Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 april 2022
Hierbij bied ik u, ter informatie, de 5e incidentele suppletoire begroting 2022 waarin
de reeds verwachte additionele budgettaire consequenties zijn opgenomen om vanuit
Nederland zorg en ondersteuning te bieden voor vluchtelingen uit Oekraïne.
U bent reeds geïnformeerd over het verzoek vanuit de Europese Commissie om capaciteit
beschikbaar te stellen en zorg en ondersteuning te bieden aan Oekraïense patiënten
door middel van de brief Aanpak van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne van 17 maart
2022 (Kamerstukken II 2021/22, 19 637, nr. 2834). Uiteraard wil ik aan dit verzoek voldoen en ben ik reeds begonnen met het inventariseren
van de mogelijkheden hiertoe, ook waar het gaat om het actief evacueren van patiënten
uit EU-buurlanden van Oekraïne. Hierover bent u geïnformeerd middels de brief Aanpak
opvang ontheemden uit Oekraïne dd. 30 maart 2022 met kenmerk 3940150 (2022Z06173). Op korte termijn betekent dit dat er vanuit het Ministerie van VWS wordt voorzien
in (additionele) coördinatiekosten vanuit het LCPS, transportkosten en triage in het
Calamiteitenhospitaal in Utrecht. Daarnaast wordt bekeken of er ook patiënten elders
opvang en ondersteuning nodig hebben die onder meer voortvloeit uit de Wet langdurige
zorg.
Niet alle kosten leiden vooralsnog tot wijzigingen in de begroting van het Ministerie
van VWS, omdat voor een deel gebruik kan worden gemaakt van bestaande instrumenten.
Er is wel besloten de raming van de Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan
onverzekerden (SOV) te verhogen, in verband met de vergoeding van kosten die samenhangen
met de zorg die geboden wordt aan patiënten die naar Nederland worden geëvacueerd,
maar ook voor vergoeding van kosten van medisch noodzakelijke zorg aan andere Oekraïense
vluchtelingen. Deze regeling wordt uitgevoerd door het CAK en is ook bruikbaar voor
de vergoeding van kosten voor medische zorg van vluchtelingen. Er wordt in de uitvoering
gemonitord en geregistreerd welke kosten vanuit deze regeling samenhangen met de opvang
van Oekraïense patiënten. De Regeling voor Medische Zorg aan asielzoekers (RMA) is
opengesteld voor wat betreft de aanspraak op wlz-zorg voor vluchtelingen uit Oekraïne
wanneer er sprake is van een langdurige zorgbehoefte die niet vanuit de subsidieregeling
(Zvw) of Wmo ondersteuning door gemeenten geboden kan worden en waarbij verblijf in
een instelling nodig is (Kamerstukken II 2021/22, 19 637, nr. 2834).
Omdat uitvoering van de coördinatie- en transportkosten en zorg vanuit het Calamiteitsziekenhospitaal
op korte termijn start, wordt gebruik gemaakt van art. 2.27, tweede lid van de Comptabiliteitswet
2016. Dit maakt het mogelijk om op korte termijn uitvoering te geven aan het besluit
van het kabinet en het verzoek van de Europese Commissie om vluchtelingen die zorg
nodig hebben op te kunnen vangen in Nederland. Tegelijkertijd heeft uw Kamer nog geen
autorisatie verleend. Het betreft een opdracht aan het LNAZ/LCPS om de coördinerende
taak op zich te nemen, transportkosten en ophoging van de SOV-regeling. Gegeven dat
autorisatie van het parlement enige tijd in beslag neemt en het kabinet het noodzakelijk
acht om op korte termijn evacuees zorg en ondersteuning te bieden vanuit Nederland
nodig is, wordt dit beroep op 2.27, tweede lid, CW 2016 gedaan. In de 5e ISB zijn de bedragen (in totaal € 56,8 miljoen) en een korte toelichting opgenomen.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers