36 175 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake opvang ontheemden Oekraïne, coalitieakkoordmiddelen en veiligheidsgelden)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

De in de begrotingsstaat gewijzigde begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

Een groot deel van de intensiveringen op het terrein van JenV zoals genoemd in het coalitieakkoord, zijn in de startnota opgenomen op de Aanvullende post totdat de concrete bestedingsvoorstellen zijn uitgewerkt. De afgelopen tijd is gebruikt om deze extra gelden in hun onderlinge samenhang te bezien en tot concrete bestemmingen te komen. Dat geldt tevens voor de middelen met betrekking tot veiligheid en handhaving, welke bij Nota van Wijziging aan de begroting zijn toegevoegd én de structurele middelen voor de aanpak van ondermijning.

Tevens worden bij deze incidentele suppletoire begroting middelen toegevoegd voor de opvang van ontheemden uit Oekraine. Over de beleidsmatige inhoud hiervan wordt verwezen naar de Kamerbrief van 10 juni 2022. Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Gezien de urgentie van de situatie acht de regering het wenselijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers – voor het jaar 2022 de gelden beschikbaar te kunnen stellen. Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.

Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

Artikel 31 Politie

Artikel 31 Politie
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

6.676.221

244.687

250.321

7.171.229

321.781

362.265

400.920

397.790

                 

Programma-uitgaven

6.697.317

244.687

250.321

7.192.325

321.781

362.265

400.920

397.790

Waarvan juridisch verplicht

     

97%

       

31.2 Bekostiging Politie

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Politie

6.419.565

240.787

250.321

6.910.673

321.781

362.265

400.920

397.790

Politieacademie

3.075

97

0

3.172

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Brandweer- en politiekorps (BES)

27.331

887

0

28.218

0

0

0

0

Opdrachten

               

Taptolken

11.369

– 8.143

0

3.226

0

0

0

0

                 

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Internationale Samenwerkingsoperaties

11.588

102

0

11.690

0

0

0

0

Beheer meldkamers

203.543

12.254

0

215.797

0

0

0

0

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

892

28

0

920

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg

834

27

0

861

0

0

0

0

Subsidies

               

Opsporing

2.362

81

0

2.443

0

0

0

0

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.601

111

0

3.712

0

0

0

0

Overige Subsidies

550

18

0

568

0

0

0

0

Opdrachten

               

Providers

10.304

– 1.642

0

8.662

0

0

0

0

Overige Opdrachten

2.303

80

0

2.383

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

500

2.580

0

3.080

0

0

0

0

Toelichting

31.2 Bekostiging Politie

In onderstaande tabel zijn de mutaties op artikel 31 nader gespecificeerd en toegelicht.

Tabel 1 mutaties bijdrage Politie

omschrijving

2022

2023

2024

2025

2026

PTSS/Bijzondere zorg

23.800

23.800

23.800

24.000

27.000

Operationele centra meldkamers

3.100

9.500

15.000

15.000

15.000

Intercentiedesk

 

14.000

17.000

17.000

17.000

Intereceptie

10.700

16.000

16.000

16.000

16.000

Taakontwikkeling NOS

26.500

26.500

25.000

25.000

25.000

Agenten in de wijk

0

0

45.800

91.000

91.000

Versterking opsporing/landelijke eenheid

20.000

20.000

20.000

20.000

20.000

Politieonderwijs 2021

19.900

16.800

13.200

13.300

13.000

Kunstmatige intelligentie

26.700

40.000

40.000

40.000

40.000

Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen

76.900

92.000

41.200

3.400

0

Basisvoorzieningen IV

3.200

28.800

61.800

89.800

92.800

BUMA

10.000

5.000

0

0

0

Diversen

29.721

29.581

43.465

46.420

40.990

Totaal

250.521

321.981

362.265

400.920

397.790

PTSS/Bijzondere zorg

Politiemedewerkers met PTSS hebben recht op een smartengelduitkering. Hiervoor is een voorziening gevormd op de balans van politie. Daarnaast wordt ingezet op het voorkomen en behandelen van PTSS.

Operationele centra meldkamers

Een ophoging van de (operationele) formatie bij de Operationele Centra is noodzakelijk om te komen tot een landelijk netwerk van 10 technisch en operationeel verbonden Operationele Centra waar te allen tijde (24 uur/dag en 365 dagen/jaar) de vitale meldkamerfuncties kunnen worden uitgevoerd, in het bijzonder de life-line functie.

Interceptiedesk

De politie investeert in mensen en middelen ter versterking van de interceptiedesk. De ID is onderdeel van de specialistische opsporing die alle rechercheafdelingen en basisteams ondersteunt bij de inzet van middelen inzake bijzondere opsporingsbevoegdheden en is een belangrijk onderdeel van de digitale ontwikkeling en datagedreven opsporing.

Interceptie

De middelen voor interceptie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.

Taakontwikkeling Niet Operationele Sterkte

Als gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij en regelgeving waar werkgevers aan moeten voldoen, zijn de kosten bij politie gestegen. Hierbij valt onder ander te denken aan: de onderdelen Instroom-doorstroom en uitstroom (IDU), operationele begeleiding en training (OBT), bedrijfshulpverlening en coördinatie banenafspraak en screening en informatiebeveiliging. Daarnaast is er capaciteit nodig voor de werving van nieuwe medewerkers.

Agenten in de wijk

De middelen voor Agenten in de Wijk zijn bestemd voor een capaciteitsuitbreiding voor de politie met 700 fte. Het gaat in dit verband om een combinatie van wijkagenten, «digitale wijkagenten» en/of andere agenten die in en voor de wijk werken (indicatief 60% van het totaal), als ook om agenten die in de basisteams gaan werken aan de opsporing van veel voorkomende criminaliteit (indicatief 40% van het totaal).

Versterking opsporing/Landelijke eenheid

De toegenomen professionaliteit van criminele organisaties vergt investeringen. Op landelijk niveau wordt primair in de Landelijke Eenheid (LE) geïnvesteerd, waarbij ook de uitkomsten van de (de komende maanden te verwachten) rapporten van de Inspectie JenV, commissie-(Oebele) Brouwer en commissie-Schneiders worden betrokken over de taakuitvoering, cultuur, inrichting en sturing van de LE. Daarmee worden de aanpak van criminogene fenomenen en de complexe operaties die daarmee gepaard gaan geborgd. Ook de (digitale) opsporing krijgt een impuls.

Politieonderwijs

De middelen worden ingezet in de noodzakelijke versterking van het politieonderwijs. Naast de modernisering van het politieonderwijs wordt ook een deel van deze extra gelden besteed aan het aannemen van extra docenten. In de begin jaren is er sprake van incidentele kosten voor het vernieuwde Politieonderwijs (PO 21).

Kunstmatige intelligentie

De middelen voor kunstmatige intelligentie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.

Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen

Met de inzet van deze incidentele middelen kan een deel van het fundament van de politieorganisatie de komende jaren versterkt worden. Deze worden ingezet voor vernieuwing van basis-ICT-voorzieningen om de druk op de Gebiedsgebonden Politie (GGP) te ontzien. Het administratieve werk wordt hierdoor vereenvoudigd.

Basisvoorzieningen IV

De politie gebruikt in de uitvoering van haar wettelijke taken diverse IV systemen. Niet alle systemen voldoen aan de huidige standaarden voor gebruik, beveiliging en het uitwisselen van gegevens met de keten en wet- en regelgeving. De uitvoering heeft behoefte aan nieuwe ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen en betere mogelijkheden om tijd en plaats onafhankelijk te werken. Met deze middelen kan politie de benodigde vernieuwing uitvoeren.

Buma

Met deze incidentele middelen worden de maatregelen die in 2021 afliepen gecontinueerd en zijn specifiek gericht op tijdelijk extra capaciteit in de eenheden gezien de onderbezetting in de Operationele Sterkte. Deze Buma-gelden waren voor het vergroten van de inzetbaarheid en werden ingezet om de uitstroom en geleidelijke instroom te overbruggen en om de inzetbaarheid op niveau te houden en flexibel in te kunnen zetten. Zie ook de Kamerbrief van 14-11-2018 (Kamerstukken II 2018–2019, 29 628, nr. 820).

Diversen

De reeks diversen bestaat uit een aanpak posten van minder dan € 10 mln, op onder andere het gebied van aanpak discriminatie, zedenwetgeving, forensisch medisch onderzoek, bloedafname, technische beveiliging locaties en zedenteams.

Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

1.871.734

167.105

27.727

2.066.566

70.406

89.163

129.410

129.408

                 

Apparaatsuitgaven

32.175

1.478

2.294

35.947

873

849

625

625

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

               

Personele uitgaven

28.948

1.341

400

30.689

625

625

625

625

waarvan eigen personeel

27.992

1.315

400

29.707

625

625

625

625

waarvan externe inhuur

956

26

0

982

0

0

0

0

Materiele uitgaven

3.227

137

1.894

5.258

248

224

0

0

waarvan ict

1.422

66

1.550

3.038

0

0

0

0

waarvan sso's

261

8

0

269

0

0

0

0

waarvan overig materieel

1.544

63

344

1.951

248

224

0

0

                 

Programma-uitgaven

1.839.559

11.627

25.433

1.876.619

69.533

88.314

128.785

128.783

Waarvan juridisch verplicht

     

99%

       

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Raad voor Rechtsbijstand

28.098

925

0

29.023

0

63

98

96

Bureau Financieel Toezicht

8.175

261

0

8.436

0

0

0

0

Subsidies

               

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

562

19

0

581

0

0

0

0

Juridisch Loket

27.366

899

0

28.265

0

0

0

0

Overige Subsidies

139

5

1.200

1.344

1.200

1.200

1.200

1.200

Opdrachten

               

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

8.696

310

0

9.006

0

0

0

0

Toevoegingen rechtsbijstand

569.627

– 25.914

0

543.713

0

0

0

0

Mediation in Strafrecht

1.082

34

0

1.116

0

0

0

0

Overige Opdrachten

3.324

15

0

3.339

0

0

0

0

                 

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Autoriteit Persoonsgegevens

25.075

3.970

0

29.045

0

0

0

0

College voor de Rechten van de Mens

8.858

1.042

0

9.900

0

0

0

0

College Gerechtelijk Deskundigen

1.968

67

0

2.035

0

0

0

0

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.127

158

0

5.285

0

0

0

0

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

808

575

0

1.383

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Bijdragen Rechtspleging

756

– 732

70

94

70

142

300

300

Raad voor de rechtspraak

1.145.702

31.006

0

1.176.708

0

0

0

0

Overige Bijdrage medeoverheden

2.123

– 1.382

0

741

0

0

0

0

Subsidies

               

Rechtspleging

482

16

0

498

0

0

0

0

Wetgeving

1.278

42

0

1.320

0

0

0

0

Overige subsidies

0

0

5.500

5.500

5.500

5.500

5.500

5.500

Opdrachten

               

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

202

307

125

634

0

0

0

0

Overige Opdrachten

111

4

18.538

18.653

62.763

81.409

121.687

121.687

                 

Ontvangsten

198.130

– 18.758

0

179.372

0

0

0

0

waarvan Griffierechten

180.544

– 19.308

0

161.236

0

0

0

0

waarvan Overig

17.586

550

0

18.136

0

0

0

0

Toelichting

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Overige subsidies

Vanuit de middelen met betrekking tot veiligheid en handhaving, is € 5,5 mln. vrijgemaakt voor toezicht en handhaving in het buitengebied door inzet van meer «groene» boa’s.

Overige opdrachten

Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen worden middelen beschikbaar gesteld voor de versterking van de justitiële keten (ongeveer € 17 mln. oplopend naar ongeveer € 120 mln. structureel). Doel hiervan is de organisaties toekomstbestendig te maken, onder meer in termen van capaciteit, wendbaarheid (ook gelet op nieuwe ontwikkelingen in criminaliteit), kwaliteit van de informatievoorziening, digitalisering en innovatie en verbetering van de ketensamenwerking.

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

1.466.556

– 96.819

– 89.810

1.279.927

– 79.782

– 46.342

– 14.585

– 13.687

                 

Apparaatsuitgaven

582.473

24.823

74.534

681.830

38.795

43.895

45.075

43.235

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

               

Personele uitgaven

481.246

19.546

44.534

545.326

30.795

35.895

36.075

34.235

waarvan eigen personeel

439.199

18.002

31.534

488.735

30.795

35.895

36.075

34.235

waarvan externe inhuur

40.557

1.507

13.000

55.064

0

0

0

0

waarvan overig personeel

1.490

37

0

1.527

0

0

0

0

Materiele uitgaven

101.227

5.277

30.000

136.504

8.000

8.000

9.000

9.000

waarvan ict

11.133

1.672

12.000

24.805

0

0

0

0

waarvan sso's

38.109

1.480

6.000

45.589

8.000

8.000

9.000

9.000

waarvan overig materieel

51.985

2.125

12.000

66.110

0

0

0

0

                 

Programma-uitgaven

888.083

– 121.642

– 164.344

602.097

– 118.577

– 90.237

– 59.660

– 56.922

Waarvan juridisch verplicht

     

96%

       

33.2 Bestuur, informatie en technologie

               

Bijdrage medeoverheden

               

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.916

253

7.800

15.969

7.720

7.520

7.000

7.000

Regeling Uitstapprogramma's prostituees

1.000

– 967

0

33

0

0

0

0

Overige Bijdrage medeoverheden

1.164

118

800

2.082

800

0

0

0

Subsidies

               

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.391

116

0

3.507

0

0

0

0

Keurmerk Veilig Ondernemen

0

0

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

0

Overige Subsidies

1.247

42

8.100

9.389

13.100

10.000

10.000

10.000

Opdrachten

               

Overige Opdrachten

107

4

3.500

3.611

7.000

3.000

3.000

3.000

                 

33.3 Opsporing en vervolging

               

Bijdrage Agentschappen

               

NFI

75.353

2.777

4.931

83.061

3.251

4.137

1.670

1.788

Justid

17.415

6.731

0

24.146

0

0

0

0

                 

Bijdrage medeoverheden

               

Caribisch Nederland (BES)

5.112

3.243

0

8.355

0

0

0

0

FIU.Nederland

220

7

0

227

0

0

0

0

Aanpak ondermijning

592.198

– 139.003

– 197.025

256.170

– 162.048

– 133.294

– 127.130

– 123.990

Overige Bijdrage medeoverheden

12.676

8.622

50

21.348

0

0

0

780

Subsidies

               

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

609

19

0

628

0

0

0

0

Overige Subsidies

2.299

81

3.500

5.880

3.500

3.500

3.500

3.500

Opdrachten

               

Schadeloosstellingen

20.332

831

0

21.163

0

0

0

0

Keten Informatie Management

34

1

0

35

0

0

0

0

Onrechtmatige Detentie

6.277

257

0

6.534

0

0

0

0

Caribisch Nederland (BES)

350

11

0

361

0

0

0

0

Gerechtskosten

30.434

1.016

2.500

33.950

6.000

6.000

6.000

6.000

Verkeershandhaving OM

30.196

1.418

0

31.614

0

0

0

0

Afpakken

600

18

0

618

0

0

0

0

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.312

544

0

13.856

0

0

0

0

Overige Opdrachten

52.054

– 9.271

300

43.083

900

7.700

35.100

35.000

Garanties

               

Faillissementscuratoren

794

1.227

0

2.021

0

0

0

0

                 

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

               

Opdrachten

               

Vervolging en berechting MH17-verdachten

12.993

263

0

13.256

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

1.280.049

– 29.200

0

1.250.849

0

0

0

0

waarvan Afpakken

384.360

0

0

384.360

0

0

0

0

waarvan Boeten en Transacties

882.689

– 33.200

0

849.489

0

0

0

0

waarvan Overig

13.000

4.000

0

17.000

0

0

0

0

Toelichting

33.1 Apparaatsuitgaven

De apparaatskosten van het Openbaar Ministerie worden verhoogd met de volgende bedragen:

Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen wordt € 10 mln. toegevoegd voor de versterking van de reguliere taakuitvoering, € 6 mln. voor het niet kunnen realiseren van een eerder ingeboekte taakstelling die samenhangt met digitaal betekenen van gerechtelijke brieven, € 3,4 mln. om de gevolgen van het Prokuratuurarrest te kunnen opvangen en € 2,6 mln. voor de werkzaamheden die samenhangen met het Europees OM.

Daarnaast zijn er vanuit de Ondermijningsmiddelen die vorig jaar aan de begroting van JenV zijn toegevoegd middelen naar het OM overgeheveld. Het gaat hierbij om een bedrag van € 37 mln. ten behoeve van de continuïteit van de ICT-systemen, € 5 mln. voor bescherming en veiligheid, € 3,5 mln. voor preventie met gezag, ruim € 4,8 mln. voor versterking van het OM als gevolg van versterking van de keten als geheel en € 1,5 mln. voor de aanpak van criminele geldstromen.

33.3 Opsporing en vervolging

Aanpak ondermijning

De middelen uit het Coalitieakkoord die bestemd zijn voor het tegengaan van ondermijning worden aan vier sporen besteed: opsporing en vervolging, versterking internationale aanpak, versterking aanpak van criminele geldstromen en berechting en detentie. De middelen worden thans overgeboekt van het instrument aanpak ondermijning naar de instrumenten op de specifieke bgrotingsartikelen. De grootste posten zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Verdeling ondermijningsmiddelen (bedragen * € 1 mln.)
 

2022

structureel

Politie

48,7

61,6

Openbaar ministerie

52,4

7,7

DJI

57,5

24,3

overige instrumenten

38,5

30,2

andere departementen

11,6

11,6

Totaal overgeboekt

208,7

135,4

Artikel 34 Straffen en Beschermen

Artikel 34 Straffen en Beschermen
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

3.251.466

193.744

136.230

3.581.440

165.460

218.795

223.921

226.444

                 

Apparaatsuitgaven

201.555

9.016

0

210.571

0

8

19

24

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

               

Personele uitgaven

153.847

7.839

0

161.686

0

8

19

24

waarvan eigen personeel

148.134

7.687

0

155.821

0

8

19

24

waarvan externe inhuur

4.368

118

0

4.486

0

0

0

0

waarvan overig personeel

1.345

34

0

1.379

0

0

0

0

Materiele uitgaven

47.708

1.177

0

48.885

0

0

0

0

waarvan ict

20.556

220

0

20.776

0

0

0

0

waarvan sso's

15.652

499

0

16.151

0

0

0

0

waarvan overig materieel

11.500

458

0

11.958

0

0

0

0

                 

Programma-uitgaven

3.049.911

184.728

136.230

3.370.869

165.460

218.787

223.902

226.420

Waarvan juridisch verplicht

     

98%

       

34.2 Preventieve maatregelen

               

Bijdrage Agentschappen

               

Dienst Justis

3.369

1.202

0

4.571

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Aanpak criminaliteitsfenomenen

3.010

– 397

0

2.613

0

0

0

0

Overige Bijdrage medeoverheden

102

4

0

106

0

0

0

0

Subsidies

               

Integriteit en Kansspelen

0

1

0

1

0

0

0

0

Aanpak criminaliteitsfenomenen

4.447

– 348

0

4.099

0

0

0

0

Overige Subsidies

1.069

22

0

1.091

0

0

0

0

Opdrachten

               

Aanpak criminaliteitsfenomenen

2.545

87

15.000

17.632

22.000

37.000

39.700

50.000

Overige Opdrachten

2.212

– 219

0

1.993

0

0

0

0

                 

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

               

Bijdrage Agentschappen

               

DJI-gevangeniswezen

1.196.617

70.971

57.530

1.325.118

39.130

25.139

29.159

31.130

DJI-Forensische zorg

1.114.130

62.829

0

1.176.959

0

728

1.620

1.678

CJIB

132.669

13.844

2.600

149.113

6.230

4.578

4.571

4.573

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Reclassering Nederland

156.782

7.761

4.000

168.543

4.000

4

3

– 3

Leger des Heils

23.615

2.073

0

25.688

0

0

0

0

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

78.607

5.297

0

83.904

0

0

0

0

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

571

18

0

589

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

2.537

87

0

2.624

0

0

0

0

Subsidies

               

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

7.225

258

0

7.483

0

0

0

0

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

1.715

61

0

1.776

0

0

0

0

Opdrachten

               

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

20.190

– 10.803

44.800

54.187

68.400

96.800

95.100

95.000

                 

34.4 Slachtofferzorg

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

8.208

1.196

0

9.404

0

0

0

0

Slachtofferhulp Nederland

36.833

2.035

3.100

41.968

3.100

3.300

3.200

3.200

Subsidies

               

Perspectief Herstelbemiddeling

1.472

79

0

1.551

0

0

0

0

Opdrachten

               

Slachtofferzorg

5.719

– 1.065

7.400

12.054

7.900

29.409

29.423

29.550

Schadefonds Geweldsmisdrijven

23.282

16.787

0

40.069

0

274

276

300

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

3.958

– 1.865

0

2.093

0

0

0

0

                 

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

               

Bijdrage Agentschappen

               

DJI – jeugd

174.546

5.461

0

180.007

0

205

500

642

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

LBIO

2.402

485

0

2.887

0

0

0

0

Halt

13.273

35

0

13.308

0

50

50

50

Bijdrage medeoverheden

               

Jeugdbescherming en jeugdsancties

1.279

83

0

1.362

0

0

0

0

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.146

39

0

1.185

0

0

0

0

Overige Bijdrage medeoverheden

0

15.937

0

15.937

0

0

0

0

Subsidies

               

Subsidies jeugdbescherming

16.117

– 7.387

0

8.730

0

0

0

0

Opdrachten

               

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.985

137

0

4.122

0

0

0

0

Jeugdbescherming en jeugdsancties

6.279

23

1.800

8.102

14.700

21.300

20.300

10.300

                 

Ontvangsten

82.382

18.010

0

100.392

0

0

0

0

Toelichting

34.2 Preventieve maatregelen

Aanpak criminaliteitsfenomenen

Het hoofddoel is om gezamenlijk met gemeenten, private en publieke (keten)partners en Rijk in te zetten op het voorkomen dat kwetsbare kinderen en risicojongeren – van +/- 8 tot 27 jaar – de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit in gaan, daar steeds verder in verstrikt raken en zich doorontwikkelen tot geharde criminelen en het voorkomen van (herhaald) slachtofferschap van burgers en bedrijven. De aanpak is domeinoverstijgend en gebiedsgericht in een aantal (conglomeraties van) gemeenten en bestaat uit situationele, slachtoffer- en dadergerichte maatregelen en versterking van de justitiële functies in de wijk. Het verbeteren van de sociale cohesie in wijken en betrokkenheid van jongeren en hun sociale omgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Dit wordt gecombineerd met de landelijk flexibele inzet van effectieve interventies (ook) in wijken waar de jeugdproblematiek groot is of waar preventief ingrijpen toename van de problematiek kan voorkomen. Het voorkomen van herhaald daderschap vergt in aanvulling hierop extra inzet tijdens en na detentie. Op artikelonderdeel 34.2 zijn de middelen voor de wijkaanpak verantwoord (structureel € 50 mln. en op art 34.5 zijn de middelen voor de landelijke aanpak verantwoord (structureel € 10,3 mln.), zie ook artikel 91.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdrage agentschap DJI-gevangeniswezen

In het kader van ondermijning zijn structureel middelen aan DJI toegekend voor:

  • de versterking van de keten (o.a. afdeling intensief toezicht, bureaus inlichtingen en veiligheid),

  • de bescherming en veiligheid van kroongetuigen (investering en exploitatie),

  • het vervoer voor gedetineerden door het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT),

  • de bewaking van gebouwen door de Landelijke Bijzondere Bijstandseenheid (LBB),

  • de beveiliging van medewerkers van DJI door de LBB

Opdrachten intra- extramurale santie uitvoering

Aanpak verwarde personen (structureel € 39 mln.)

Het doel is om ervoor te zorgen dat personen met verward of onbegrepen gedrag op tijd de juiste zorg en/of brede ondersteuning wordt geboden. Hiermee kan worden voorkomen dat zij onnodig in aanraking komen met politie en justitie. Passende actie in acute situatie (melding incident): het doel is ook te zorgen dat, indien personen met verward gedrag (toch) opnieuw in aanraking komen met politie en justitie, de toeleiding naar passende zorg en ondersteuning goed georganiseerd is. En dat betrokken organisaties in situaties waar ter plekke (bij incident of acute situatie) zorg en ondersteuning nodig is, beter samenwerken zodat er snelle, passende hulp georganiseerd wordt.

Voorkomen van recidive (structureel € 50 mln.)

Doel is om recidive te voorkomen en re-integratie te versterken door middel van een persoonsgebonden aanpak tijdens de tenuitvoerlegging van straffen waarbij rekening wordt gehouden met risico- en beschermende factoren zodat de kans op het terugvallen in de criminaliteit zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Ingezet wordt op het scheppen van goede randvoorwaarden op relevante leefgebieden na detentie (wonen, werk/inkomen, schuldaanpak, zorg en identiteitsbewijs, sociaal netwerk). Tevens wordt het kwaliteitskader forensische zorg ingevoerd en wordt voorzien in mogelijkheden om slachtoffers vaker te informeren en te raadplegen bij verlof en in vrijheidstelling. Meer inzet op re-integratie moet de recidive verder terugdringen.

34.4 Slachtofferzorg

Opdrachten slachtofferzorg

De uitvoering van het amendement van Wijngaarden1 heeft vooral gevolgen voor de structurele werklast van de politie en het OM. Deze organisaties zijn verantwoordelijk voor het samenstellen van het procesdossier en zullen een aanvullend werkproces in moeten richten. De eerste inschatting van de structurele kosten van privacybescherming voor slachtoffers komt neer op € 21 miljoen per jaar.

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

Opdrachten Jeugdbescherming en jeugdsancties

Zie voor de toelichting artikelonderdeel 34.2.

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

560.752

104.029

0

664.781

1.500

1.500

1.500

1.500

                 

Programma-uitgaven

560.752

104.029

0

664.781

1.500

1.500

1.500

1.500

Waarvan juridisch verplicht

     

99%

       

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

               

Bijdrage Agentschappen

               

Overige bijdragen agentschappen

338

4.610

0

4.948

0

0

0

0

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)

32.266

1.138

0

33.404

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

176.453

6.220

0

182.673

0

0

0

0

COVID-19

69.000

– 150

0

68.850

0

0

0

0

Overige Bijdrage medeoverheden

40.865

5.267

0

46.132

0

0

0

0

Subsidies

               

Nederlands Rode Kruis

1.361

50

0

1.411

0

0

0

0

Nationaal Veiligheids Instituut

1.307

49

0

1.356

0

0

0

0

Overige Subsidies

2.610

95

0

2.705

0

0

0

0

Opdrachten

               

Project NL-Alert

5.017

1.455

0

6.472

0

0

0

0

NCSC

8.922

4.120

0

13.042

0

0

0

0

COVID-19

1.000

20.670

0

21.670

0

0

0

0

Regeling tegemoetkoming schade 2021

200.000

56.400

0

256.400

0

0

0

0

Overige Opdrachten

8.131

158

0

8.289

0

0

0

0

                 

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

               

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

Onderzoeksraad voor Veiligheid

13.482

3.947

0

17.429

1.500

1.500

1.500

1.500

                 

Ontvangsten

2.000

4.800

0

6.800

0

0

0

0

Artikel 37 Migratie

Artikel 37 Migratie
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

2.594.264

718.211

30.512

3.342.987

10.600

15.000

15.000

15.000

                 

Programma-uitgaven

1.437.364

718.211

30.512

2.186.087

10.600

15.000

15.000

15.000

Waarvan juridisch verplicht

     

98%

       

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

               

Bijdrage Agentschappen

               

Immigratie- en Naturalisatiedienst

470.769

41.223

0

511.992

0

0

0

0

DJI – Vreemdelingenbewaring

72.395

161

0

72.556

0

0

0

0

Bijdrage ZBO's/RWT's

               

COA

538.486

661.618

0

1.200.104

0

0

0

0

NIDOS – opvang

65.463

16.292

0

81.755

0

0

0

0

Bijdrage medeoverheden

               

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

221.100

0

0

221.100

0

0

0

0

Subsidies

               

Vluchtelingenwerk Nederland

10.371

1.301

0

11.672

0

0

0

0

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

8.100

0

25.912

34.012

0

0

0

0

Overige Subsidies

1.726

68

0

1.794

0

0

0

0

Opdrachten

               

Programma Keteninformatisering

8.834

305

0

9.139

0

0

0

0

Versterking vreemdelingenketen

8.379

– 3.723

4.600

9.256

10.600

15.000

15.000

15.000

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

4.800

0

0

4.800

0

0

0

0

                 

37.3 Terugkeer

               

Bijdrage Agentschappen

               

DJI – Dienst Vervoer en Ondersteuning

9.896

316

0

10.212

0

0

0

0

Subsidies

               

REAN-regeling

5.657

– 794

0

4.863

0

0

0

0

Overige Subsidies

3.059

112

0

3.171

0

0

0

0

Opdrachten

               

Vreemdelingen vertrek

8.329

1.332

0

9.661

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

3.000

116.808

0

119.808

0

0

0

0

Toelichting

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Subsidies Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

In aanvulling op de middelen voor subsidies, € 8,1 mln, uit de ISB3, zijn er aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning gedurende 2022.

Voor de ondersteuning van de opvang van Oekraïense ontheemden is de samenwerking aangegaan met verschillende NGO’s, ook verenigd in een samenwerking.

Om particuliere opvang zo veilig mogelijk te laten verlopen heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid met het Rode Kruis, Vluchtelingenwerk, TakeCareBNB en het Leger des Heils afgesproken dat deze organisaties de particuliere opvang coördineren en faciliteren. Deze organisaties opereren onder de naam RefugeeHomeNL. De geraamde kosten voor deze ondersteuning bedragen in 2022 € 13,1 mln.

Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis de gemeentelijke opvanglocaties met uiteenlopende dienstverlening zoals Humanitaire Servicepunten, ondersteuning bij de organisatie en inrichting van (crisisnood)opvanglocaties, gespecialiseerd vervoer, hygiëne kits. De geraamde kosten voor laatstgenoemde dienstverlening bedragen € 12,8 mln.

Opdrachten versterking vreemdelingenketen

Met de middelen worden twee maatregelen genomen op het gebied van mensensmokkel:

  • Uitbreiding territoriale rechtsmacht en verhogen strafmaat voor mensensmokkel. Extra inzet van de rechtshandhavingsketen (KMar, politie, IND en OM), onder andere de Brigade Recherche en het Sluisteam van de Brigade Vreemdelingenzaken voor onderzoeken naar mensensmokkel.

  • Inzet van KMar capaciteit op zes kleine luchthavens voor het uitvoeren van systematische grenscontroles en inrichten van handhavingsinstrumenten bij het niet naleven van de Gendecverplichting en het onttrekken aan systematische grenscontroles.

Artikel 91 Apparaat Kerndepartement

Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

468.096

40.350

7.278

515.724

6.331

5.460

5.475

5.186

                 

Apparaatsuitgaven

469.427

40.350

7.278

517.055

6.331

5.460

5.475

5.186

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

               

Personele uitgaven

331.284

14.539

7.278

353.101

6.331

5.460

5.475

5.186

waarvan eigen personeel

293.938

9.339

5.778

309.055

5.331

4.460

4.475

4.486

waarvan externe inhuur

36.099

5.182

1.500

42.781

1.000

1.000

1.000

700

waarvan overig personeel

1.247

18

0

1.265

0

0

0

0

Materiele uitgaven

138.143

25.811

0

163.954

0

0

0

0

waarvan ict

15.764

2.641

0

18.405

0

0

0

0

waarvan sso's

84.357

7.448

0

91.805

0

0

0

0

waarvan overig materieel

38.022

15.722

0

53.744

0

0

0

0

                 

Ontvangsten

4.406

2.000

 

6.406

0

0

0

0

Toelichting

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement: eigen personeel

Naast een aantal kleinere posten hebben de mutaties op het apparaatsartikelonderdeel eigen personeel voor € 3,1 mln betrekking op het apparaat van het het Directoraat Generaal ondermijning en voor € 0,7 mln. betrekking op de apparaatskosten die gerelateerd zijn aan de versterking van de preventieaanpak (zie ook artikelonderdeel 34.2)

Artikel 92 Nog onverdeeld

Artikel 92 onverdeeld
 

Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties ISB 4

Stand incidentele suppletoire begroting

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

237.817

103.134

– 176.346

164.605

– 176.296

– 170.841

– 166.641

– 166.641

                 

Uitgaven

237.817

103.134

– 176.346

164.605

– 176.296

– 170.841

– 166.641

– 166.641

92.1 Overig

               

Overig

               

Nog onverdeeld

237.817

103.134

– 176.346

164.605

– 176.296

– 170.841

– 166.641

– 166.641

                 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Een gedeelte van de middelen op het artikel nog onverdeeld zijn overgeboekt naar de (beleids)artikelen op de begroting. Het betreft specifiek middelen aangaande beschermen en beveiligen, welke bij nota van wijziging aan de ontwerpbegroting 2022 zijn toegevoegd.


X Noot
1

Kamerstukken II 2020–2021 35 349, nr. 7

Naar boven