Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36200-XIII nr. 7 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36200-XIII nr. 7 |
Ontvangen 17 november 2022
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2023 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
---|---|---|---|---|
Totaal |
32.919.971 |
27.178.059 |
18.637.558 |
|
Beleidsartikelen |
32.390.039 |
26.648.127 |
18.502.208 |
|
1 |
Goed functionerende economie en markten |
304.412 |
340.794 |
31.934 |
2 |
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei |
5.734.096 |
4.423.911 |
576.949 |
3 |
Toekomstfonds |
172.014 |
228.337 |
80.200 |
4 |
Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering |
13.989.888 |
15.969.367 |
4.505.077 |
5 |
Een veilig Groningen met perspectief |
4.486.758 |
4.490.008 |
11.735.415 |
6 |
Bijdrage Nationaal Groeifonds |
7.702.871 |
1.195.710 |
1.572.633 |
Niet-beleidsartikelen |
529.932 |
529.932 |
135.350 |
|
40 |
Apparaat |
529.932 |
529.932 |
135.350 |
41 |
Nog onverdeeld |
Toelichting
Algemeen
Met deze nota van wijziging op de EZK-ontwerpbegroting 2023 wordt de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) gewijzigd in verband met het aangekondigde prijsplafond voor kleinverbruikers, de Tegemoetkoming Energiekosten voor energie-intensieve mkb-bedrijven (TEK) en aanpassingen in de BMKB-Groen. Ook wordt het voedingsbudget voor het Nationaal Groeifonds bijgesteld vanwege definitieve toekenningen aan projecten en de verwerking van dekking van moties ingediend tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen, en worden de NGF-toekenningen verwerkt op de betreffende beleidsartikelen. Ook worden enkele correcties doorgevoerd voor de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) en de gereserveerde middelen voor uitvoeringskosten medeoverheden.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
De meerjarige doorwerking verplichtingen en uitgaven met betrekking tot het gewijzigde beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei, artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering en artikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds komen er als volgt uit te zien:
Art. |
Omschrijving |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 |
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
3.876.152 |
2.340.639 |
2.391.770 |
2.346.253 |
2.391.208 |
|
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK) |
152.600 |
|||||
PhotonDelta (EZK) |
266.644 |
|||||
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) |
1.400.000 |
300.000 |
||||
Uitvoeringskosten TEK |
38.700 |
19.000 |
||||
BMKB |
– 50.000 |
|||||
BMKB groen |
50.000 |
|||||
Stand na nota van wijziging |
5.734.096 |
2.659.639 |
2.391.770 |
2.346.253 |
2.391.208 |
|
4 |
Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
13.736.744 |
1.414.567 |
1.425.828 |
1.555.192 |
1.592.257 |
|
Uitvoeringskosten RVO.nl Tegemoetkoming Energieprijzen 2022 en Prijsplafond Europees Nederland 2023 |
2.523 |
|||||
Prijsplafond Caribisch Nederland Nederland |
15.000 |
|||||
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
113.725 |
|||||
Kasschuif budget uitvoeringskosten medeoverheden |
103.896 |
– 51.948 |
– 51.948 |
|||
Energiehulp Oekraïne |
18.000 |
|||||
Stand na nota van wijziging |
13.989.888 |
1.414.567 |
1.425.828 |
1.503.244 |
1.540.309 |
|
6 |
Bijdrage Nationaal Groeifonds |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
8.574.169 |
4.136.810 |
4.136.870 |
103.581 |
70.883 |
|
Dekking WKR |
– 241.000 |
|||||
Dekking Westerschelde tunnel |
– 28.000 |
– 28.000 |
– 28.000 |
– 28.000 |
||
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK) |
– 152.600 |
|||||
PhotonDelta (EZK) |
– 266.644 |
|||||
Werklandschappen van de toekomst (BZK) |
– 26.154 |
|||||
Zelfdenkende moleculaire systemen (OCW) |
– 96.900 |
|||||
Cellulaire Agricultuur (LNV) |
– 60.000 |
|||||
Stand na nota van wijziging |
7.702.871 |
4.136.810 |
4.108.870 |
75.581 |
42.883 |
|
Totaal |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
31.680.181 |
11.475.014 |
10.198.774 |
5.932.103 |
5.772.623 |
|
mutatie artikel 2 |
1.857.944 |
319.000 |
0 |
0 |
0 |
|
mutatie artikel 4 |
253.144 |
0 |
0 |
– 51.948 |
– 51.948 |
|
mutatie artikel 6 |
– 871.298 |
0 |
– 28.000 |
– 28.000 |
– 28.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
32.919.971 |
11.794.014 |
10.170.774 |
5.852.155 |
5.692.675 |
Art. |
Omschrijving |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 |
Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
2.708.363 |
1.675.554 |
1.610.229 |
1.359.442 |
1.296.354 |
|
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK) |
42.900 |
39.490 |
35.390 |
34.820 |
||
PhotonDelta (EZK) |
84.948 |
84.949 |
96.747 |
|||
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) |
1.400.000 |
300.000 |
||||
Uitvoeringskosten TEK |
38.700 |
19.000 |
||||
Brexit Adjustment Reserve (BAR) |
149.000 |
|||||
Stand na nota van wijziging |
4.423.911 |
2.118.993 |
1.742.366 |
1.394.262 |
1.296.354 |
|
4 |
Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
6.084.453 |
5.793.439 |
6.017.121 |
5.849.262 |
5.756.726 |
|
Prijsplafond Europees Nederland |
9.748.495 |
|||||
Uitvoeringskosten RVO.nl Tegemoetkoming Energieprijzen 2022 en Prijsplafond Europees Nederland 2023 |
2.523 |
|||||
Prijsplafond Caribisch Nederland Nederland |
12.000 |
3.000 |
||||
Kasschuif budget uitvoeringskosten medeoverheden |
103.896 |
– 51.948 |
– 51.948 |
|||
Energiehulp Oekraïne |
18.000 |
|||||
Stand na nota van wijziging |
15.969.367 |
5.796.439 |
6.017.121 |
5.797.314 |
5.704.778 |
|
6 |
Bijdrage Nationaal Groeifonds |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
1.572.633 |
2.602.163 |
2.584.862 |
2.592.876 |
2.500.229 |
|
Dekking WKR |
– 241.000 |
|||||
Dekking Westerschelde tunnel |
– 28.000 |
– 28.000 |
– 28.000 |
|||
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK) |
– 42.900 |
– 39.490 |
– 35.390 |
– 34.820 |
||
PhotonDelta (EZK) |
– 84.948 |
– 84.949 |
– 96.747 |
|||
Werklandschappen van de toekomst (BZK) |
– 1.925 |
– 4.022 |
– 6.758 |
– 6.989 |
– 6.460 |
|
Zelfdenkende moleculaire systemen (OCW) |
– 6.150 |
– 14.650 |
– 16.450 |
– 15.850 |
– 16.850 |
|
Cellulaire Agricultuur (LNV) |
– 15.000 |
– 10.000 |
– 10.000 |
– 10.000 |
||
Stand na nota van wijziging |
1.195.710 |
2.444.052 |
2.391.517 |
2.497.217 |
2.438.919 |
|
Totaal |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
15.954.520 |
13.799.160 |
12.552.212 |
11.828.915 |
11.228.882 |
|
mutatie artikel 2 |
1.715.548 |
443.439 |
132.137 |
34.820 |
||
mutatie artikel 4 |
9.884.914 |
– 51.948 |
– 51.948 |
|||
Mutatie artikel 6 |
– 376.923 |
– 158.111 |
– 193.345 |
– 95.659 |
– 61.310 |
|
Stand na nota van wijziging |
27.178.059 |
14.084.488 |
12.491.004 |
11.716.128 |
11.115.624 |
Toelichting verplichtingen en uitgaven
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK)
De commissie heeft geadviseerd om de voorwaardelijke toekenning van € 210 mln om te zetten in een onvoorwaardelijke toekenning van € 152,6 mln voor de eerste vier jaar en een voorwaardelijke toekenning van € 57,5 mln voor de laatste vier jaar. Het voorstel bevat een aanpak voor de opschaling van 15 publiek private samenwerkingen (PPS-en) in het beroepsonderwijs.
PhotonDelta (EZK)
De commissie heeft geadviseerd het bedrag van € 266,6 mln (fase 1) om te zetten in een onvoorwaardelijke toekenning. Fase 2 (€ 205 mln) blijft voorwaardelijk toegekend. Het project PhotonDelta heeft een haalbaarheidsonderzoek afgerond naar de kansrijkheid van een EU foundry. De resultaten zijn positief.
TEK-regeling
Voor de regeling Tegemoetkoming Energiekosten voor energie-intensief mkb (TEK), zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 14 oktober 2022 (Kamerstuk 32 637, nr. 507) en nader uitgewerkt in de Kamerbrief «Nadere uitwerking leidt tot aanpassing energie-intensiteit TEK-regeling» van 9 november 2022, wordt een budget geraamd van € 1,7 miljard. Van dit budget wordt € 1,4 miljard in 2023 geraamd en € 0,3 miljard in 2024. Bij deze raming worden, net als bij de regeling voor kleinverbruikers, vooralsnog dezelfde uitgangspunten gehanteerd als in de Miljoenennota. Dit betekent dat het kabinet in deze voorlopige raming uitgaat van een gasprijs van € 122,73 per megawattuur zoals aangehouden in de ontwerpbegroting 2023. Deze raming is nadrukkelijk een voorlopige, waarbij de feitelijke uitgaven hoger of lager zullen uitvallen afhankelijk van de prijsontwikkeling van de energieprijzen. Het kabinet zal uiterlijk bij Voorjaarsnota 2023 deze raming herijken op basis van de op dat moment bekende inzichten over de feitelijke kosten.
Bijdrage aan RVO.nl voor de TEK-regeling
De regeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) voor energie-intensief mkb, zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 14 oktober 2022 (Kamerstuk 32 637, nr. 507), wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de uitvoerder van de regeling, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De globale raming van de kosten van de RVO.nl als bijdrage bij de ontwikkeling en vervolgens uitvoering van de regeling is € 38,7 mln in 2023 en € 19,0 mln in 2024. Het gaat hierbij met name om kosten van ICT, financieel beheer, juridische ondersteuning, communicatie en de afhandeling van aanvragen.
BMKB-Groen
Voor de regeling Borgstelling MKB (BMKB) is een groen luik toegevoegd, de BMKB-Groen. In de Kamerbrief Toetsingskader risicoregelingen introductie groen luik BMKB (Kamerstuk 32 637, nr. 506), die op 10 oktober jl. naar uw Kamer is gestuurd, is deze toevoeging aangekondigd. Het kabinet werkt aan een wijziging van de regeling met daarin een verhoging van het garantieplafond van de BMKB-Groen. Dit garantieplafond stijgt in 2023 van € 100 mln naar € 150 mln, waardoor het garantieplafond van de BMKB-Groen over de gehele looptijd uitkomt op € 200 mln. De verhoging van het garantieplafond van de BMKB-Groen komt ten laste van de BMKB, waardoor het garantieplafond van de BMKB daalt van € 665 mln naar € 615 mln in 2023.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De EU heeft geld beschikbaar gesteld aan meerdere Ministeries (LNV, EZK en FIN) om organisaties die op een negatieve manier geraakt zijn door Brexit te ondersteunen. EZK heeft hiervoor de BAR bedrijfslevenregeling ontwikkeld. Hiervoor is in 2022 € 188 mln en 2023 € 62 mln beschikbaar. De start van de BAR bedrijfslevenregeling is later dan gepland. De regeling is op 1 november 2022 ingegaan. Doordat de regeling later dan gepland open is gegaan is er voor 2022 € 149 mln minder kasbudget nodig, wat middels de tweede suppletoire begroting in mindering wordt gebracht op de begroting 2022 en met deze nota van wijziging wordt toegevoegd aan de begroting 2023.
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Prijsplafond Europees Nederland
In de brief aan de Kamer van 4 oktober (Kamerstukken 36 200, nr. 77) stelt het kabinet voor om het variabele plafondtarief voor elektriciteit en gas vast te stellen op € 1,45/m3 en € 0,40/kWh. De volumegrenzen voor gas en elektriciteit komen in het voorstel op respectievelijk 1.200 m3 gas en 2.900 kWh elektriciteit. Deze maximumtarieven betreffen de variabele leveringstarieven per m3 en kWh (inclusief energiebelasting en btw). Subsidiebevoorschotting vindt per energieleverancier plaats op basis van het verschil tussen het verwachte geleverde volume en het verschil tussen de contractprijzen en het maximale tarief per energiesoort die daadwerkelijk in rekening wordt gebracht (de plafondprijzen). Voor de subsidievaststelling achteraf werkt de regering aan een regeling die conform de motie Erkens via een margetoets borgt dat leveranciers niet worden overgecompenseerd. De regering stelt de marges conform de motie Erkens daarbij lager in dan de marges die de afgelopen jaren zijn behaald.
Voor het totaal van de uitgaven voor het prijsplafond worden vooralsnog dezelfde uitgangspunten gehanteerd als in de Miljoenennota. Dit betekent dat het kabinet in deze voorlopige raming uitgaat van een gasprijs van € 122,73 per megawattuur zoals aangehouden in de ontwerpbegroting 2023. Op basis van deze gasprijs is het budgettaire beslag van het prijsplafond circa € 11,2 miljard, waarvan een deel (€ 1.452 mln) geraamd zal worden in 2022 ten behoeve het in december uit te keren voorschot over januari. Het resterende, voor 2023 benodigde (kas)budget van € 9.748 mln wordt met deze nota van wijziging opgenomen in de EZK-begroting 2023. Hierbij is voor de inschatting van de kosten voor kleinverbruikers niet zijnde woningen uitgegaan van 5% van de kosten van het plafond voor elektriciteit en gas. Voor de inschatting van de kosten voor de compensatie van warmteaansluitingen is gerekend met 5% van de kosten van het gasplafond. De kosten verbonden aan de subsidie hangen dus direct samen met de ontwikkelingen van de energieprijs.
Deze raming is nadrukkelijk een voorlopige, waarbij de feitelijke uitgaven hoger of lager zullen uitvallen afhankelijk van de prijsontwikkeling van de energieprijzen. Het kabinet zal uiterlijk bij Voorjaarsnota 2023 deze raming herijken op basis van de op dat moment bekende inzichten over de feitelijke kosten.
Uitvoeringskosten RVO.nl Tegemoetkoming Energieprijzen 2022 en Prijsplafond Europees Nederland 2023
De uitvoering van zowel de Tegemoetkoming energieprijzen 2022 als de subsidieregeling Tijdelijk prijsplafond energie voor kleinverbruikers brengt kosten met zich mee voor RVO.nl.
Prijsplafond Caribisch Nederland
Net zoals in Europees Nederland is de energierekening in Caribisch Nederland hard gestegen. Vanwege de andere marktsituatie in Caribisch Nederland is een maatwerkregeling opgesteld als evenknie voor het prijsplafond voor energie in Europees Nederland. De regeling kent twee delen. Ten eerst worden de vaste kosten van het netbeheer naar een nultarief teruggebracht. Hiermee worden de huishoudens met een laag verbruik (waaronder huishoudens in energiearmoede) effectief bereikt. Ten tweede wordt voor het variabele tarief een maatregel getroffen. Vanwege de monopoliepositie van de elektriciteitsbedrijven is het van belang hierbij een prikkel te behouden om kosten en verbruik te beperken. Daarom wordt bij de eindgebruikers 50% van het variabele tarief gedekt, voor zover dit tarief boven USD 0,38 per kWh uitkomt. Met dit pakket is een investering van in totaal € 15 mln gemoeid.
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)
De systematiek van de SCE lijkt zeer sterk op die van de grotere SDE++-regeling. Door fluctuerende energieprijzen (het correctiebedrag), onderproductie of uitval van sommige projecten betaalt het Rijk vaak uiteindelijk minder subsidie uit dan er maximaal juridisch verplicht was in de subsidiebeschikking. Dit leidt ertoe dat EZK meer subsidieverplichtingen aan kan gaan dan er aan kasmiddelen beschikbaar zijn. Deze systematiek heeft zich in de SDE++-regeling bewezen en zorgt ervoor dat de beschikbare middelen doelmatiger ingezet kunnen worden. Daarom wordt voorgesteld het openstellingsbudget voor de aankomende SCE-ronde van januari 2023 vast te stellen op € 150 mln. Omdat dit openstellingsbudget veel ruimer is dan de oorspronkelijk voorziene € 36,275 mln, is de verwachting dat hiermee aan de verwachte vraag vanuit de sector tegemoet gekomen kan worden. Vanwege het toepassen van de ramingssytematiek conform de SDE++-regeling is het mogelijk om dit grotere openstellingsbudget te realiseren met de reeds voor de SCE op de begroting beschikbare kasmiddelen. Een ophoging van het kasbudget voor de regeling is dus niet nodig.
Kasschuif budget uitvoeringskosten medeoverheden
Om klimaatbeleid tot een succes te maken, is het van groot belang dat overheden schouder aan schouder samenwerken. Daarom zijn bestuurlijke afspraken gemaakt gericht op de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid uit het Klimaatakkoord en het beleidsprogramma Klimaat. In het Coalitieakkoord van het kabinet is voor de jaren 2023 tot en met 2030 in totaal € 5,38 miljard geoormerkt voor de uitvoeringskosten van gemeenten en provincies.
Op verzoek van gemeenten en provincies wordt een schuif van verplichtingen- en kasbudget voorgesteld van in totaal € 103,9 mln van 2026 en 2027 naar 2023.
Energiehulp Oekraïne
In verband met de grootschalige schade die de Oekraïense infrastructuur is toegebracht door Russische aanvallen, in combinatie met de aankomende winter, wordt door EZK gewerkt aan het vanuit Nederland bilateraal Oekraine in-kind voorzien van energietoebehoren en -onderdelen om de elektriciteitsinfrastructuur te repareren. Hiervoor wordt € 18 mln toegevoegd aan de begroting van EZK.
Artikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds
Omdat het Nationaal Groeifonds gevoed wordt door de EZK-begroting geldt dat een negatieve bijstelling van het budget op de fondsbegroting, na overheveling van middelen naar een andere begroting, op gelijke wijze in mindering wordt gebracht op het voedingsartikel op de EZK-begroting.
Verwerking van dekking van moties ingediend tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen
Dekking WKR
Aangenomen motie van het lid Wilders van 22 september 2022 waarin de regering is verzocht de werkkostenregeling (WKR) voor 2023 te verruimen, waardoor werkgevers meer ruimte krijgen om personeel te compenseren voor de hoge (energie)prijzen via een eenmalige belastingvrije bonusuitkering. Hiervoor is een bedrag van € 241 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds gebracht. Dit bedrag is gelijk verdeeld over de artikelen 1 en 2 van het Nationaal Groeifonds.
Dekking Westerscheldetunnel
Aangenomen motie van het lid Van der Staaij c.s. van 22 september 2022 waarin de regering is verzocht om de Westerscheldetunnel uiterlijk per 2025 tolvrij te maken voor personenauto’s en motoren, dit met behulp van een redelijke bijdrage van de provincie Zeeland en daarover in overleg met deze mooie provincie te treden. Hiervoor is een bedrag van € 140 mln ten laste van het Nationaal Groeifonds gebracht. Dit bedrag is gelijk verdeeld over de artikelen 1 en 2 van het Nationaal Groeifonds.
Definitieve toekenningen projecten tweede ronde
In april van dit jaar heeft het kabinet een besluit genomen over de tweede ronde van het Nationaal Groeifonds. Verschillende projecten kregen een toekenning onder voorwaarden of een reservering. Ook voor projecten uit de eerste ronde zijn reserveringen gemaakt. Zes van deze projecten hebben een aangepast voorstel ingediend bij de adviescommissie. Dit betreft vier voorwaardelijke toekenningen en twee reserveringen. De adviescommissie heeft daarover een advies uitgebracht.
Van de twee reserveringen adviseert de adviescommissie om er een af te wijzen. Dit is het project «Ontwikkeladviezen» van het Ministerie van SZW. Over de andere reservering en over de voorwaardelijke toekenningen adviseert de adviescommissie deze om te zetten in een definitieve toekenning. Het betreft de volgende projecten:
Opschaling PPS in beroepsonderwijs (EZK)
De commissie heeft geadviseerd om de voorwaardelijke toekenning van € 210 mln om te zetten in een onvoorwaardelijke toekenning van € 152,6 mln voor de eerste vier jaar en een voorwaardelijke toekenning van € 57,5 mln voor de laatste vier jaar. Het voorstel bevat een aanpak voor de opschaling van 15 publiek private samenwerkingen (PPS-en) in het beroepsonderwijs.
PhotonDelta (EZK)
De commissie heeft geadviseerd het bedrag van € 266,6 mln (fase 1) om te zetten in een onvoorwaardelijke toekenning. Fase 2 (€ 205 mln) blijft voorwaardelijk toegekend. Het project PhotonDelta heeft een haalbaarheidsonderzoek afgerond naar de kansrijkheid van een EU foundry. De resultaten zijn positief.
Werklandschappen van de toekomst (BZK)
De commissie heeft geadviseerd om de reservering van € 26,2 mln om te zetten naar een toekenning. De indieners hebben volgens de commissie een duidelijk verbeterd plan ingediend, waarin de aandachtspunten goed zijn verwerkt.
Zelfdenkende moleculaire systemen (OCW)
De commissie heeft geadviseerd de voorwaardelijk toegekende middelen ad € 96,9 mln om te zetten in een onvoorwaardelijke toekenning. Er ligt nu een duidelijk verbeterd wetenschappelijk plan. De nieuwe focus op chemische AI en uitleg van reservoir computing is helder. Tevens zijn er heldere en ambitieuze mijlpalen gesteld.
Celllulaire Agricultuur (LNV)
De commissie heeft geadviseerd om de voorwaardelijke toekenning van € 60 mln om te zetten in een definitieve toekenning. Conform de voorwaarden van de commissie is het plan significant verkleind en is de focus op onderwijs, opschaling en onderzoek doorgevoerd. De looptijd van het plan is verkort van vijftien naar acht jaar.
Voor de indiening van deze nota van wijziging is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Besluitvorming over projecten Nationaal Groeifonds van 21 oktober 2022 (Kamerstuk 12 346, nr. 6).
Bijlage 4: Moties en toezeggingen
In Bijlage 4: Moties en toezeggingen van de ontwerpbegroting 2023 van het Ministerie van EZK is per abuis bij het Kamerlid Smolders de partij Forum voor Democratie opgenomen. Dat moet Groep Van Haga zijn.
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie, De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36200-XIII-7.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.