36 069 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2022 (Vijfde incidentele suppletoire begroting)

A BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 april 2022

Hierbij bied ik u, ter informatie, de 5e incidentele suppletoire begroting 2022 waarin de reeds verwachte additionele budgettaire consequenties zijn opgenomen om vanuit Nederland zorg en ondersteuning te bieden voor vluchtelingen uit Oekraïne.

U bent reeds geïnformeerd over het verzoek vanuit de Europese Commissie om capaciteit beschikbaar te stellen en zorg en ondersteuning te bieden aan Oekraïense patiënten door middel van de brief Aanpak van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne van 17 maart 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 19 637, nr. 2834). Uiteraard wil ik aan dit verzoek voldoen en ben ik reeds begonnen met het inventariseren van de mogelijkheden hiertoe, ook waar het gaat om het actief evacueren van patiënten uit EU-buurlanden van Oekraïne. Hierover bent u geïnformeerd middels de brief Aanpak opvang ontheemden uit Oekraïne dd. 30 maart 2022 met kenmerk 3940150 (2022Z06173). Op korte termijn betekent dit dat er vanuit het Ministerie van VWS wordt voorzien in (additionele) coördinatiekosten vanuit het LCPS, transportkosten en triage in het Calamiteitenhospitaal in Utrecht. Daarnaast wordt bekeken of er ook patiënten elders opvang en ondersteuning nodig hebben die onder meer voortvloeit uit de Wet langdurige zorg.

Niet alle kosten leiden vooralsnog tot wijzigingen in de begroting van het Ministerie van VWS, omdat voor een deel gebruik kan worden gemaakt van bestaande instrumenten. Er is wel besloten de raming van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) te verhogen, in verband met de vergoeding van kosten die samenhangen met de zorg die geboden wordt aan patiënten die naar Nederland worden geëvacueerd, maar ook voor vergoeding van kosten van medisch noodzakelijke zorg aan andere Oekraïense vluchtelingen. Deze regeling wordt uitgevoerd door het CAK en is ook bruikbaar voor de vergoeding van kosten voor medische zorg van vluchtelingen. Er wordt in de uitvoering gemonitord en geregistreerd welke kosten vanuit deze regeling samenhangen met de opvang van Oekraïense patiënten. De Regeling voor Medische Zorg aan asielzoekers (RMA) is opengesteld voor wat betreft de aanspraak op wlz-zorg voor vluchtelingen uit Oekraïne wanneer er sprake is van een langdurige zorgbehoefte die niet vanuit de subsidieregeling (Zvw) of Wmo ondersteuning door gemeenten geboden kan worden en waarbij verblijf in een instelling nodig is (Kamerstukken II 2021/22, 19 637, nr. 2834).

Omdat uitvoering van de coördinatie- en transportkosten en zorg vanuit het Calamiteitsziekenhospitaal op korte termijn start, wordt gebruik gemaakt van art. 2.27, tweede lid van de Comptabiliteitswet 2016. Dit maakt het mogelijk om op korte termijn uitvoering te geven aan het besluit van het kabinet en het verzoek van de Europese Commissie om vluchtelingen die zorg nodig hebben op te kunnen vangen in Nederland. Tegelijkertijd heeft uw Kamer nog geen autorisatie verleend. Het betreft een opdracht aan het LNAZ/LCPS om de coördinerende taak op zich te nemen, transportkosten en ophoging van de SOV-regeling. Gegeven dat autorisatie van het parlement enige tijd in beslag neemt en het kabinet het noodzakelijk acht om op korte termijn evacuees zorg en ondersteuning te bieden vanuit Nederland nodig is, wordt dit beroep op 2.27, tweede lid, CW 2016 gedaan. In de 5e ISB zijn de bedragen (in totaal € 56,8 miljoen) en een korte toelichting opgenomen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers

Naar boven