35 420 Noodpakket banen en economie

Nr. 467 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 2 februari 2022.

De wens om over de voorgenomen voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 16 maart 2022.

De voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling kan niet eerder worden gedaan dan op 16 maart 2022 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.

Bij de termijnen is rekening gehouden met de recesperiode van de Tweede Kamer.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 februari 2022

In de Kamerbrief «Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022» van 14 december jl.1 heeft het kabinet aangekondigd dat het de coronafinancieringsregelingen Garantie Ondernemersfinanciering Corona (GO-C), Garantie Kleine Krediet Corona (KKC), Borgstelling MKB-Kredieten Corona (BMKB-C) en Qredits overbruggingskredieten opnieuw beschikbaar wil stellen tot en met 30 juni 2022.

Hierbij bied ik u aan de conceptregeling, houdende wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES), in verband met het opnieuw vaststellen en openstelling van titel 3.13.b Garantie Ondernemersfinanciering uitbraak coronavirus (GO-C) en titel 3.25 Garantie Klein Krediet Corona (KKC)2.

De subsidiemodules GO-C en KKC zijn op 1 januari 2022 vervallen en voor het opnieuw vaststellen en openstellen van deze subsidiemodules dient de conceptregeling te worden voorgehangen. Deze voorlegging geschiedt in het kader van de voorhangprocedure, bedoeld in artikel 4.10, zesde lid, van de Comptabiliteitswet 2016, voor een subsidieregeling die strekt tot het verstrekken van subsidie onder hoofdzakelijk dezelfde voorwaarden voor overwegend dezelfde activiteiten als van een vervallen subsidieregeling. Dit artikel noemt een termijn van 30 dagen en biedt uw Kamer de gelegenheid zich uit te spreken over de ontwerpregeling voordat deze vastgesteld zal worden.

De subsidiemodule GO-C wordt inhoudelijk niet gewijzigd. De subsidiemodule KKC wordt inhoudelijk ongewijzigd ingevoerd met uitzondering van enkele wijzigingen:

  • Naast verlies aan inkomsten kunnen ook investeringskosten om terug te komen tot pre-corona-niveau worden gefinancierd. Uit de crisis investeren geniet in economisch perspectief de voorkeur boven verliesfinanciering voor behoud van economische activiteit. Daarom wordt naast het financieren van verlies aan inkomsten ook mogelijk om investeringskosten te financieren om terug te komen tot pre-corona-niveau. Hiermee wordt de KKC gelijkgetrokken met de GO-C en BMKB-C die dit ook mogelijk maken. Hiermee wordt ook maximaal gebruik gemaakt van de ruimte die de Tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun ter ondersteuning van de economie vanwege de huidige COVID-19-uitbraak (PbEU 2020, C 91 I) (hierna: Tijdelijke kaderregeling) hiervoor biedt.

  • De maximale steun die per onderneming is verstrekt onder paragraaf 3.1 van de Tijdelijke kaderregeling (de paragraaf waaronder de KKC is goedgekeurd), wordt verhoogd van € 1.800.000 naar € 2.300.000. Hiermee wordt maximaal gebruik gemaakt van de ruimte die de Tijdelijke kaderregeling biedt voor steunverlening.

  • Voor het bepalen of voldaan wordt aan de eis dat de onderneming winst maakte voor de uitbraak van corona kon gekeken worden naar 2019 of het gemiddelde over minimaal de laatste twee boekjaren. Deze laatste mogelijkheid verdwijnt. Het laatste boekjaar voordat ondernemers met het corona te maken kregen is 2019. De zin met betrekking tot de laatste twee boekjaren zou een beoordeling over 2020 en 2021 betekenen. Dit zijn jaren waarin corona al effect had, waardoor deze boekjaren niet gebruikt kunnen worden om te bepalen of een ondernemer winst maakte voor de uitbraak van corona. De bepaling wordt niet herschreven naar het gemiddelde van 2018 en 2019 doordat het in de uitvoering van de regeling praktischer is om naar één boekjaar te kijken en het technisch lastiger is om een gemiddelde van boekjaren te gebruiken.

  • De periode waarop het (verwachte) verlies aan inkomsten of de liquiditeitsbehoefte voor investeringen als gevolg van het coronavirus mag zien, wordt verlengd van 31 december 2021 naar 30 juni 2022. Deze aanpassing is nodig omdat ook voor een (verwacht) verlies aan inkomsten of liquiditeitsbehoefte voor investeringen als gevolg van het coronavirus in de eerste helft van 2022 een beroep op de module gedaan moet kunnen worden.

Het opnieuw invoeren en openstellen van de subsidiemodules GO-C en KKC moeten bij de Europese Commissie genotificeerd worden onder de Tijdelijke kaderregeling. De subsidiemodules kunnen pas verlengd worden na goedkeuring van de Europese Commissie. De subsidiemodules zijn parallel aan deze brief genotificeerd bij de Europese Commissie.

Conform het beleidskader risicoregelingen vindt een aanpassing van een bestaande risicoregeling plaats aan de hand van het Toetsingskader Risicoregelingen dat na instemming van de ministerraad aan beide Kamers gestuurd wordt. Op vrijdag 14 januari jl. zijn de toetsingskaders geaccordeerd in de ministerraad. De toetsingskaders risicoregelingen rijksoverheid, inzake de verlenging tot en met 30 juni 2022 van de regelingen GO-C, KKC, BMKB-C, en Qredits Overbruggingskrediet bestaande ondernemers en starters, bied ik u hierbij aan3.

Deze toetsingskaders zijn ook aan de Eerste Kamer aangeboden.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Steunpakket in het eerste kwartaal van 2022; Kamerstuk 35 420, nr. 462.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven