36 011 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake verlenging van de KKC en GO-C voor de eerste helft 2022)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 6 april 2022

De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden

De vragen zijn op 24 februari 2022 voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Bij brief van 4 april 2022 zijn ze door de Minister van Economische Zaken en Klimaat beantwoord.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder

De griffier van de commissie, Nava

1

Wanneer besluit het kabinet over verlenging van de regelingen KKC en GO-C t/m Q2 2022?

Antwoord

In de Kamerbrief Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 (Kamerstuk 35 420, nr. 462) heeft het kabinet reeds besloten om de garantieregelingen KKC en GO-C voor te bereiden om deze beschikbaar te maken tot en met het tweede kwartaal van 2022.1 De voorhangprocedure van de KKC en GO-C is doorlopen en de regelingen zijn op 25 maart 2022 gepubliceerd.

2

Wat is het beroep (geweest) op de regelingen KKC en GO-C vanaf het begin van de coronacrisis tot heden? Hoeveel aanvragen zijn er gedaan, hoeveel daarvan zijn er gehonoreerd dan wel afgewezen, voor welk bedrag en voor welk type bedrijven?

Antwoord

Voor de KKC zijn er 1990 aanvragen goedgekeurd. Eind 2021 was het bedrag aan uitstaande KKC-garanties € 63 mln. Gegevens over afwijzingen van kredietaanvragen zijn voor de KKC niet bekend aangezien banken hierover geen cijfers rapporteren. Daarbij dient gezegd te worden dat financiers eerst een kredietbeoordeling uitvoeren en pas later overwegen om wel of geen overheidsgarantie in te passen. Dat is de reden dat bij de (corona)garantieregelingen niet gesproken kan worden over afwijzingen.

Voor de GO-C zijn in dezelfde periode 85 aanvragen goedgekeurd voor een garantiebedrag van € 641 mln. Voor de GO-C zijn 5 aanvragen niet toegekend. Twee hiervan voldeden niet aan de formele vereisten van de GO-C, bij één aanvraag was het bedrijf zonder de uitbraak van corona al niet gezond en bij de andere twee aanvragen was niet voldaan aan het vereiste dat er een bevredigend rentabiliteits- en continuïteitsperspectief aanwezig dient te zijn. Een uitsplitsing naar gebruik per sector kan gevonden worden in de CBS Coronamonitor.2

3

Waar is de raming van het verwachte verlies op de KKC-regeling (van 25%) op gebaseerd?

Antwoord

De inschatting van de budgettaire gevolgen van de uiteindelijke regeling is grotendeels gebaseerd op het verwachte bereik van de regeling, de premie-inkomsten, de mogelijke verliesdeclaraties en het risico dat sommige leningen niet volledig terugbetaald kunnen worden. Aangezien de financiering van de betreffende groep ondernemingen relatief risicovol is, is het waarschijnlijk dat de Staat een substantieel financieel risico loopt met deze regeling; derhalve moet rekening gehouden worden met verliezen. Om eventuele verliezen op de KKC op te vangen is destijds een kasbuffer aangelegd van € 164 mln. Deze is in 2021 verlaagd. De totale kasbuffer ultimo 2021 was € 24,7 mln.

4

Hoe lang is de kasbuffer van € 164 miljoen die in 2020 is ingesteld nog toereikend?

Antwoord

De kasbuffer van € 164 mln die in 2020 voor de KKC is ingesteld, is in het voor- en najaar van 2021 herijkt. Dit is gedaan op basis van de verstrekte kredieten in 2020 en het verwachte aantal te verstrekken kredieten in 2021. Door lager dan geraamd gebruik van de regeling is de kasbuffer in het voorjaar 2021 verlaagd met € 100 mln en in het najaar met € 40 mln. De totale kasbuffer ultimo 2021 was € 24,7 mln. Dit bedrag bestaat uit de overgebleven originele kasbuffer en € 0,8 mln aan extra ontvangsten. De verwachting is dat dit bedrag toereikend is voor het risico op de verleende kredieten.

5

Welke invloed heeft de verhoging van het garantieplafond op de kasbuffer van de regelingen?

Antwoord

De verhoging van het garantieplafond in 2022 heeft vooralsnog geen invloed op de huidige kasbuffer voor de GO-C en KKC. In het voorjaar van 2022 zijn er opnieuw gesprekken met het Ministerie van Financiën over de herijking van de kasbuffer op basis van het totaal aantal verstrekte kredieten tot en met 2021 en de nog te verwachten kredieten in 2022.

6

Volgt er nog een toetsingskader risicoregelingen voor deze verhoging van de garanties?

Antwoord

De toetsingskaders voor de KKC en GO-C zijn aan uw Kamer verstuurd op 2 februari 2022.3

7

Wordt een verhoging van het budget voor andere risicoregelingen, zoals de BMKB, ook voorzien?

Antwoord

Ook voor de BMKB(-C) geldt dat het garantieplafond voor 2022 is verlaagd ten opzichte van 2020 en 2021 en dat het gebruik met name in de beginperiode van de coronacrisis hoog was.

8

Wat is het beeld van de monitorring die het kabinet uitvoert voor de uitwerking van de garantieregelingen voor financiers? Voor welk deel van de financiering die zij verlenen is een garantieregeling noodzakelijk?

Antwoord

Het monitoren van de uitwerking van de garantieregelingen voor financiers (alsook voor de bedrijven die middels het garantie-instrumentarium krediet verkrijgen) wordt geoperationaliseerd in de periodieke evaluaties van de betreffende instrumenten onder de noemer additionaliteit.


X Noot
1

Kamerbrief over steunpakket in het eerste kwartaal van 2022; Kamerstuk 35 420, nr. 462.

X Noot
2

«Hoeveel bedrijven gebruiken steunmaatregelen coronacrisis door de overheid?», Cijfers december 2021, https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/corona/overheid/hoeveel-bedrijven-gebruiken-steunmaatregelen-coronacrisis-door-de-overheid-

X Noot
3

Verlenging garantieregelingen Klein Kredieten Corona (KKC), Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-C) en Garantie Ondernemingsfinanciering (GO-C) en Qredits Overbruggingskrediet; Kamerstuk 35 420, nr. 467.

Naar boven