36 221 Instellen van een extern onderzoek naar aanleiding van twee anonieme brieven

36 328 Raming der voor de Tweede Kamer in 2024 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Nr. 9 BRIEF VAN HET PRESIDIUM

Aan de leden

Den Haag, 16 juni 2023

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken van 15 juni 2023 heeft uw commissie gevraagd het advies van Capra Advocaten uit april 2022 te ontvangen of vertrouwelijk in te kunnen zien, voorafgaand aan het debat over de Raming 2024. Wij hebben dit verzoek nogmaals zorgvuldig gewogen en zijn van mening dat het lopende onderzoek in alle rust en veiligheid tot een afronding dient te komen, ook met het oog op de bescherming van de rechten van alle betrokkenen bij het onderzoek. Daarom kunnen wij op dit moment tussentijds geen documenten verstrekken. Zoals in de brief van 14 juni 2023 (Kamerstuk 36 221, nr.8) aan u is meegedeeld hecht het presidium aan een zorgvuldig onderzoek waarin alle belangen zoveel mogelijk geborgd zijn en wordt op dit moment het Capra-advies niet openbaar gemaakt.

Daarnaast heeft de commissie verzocht het protocol hoor- en wederhoor van het feitenonderzoek naar aanleiding van twee anonieme brieven ook voorafgaand aan het debat over de Raming 2024 openbaar te maken.

De Tweede Kamer heeft bij de start van het onderzoek nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het belang van een zorgvuldige hoor- en wederhoorprocedure bij het feitenonderzoek dat Hoffmann uitvoert. In de brieven van 14 november 2022 en 21 december 2022 (Kamerstuk 36 221, nrs. 5 en 7) is toegelicht dat het onderzoeksbureau Hoffmann, in samenspraak met de gedelegeerd opdrachtgevers, zal voorzien in een onderzoeksprotocol, waaronder een protocol om hoor-en wederhoor te borgen. In de brief van 14 juni 2023 (Kamerstuk 36 221, nr. 8) is daar ook weer naar verwezen.

Om iedere schijn van belangenverstrengeling te voorkomen hebben het presidium en de Griffier ervoor gekozen het gedelegeerd opdrachtgeverschap bij derden te beleggen (Kamerstuk 36 221, nrs. 6 en 7). Als formele opdrachtgevers zijn het presidium en de waarnemend Griffier op geen enkele wijze betrokken bij de uitvoering van het feitenonderzoek. De rol van het presidium en de Griffier blijft dus beperkt tot het formeel juridisch opdrachtgeverschap.

Het presidium en de Griffier beschikken niet over de gevraagde onderzoeksprotocollen en kunnen deze daarom ook niet verstrekken.

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Vera Bergkamp

Naar boven