Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36010 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36010 nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze derde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de brief Maatregelen n.a.v. het 134e OMT advies van 18 december 2021 (Kamerstukken II, 2021–2022, 25 295 nr. 1672). In deze incidentele suppletoire begroting worden de bijbehorende budgettaire consequenties verwerkt.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
Maatregel |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
Bedrag 2026 |
---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
|||||
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen |
|||||
2) GGD'en en veiligheidsregio's |
|||||
3) IC-capaciteit |
|||||
4) Ondersteuning sportsector |
|||||
5) Ondersteuning zorgpersoneel |
|||||
6) Onderzoek inzake COVID-19 |
|||||
7) Testcapaciteit |
252,0 |
||||
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie |
|||||
9) Zorgbonus |
|||||
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg |
|||||
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland |
|||||
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting) |
|||||
13) Garanties |
|||||
Totaal A |
252,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
B. Premiegefinancierd |
|||||
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg) |
0,0 |
||||
15) Overige maatregelen (plafond Zorg) |
|||||
Totaal B |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Totaal A+B=C |
252,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Maatregel |
Bedrag 20211 |
Bedrag 20222 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
|||||
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen |
3 |
54 |
28 |
||
2) GGD'en en veiligheidsregio's |
2.922 |
1.093 |
|||
3) IC-capaciteit |
191 |
162 |
|||
4) Ondersteuning sportsector |
306 |
158 |
|||
5) Ondersteuning zorgpersoneel |
22 |
||||
6) Onderzoek inzake COVID-19 |
15 |
124 |
32 |
6 |
2 |
7) Testcapaciteit |
3.524 |
1.601 |
|||
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie |
1.754 |
1.077 |
378 |
||
9) Zorgbonus |
928 |
19 |
1 |
||
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg |
96 |
53 |
|||
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland |
91 |
34 |
|||
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting) |
507 |
102 |
6 |
4 |
|
13) Garanties |
388 |
||||
Totaal A |
10.748 |
4.477 |
444 |
10 |
2 |
B. Premiegefinancierd |
|||||
14) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg) |
162 |
||||
15) Overige maatregelen (plafond Zorg) |
100 |
44 |
|||
Totaal B |
262 |
44 |
0 |
0 |
0 |
Totaal A+B=C |
11.010 |
4.521 |
444 |
10 |
2 |
ISB1 Kamerstukken II 2020/21, 35 678, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2020/21, 35 684, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2020/21, 35 703, nr. 1, ISB4 Kamerstukken II 2020/21, 35 763, nr. 1, ISB6 Kamerstukken II 2020/21, 35 815, nr. 1, ISB7 Kamerstukken II 2020/21, 35 841, nr. 1, ISB8 Kamerstukken II 2020/21, 35 854, nr. 1, ISB9 Kamerstukken II 2020/21, 35 884, nr. 1, ISB 10 Kamerstukken II 2020/21, 35 895, nr. 1, ISB11 Kamerstukken II 2020/21, 35 906, nr. 1, ISB12 Kamerstukken 2020/21, 35 944, nr. 1, ISB13 Kamerstukken 2021/22, 35 970, nr. 1
stand tot en met stand ISB12 Kamerstukken 2020/21, 35 944, nr. 1 aangevuld met NvW 1 Kamerstukken 2021/22, 35 925-XVI-10 en NvW 2 Kamerstukken 2021/22, 39 925-XVI-106, ISB1 Kamerstukken II 2021/22, 35 989, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2021/22, 35 994, nr. 1
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle COVID-19 gerelateerde uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in de relevante begrotingsstukken. Het betreft de corona gerelateerde mutaties zoals opgenomen in de eerste, tweede en derde incidentele suppletoire begroting 2022. Er is voor gekozen om een uitsplitsing te maken in begrotings-gefinancierde uitgaven en premiegefinancierde uitgaven en een totaaltelling.
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 3e ISB |
Stand 3e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.058.767 |
252.000 |
1.310.767 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
4.991.212 |
252.000 |
5.243.212 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
1. Gezondheidsbeleid |
488.694 |
0 |
488.694 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
25.078 |
0 |
25.078 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
24.812 |
0 |
24.812 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
266 |
0 |
266 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.741 |
0 |
3.741 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
3.741 |
0 |
3.741 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
126.749 |
0 |
126.749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
104.953 |
0 |
104.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
21.039 |
0 |
21.039 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
757 |
0 |
757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
321.959 |
0 |
321.959 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
321.959 |
0 |
321.959 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
11.167 |
0 |
11.167 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden |
11.031 |
0 |
11.031 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
136 |
0 |
136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Ziektepreventie |
4.343.216 |
252.000 |
4.595.216 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
407.356 |
0 |
407.356 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
188.704 |
188.704 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bevolkingsonderzoeken |
163.330 |
0 |
163.330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
55.322 |
0 |
55.322 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.833.004 |
252.000 |
3.085.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
2.833.004 |
252.000 |
3.085.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
444.007 |
0 |
444.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
263.221 |
0 |
263.221 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
45.411 |
0 |
45.411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
135.362 |
0 |
135.362 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13 |
0 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
658.849 |
0 |
658.849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
658.849 |
0 |
658.849 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Gezondheidsbevordering |
127.043 |
0 |
127.043 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
105.455 |
0 |
105.455 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
17.808 |
0 |
17.808 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
18.969 |
0 |
18.969 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.532 |
0 |
4.532 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
62.953 |
0 |
62.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.193 |
0 |
1.193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.347 |
0 |
4.347 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevordering |
4.347 |
0 |
4.347 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
1.330 |
0 |
1.330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.330 |
0 |
1.330 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
147 |
0 |
147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw:programmering |
147 |
0 |
147 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
15.764 |
0 |
15.764 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
15.764 |
0 |
15.764 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Ethiek |
32.259 |
0 |
32.259 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
28.563 |
0 |
28.563 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
18.133 |
0 |
18.133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
10.430 |
0 |
10.430 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
456 |
0 |
456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
456 |
0 |
456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
3.240 |
0 |
3.240 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
3.240 |
0 |
3.240 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
40.403 |
0 |
40.403 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
33.203 |
0 |
33.203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
2. Ziektepreventie
Opdrachten
Ziektepreventie
Uitbreiding analysecapaciteit
Mede door de Omikron variant wordt de testcapaciteit in de eerste drie maanden van 2022 opgeschaald tot 200.000 testen per dag. De daartoe noodzakelijke uitbreiding van de analysecapaciteit voor de PCR/NAAT-testen, gebruikt bij testen bij klachten, wordt verhoogd naar 175.000 analyses per dag en vergt een generale compensatie van € 252 miljoen. Voor deze uitbreiding, als voortzetting van het bestaande testbeleid, worden additionele overeenkomsten aangegaan. Indien nodig is het mogelijk om voor een langere termijn deze verhoging aan te houden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36010-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.