36 200 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023

Nr. 5 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2022

Hierbij bied ik u, mede namens de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, het Meerjarenplan (MJP) 2023–2027 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan. Het MJP wordt gelijktijdig aangeboden aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. Het MJP van de ILT bevat ook het jaarwerkplan van de Autoriteit woningcorporaties zoals bedoeld in artikel 61a van de Woningwet, zoals dat door de autoriteit is vastgesteld en door de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is goedgekeurd.

Conform het verzoek van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat is het MJP in pdf-vorm bijgevoegd. Het MJP is ook als webpublicatie te bekijken via https://magazines.ilent.nl/meerjarenplan/2022/01/index. De publicaties verschillen enkel qua vormgeving.

Meerjarenplan ILT 2023–2027

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt als toezichthouder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dagelijks aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen. De missie van de ILT blijft onveranderd, evenals de hoofdkeuzes voor de werkwijze. De ILT zet zich prioritair in op die terreinen waar de grootste risico’s zich voordoen en waar de ILT verwacht het meeste maatschappelijke effect te kunnen sorteren. Ook kijkt de ILT bij het bepalen van haar inzet naar verplichtingen en thema's vanuit de politiek en de maatschappij. In haar Meerjarenplan benoemt de ILT op strategisch niveau waar zij zich in de jaren daarna op richt en hoe zij haar werk vormgeeft.

Het Meerjarenplan ILT 2023–2027 (MJP) is een actualisatie van het huidige MJP 2022–2026 en beschrijft de nieuwe taken en ontwikkelingen in het toezicht voor de komende jaren, zoals de gevolgen van het coalitieakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) (versterken aanpak milieucriminaliteit en ontwikkeling VTH-stelsel, wettelijke borging onafhankelijkheid Rijksinspecties). Daarnaast gaat het MJP onder meer in op de wijze waarop de ILT inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen (zoals inzet op versterking burgerperspectief), de doorontwikkeling van de ILT-organisatie gericht op wendbaarheid, het verder versterken van de reflectieve en signalerende rol en de inzet op meer stelsel- en besturingstoezicht.

Een bijlage bij het Meerjarenplan is de ILT-brede risicoanalyse (IBRA) 2022. De IBRA vormt de basis voor de risicogerichte aanpak en geeft voor het brede ILT-takenpakket inzicht in de jaarlijkse maatschappelijke schade per onderwerp en gebeurtenis. Dit jaar zijn de top-15 risico’s uit de vorige IBRA geactualiseerd daar waar sprake is van nieuwe cijfers. De resultaten uit 2022 komen op hoofdlijn overeen met de IBRA 2021.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven