Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 oktober 2022
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de
Staatssecretaris van Mijnbouw, de nota van wijziging op het wetsvoorstel Belastingplan
2023 aan (Kamerstuk 36 202, nr. 15). De nota van wijziging bevat de resterende maatregelen uit de augustusbesluitvorming
die, zoals eerder aangegeven in de aanbiedingsbrief bij het pakket Belastingplan 2023,
niet tijdig voor het aanvragen van advies van de Raad van State waren afgerond.
Het betreft de volgende maatregelen:
-
1) Wijziging Mijnbouwwet vanwege tijdelijke verhoging cijns;
-
2) Afschaffing doelmatigheidsmarge gebruikelijk loon;
-
3) Verhoging werkkostenregeling;
-
4) Begrenzing periodieke giftenaftrek; en
-
5) Duurzame ontwikkeling Caribisch Nederland.
Daarnaast zijn vrijwel alle certificeringen van het CPB en twee adviezen van de ATR
voor het pakket Belastingplan als bijlage bijgevoegd. Beoogd is om de laatste certificering
voor het wetgevingsoverleg na te sturen. Het CPB en de ATR hadden begrijpelijkerwijs
aangegeven niet tijdig voor Prinsjesdag alle certificeringen en adviezen af te kunnen
ronden. Ook is het toetsingskader fiscale regelingen voor de maatregel met betrekking
tot de duurzame ontwikkeling van Caribisch Nederland als bijlage bijgevoegd.
Het advies van de ATR met nummer U105 heeft betrekking op de energiemaatregelen. De
ATR heeft hier geen opmerkingen bij. Het advies van de ATR met nummer U106 heeft betrekking
op enkele fiscale koopkracht- en dekkingsmaatregelen uit het augustuspakket. De ATR
adviseert om toe te lichten wat het effect is op de koopkracht van dit pakket aan
maatregelen en om alternatieve maatregelen te overwegen die de koopkracht versterken
door het afschaffen van een belasting, premie of heffing, dan wel de heffing tijdelijk
op 0% te stellen alvorens deze af te schaffen. Ook vraagt de ATR aandacht voor de
administratieve lasten van wijzigingen in belastingtarieven.
Het kabinet wijst erop dat in augustus de effecten op de koopkracht van alle relevante
maatregelen, ook uitgavenmaatregelen, in samenhang zijn gewogen. Daarbij is ook gekeken
welke maatregelen het meest doeltreffend en doelmatig zijn, én uitvoerbaar. Het door
de ATR geadviseerde afschaffen van belastingen, premies, of heffingen is niet specifiek
gemaakt. Daarnaast heeft het niet eenzelfde effect op de koopkracht als de voorgenomen
maatregelen en heeft het doorgaans grote gevolgen voor de schatkist. Het kabinet heeft
echter wel oog voor het verder vereenvoudigen van het belastingstelsel, zoals is aangegeven
in de Fiscale beleids- en uitvoeringsagenda. Daarom worden in het pakket Belastingplan
2023 belangrijke stappen gezet om het belastingstelsel te vereenvoudigen met het afschaffen
van een aantal fiscale regelingen. Het kabinet komt daarnaast voor de zomer van 2023
met een aanpak fiscale regelingen waarin verdere stappen staan om negatief geëvalueerde
fiscale regelingen af te afschaffen of te vereenvoudigen. Ten aanzien van de administratieve
lasten wijst het kabinet erop dat tariefswijzigingen jaarlijks voorkomen. Dit levert
enkel voor een klein aantal bedrijven beperkte, extra handelingen op naast de jaarlijkse
handelingen in het kader van indexatie. Het gros van de bedrijven en burgers hoeft
hierbij geen extra handelingen te verrichten.
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij