Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-XII nr. 14 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-XII nr. 14 |
Ontvangen 1 november 2021
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
---|---|---|---|---|
Totaal |
10.451.367 |
10.689.648 |
45.011 |
|
Beleidsartikelen |
||||
11 |
Integraal Waterbeleid |
55.320 |
55.580 |
143 |
13 |
Bodem en Ondergrond |
113.560 |
137.280 |
0 |
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
258.169 |
222.407 |
6.782 |
16 |
Openbaar Vervoer en Spoor |
145.532 |
422.326 |
0 |
17 |
Luchtvaart |
87.413 |
27.366 |
4.257 |
18 |
Scheepvaart en Havens |
27.497 |
38.880 |
0 |
19 |
Uitvoering Milieubeleid en Internationaal |
46.119 |
46.411 |
0 |
20 |
Lucht en Geluid |
25.492 |
28.188 |
0 |
21 |
Duurzaamheid |
52.076 |
62.770 |
0 |
22 |
Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s |
32.169 |
44.958 |
250 |
23 |
Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie |
63.904 |
62.818 |
0 |
24 |
Handhaving en Toezicht |
182.359 |
182.359 |
24.700 |
25 |
Brede Doeluitkering |
954.173 |
954.172 |
0 |
26 |
Bijdrage Investeringsfondsen |
8.014.590 |
8.003.281 |
0 |
Niet-beleidsartikelen |
||||
97 |
Algemeen Departement |
31.075 |
44.908 |
1.101 |
98 |
Apparaatsuitgaven Kerndepartement |
357.280 |
351.305 |
7.778 |
99 |
Nog Onverdeeld |
4.639 |
4.639 |
0 |
Algemeen
Deze nota’s van wijziging hebben betrekking op de toevoeging van middelen uit het klimaatpakket waartoe deze zomer door het kabinet is besloten (kamerstuk 2021–2022, 35 925, nr. 1) en tevens wordt hiermee de financiële verwerking van de omvorming van ProRail in de begroting met een jaar doorgeschoven, zoals gemeld in antwoord op de schriftelijke vragen bij de ontwerpbegrotingen 2022. Tot slot wordt een deel van de middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding 2021 en de compensatie van de vuurwerkbranche doorgeschoven naar 2022, omdat deze in dat jaar tot betaling komen.
Onderdeel A
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Algemeen
Voor het jaar 2022 wordt de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verhoogd met middelen uit het klimaatpakket. In totaal gaat het om een bedrag van € 140,5 miljoen euro op artikel 14 voor elektrisch vervoer SEBA, elektrisch vervoer SEPP en gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit.
Daarnaast wordt er op artikel 21 in totaal € 33 miljoen toegevoegd aan de begroting ten behoeve van de subsidieregeling circulaire ketenprojecten en de uitvoeringskosten milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).
Verder worden de corona-middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding 2021 (€ 270 miljoen) en compensatie vuurwerkbranche (€ 3,3 miljoen) doorgeschoven naar 2022.
Tot slot wordt de financiële verwerking van de omvorming van ProRail in de begroting met een jaar doorgeschoven ad € 7,6 miljard.
Artikel 14. Wegen en verkeersveiligheid
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
Om meer particulieren de kans te geven met subsidie over te stappen naar een elektrische auto, heeft het kabinet besloten meer en eerder subsidiebudget beschikbaar te stellen. De komende drie jaar komt er bij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) € 90 miljoen bij. Hiervan is € 80 miljoen voor de subsidiëring van nieuwe en € 10 miljoen voor de subsidiëring van gebruikte elektrische personenauto’s. Daarnaast gaan de prijs- en aanbod ontwikkelingen sneller dan gedacht. Hierdoor wordt de noodzakelijke prijsprikkel om overgang naar elektrisch rijden te stimuleren ook kleiner. Het kabinet heeft daarom besloten dat ook het subsidiebedrag per nieuwe auto eerder omlaag gaat. Door meer en eerder budget en minder subsidie per elektrische auto kunnen veel meer particulieren gebruik maken van de subsidie voor elektrische personenauto’s dan met het Klimaatakkoord was becijferd.
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
Ook voor ondernemers die over willen stappen op een emissieloze bedrijfsauto (elektrisch of waterstof) komen er meer mogelijkheden. Deze aanschafprijs van een elektrisch (batterij/waterstof) aangedreven voertuig is momenteel nog veel hoger dan de aanschafprijs van een voertuig met een conventionele verbrandingsmotor. Het subsidiebudget voor emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) wordt met in totaal € 28 miljoen verhoogd om juist de MKB’ers, die de komende jaren een keuze maken voor een nieuwe bedrijfsauto handelingsperspectief te geven bij het natuurlijke vervangingsmoment.
Communicatie en gedragsmaatregelen
Dit betreft een aanvulling op de bestaande klimaatimpuls van totaal € 22,5 miljoen. Het gaat hierbij om de onderstaande vijf campanges:
– Spreiden en mijden: In de werkgeversaanpak wordt toegewerkt naar normeren van minder en anders (mijden en spreiden) reizen. Een extra (financiële) impuls van 1 miljoen per jaar (2022–2024) is nodig om werkgevers te faciliteren om het ander reisgedrag te bestendigen en blijvend te verankeren (2022–2024).
– Kies de beste band: Betere banden en bandenspanning hebben een positief effect op verbruik, verkeersveiligheid, geluid naar de omgeving en hoeveelheid microplastics. Voor dit bedrag kunnen jaarlijks twee multimediale (radio, online, outdoor) communicatieflights worden gevoerd en kunnen samen met branchepartijen enkele gerichte acties richting branche en consumenten worden opgezet.
– Elektrisch autodelen: Met autodelen is het mogelijk om lokaal beschikbare auto’s te huren op elk gewenst moment en voor elke tijdsduur. Hiervoor gaan we aan de slag met (1) stimuleren en versnellen elektrische deelauto’s (eenmalig € 5 miljoen, jaarlijks € 1 miljoen), (2) landelijke campagne autodelen zoals genoemd in Klimaatakkoord (€ 1 miljoen per campagnejaar), (3) ondersteuning van gemeenten bij uitrollen van deelauto’s, er is een toolkit (jaarlijks € 0,5 miljoen).
– Het Nieuwe Rijden: Het aanleren van energie efficiënter rijgedrag, ondersteund door het gebruik van brandstof besparende apparatuur heeft een positief effect op de CO2- en stikstof uitstoot, de verkeersveiligheid en de doorstroming.
– Sportsector: Samen met ENGIE en Volkswagen werkt de KNVB aan minder CO2-uitstoot in het voetbalverkeer. Binnen het slimme mobiliteitsprogramma GO worden verschillende oplossingen ontwikkeld: speelschema’s op reisafstand met behoud van gelijkwaardige wedstrijden, het vergroenen van de reiskilometers door het stimuleren van samen (elektrisch) rijden en fietsen.
Artikel 16. Openbaar Vervoer en Spoor
Beschikbaarheidsvergoeding 2021
De middelen voor de beschikbaarheidsvergoeding 2021 bedragen € 1.480 miljoen. Op basis van de huidige aanvragen voor het eerste voorschot van 80% wordt voorzien dat op kasbasis € 1.070 miljoen wordt uitgegeven. Circa € 270 miljoen van de regeling voor 2021 komt volgend jaar tot betaling en wordt daarom toegevoegd aan het jaar 2022. De Tweede Kamer wordt bij de 2e suppletoire begroting nader geïnformeerd over de mutaties in 2021.
Artikel 21. Duurzaamheid
Subsidie circulaire ketenprojecten
In een circulair ketenproject werken bedrijven in Nederland over de grenzen van het eigen bedrijf heen samen aan het circulair maken van een product- of materiaalketen. Een keten of een productgroep circulair maken zorgt voor besparing van grondstoffen en besparing van CO2. Hiermee draagt deze maatregel bij aan de gestelde doelen voor het Urgenda-maatregelenpakket. Het doel van de subsidie circulaire ketenprojecten is dat er samenwerkingen ontstaan die leiden tot grondstoffen- en CO2-besparing die anders niet of niet voldoende snel bereikt zouden worden. Het eindpunt van een succesvol circulair ketenproject is een circulaire werkwijze die door bedrijven in hun bedrijfsvoering kan worden toegepast of een circulair concept dat op de markt gebracht kan worden.
De subsidie bestaat uit verschillende onderdelen
de bestaande subsidieregeling circulaire ketenprojecten voor MKB (CKP)
a. ondersteuning door het Versnellingshuis om ketenregie over de circulaire samenwerkingsprojecten heen te organiseren.
b. subsidieregeling voor grote/productgroep-/doorbraak-ketenprojecten i.s.m. het Versnellingshuis
Het totale bedrag dat beschikbaar is voor de subsidie circulaire ketenprojecten voor de periode 2022–2027 bedraagt cumulatief € 30 miljoen.
