Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36175 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36175 nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat gewijzigde begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Een groot deel van de intensiveringen op het terrein van JenV zoals genoemd in het coalitieakkoord, zijn in de startnota opgenomen op de Aanvullende post totdat de concrete bestedingsvoorstellen zijn uitgewerkt. De afgelopen tijd is gebruikt om deze extra gelden in hun onderlinge samenhang te bezien en tot concrete bestemmingen te komen. Dat geldt tevens voor de middelen met betrekking tot veiligheid en handhaving, welke bij Nota van Wijziging aan de begroting zijn toegevoegd én de structurele middelen voor de aanpak van ondermijning.
Tevens worden bij deze incidentele suppletoire begroting middelen toegevoegd voor de opvang van ontheemden uit Oekraine. Over de beleidsmatige inhoud hiervan wordt verwezen naar de Kamerbrief van 10 juni 2022. Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Gezien de urgentie van de situatie acht de regering het wenselijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers – voor het jaar 2022 de gelden beschikbaar te kunnen stellen. Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Artikel 31 Politie
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
6.676.221 |
244.687 |
250.321 |
7.171.229 |
321.781 |
362.265 |
400.920 |
397.790 |
Programma-uitgaven |
6.697.317 |
244.687 |
250.321 |
7.192.325 |
321.781 |
362.265 |
400.920 |
397.790 |
Waarvan juridisch verplicht |
97% |
|||||||
31.2 Bekostiging Politie |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Politie |
6.419.565 |
240.787 |
250.321 |
6.910.673 |
321.781 |
362.265 |
400.920 |
397.790 |
Politieacademie |
3.075 |
97 |
0 |
3.172 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Brandweer- en politiekorps (BES) |
27.331 |
887 |
0 |
28.218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Taptolken |
11.369 |
– 8.143 |
0 |
3.226 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Internationale Samenwerkingsoperaties |
11.588 |
102 |
0 |
11.690 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beheer meldkamers |
203.543 |
12.254 |
0 |
215.797 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
892 |
28 |
0 |
920 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg |
834 |
27 |
0 |
861 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Opsporing |
2.362 |
81 |
0 |
2.443 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.601 |
111 |
0 |
3.712 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
550 |
18 |
0 |
568 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Providers |
10.304 |
– 1.642 |
0 |
8.662 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
2.303 |
80 |
0 |
2.383 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
500 |
2.580 |
0 |
3.080 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
31.2 Bekostiging Politie
In onderstaande tabel zijn de mutaties op artikel 31 nader gespecificeerd en toegelicht.
omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|
PTSS/Bijzondere zorg |
23.800 |
23.800 |
23.800 |
24.000 |
27.000 |
Operationele centra meldkamers |
3.100 |
9.500 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Intercentiedesk |
14.000 |
17.000 |
17.000 |
17.000 |
|
Intereceptie |
10.700 |
16.000 |
16.000 |
16.000 |
16.000 |
Taakontwikkeling NOS |
26.500 |
26.500 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
Agenten in de wijk |
0 |
0 |
45.800 |
91.000 |
91.000 |
Versterking opsporing/landelijke eenheid |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
20.000 |
Politieonderwijs 2021 |
19.900 |
16.800 |
13.200 |
13.300 |
13.000 |
Kunstmatige intelligentie |
26.700 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
40.000 |
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen |
76.900 |
92.000 |
41.200 |
3.400 |
0 |
Basisvoorzieningen IV |
3.200 |
28.800 |
61.800 |
89.800 |
92.800 |
BUMA |
10.000 |
5.000 |
0 |
0 |
0 |
Diversen |
29.721 |
29.581 |
43.465 |
46.420 |
40.990 |
Totaal |
250.521 |
321.981 |
362.265 |
400.920 |
397.790 |
PTSS/Bijzondere zorg
Politiemedewerkers met PTSS hebben recht op een smartengelduitkering. Hiervoor is een voorziening gevormd op de balans van politie. Daarnaast wordt ingezet op het voorkomen en behandelen van PTSS.
Operationele centra meldkamers
Een ophoging van de (operationele) formatie bij de Operationele Centra is noodzakelijk om te komen tot een landelijk netwerk van 10 technisch en operationeel verbonden Operationele Centra waar te allen tijde (24 uur/dag en 365 dagen/jaar) de vitale meldkamerfuncties kunnen worden uitgevoerd, in het bijzonder de life-line functie.
Interceptiedesk
De politie investeert in mensen en middelen ter versterking van de interceptiedesk. De ID is onderdeel van de specialistische opsporing die alle rechercheafdelingen en basisteams ondersteunt bij de inzet van middelen inzake bijzondere opsporingsbevoegdheden en is een belangrijk onderdeel van de digitale ontwikkeling en datagedreven opsporing.
Interceptie
De middelen voor interceptie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Taakontwikkeling Niet Operationele Sterkte
Als gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij en regelgeving waar werkgevers aan moeten voldoen, zijn de kosten bij politie gestegen. Hierbij valt onder ander te denken aan: de onderdelen Instroom-doorstroom en uitstroom (IDU), operationele begeleiding en training (OBT), bedrijfshulpverlening en coördinatie banenafspraak en screening en informatiebeveiliging. Daarnaast is er capaciteit nodig voor de werving van nieuwe medewerkers.
Agenten in de wijk
De middelen voor Agenten in de Wijk zijn bestemd voor een capaciteitsuitbreiding voor de politie met 700 fte. Het gaat in dit verband om een combinatie van wijkagenten, «digitale wijkagenten» en/of andere agenten die in en voor de wijk werken (indicatief 60% van het totaal), als ook om agenten die in de basisteams gaan werken aan de opsporing van veel voorkomende criminaliteit (indicatief 40% van het totaal).
Versterking opsporing/Landelijke eenheid
De toegenomen professionaliteit van criminele organisaties vergt investeringen. Op landelijk niveau wordt primair in de Landelijke Eenheid (LE) geïnvesteerd, waarbij ook de uitkomsten van de (de komende maanden te verwachten) rapporten van de Inspectie JenV, commissie-(Oebele) Brouwer en commissie-Schneiders worden betrokken over de taakuitvoering, cultuur, inrichting en sturing van de LE. Daarmee worden de aanpak van criminogene fenomenen en de complexe operaties die daarmee gepaard gaan geborgd. Ook de (digitale) opsporing krijgt een impuls.
Politieonderwijs
De middelen worden ingezet in de noodzakelijke versterking van het politieonderwijs. Naast de modernisering van het politieonderwijs wordt ook een deel van deze extra gelden besteed aan het aannemen van extra docenten. In de begin jaren is er sprake van incidentele kosten voor het vernieuwde Politieonderwijs (PO 21).
Kunstmatige intelligentie
De middelen voor kunstmatige intelligentie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen
Met de inzet van deze incidentele middelen kan een deel van het fundament van de politieorganisatie de komende jaren versterkt worden. Deze worden ingezet voor vernieuwing van basis-ICT-voorzieningen om de druk op de Gebiedsgebonden Politie (GGP) te ontzien. Het administratieve werk wordt hierdoor vereenvoudigd.
Basisvoorzieningen IV
De politie gebruikt in de uitvoering van haar wettelijke taken diverse IV systemen. Niet alle systemen voldoen aan de huidige standaarden voor gebruik, beveiliging en het uitwisselen van gegevens met de keten en wet- en regelgeving. De uitvoering heeft behoefte aan nieuwe ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen en betere mogelijkheden om tijd en plaats onafhankelijk te werken. Met deze middelen kan politie de benodigde vernieuwing uitvoeren.
Buma
Met deze incidentele middelen worden de maatregelen die in 2021 afliepen gecontinueerd en zijn specifiek gericht op tijdelijk extra capaciteit in de eenheden gezien de onderbezetting in de Operationele Sterkte. Deze Buma-gelden waren voor het vergroten van de inzetbaarheid en werden ingezet om de uitstroom en geleidelijke instroom te overbruggen en om de inzetbaarheid op niveau te houden en flexibel in te kunnen zetten. Zie ook de Kamerbrief van 14-11-2018 (Kamerstukken II 2018–2019, 29 628, nr. 820).
Diversen
De reeks diversen bestaat uit een aanpak posten van minder dan € 10 mln, op onder andere het gebied van aanpak discriminatie, zedenwetgeving, forensisch medisch onderzoek, bloedafname, technische beveiliging locaties en zedenteams.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.871.734 |
167.105 |
27.727 |
2.066.566 |
70.406 |
89.163 |
129.410 |
129.408 |
Apparaatsuitgaven |
32.175 |
1.478 |
2.294 |
35.947 |
873 |
849 |
625 |
625 |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad |
||||||||
Personele uitgaven |
28.948 |
1.341 |
400 |
30.689 |
625 |
625 |
625 |
625 |
waarvan eigen personeel |
27.992 |
1.315 |
400 |
29.707 |
625 |
625 |
625 |
625 |
waarvan externe inhuur |
956 |
26 |
0 |
982 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiele uitgaven |
3.227 |
137 |
1.894 |
5.258 |
248 |
224 |
0 |
0 |
waarvan ict |
1.422 |
66 |
1.550 |
3.038 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan sso's |
261 |
8 |
0 |
269 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overig materieel |
1.544 |
63 |
344 |
1.951 |
248 |
224 |
0 |
0 |
Programma-uitgaven |
1.839.559 |
11.627 |
25.433 |
1.876.619 |
69.533 |
88.314 |
128.785 |
128.783 |
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
|||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Raad voor Rechtsbijstand |
28.098 |
925 |
0 |
29.023 |
0 |
63 |
98 |
96 |
Bureau Financieel Toezicht |
8.175 |
261 |
0 |
8.436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
562 |
19 |
0 |
581 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Juridisch Loket |
27.366 |
899 |
0 |
28.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
139 |
5 |
1.200 |
1.344 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
Opdrachten |
||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
8.696 |
310 |
0 |
9.006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoegingen rechtsbijstand |
569.627 |
– 25.914 |
0 |
543.713 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mediation in Strafrecht |
1.082 |
34 |
0 |
1.116 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
3.324 |
15 |
0 |
3.339 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
25.075 |
3.970 |
0 |
29.045 |
0 |
0 |
0 |
0 |
College voor de Rechten van de Mens |
8.858 |
1.042 |
0 |
9.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
College Gerechtelijk Deskundigen |
1.968 |
67 |
0 |
2.035 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak |
5.127 |
158 |
0 |
5.285 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
808 |
575 |
0 |
1.383 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Bijdragen Rechtspleging |
756 |
– 732 |
70 |
94 |
70 |
142 |
300 |
300 |
Raad voor de rechtspraak |
1.145.702 |
31.006 |
0 |
1.176.708 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
2.123 |
– 1.382 |
0 |
741 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Rechtspleging |
482 |
16 |
0 |
498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wetgeving |
1.278 |
42 |
0 |
1.320 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige subsidies |
0 |
0 |
5.500 |
5.500 |
5.500 |
5.500 |
5.500 |
5.500 |
Opdrachten |
||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
202 |
307 |
125 |
634 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
111 |
4 |
18.538 |
18.653 |
62.763 |
81.409 |
121.687 |
121.687 |
Ontvangsten |
198.130 |
– 18.758 |
0 |
179.372 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Griffierechten |
180.544 |
– 19.308 |
0 |
161.236 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Overig |
17.586 |
550 |
0 |
18.136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Overige subsidies
Vanuit de middelen met betrekking tot veiligheid en handhaving, is € 5,5 mln. vrijgemaakt voor toezicht en handhaving in het buitengebied door inzet van meer «groene» boa’s.
Overige opdrachten
Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen worden middelen beschikbaar gesteld voor de versterking van de justitiële keten (ongeveer € 17 mln. oplopend naar ongeveer € 120 mln. structureel). Doel hiervan is de organisaties toekomstbestendig te maken, onder meer in termen van capaciteit, wendbaarheid (ook gelet op nieuwe ontwikkelingen in criminaliteit), kwaliteit van de informatievoorziening, digitalisering en innovatie en verbetering van de ketensamenwerking.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.466.556 |
– 96.819 |
– 89.810 |
1.279.927 |
– 79.782 |
– 46.342 |
– 14.585 |
– 13.687 |
Apparaatsuitgaven |
582.473 |
24.823 |
74.534 |
681.830 |
38.795 |
43.895 |
45.075 |
43.235 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
||||||||
Personele uitgaven |
481.246 |
19.546 |
44.534 |
545.326 |
30.795 |
35.895 |
36.075 |
34.235 |
waarvan eigen personeel |
439.199 |
18.002 |
31.534 |
488.735 |
30.795 |
35.895 |
36.075 |
34.235 |
waarvan externe inhuur |
40.557 |
1.507 |
13.000 |
55.064 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overig personeel |
1.490 |
37 |
0 |
1.527 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiele uitgaven |
101.227 |
5.277 |
30.000 |
136.504 |
8.000 |
8.000 |
9.000 |
9.000 |
waarvan ict |
11.133 |
1.672 |
12.000 |
24.805 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan sso's |
38.109 |
1.480 |
6.000 |
45.589 |
8.000 |
8.000 |
9.000 |
9.000 |
waarvan overig materieel |
51.985 |
2.125 |
12.000 |
66.110 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-uitgaven |
888.083 |
– 121.642 |
– 164.344 |
602.097 |
– 118.577 |
– 90.237 |
– 59.660 |
– 56.922 |
Waarvan juridisch verplicht |
96% |
|||||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie |
||||||||
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.916 |
253 |
7.800 |
15.969 |
7.720 |
7.520 |
7.000 |
7.000 |
Regeling Uitstapprogramma's prostituees |
1.000 |
– 967 |
0 |
33 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.164 |
118 |
800 |
2.082 |
800 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.391 |
116 |
0 |
3.507 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Keurmerk Veilig Ondernemen |
0 |
0 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
1.200 |
0 |
Overige Subsidies |
1.247 |
42 |
8.100 |
9.389 |
13.100 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Opdrachten |
||||||||
Overige Opdrachten |
107 |
4 |
3.500 |
3.611 |
7.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
33.3 Opsporing en vervolging |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
NFI |
75.353 |
2.777 |
4.931 |
83.061 |
3.251 |
4.137 |
1.670 |
1.788 |
Justid |
17.415 |
6.731 |
0 |
24.146 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Caribisch Nederland (BES) |
5.112 |
3.243 |
0 |
8.355 |
0 |
0 |
0 |
0 |
FIU.Nederland |
220 |
7 |
0 |
227 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak ondermijning |
592.198 |
– 139.003 |
– 197.025 |
256.170 |
– 162.048 |
– 133.294 |
– 127.130 |
– 123.990 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
12.676 |
8.622 |
50 |
21.348 |
0 |
0 |
0 |
780 |
Subsidies |
||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) |
609 |
19 |
0 |
628 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
2.299 |
81 |
3.500 |
5.880 |
3.500 |
3.500 |
3.500 |
3.500 |
Opdrachten |
||||||||
Schadeloosstellingen |
20.332 |
831 |
0 |
21.163 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Keten Informatie Management |
34 |
1 |
0 |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onrechtmatige Detentie |
6.277 |
257 |
0 |
6.534 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Caribisch Nederland (BES) |
350 |
11 |
0 |
361 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gerechtskosten |
30.434 |
1.016 |
2.500 |
33.950 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
6.000 |
Verkeershandhaving OM |
30.196 |
1.418 |
0 |
31.614 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afpakken |
600 |
18 |
0 |
618 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen |
13.312 |
544 |
0 |
13.856 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
52.054 |
– 9.271 |
300 |
43.083 |
900 |
7.700 |
35.100 |
35.000 |
Garanties |
||||||||
Faillissementscuratoren |
794 |
1.227 |
0 |
2.021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten |
||||||||
Opdrachten |
||||||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
12.993 |
263 |
0 |
13.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
1.280.049 |
– 29.200 |
0 |
1.250.849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Afpakken |
384.360 |
0 |
0 |
384.360 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Boeten en Transacties |
882.689 |
– 33.200 |
0 |
849.489 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Overig |
13.000 |
4.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
33.1 Apparaatsuitgaven
De apparaatskosten van het Openbaar Ministerie worden verhoogd met de volgende bedragen:
Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen wordt € 10 mln. toegevoegd voor de versterking van de reguliere taakuitvoering, € 6 mln. voor het niet kunnen realiseren van een eerder ingeboekte taakstelling die samenhangt met digitaal betekenen van gerechtelijke brieven, € 3,4 mln. om de gevolgen van het Prokuratuurarrest te kunnen opvangen en € 2,6 mln. voor de werkzaamheden die samenhangen met het Europees OM.
Daarnaast zijn er vanuit de Ondermijningsmiddelen die vorig jaar aan de begroting van JenV zijn toegevoegd middelen naar het OM overgeheveld. Het gaat hierbij om een bedrag van € 37 mln. ten behoeve van de continuïteit van de ICT-systemen, € 5 mln. voor bescherming en veiligheid, € 3,5 mln. voor preventie met gezag, ruim € 4,8 mln. voor versterking van het OM als gevolg van versterking van de keten als geheel en € 1,5 mln. voor de aanpak van criminele geldstromen.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning
De middelen uit het Coalitieakkoord die bestemd zijn voor het tegengaan van ondermijning worden aan vier sporen besteed: opsporing en vervolging, versterking internationale aanpak, versterking aanpak van criminele geldstromen en berechting en detentie. De middelen worden thans overgeboekt van het instrument aanpak ondermijning naar de instrumenten op de specifieke bgrotingsartikelen. De grootste posten zijn in onderstaande tabel opgenomen.
2022 |
structureel |
|
---|---|---|
Politie |
48,7 |
61,6 |
Openbaar ministerie |
52,4 |
7,7 |
DJI |
57,5 |
24,3 |
overige instrumenten |
38,5 |
30,2 |
andere departementen |
11,6 |
11,6 |
Totaal overgeboekt |
208,7 |
135,4 |
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.251.466 |
193.744 |
136.230 |
3.581.440 |
165.460 |
218.795 |
223.921 |
226.444 |
Apparaatsuitgaven |
201.555 |
9.016 |
0 |
210.571 |
0 |
8 |
19 |
24 |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
||||||||
Personele uitgaven |
153.847 |
7.839 |
0 |
161.686 |
0 |
8 |
19 |
24 |
waarvan eigen personeel |
148.134 |
7.687 |
0 |
155.821 |
0 |
8 |
19 |
24 |
waarvan externe inhuur |
4.368 |
118 |
0 |
4.486 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overig personeel |
1.345 |
34 |
0 |
1.379 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiele uitgaven |
47.708 |
1.177 |
0 |
48.885 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ict |
20.556 |
220 |
0 |
20.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan sso's |
15.652 |
499 |
0 |
16.151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overig materieel |
11.500 |
458 |
0 |
11.958 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-uitgaven |
3.049.911 |
184.728 |
136.230 |
3.370.869 |
165.460 |
218.787 |
223.902 |
226.420 |
Waarvan juridisch verplicht |
98% |
|||||||
34.2 Preventieve maatregelen |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
Dienst Justis |
3.369 |
1.202 |
0 |
4.571 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
3.010 |
– 397 |
0 |
2.613 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
102 |
4 |
0 |
106 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Integriteit en Kansspelen |
0 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
4.447 |
– 348 |
0 |
4.099 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
1.069 |
22 |
0 |
1.091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
2.545 |
87 |
15.000 |
17.632 |
22.000 |
37.000 |
39.700 |
50.000 |
Overige Opdrachten |
2.212 |
– 219 |
0 |
1.993 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
DJI-gevangeniswezen |
1.196.617 |
70.971 |
57.530 |
1.325.118 |
39.130 |
25.139 |
29.159 |
31.130 |
DJI-Forensische zorg |
1.114.130 |
62.829 |
0 |
1.176.959 |
0 |
728 |
1.620 |
1.678 |
CJIB |
132.669 |
13.844 |
2.600 |
149.113 |
6.230 |
4.578 |
4.571 |
4.573 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Reclassering Nederland |
156.782 |
7.761 |
4.000 |
168.543 |
4.000 |
4 |
3 |
– 3 |
Leger des Heils |
23.615 |
2.073 |
0 |
25.688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ |
78.607 |
5.297 |
0 |
83.904 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
571 |
18 |
0 |
589 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
2.537 |
87 |
0 |
2.624 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
7.225 |
258 |
0 |
7.483 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) |
1.715 |
61 |
0 |
1.776 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
20.190 |
– 10.803 |
44.800 |
54.187 |
68.400 |
96.800 |
95.100 |
95.000 |
34.4 Slachtofferzorg |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
8.208 |
1.196 |
0 |
9.404 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Slachtofferhulp Nederland |
36.833 |
2.035 |
3.100 |
41.968 |
3.100 |
3.300 |
3.200 |
3.200 |
Subsidies |
||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling |
1.472 |
79 |
0 |
1.551 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Slachtofferzorg |
5.719 |
– 1.065 |
7.400 |
12.054 |
7.900 |
29.409 |
29.423 |
29.550 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
23.282 |
16.787 |
0 |
40.069 |
0 |
274 |
276 |
300 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen |
3.958 |
– 1.865 |
0 |
2.093 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
DJI – jeugd |
174.546 |
5.461 |
0 |
180.007 |
0 |
205 |
500 |
642 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
LBIO |
2.402 |
485 |
0 |
2.887 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Halt |
13.273 |
35 |
0 |
13.308 |
0 |
50 |
50 |
50 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
1.279 |
83 |
0 |
1.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) |
1.146 |
39 |
0 |
1.185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
0 |
15.937 |
0 |
15.937 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Subsidies jeugdbescherming |
16.117 |
– 7.387 |
0 |
8.730 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.985 |
137 |
0 |
4.122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
6.279 |
23 |
1.800 |
8.102 |
14.700 |
21.300 |
20.300 |
10.300 |
Ontvangsten |
82.382 |
18.010 |
0 |
100.392 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
34.2 Preventieve maatregelen
Aanpak criminaliteitsfenomenen
Het hoofddoel is om gezamenlijk met gemeenten, private en publieke (keten)partners en Rijk in te zetten op het voorkomen dat kwetsbare kinderen en risicojongeren – van +/- 8 tot 27 jaar – de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit in gaan, daar steeds verder in verstrikt raken en zich doorontwikkelen tot geharde criminelen en het voorkomen van (herhaald) slachtofferschap van burgers en bedrijven. De aanpak is domeinoverstijgend en gebiedsgericht in een aantal (conglomeraties van) gemeenten en bestaat uit situationele, slachtoffer- en dadergerichte maatregelen en versterking van de justitiële functies in de wijk. Het verbeteren van de sociale cohesie in wijken en betrokkenheid van jongeren en hun sociale omgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Dit wordt gecombineerd met de landelijk flexibele inzet van effectieve interventies (ook) in wijken waar de jeugdproblematiek groot is of waar preventief ingrijpen toename van de problematiek kan voorkomen. Het voorkomen van herhaald daderschap vergt in aanvulling hierop extra inzet tijdens en na detentie. Op artikelonderdeel 34.2 zijn de middelen voor de wijkaanpak verantwoord (structureel € 50 mln. en op art 34.5 zijn de middelen voor de landelijke aanpak verantwoord (structureel € 10,3 mln.), zie ook artikel 91.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage agentschap DJI-gevangeniswezen
In het kader van ondermijning zijn structureel middelen aan DJI toegekend voor:
– de versterking van de keten (o.a. afdeling intensief toezicht, bureaus inlichtingen en veiligheid),
– de bescherming en veiligheid van kroongetuigen (investering en exploitatie),
– het vervoer voor gedetineerden door het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT),
– de bewaking van gebouwen door de Landelijke Bijzondere Bijstandseenheid (LBB),
– de beveiliging van medewerkers van DJI door de LBB
Opdrachten intra- extramurale santie uitvoering
Aanpak verwarde personen (structureel € 39 mln.)
Het doel is om ervoor te zorgen dat personen met verward of onbegrepen gedrag op tijd de juiste zorg en/of brede ondersteuning wordt geboden. Hiermee kan worden voorkomen dat zij onnodig in aanraking komen met politie en justitie. Passende actie in acute situatie (melding incident): het doel is ook te zorgen dat, indien personen met verward gedrag (toch) opnieuw in aanraking komen met politie en justitie, de toeleiding naar passende zorg en ondersteuning goed georganiseerd is. En dat betrokken organisaties in situaties waar ter plekke (bij incident of acute situatie) zorg en ondersteuning nodig is, beter samenwerken zodat er snelle, passende hulp georganiseerd wordt.
Voorkomen van recidive (structureel € 50 mln.)
Doel is om recidive te voorkomen en re-integratie te versterken door middel van een persoonsgebonden aanpak tijdens de tenuitvoerlegging van straffen waarbij rekening wordt gehouden met risico- en beschermende factoren zodat de kans op het terugvallen in de criminaliteit zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Ingezet wordt op het scheppen van goede randvoorwaarden op relevante leefgebieden na detentie (wonen, werk/inkomen, schuldaanpak, zorg en identiteitsbewijs, sociaal netwerk). Tevens wordt het kwaliteitskader forensische zorg ingevoerd en wordt voorzien in mogelijkheden om slachtoffers vaker te informeren en te raadplegen bij verlof en in vrijheidstelling. Meer inzet op re-integratie moet de recidive verder terugdringen.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg
De uitvoering van het amendement van Wijngaarden1 heeft vooral gevolgen voor de structurele werklast van de politie en het OM. Deze organisaties zijn verantwoordelijk voor het samenstellen van het procesdossier en zullen een aanvullend werkproces in moeten richten. De eerste inschatting van de structurele kosten van privacybescherming voor slachtoffers komt neer op € 21 miljoen per jaar.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Opdrachten Jeugdbescherming en jeugdsancties
Zie voor de toelichting artikelonderdeel 34.2.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
560.752 |
104.029 |
0 |
664.781 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Programma-uitgaven |
560.752 |
104.029 |
0 |
664.781 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
|||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
Overige bijdragen agentschappen |
338 |
4.610 |
0 |
4.948 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) |
32.266 |
1.138 |
0 |
33.404 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
176.453 |
6.220 |
0 |
182.673 |
0 |
0 |
0 |
0 |
COVID-19 |
69.000 |
– 150 |
0 |
68.850 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
40.865 |
5.267 |
0 |
46.132 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Nederlands Rode Kruis |
1.361 |
50 |
0 |
1.411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nationaal Veiligheids Instituut |
1.307 |
49 |
0 |
1.356 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
2.610 |
95 |
0 |
2.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Project NL-Alert |
5.017 |
1.455 |
0 |
6.472 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NCSC |
8.922 |
4.120 |
0 |
13.042 |
0 |
0 |
0 |
0 |
COVID-19 |
1.000 |
20.670 |
0 |
21.670 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling tegemoetkoming schade 2021 |
200.000 |
56.400 |
0 |
256.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Opdrachten |
8.131 |
158 |
0 |
8.289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
13.482 |
3.947 |
0 |
17.429 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
Ontvangsten |
2.000 |
4.800 |
0 |
6.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 37 Migratie
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.594.264 |
718.211 |
30.512 |
3.342.987 |
10.600 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Programma-uitgaven |
1.437.364 |
718.211 |
30.512 |
2.186.087 |
10.600 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Waarvan juridisch verplicht |
98% |
|||||||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
470.769 |
41.223 |
0 |
511.992 |
0 |
0 |
0 |
0 |
DJI – Vreemdelingenbewaring |
72.395 |
161 |
0 |
72.556 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
||||||||
COA |
538.486 |
661.618 |
0 |
1.200.104 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NIDOS – opvang |
65.463 |
16.292 |
0 |
81.755 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage medeoverheden |
||||||||
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
221.100 |
0 |
0 |
221.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
10.371 |
1.301 |
0 |
11.672 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
8.100 |
0 |
25.912 |
34.012 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
1.726 |
68 |
0 |
1.794 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Programma Keteninformatisering |
8.834 |
305 |
0 |
9.139 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterking vreemdelingenketen |
8.379 |
– 3.723 |
4.600 |
9.256 |
10.600 |
15.000 |
15.000 |
15.000 |
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
4.800 |
0 |
0 |
4.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.3 Terugkeer |
||||||||
Bijdrage Agentschappen |
||||||||
DJI – Dienst Vervoer en Ondersteuning |
9.896 |
316 |
0 |
10.212 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
||||||||
REAN-regeling |
5.657 |
– 794 |
0 |
4.863 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige Subsidies |
3.059 |
112 |
0 |
3.171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
||||||||
Vreemdelingen vertrek |
8.329 |
1.332 |
0 |
9.661 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
3.000 |
116.808 |
0 |
119.808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Subsidies Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
In aanvulling op de middelen voor subsidies, € 8,1 mln, uit de ISB3, zijn er aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning gedurende 2022.
Voor de ondersteuning van de opvang van Oekraïense ontheemden is de samenwerking aangegaan met verschillende NGO’s, ook verenigd in een samenwerking.
Om particuliere opvang zo veilig mogelijk te laten verlopen heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid met het Rode Kruis, Vluchtelingenwerk, TakeCareBNB en het Leger des Heils afgesproken dat deze organisaties de particuliere opvang coördineren en faciliteren. Deze organisaties opereren onder de naam RefugeeHomeNL. De geraamde kosten voor deze ondersteuning bedragen in 2022 € 13,1 mln.
Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis de gemeentelijke opvanglocaties met uiteenlopende dienstverlening zoals Humanitaire Servicepunten, ondersteuning bij de organisatie en inrichting van (crisisnood)opvanglocaties, gespecialiseerd vervoer, hygiëne kits. De geraamde kosten voor laatstgenoemde dienstverlening bedragen € 12,8 mln.
Opdrachten versterking vreemdelingenketen
Met de middelen worden twee maatregelen genomen op het gebied van mensensmokkel:
• Uitbreiding territoriale rechtsmacht en verhogen strafmaat voor mensensmokkel. Extra inzet van de rechtshandhavingsketen (KMar, politie, IND en OM), onder andere de Brigade Recherche en het Sluisteam van de Brigade Vreemdelingenzaken voor onderzoeken naar mensensmokkel.
• Inzet van KMar capaciteit op zes kleine luchthavens voor het uitvoeren van systematische grenscontroles en inrichten van handhavingsinstrumenten bij het niet naleven van de Gendecverplichting en het onttrekken aan systematische grenscontroles.
Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
468.096 |
40.350 |
7.278 |
515.724 |
6.331 |
5.460 |
5.475 |
5.186 |
Apparaatsuitgaven |
469.427 |
40.350 |
7.278 |
517.055 |
6.331 |
5.460 |
5.475 |
5.186 |
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
||||||||
Personele uitgaven |
331.284 |
14.539 |
7.278 |
353.101 |
6.331 |
5.460 |
5.475 |
5.186 |
waarvan eigen personeel |
293.938 |
9.339 |
5.778 |
309.055 |
5.331 |
4.460 |
4.475 |
4.486 |
waarvan externe inhuur |
36.099 |
5.182 |
1.500 |
42.781 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
700 |
waarvan overig personeel |
1.247 |
18 |
0 |
1.265 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiele uitgaven |
138.143 |
25.811 |
0 |
163.954 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan ict |
15.764 |
2.641 |
0 |
18.405 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan sso's |
84.357 |
7.448 |
0 |
91.805 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overig materieel |
38.022 |
15.722 |
0 |
53.744 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
4.406 |
2.000 |
6.406 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement: eigen personeel
Naast een aantal kleinere posten hebben de mutaties op het apparaatsartikelonderdeel eigen personeel voor € 3,1 mln betrekking op het apparaat van het het Directoraat Generaal ondermijning en voor € 0,7 mln. betrekking op de apparaatskosten die gerelateerd zijn aan de versterking van de preventieaanpak (zie ook artikelonderdeel 34.2)
Artikel 92 Nog onverdeeld
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3) |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Mutaties ISB 4 |
Stand incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
237.817 |
103.134 |
– 176.346 |
164.605 |
– 176.296 |
– 170.841 |
– 166.641 |
– 166.641 |
Uitgaven |
237.817 |
103.134 |
– 176.346 |
164.605 |
– 176.296 |
– 170.841 |
– 166.641 |
– 166.641 |
92.1 Overig |
||||||||
Overig |
||||||||
Nog onverdeeld |
237.817 |
103.134 |
– 176.346 |
164.605 |
– 176.296 |
– 170.841 |
– 166.641 |
– 166.641 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Een gedeelte van de middelen op het artikel nog onverdeeld zijn overgeboekt naar de (beleids)artikelen op de begroting. Het betreft specifiek middelen aangaande beschermen en beveiligen, welke bij nota van wijziging aan de ontwerpbegroting 2022 zijn toegevoegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36175-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.