveiligheid is € -229 miljoen minder verplichtingen aangegaan dan verwacht. Deze lagere realisatie betreft:
– HWBP rijkskeringen Hollandse IJsselkering (€ -11 miljoen), omdat meer voorbereidingstijd nodig was. De opdrachtverstrekking staat nu gepland in 2023. Voorhavens noordelijke Lekdijk (€ -29 miljoen). De uitvoering van het project is in handen van het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden en wordt gecombineerd uitgevoerd met hun opgave aan de dijktrajecten waar de voorhavens onderdeel van zijn. Het dijktraject heeft vertraging, waardoor het werk aan de voorhavens later opstart.
– HWBP waterschapsprojecten Zwolle (€ -135 miljoen), Sterke Lekdijk (€ -18 miljoen) en Lob van Gennep (€ -17 miljoen), omdat de kering beheerders de beschikkingsaanvraag verschoven hebben in verband met meer benodigde voorbereidingstijd.
– Steenbestoringen € -3,7 miljoen minder verplicht omdat uit onderzoek blijkt dat bij het traject Molenpolder geen bestorting nodig is.
– Minder studieopdrachten verstrekt dan was voorzien € -7,4 miljoen.
– Diverse kleinere mutaties, per saldo een lagere realisatie van € -7,9 miljoen.
Uitgaven
1.01 Grote projecten waterveiligheid
Op dit artikelonderdeel is € 14 miljoen meer gerealiseerd dan verwacht. De hogere realisatie betreft HWBP-2 Waterschapsprojecten het project Markermeerdijken waarvoor het Hoogheemraadschap een hogere subsidie aanvraag heeft ingediend dan eerder werd verwacht.
1.02 Ontwikkeling waterveiligheid
Op dit artikelonderdeel is € -41,5 miljoen minder gerealiseerd dan verwacht. De lagere realisatie betreft:
– HWBP-Rijksprojecten (€ -15,5 miljoen)
Het projectbudget Hollandse IJsselkering is in de Najaarsnota overgeheveld naar dit onderdeel. De realisatie zal echter in 2023 starten (€ -12,2 miljoen). Bij het project Marken is minder gerealiseerd (€ -3,2 miljoen). De vertraging van de uitvoering wordt veroorzaakt omdat de opdrachtnemer in oktober 2022 heeft aangegeven niet eerder te kunnen starten met de proefvakken dan februari 2023. Hierdoor is het project later opgestart.
– Bij het HWBP-Waterschapsprojecten ( ‒ 20,0 miljoen) De oorzaak van de lagere realisatie betreft met name het uitblijven van de subsidieaanvraag voor het project HWBP-Zwolle.
– Het project Kribverruiming Pannerdensch kanaal heeft een lagere realisatie van € -4,2 miljoen. Door de weersinvloeden waren er minder werkbare dagen dan gepland.
– Het restant (€ -1,8 miljoen) betreft kleinere afwijkingen bij diverse projecten.
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € -85,3 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € -176 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan.
Verplichting
Bij het artikel Investeringen in zoetwatervoorziening is € -176 miljoen minder verplichtingen aangegaan dan verwacht. Deze lagere realisatie betreft:
– Zoetwatermaatregelen
Het later dan gepland inwerkingtreding van de regeling en het gegeven dat later dan voorzien aanvragen werden ingediend heeft ertoe geleid dat er in 2022 € -98,2 miljoen minder aan verplichtingen zijn aangegaan dan was verwacht.
– Implusregel Ruimtelijke Adaptatie
De realisatie is, in verband met capaciteitsproblemen bij de uitvoering van de regeling, € -37,9 miljoen lager dan eerder verwacht.
– Deltaplan zoetwater De verplichtingen realisatie is € -12,7 miljoen lager uitgekomen dat verwacht, doordat er in verschillende projectgebieden PFAS is aangetroffen. Hierdoor heeft het project vertraging opgelopen. De einddatum wordt verschoven van 31december 2024 naar 31 december 2025. Daarnaast is € -9,8 miljoen minder verplicht in verband met uitstel van de gunning van het project Aanvoerdeel Noordervaart.
– In verband met afdrachten aan het BTW-compensatiefonds is de verplichtingenrealisatie € -6,8 miljoen lager.
– Ten aanzien van de regelingbevaarbaarheid, jachthavens en vaargeulen IJsselmeergebied is € -6,9 miljoen minder verplicht.
– De post kleine mutaties betreft bij de verplichtingen € -3,3 miljoen.
Uitgaven
2.02 Aanleg zoetwatervoorziening
Op dit artikelonderdeel is € -82,8 miljoen minder gerealiseerd dan verwacht. De lagere realisatie betreft
– Zoetwatermaatregelen
Het later dan gepland inwerkingtreding van de regeling en het gegeven dat later dan voorzien aanvragen werden ingediend heeft ertoe geleid dat er in 2022 € -19,5 miljoen minder aan verplichtingen zijn aangegaan dan was verwacht.
– Implusregel Ruimtelijke Adaptatie
De realisatie is, in verband met capaciteitsproblemen bij de uitvoering van de regeling, € -37,9 miljoen lager dan eerder verwacht.
– Deltaplan zoetwater De realisatie is € -12,7 miljoen lager uitgekomen dat verwacht, doordat er in verschillende projectgebieden PFAS is aangetroffen. Hierdoor heeft het project vertraging opgelopen. De einddatum wordt verschoven van 31december 2024 naar 31 december 2025. Daarnaast is € -4,9 miljoen minder gerealiseerd in verband met uitstel van de gunning van het project Aanvoerdeel Noordervaart.
– BTW-afdracht Een overboeking naar het BTW-Compensatiefonds van het ministerie van Financiën voor de verstrekking van de specifieke uitkeringen voor de Tijdelijke Impulsregeling Klimaatadaptatie aan de werkregio’s € -3,5 miljoen. Daarnaast wordt € -3,3 miljoen overgeboekt naar het BTW-Compensatiefonds in verband met de BTW-afdracht inzake het werkprogramma zoetwatervoorziening oost-Nederland 2022-2027.
– Het restant (€ -1,0 miljoen) betreft kleinere afwijkingen bij diverse projecten.
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € 1,7 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 2,9 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 4,7 miljoen hoger dan eerder werd verwacht.
De mutaties slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € 0,4 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 120,3 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan.
Verplichting
Bij het opstellen van de Najaarsnota was de aanname nog dat het volledige Wijzigingsvoorstel Samenwerkingsovereenkomst (WVSO) in 2022 verplicht zou worden. Echter voor enkele in de WVSO opgenomen posten is het definitieve totaalbedrag nog in onderhandeling. Vaststelling hiervan wordt in 2023 verwacht. Aangezien het nog om onzekere bedragen gaat zijn deze nog niet als verplichting vastgelegd. Hierdoor is € 120,3 miljoen niet verplicht in 2022.
Uitgaven
De mutaties slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € 0,8 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 1,5 miljoen meer aan verplichtingen aangegaan.
Verplichtingen
Bij 2e suppletoire wet 2022 is dit artikel op het onderdeel Investeringsruimte verlaagd. Daarmee werd het beschikbare kasbedrag voor 2022 op nihil gebracht. Abusievelijk is deze verlaging ook op het beschikbare bedrag voor de verplichtingen aangebracht waarmee het beschikbare bedrag voor het aangaan van verplichtingen op € 2 miljoen negatief uitkomt. Zoals aangekondigd in de Decemberbrief (Kamerstuk 2022-2023, 36250-XII, nr. 4) betekent deze omissie een overschrijding van het beschikbare bedrag stand 2e suppletoire wet met € 2 miljoen.
De mutaties slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € 11,5 miljoen minder ontvangen dan begroot.
De lagere ontvangsten betreffen een overboeking naar het BTW-Compensatiefonds van het ministerie van Financiën voor de verstrekking van de specifieke uitkeringen voor de Tijdelijke Impulsregeling Klimaatadaptatie aan de werkregio’s € -3,5 miljoen. Daarnaast wordt € 3,3 miljoen overgeboekt naar het BTW-Compensatiefonds in verband met de BTW-afdracht inzake het werkprogramma zoetwatervoorziening oost-Nederland 2022-2027.
Verder wordt € 4,7 miljoen teruggestort naar de schatkist in verband met een op het Deltafonds ontvangen bijdrage van de EU voor de kosten Hoogwater Limburg. Deze kosten waren eerder uit de schatkist gefinancierd.
Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de Najaarsnota in 2022 € -26 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € -70 miljoen minder verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 0,2 miljoen hoger dan eerder werd verwacht.
Verplichtingen
Bij het artikel Investeringen in zoetwatervoorziening is € -69,9 miljoen minder verplichtingen aangegaan dan verwacht. Deze lagere realisatie betreft:
– MIRT-onderzoek waterkwaliteit. Door gebrek aan capaciteit en vertraging bij bestuurlijke afspraken over medefinanciering is € 43 miljoen minder verplicht dan voorzien.
– Grote wateren Als gevolg van vertraging met diverse aanbestedingen is de realisatie € -9,0 miljoen lager dan was begroot.
– DAW-projecten € -13,3 miljoen lagere verplichtingen realisatie.
– Onderzoek Deltaplan Agrarisch Waterbeheer Er zijn voor dit onderzoek in 2022 geen verplichtingen aangegaan en is een eerder verplichting ingetrokken, vanwege het uitblijven van gewenste resultaten. Hierdoor is de realisatie € -2,4 miljoen lager.
– Het restant (€ -2,2 miljoen) betreft kleinere afwijkingen bij diverse projecten.
Uitgaven
7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water
Op dit artikelonderdeel is € -5,8 miljoen minder gerealiseerd dan verwacht. De reden hiervoor is dat een aantal declaraties niet of niet tijdig zijn ontvangen, waardoor de financiële afwikkeling niet in 2022 heeft kunnen plaatsvinden. Dit is gebeurd bij de projecten Vispassages, Zeegrasherstel, Ruimbaan voor vissen, Mondingen Geleenbeek, Campagnebeek, Tielbeek en Tochtsloot. Daarnaast is de grondaankoop Fryslan vertraagd door onduidelijkheid over voortgang project Tacozijl.
7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit
Op dit artikelonderdeel is € -10,6 miljoen minder gerealiseerd dan verwacht. De lagere realisatie betreft.
– Grote wateren Als gevolg van vertraging met diverse aanbestedingen is de realisatie € -9,0 miljoen lager dan was begroot.
– Bijdrageregeling medicijnresten Van de geplande 10 aanvullende zuiveringen zijn er 4 gerealiseerd waarvan er 1 in 2022 functioneel in bedrijf is gegaan. De rest volgt in 2023. Vertraging is het gevolg van de coronacrisis, een tekort aan bouwmaterialen en capaciteitstekorten bij uitvoerders. In 2022 is € 3,5 miljoen minder gerealiseerd dan begroot.
– Het restant (€ 1,9 miljoen) betreft kleinere afwijkingen bij diverse projecten.
7.03 Studiekosten waterkwaliteit
Op dit artikelonderdeel is € -9,6 miljoen minder gerealiseerd dan verwacht. De lagere realisatie betreft.
– Onderzoek Deltaplan Agrarisch Waterbeheer Er zijn voor dit onderzoek in 2022 geen verplichtingen aangegaan en is een eerder verplichting ingetrokken, vanwege het uitblijven van gewenste resultaten. Hierdoor is de realisatie € -2,4 miljoen lager.
– MIRT-onderzoek waterkwaliteit. Door gebrek aan capaciteit en vertraging bij bestuurlijke afspraken over medefinanciering is € -4,9 miljoen minder uitgegeven dan voorzien.
– Het restant (€ -2,3 miljoen) betreft kleinere afwijkingen bij diverse projecten.
Toelichting
1 Investeren in waterveiligheid | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligheid | 109.499 | 90.301 | 2.095 | 785 | 73.126 | 20.000 | 71.852 | 0 | |||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 10.952 | 25.723 | 82.614 | 621 | ‒ 1.043 | 1.074 | ‒ 670 | ||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligheid | 98.547 | 116.024 | 84.709 | 1.406 | 72.083 | 21.074 | 71.182 | 0 | |||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 5.087 | 5.989 | 4.372 | 72 | 3.721 | 1.088 | 13.701 | ||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligheid | 103.634 | 122.013 | 89.081 | 1.478 | 75.804 | 22.162 | 84.883 | 0 | |||||||
Mutaties Najaarsnota 2022 | ‒ 8.702 | 8.702 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligheid | 94.932 | 130.715 | 89.081 | 1.478 | 75.804 | 22.162 | 84.883 | 0 | |||||||
Saldo 2022 Investeren in waterveiligheid | 0 | 14.235 | ‒ 14.235 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | 14.235 | ‒ 14.235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligheid | 109.167 | 116.480 | 89.081 | 1.478 | 75.804 | 22.162 | 84.883 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 448.187 | 600.070 | 610.129 | 354.501 | 434.388 | 381.290 | 488.569 | 539.858 | 388.485 | 318.239 | 275.117 | 530.005 | 322.166 | 271.769 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | ‒ 41.859 | ‒ 124.032 | ‒ 142 | 228.960 | 35.438 | ‒ 63.531 | ‒ 14.908 | ‒ 34.964 | 0 | 34.815 | 34.815 | 34.814 | 5.416 | ‒ 5.413 | |
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 406.328 | 476.038 | 609.987 | 583.461 | 469.826 | 317.759 | 473.661 | 504.894 | 388.485 | 353.054 | 309.932 | 564.819 | 327.582 | 266.356 | |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 38.019 | 34.822 | 10.763 | 9.307 | 15.742 | 72.530 | 4.793 | 1.718 | 46.520 | 23.913 | ‒ 21.409 | 3.908 | 18.736 | 36.457 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 444.347 | 510.860 | 620.750 | 592.768 | 485.568 | 390.289 | 478.454 | 506.612 | 435.005 | 376.967 | 288.523 | 568.727 | 346.318 | 302.813 | |
Mutaties Najaarsnota 2022 | 13.801 | ‒ 17.479 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid | 458.148 | 493.381 | 620.750 | 592.768 | 485.568 | 390.289 | 478.454 | 506.612 | 435.005 | 376.967 | 288.523 | 568.727 | 346.318 | 302.813 | |
Saldo 2022 Investeren in waterveiligheid | 0 | ‒ 41.509 | 41.509 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 41.509 | 41.509 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten waterveiligheid | 416.639 | 534.890 | 620.750 | 592.768 | 485.568 | 390.289 | 478.454 | 506.612 | 435.005 | 376.967 | 288.523 | 568.727 | 346.318 | 302.813 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 10.691 | 12.577 | 11.127 | 10.196 | 8.689 | 8.948 | 7.571 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.087 | 6.831 | 6.831 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 7.365 | 2.437 | 144 | 144 | |||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 18.056 | 15.014 | 11.271 | 10.340 | 8.689 | 8.948 | 7.571 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.071 | 7.087 | 6.831 | 6.831 | |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 1.791 | 5.230 | 3.879 | 3.116 | 2.446 | 789 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 19.847 | 20.244 | 15.150 | 13.456 | 11.135 | 9.737 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.587 | 7.331 | 7.331 | |
Mutaties Najaarsnota 2022 | ‒ 2.652 | 3.404 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 17.195 | 23.648 | 15.150 | 13.456 | 11.135 | 9.737 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.587 | 7.331 | 7.331 | |
Saldo 2022 Investeren in waterveiligheid | 0 | ‒ 6.484 | 6.484 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 6.484 | 6.484 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 10.711 | 30.132 | 15.150 | 13.456 | 11.135 | 9.737 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.571 | 7.587 | 7.331 | 7.331 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterveiligheid | 568.377 | 702.948 | 623.351 | 365.482 | 516.203 | 410.238 | 567.992 | 546.929 | 395.556 | 325.310 | 282.188 | 537.092 | 328.997 | 278.600 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterveiligheid | 522.931 | 607.076 | 705.967 | 595.207 | 550.598 | 347.781 | 552.414 | 511.965 | 395.556 | 360.125 | 317.003 | 571.906 | 334.413 | 273.187 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterveiligheid | 567.828 | 653.117 | 724.981 | 607.702 | 572.507 | 422.188 | 570.908 | 514.183 | 442.576 | 384.538 | 296.094 | 576.314 | 353.649 | 310.144 | |
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2022 Inves in waterveilig | 570.275 | 647.744 | 724.981 | 607.702 | 572.507 | 422.188 | 570.908 | 514.183 | 442.576 | 384.538 | 296.094 | 576.314 | 353.649 | 310.144 | |
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Investeren in waterveiligheid | 536.517 | 681.502 | 724.981 | 607.702 | 572.507 | 422.188 | 570.908 | 514.183 | 442.576 | 384.538 | 296.094 | 576.314 | 353.649 | 310.144 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 166.404 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.159 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 4.102 | ‒ 53 | |||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 170.506 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.106 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | |
Mutaties Miljoenennota 2023 | 19.546 | 21.083 | 6.837 | 1.468 | ‒ 6.070 | 9.106 | 8.932 | 8.921 | ‒ 4.795 | 9.571 | 9.649 | 8.866 | 10.123 | 10.073 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 190.052 | 164.608 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | |
Mutaties Najaarsnota 2022 | 13.744 | ‒ 13.744 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 203.796 | 150.864 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | |
Saldo 2022 Investeren in waterveiligheid | 0 | 4.344 | ‒ 4.344 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | 4.344 | ‒ 4.344 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 1.09 Ontvangsten investeren in waterveiligheid | 208.140 | 146.520 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterveiligheid | 166.404 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.159 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | |
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in waterveiligheid | 170.506 | 143.525 | 144.108 | 140.010 | 158.106 | 159.201 | 159.344 | 159.195 | 176.129 | 182.899 | 184.315 | 168.084 | 192.376 | 165.200 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in waterveiligheid | 190.052 | 164.608 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | |
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2022 Inves in waterveilig | 203.796 | 150.864 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 | |
Totaal Ontvangsten realisatie 2021 Investeren in waterveiligheid | 208.140 | 146.520 | 150.945 | 141.478 | 152.036 | 168.307 | 168.276 | 168.116 | 171.334 | 192.470 | 193.964 | 176.950 | 202.499 | 175.273 |
2 Investeren in zoetwatervoorziening | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2,02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 58.321 | 63.657 | 41.898 | 41.898 | 21.993 | 16.309 | 956 | 1.561 | |||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 91.252 | 67.513 | ‒ 961 | ‒ 5.943 | 24.898 | 56.425 | ‒ 22 | ‒ 36 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2,02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 149.573 | 131.170 | 40.937 | 35.955 | 46.891 | 72.734 | 934 | 1.525 | |||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | 7.520 | 6.716 | 2.083 | 1.856 | 2.420 | 3.754 | 48 | 79 | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 2,02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 157.093 | 137.886 | 43.020 | 37.811 | 49.311 | 76.488 | 982 | 1.604 | |||||||
Mutaties Najaarsnota 2022 | ‒ 4.733 | 691 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2,02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening | 152.360 | 138.577 | 43.020 | 37.811 | 49.311 | 76.488 | 982 | 1.604 | |||||||
Saldo 2022: Investeren in zoetwatervoorziening | 0 | ‒ 75.951 | 75.951 | ||||||||||||
Overboeking naar BTW compensatiefonds | ‒ 6.819 | ‒ 6.819 | |||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 82.770 | 75.951 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening | 69.590 | 214.528 | 43.020 | 37.811 | 49.311 | 76.488 | 982 | 1.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2,03 Studiekosten | 4.668 | 5.150 | 4.789 | 3.637 | 2.200 | 2.200 | |||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | 224 | ‒ 650 | ‒ 650 | 3.750 | |||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2,03 Studiekosten | 4.892 | 4.500 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | |||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | |||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 2,03 Studiekosten | 4.892 | 4.500 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | |||||||||
Mutaties Najaarsnota 2022 | ‒ 500 | 500 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 2,03 Studiekosten | 4.392 | 5.000 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | |||||||||
Saldo 2022: Investeren in zoetwatervoorziening | 0 | ‒ 2.517 | 2.517 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 2.517 | 2.517 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten | 1.875 | 7.517 | 4.139 | 7.387 | 2.200 | 2.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in zoetwatervoorziening | 62.989 | 68.807 | 46.687 | 45.535 | 24.193 | 18.509 | 956 | 1.561 | |||||||
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2022 Investeren in zoetwatervoorziening | 154.465 | 135.670 | 45.076 | 43.342 | 49.091 | 74.934 | 934 | 1.525 | |||||||
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2023 Investeren in zoetwatervoorziening | 161.985 | 142.386 | 47.159 | 45.198 | 51.511 | 78.688 | 982 | 1.604 | |||||||
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2022 Invest in zoetwaterv | 156.752 | 143.577 | 47.159 | 45.198 | 51.511 | 78.688 | 982 | 1.604 | |||||||
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Investeren in zoetwatervoorziening | 71.465 | 222.045 | 47.159 | 45.198 | 51.511 | 78.688 | 982 | 1.604 | 0 | ||||||
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | |||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 0 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | 0 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2022 | |||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | 0 | ||||||||||||||
Mutaties Najaarsnota 2021 | 0 | ||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | 0 | ||||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten investeren in waterkwantiteit en zoetwatervoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2021 Investeren in zoetwatervoorziening | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2021 Investeren in zoetwatervoorziening | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in zoetwatervoorziening | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2021 Invest in zoetwaterv | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten realisatie 2021 Investeren in zoetwatervoorziening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
03 Beheer, onderhoud en vervanging | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 7.634 | 7.634 | 7.660 | 7.660 | 7.660 | 7.876 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | |||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 7.634 | 7.634 | 7.660 | 7.660 | 7.660 | 7.876 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | 7.445 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | 394 | 394 | 395 | 395 | 395 | 407 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | 384 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 8.028 | 8.028 | 8.055 | 8.055 | 8.055 | 8.283 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | |||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 8.028 | 8.028 | 8.055 | 8.055 | 8.055 | 8.283 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | |
Mutaties Slotwet 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 8.028 | 8.028 | 8.055 | 8.055 | 8.055 | 8.283 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | 7.829 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vervanging | 224.703 | 250.444 | 180.401 | 238.286 | 149.209 | 151.405 | 194.276 | 188.642 | 167.780 | 287.318 | 277.182 | 221.258 | 204.630 | 214.630 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 34.135 | 78.323 | ‒ 17.839 | 15.494 | 22.213 | ‒ 28.829 | ‒ 34.815 | ‒ 34.815 | ‒ 34.814 | ||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vervanging | 258.838 | 328.767 | 162.562 | 253.780 | 171.422 | 122.576 | 194.276 | 188.642 | 167.780 | 252.503 | 242.367 | 186.444 | 204.630 | 214.630 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | ‒ 9.060 | 34.847 | 157.680 | 145.383 | 6.147 | 5.751 | 5.554 | 5.686 | 5.496 | 4.449 | 3.926 | 4.137 | 5.592 | 5.592 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vervanging | 249.778 | 363.614 | 320.242 | 399.163 | 177.569 | 128.327 | 199.830 | 194.328 | 173.276 | 256.952 | 246.293 | 190.581 | 210.222 | 220.222 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | 5.378 | 5.740 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vervanging | 255.156 | 369.354 | 320.242 | 399.163 | 177.569 | 128.327 | 199.830 | 194.328 | 173.276 | 256.952 | 246.293 | 190.581 | 210.222 | 220.222 | |
Saldo 2022: Exploitatie. onderhoud en vernieuwing | 0 | ‒ 1.747 | 1.747 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 1.747 | 1.747 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 3.02 Beheer onderhoud en vervanging | 253.409 | 371.101 | 320.242 | 399.163 | 177.569 | 128.327 | 199.830 | 194.328 | 173.276 | 256.952 | 246.293 | 190.581 | 210.222 | 220.222 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2021 Beheer, onderhoud en vervanging | 232.337 | 258.078 | 188.061 | 245.946 | 156.869 | 159.281 | 201.721 | 196.087 | 175.225 | 294.763 | 284.627 | 228.703 | 212.075 | 222.075 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2021 Beheer, onderhoud en vervanging | 266.472 | 336.401 | 170.222 | 261.440 | 179.082 | 130.452 | 201.721 | 196.087 | 175.225 | 259.948 | 249.812 | 193.889 | 212.075 | 222.075 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Beheer, onderhoud en vervanging | 257.806 | 371.642 | 328.297 | 407.218 | 185.624 | 136.610 | 207.659 | 202.157 | 181.105 | 264.781 | 254.122 | 198.410 | 218.051 | 228.051 | |
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2021 Beh, onderh &vervang | 263.184 | 377.382 | 328.297 | 407.218 | 185.624 | 136.610 | 207.659 | 202.157 | 181.105 | 264.781 | 254.122 | 198.410 | 218.051 | 228.051 | |
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Beheer, onderhoud en vervanging | 261.437 | 379.129 | 328.297 | 407.218 | 185.624 | 136.610 | 207.659 | 202.157 | 181.105 | 264.781 | 254.122 | 198.410 | 218.051 | 228.051 | |
Ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 03.09 Ontvangsten onderhoud en vernieuwing | |||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2022 | |||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 03.09 Ontvangsten onderhoud en vernieuwing | 0 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2023 | |||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2023 artikelonderdeel 03.09 Ontvangsten onderhoud en vernieuwing | 0 | ||||||||||||||
Mutaties Najaarsnota 2022 | |||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2022 artikelonderdeel 03.09 Ontvangsten onderhoud en vernieuwing | 0 | ||||||||||||||
EU bijdrage Hoogwater Limburg | 0 | 4.714 | |||||||||||||
Mutaties Slotwet 2022 | 4.714 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2022 artikelonderdeel 03.09 Ontvangsten onderhoud en vernieuwing | 4.714 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2022 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2023 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2022 Expl onderh vernieuw | 0 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten realisatie 2022 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 4.714 | ||||||||||||||
04 Experimenteren cf. art. III Deltawet | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 4.02 GIV/PPS | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 102.441 | 22.142 | 99.962 | 11.714 | 30.343 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 4.02 GIV/PPS | 124.283 | 237.736 | 189.289 | 101.231 | 89.184 | 92.990 | 92.327 | 91.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | 4.294 | 5.273 | 3.944 | 2.476 | 2.162 | 2.812 | 2.800 | 2.787 | 967 | 954 | 951 | 945 | 949 | 938 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 4.02 GIV/PPS | 128.577 | 243.009 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | ‒ 55.546 | 55.546 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 4.02 GIV/PPS | 73.031 | 298.555 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | |
Saldo 2022: Experimenteren cf art III Deltawet | 0 | ‒ 426 | 426 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 426 | 426 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 4.02 GIV/PPS | 72.605 | 298.981 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2021 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2021 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 124.283 | 237.736 | 189.289 | 101.231 | 89.184 | 92.990 | 92.327 | 91.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 128.577 | 243.009 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | |
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2021 Experimenteerproject | 73.031 | 298.555 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 | |
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Experimenteren cf. art. III Deltawet | 72.605 | 298.981 | 193.233 | 103.707 | 91.346 | 95.802 | 95.127 | 94.300 | 56.679 | 55.879 | 55.718 | 55.328 | 55.609 | 54.927 |
05 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 249.947 | 241.017 | 246.533 | 252.198 | 247.099 | 246.842 | 246.429 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 323 | 4.074 | 3.804 | 3.933 | 1.700 | 1.300 | 800 | 700 | 600 | ||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 250.270 | 245.091 | 250.337 | 256.131 | 248.799 | 248.142 | 247.229 | 246.774 | 246.674 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | 246.074 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | 11.491 | 19.353 | 10.573 | 10.762 | 10.926 | 10.664 | 10.635 | 10.619 | 10.615 | 10.596 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | 7.996 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 261.761 | 264.444 | 260.910 | 266.893 | 259.725 | 258.806 | 257.864 | 257.393 | 257.289 | 256.670 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | 4.719 | ||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 266.480 | 264.444 | 260.910 | 266.893 | 259.725 | 258.806 | 257.864 | 257.393 | 257.289 | 256.670 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | |
Saldo 2022: Netwerkgebonden en overige uitgaven | 0 | ‒ 440 | 440 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 440 | 440 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 266.040 | 264.884 | 260.910 | 266.893 | 259.725 | 258.806 | 257.864 | 257.393 | 257.289 | 256.670 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | 254.070 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 70.641 | 68.696 | 69.013 | 69.339 | 69.462 | 69.298 | 65.706 | 65.381 | 65.381 | 65.381 | 65.381 | 65.340 | 65.340 | 65.340 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 358 | 352 | 353 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | |
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 70.999 | 69.048 | 69.366 | 69.691 | 69.814 | 69.650 | 66.058 | 65.733 | 65.733 | 65.733 | 65.733 | 65.692 | 65.692 | 65.692 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | 34.853 | 26.307 | 3.581 | 3.597 | 3.603 | 5.457 | 3.409 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.393 | 3.391 | 3.391 | 3.391 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 105.852 | 95.355 | 72.947 | 73.288 | 73.417 | 75.107 | 69.467 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.083 | 69.083 | 69.083 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | 23 | ||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 105.875 | 95.355 | 72.947 | 73.288 | 73.417 | 75.107 | 69.467 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.083 | 69.083 | 69.083 | |
Saldo 2022: Netwerkgebonden en overige uitgaven | 0 | ‒ 312 | 312 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 312 | 312 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 105.563 | 95.667 | 72.947 | 73.288 | 73.417 | 75.107 | 69.467 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.126 | 69.083 | 69.083 | 69.083 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 3.500 | 21.016 | 7.425 | 27.425 | 18.585 | 141.608 | 37.325 | 27.325 | 17.325 | 16.200 | 16.200 | 16.200 | 360.325 | 343.049 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 7.221 | ‒ 750 | 0 | 0 | 145 | 1.724 | 0 | 0 | ‒ 330.550 | 5.413 | |||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 10.721 | 20.266 | 7.425 | 27.425 | 18.730 | 143.332 | 37.325 | 27.325 | 17.325 | 16.200 | 16.200 | 16.200 | 29.775 | 348.462 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | ‒ 6.164 | ‒ 8.050 | 15.852 | 3.456 | 382 | ‒ 1.197 | 29.524 | 41.339 | 55.714 | 56.266 | 57.902 | 57.699 | 42.669 | 24.909 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 4.557 | 12.216 | 23.277 | 30.881 | 19.112 | 142.135 | 66.849 | 68.664 | 73.039 | 72.466 | 74.102 | 73.899 | 72.444 | 373.371 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | ‒ 4.557 | 3.832 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 0 | 16.048 | 23.277 | 30.881 | 19.112 | 142.135 | 66.849 | 68.664 | 73.039 | 72.466 | 74.102 | 73.899 | 72.444 | 373.371 | |
Mutaties Slotwet 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 0 | 16.048 | 23.277 | 30.881 | 19.112 | 142.135 | 66.849 | 68.664 | 73.039 | 72.466 | 74.102 | 73.899 | 72.444 | 373.371 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen | 15.317 | 19.170 | 94.988 | 131.395 | 136.425 | 144.278 | 135.400 | 71.000 | 213.600 | 256.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 20.000 | 40.000 | 65.000 | 145.000 | ‒ 15.000 | ‒ 25.000 | 25.000 | 40.000 | 40.000 | ||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen | 35.317 | 59.170 | 159.988 | 276.395 | 121.425 | 119.278 | 160.400 | 111.000 | 253.600 | 256.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | 211.800 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | ‒ 35.317 | ‒ 46.670 | ‒ 104.525 | ‒ 212.895 | ‒ 45.917 | 15.222 | 26.100 | 13.000 | ‒ 57.800 | ‒ 20.300 | 25.100 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen | 0 | 12.500 | 55.463 | 63.500 | 75.508 | 134.500 | 186.500 | 124.000 | 195.800 | 236.500 | 236.900 | 210.800 | 210.800 | 210.800 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | |||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen | 0 | 12.500 | 55.463 | 63.500 | 75.508 | 134.500 | 186.500 | 124.000 | 195.800 | 236.500 | 236.900 | 210.800 | 210.800 | 210.800 | |
Mutaties Slotwet 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 5.04 Reserveringen | 0 | 12.500 | 55.463 | 63.500 | 75.508 | 134.500 | 186.500 | 124.000 | 195.800 | 236.500 | 236.900 | 210.800 | 210.800 | 210.800 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 339.405 | 349.899 | 417.959 | 480.357 | 471.571 | 602.026 | 484.860 | 409.780 | 542.380 | 584.455 | 539.455 | 539.414 | 883.539 | 866.263 | |
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 367.307 | 393.575 | 487.116 | 629.642 | 458.768 | 580.402 | 511.012 | 450.832 | 583.332 | 584.807 | 539.807 | 539.766 | 553.341 | 872.028 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 372.170 | 384.515 | 412.597 | 434.562 | 427.762 | 610.548 | 580.680 | 519.183 | 595.254 | 634.762 | 634.198 | 607.852 | 606.397 | 907.324 | |
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2021 Netwerkgeb kosten | 372.355 | 388.347 | 412.597 | 434.562 | 427.762 | 610.548 | 580.680 | 519.183 | 595.254 | 634.762 | 634.198 | 607.852 | 606.397 | 907.324 | |
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 371.603 | 389.099 | 412.597 | 434.562 | 427.762 | 610.548 | 580.680 | 519.183 | 595.254 | 634.762 | 634.198 | 607.852 | 606.397 | 907.324 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 5.10 Saldo afgesloten rekeningen | |||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 286.033 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.033 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2022 | |||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 5.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.033 | ||||||||||||||
Mutaties Najaarsnota 2021 | |||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 5.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.033 | ||||||||||||||
Saldo 2022 Voordelig saldo DF | 0 | 4 | ‒ 4 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | 4 | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 5.10 Saldo afgesloten rekeningen | 286.037 | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | |||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 286.033 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 286.033 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2021 Netwerkgeb kosten | 286.033 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten realisatie 2021 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 286.037 | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
06 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW | 1.161.419 | 1.568.404 | 1.340.478 | 1.216.548 | 1.215.793 | 1.289.386 | 1.187.956 | 1.073.169 | 1.014.238 | 1.098.048 | 976.722 | 1.191.508 | 1.286.895 | 1.255.727 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | ‒ 91.642 | 94.902 | 239.092 | 402.052 | 103.052 | 41.652 | 41.152 | 41.052 | 40.952 | 352 | 352 | 352 | ‒ 324.782 | 352 | |
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW | 1.069.777 | 1.663.306 | 1.579.570 | 1.618.600 | 1.318.845 | 1.331.038 | 1.229.108 | 1.114.221 | 1.055.190 | 1.098.400 | 977.074 | 1.191.860 | 962.113 | 1.256.079 | |
Mutaties Miljoenennota 2022 | 44.597 | 80.534 | 127.715 | 5.255 | 33.214 | 80.484 | 94.459 | 71.959 | 71.959 | 71.959 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | 69.359 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW | 1.114.374 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | 11.458 | ||||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW | 1.125.832 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | |
EU bijdrage Hoogwater Limburg | 0 | ‒ 4.713 | |||||||||||||
Overboeking naar BTW compensatiefonds | ‒ 6.819 | ‒ 6.819 | |||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 11.532 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 6.09 Ten laste van begroting IenW | 1.114.300 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2021 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.161.419 | 1.568.404 | 1.340.478 | 1.216.548 | 1.215.793 | 1.289.386 | 1.187.956 | 1.073.169 | 1.014.238 | 1.098.048 | 976.722 | 1.191.508 | 1.286.895 | 1.255.727 | |
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2021 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.069.777 | 1.663.306 | 1.579.570 | 1.618.600 | 1.318.845 | 1.331.038 | 1.229.108 | 1.114.221 | 1.055.190 | 1.098.400 | 977.074 | 1.191.860 | 962.113 | 1.256.079 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.114.374 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | |
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2021 Bijdr tlv Hfst XII | 1.125.832 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 | |
Totaal Ontvangsten realisatie 2021 Bijdragen andere begrotingen Rijk | 1.114.300 | 1.743.840 | 1.707.285 | 1.623.855 | 1.352.059 | 1.411.522 | 1.323.567 | 1.186.180 | 1.127.149 | 1.170.359 | 1.046.433 | 1.261.219 | 1.031.472 | 1.325.438 |
07 Investeren in waterkwaliteit | Totaal mutatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 73.258 | 84.215 | 67.441 | 78.834 | 88.308 | 127.315 | |||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | ‒ 30.025 | ‒ 28.310 | 210 | 977 | 7.353 | 66.037 | 0 | 0 | |||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 43.233 | 55.905 | 67.651 | 79.811 | 95.661 | 193.352 | 0 | 0 | |||||||
Mutaties Miljoenennota 2022 | 2.232 | 2.886 | 11.295 | 27.289 | 18.464 | ‒ 34.528 | 0 | 0 | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 45.465 | 58.791 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 | 0 | 0 | |||||||
Mutaties Najaarsnota 2021 | 9.997 | ‒ 8.997 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 55.462 | 49.794 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 | 0 | 0 | |||||||
Saldo 2022: Investeren in waterkwaliteit | 0 | ‒ 5.834 | 5.834 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 5.834 | 5.834 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 49.628 | 55.628 | 78.946 | 107.100 | 114.125 | 158.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 21.767 | 26.288 | 40.760 | 41.374 | 55.967 | 71.228 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | |||||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 5.324 | 0 | |||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 27.091 | 26.288 | 40.760 | 41.374 | 55.967 | 71.228 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | |||||
Mutaties Miljoenennota 2022 | 7.248 | 11.856 | 12.604 | 4.686 | 4.388 | 5.176 | 1.778 | 1.110 | 1.110 | 1.110 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 34.339 | 38.144 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 | 36.222 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | |||||
Mutaties Najaarsnota 2021 | ‒ 14.040 | 12.191 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 20.299 | 50.335 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 | 36.222 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | |||||
Saldo 2022: Investeren in waterkwaliteit | 0 | ‒ 10.565 | 10.565 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 10.565 | 10.565 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 9.734 | 60.900 | 53.364 | 46.060 | 60.355 | 76.404 | 36.222 | 22.604 | 22.604 | 22.604 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 8.450 | 6.100 | 11.000 | 9.513 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 13.086 | 8.080 | 6.597 | ‒ 2.950 | ‒ 3.400 | ‒ 2.900 | ‒ 4.400 | ||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 21.536 | 14.180 | 17.597 | 6.563 | ‒ 1.400 | ‒ 900 | ‒ 4.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Mutaties Miljoenennota 2022 | 1.755 | 2.664 | 2.056 | 7.223 | 2.265 | 1.665 | 4.665 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 23.291 | 16.844 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Mutaties Najaarsnota 2021 | ‒ 4.385 | 8.525 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 18.906 | 25.369 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Saldo 2022: Investeren in waterkwaliteit | 0 | ‒ 9.601 | 9.601 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | ‒ 9.601 | 9.601 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 9.305 | 34.970 | 19.653 | 13.786 | 865 | 765 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2021 Investeren in waterkwaliteit | 103.475 | 116.603 | 119.201 | 129.721 | 146.275 | 200.543 | 34.444 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | 0 | 0 | |||
Totaal Uitgaven stand eerste suppletoire wet 2021 Investeren in waterkwaliteit | 91.860 | 96.373 | 126.008 | 127.748 | 150.228 | 263.680 | 30.044 | 21.494 | 21.494 | 21.494 | 0 | 0 | |||
Totaal Uitgaven stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit | 103.095 | 113.779 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 | 36.487 | 22.869 | 22.869 | 22.869 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Totaal Uitgaven stand tweede suppletoire wet 2021 Inves waterkwaliteit | 94.667 | 125.498 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 | 36.487 | 22.869 | 22.869 | 22.869 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Totaal Uitgaven realisatie 2021 Investeren in waterkwaliteit | 68.667 | 151.498 | 151.963 | 166.946 | 175.345 | 235.993 | 36.487 | 22.869 | 22.869 | 22.869 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Ontwerpbegroting 2021 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 602 | ||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2021 | 400 | ||||||||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2022 | |||||||||||||||
Stand ontwerpbegroting 2022 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 1.002 | ||||||||||||||
Mutaties Najaarsnota 2021 | ‒ 569 | 569 | |||||||||||||
Stand tweede suppletoire wet 2021 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 433 | 569 | |||||||||||||
Saldo 2022: Investeren in waterkwaliteit | 0 | 197 | ‒ 197 | ||||||||||||
Mutaties Slotwet 2021 | 197 | ‒ 197 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Realisatie 2021 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 630 | 372 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2021 Investeren in waterkwaliteit | 602 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2021 Investeren in waterkwaliteit | 1.002 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand ontwerpbegroting 2022 Investeren in waterkwaliteit | 1.002 | ||||||||||||||
Totaal Ontvangsten stand tweede suppletoire wet 2021 Inves waterkwaliteit | 433 | 569 | |||||||||||||
Totaal Ontvangsten realisatie 2021 Investeren in waterkwaliteit | 630 | 372 |
In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT- tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
– van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
– van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project. De stand «vorig» betreft de stand in de Najaarsnota 2022.
Toelichting
Artikel 1 Investeren in waterveilgheid
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Project HWBP-2 | 2027 | 2027 | |||||
Projecten Nationaal | |||||||
HWBP-2 Rijksprojecten | 0 | 1 | 170 | 170 | |||
HWBP-2 Waterschapsprojecten | 86 | 69 | 2.581 | 2.580 | |||
Overige projectkosten (Programmabureau) | 0 | 1 | 48 | 48 | |||
afrondingen | 1 | ||||||
Programma | 87 | 71 | 2.799 | 2.798 | |||
Begroting (DF 1.01.01/02) | 87 | 71 |
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Project RvdR | 2019 | 2019 | |||||
Projecten Nationaal | |||||||
Projectbudget RvdR | 0 | 1 | 2.250 | 2.250 | |||
afrondingen | |||||||
Programma | 0 | 1 | 2.250 | 2.250 | |||
Begroting (DF 1.01.03) | 0 | 1 |
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Project Maaswerken | |||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Grensmaas | 3 | 3 | 115 | 115 | 2017/2027 | 2017/2027 | |
Zandmaas | 19 | 20 | 399 | 399 | 2021 | 2021 | |
afrondingen | |||||||
Programma | 22 | 23 | 514 | 514 | |||
Begroting (DF 1.01.04) | 22 | 23 |
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Nationaal | |||||||
Programma HWBP | |||||||
HWBP Rijksprojecten | 6 | 21 | 698 | 698 | |||
HWBP Waterschapsprojecten | 353 | 373 | 6.841 | 6.841 | |||
HWBP Overige projectkosten (programmabureau) | 6 | 9 | 149 | 149 | |||
180 | |||||||
Wettelijk BeoordelingsInstrumentarium 2023 | 6 | 6 | 28 | 28 | |||
Zandhonger Oosterschelde | 0 | 11 | 11 | ||||
Landelijk Verbeterprogr. Regionale Rijksk. | 0 | 0 | 2 | 2 | |||
Kennisprogramma Zeespiegelstijging | 3 | 3 | 9 | 9 | |||
Meanderende Maas | 0 | 1 | 8 | 1 | |||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Afsluitdijk | 0 | 1 | 7 | 5 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
Kribverlaging Pannerdensch Kanaal | 2 | 6 | 31 | 31 | 2023 | 2023 | |
IJsseldelta 2e fase | 1 | 1 | 96 | 96 | 2023 | 2021 | 1 |
Monitoring Langsdammen Waal | 0 | 0 | 5 | 5 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Overige onderzoeken en kleine projecten | 0 | 0 | 89 | 89 | |||
Dijkversterking en herstel steenbekleding | 0 | 0 | 830 | 830 | 2023 | 2023 | |
afrondingen | 2 | 1 | |||||
Programma | 379 | 422 | 8.984 | 8.795 | |||
Begroting (DF 1.02.02) | 379 | 422 | |||||
Overprogrammering (-) | 0 | 0 |
1. De vertraging zit met name bij het deelproject de N307 in combinatie met amoveren van Roggebotsluis en Roggebotkering en is het gevolg van diverse problemen in de uitvoering, waarbij ook effecten van Covid en de Oekraïne-crisis met verminderde leveringszekerheid een rol spelen.
Budget | Openstelling | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig |
Projecten Nationaal | ||||
Reservering Areaalgroei | 14 | 14 | ||
Integraal Rivieren Management (IRM) (project Paddenpol) | 23 | 22 | 2025 | 2025 |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
EPK Planuitw. en verkenningen Waterveiligheid (mn Afsluitdijk) | 11 | 11 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Meerkosten rivierverruiming Rijn en Maas | 177 | 174 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
IJsseldelta 2e fase | 101 | 105 | 2024 | 2024 |
afronding | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 326 | 326 | ||
Begroting DF 1.02.01 | 326 | 326 |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Nationaal | |||||||
Deltaplan Zoetwater | 5 | 23 | 77 | 77 | 2024 | ||
Impuls ruimtelijke adaptie | 42 | 83 | 201 | 205 | |||
Zoetwater maatregelen | 21 | 44 | 241 | 244 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Marker wadden | 0 | 2 | 1 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Ecologische maatregelen Markermeer | 0 | 0 | 10 | 10 | 2021/2022 | 2021/2022 | |
Besluit Beheer Haringvlietsluizen | 1 | 1 | 84 | 84 | 2018/2029 | 2018/2029 | |
Afrondingen | 1 | 1 | |||||
Programma | 70 | 152 | 615 | 620 | |||
Begroting (DF 2.02.02) | 70 | 152 |
1. In 2022 is budget beschikbaar gesteld voor het project Meanderende Maas (€ 8 miljoen), voor het verleggen van kabels en leidingen en grondverwerving.
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
KRW 1e tranche | 0 | 0 | 30 | 30 | |||
KRW 2e en 3e tranche | 50 | 55 | 666 | 666 | 2027 | 2027 | |
afrondingen | |||||||
Totaal programma | 50 | 55 | 696 | 696 | |||
Begroting DF 7.01.01 | 50 | 55 |
Kasbudget 2022 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Bijdrageregeling medicijnresten | 1 | 5 | 65 | 65 | |||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 0 | 0 | 26 | 26 | |||
DAW Projecten (subsidies aan o.a. Kadaster, LTO) | 2 | 0 | 28 | 32 | |||
Grote wateren | 0 | 9 | 198 | 198 | 2032 | 2032 | |
afrondingen | ‒ 1 | ||||||
Totaal programma | 3 | 13 | 317 | 321 | |||
Begroting DF 7.02.01 | 3 | 13 |
Budget | Oplevering/openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | Vorig | Huidig | Vorig | |
EPK Planuitwerking en verkenningen Waterkwaliteit | 14 | 14 | |||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Grevelingen | 105 | 105 | 2028-2029 | 2028-2029 | |
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 119 | 119 | |||
Begroting DF 7.02.02 | 119 | 119 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36360-J-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.