Uitvoeringskosten milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil)
Voor de uitvoeringskosten milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) is voor de periode van 2022–2024 € 3 miljoen toegevoegd aan de IenW-begroting. MIA en Vamil zijn fiscale instrumenten om investeringen in milieuvriendelijke technieken te stimuleren, waar de RVO als uitvoerder bij betrokken is.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
Compensatie vuurwerkbranche
In november 2020 is door het kabinet in het kader van de bestrijding van de corona-pandemie besloten tot een algeheel vuurwerk verkoop- en afsteekverbod voor de jaarwisseling 2020–2021. Door het kabinet is toen € 40 miljoen uitgetrokken voor compensatie van vuurwerkondernemers (verkopers en importeurs). Enerzijds betrof dit de verwachte uitgaven voor de generieke steunmaatregelen (€ 12,5 miljoen) en anderzijds (€ 27,5 miljoen) voor de begroting van IenW voor specifieke steunmaatregelen.
Als gevolg van vertraging loopt een deel van de betalingen door naar 2022. De voorziene onderuitputting (op de beschikbare € 27,5 miljoen) bedraagt € 5,9 miljoen. Hiervan is in 2022 € 3,3 miljoen benodigd voor de uiteindelijke afwikkeling en vaststelling van de subsidies en wordt daarom toegevoegd aan het jaar 2022. De Tweede Kamer wordt bij de 2e suppletoire begroting nader geïnformeerd over de mutaties in 2021.
Artikel 26: Bijdrage investeringsfondsen
Omvorming Prorail
Naar aanleiding van het controversieel verklaren van het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail tot zbo heeft mijn voorganger op 4 februari jl. uw Kamer geïnformeerd vooralsnog uit te gaan van inwerkingtreding per 1 januari 2022 (kamerstuk 2020–2021, 35 396, nr. 15). Gezien de voortgang van de kabinetsformatie is het niet meer realistisch te verwachten dat de behandeling door de Tweede Kamer en Eerste Kamer afgerond zal zijn vóór 1 januari 2022 en dat er daarna voldoende tijd voor een zorgvuldige implementatie en een beheerste overgang overblijft. Daarom wordt de financiële verwerking van de omvorming van ProRail in de begroting met een jaar doorgeschoven, zoals gemeld in antwoord op de schriftelijke vragen bij de ontwerpbegrotingen 2022. Definitieve bepaling van het moment van inwerkingtreding zal plaatsvinden na afronding van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel, waarbij met het oog op een zorgvuldige en beheerste start van het zbo voldoende implementatietijd in acht zal worden genomen.
Correctie eerste suppletoire begroting 2022
Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2022 is in de budgettaire tabel van artikel 14 «Wegen en verkeersveiligheid», binnen artikelonderdeel 3 «Slimme en duurzame mobiliteit», een fout geslopen in de onderverdeling van de subsidiebedragen. De uitgaven voor «duurzame mobiliteit en «overige subsidies» zijn omgewisseld. Dit zal worden gecorrigeerd in de 1e suppletoire begroting 2022. Deze correctie heeft geen invloed onderhavige nota van wijziging. Daarnaast zijn binnen het financieel instrument subsidies bij artikelonderdeel 3 voor de jaren 2023–2026 abusievelijk onjuiste bedragen opgenomen voor de regeling «bronmaatregelen stikstof». Hiervoor is in die jaren respectievelijk € 35 miljoen, € 40 miljoen, € 35 miljoen en € 35 miljoen beschikbaar. Ook deze correctie wordt uitgevoerd bij de 1e suppletoire begroting 2022 en heeft geen invloed op onderhavige nota van wijziging. Alle (sub)totalen in de betreffende budgettaire tabel zijn wel correct.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen ontwerpbegroting 2022 vóór nota van wijziging, de mutaties en de standen ontwerpbegroting 2022 na nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
181.069 |
254.039 |
239.883 |
176.853 |
113.983 |
|
Elektrisch Vervoer SEBA |
3.600 |
6.000 |
10.600 |
7.800 |
0 |
|
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt |
62.000 |
47.000 |
22.000 |
– 41.000 |
0 |
|
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit |
11.500 |
5.500 |
5.500 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
258.169 |
312.539 |
277.983 |
143.653 |
113.983 |
|
21 |
Duurzaamheid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
45.076 |
38.540 |
38.719 |
33.711 |
32.957 |
|
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten |
6.000 |
10.500 |
4.500 |
4.500 |
1.500 |
|
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
52.076 |
50.040 |
44.219 |
38.211 |
34.457 |
|
26 |
Bijdrage Investeringsfondsen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
15.310.590 |
8.766.031 |
7.776.979 |
7.907.827 |
7.999.479 |
|
Omvorming ProRail |
– 7.296.000 |
7.597.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.014.590 |
16.363.031 |
7.776.979 |
7.907.827 |
7.999.479 |
|
Totaal |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
17.663.267 |
11.036.644 |
9.979.470 |
10.019.487 |
10.040.771 |
|
Elektrisch Vervoer SEBA |
3.600 |
6.000 |
10.600 |
7.800 |
0 |
|
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt |
62.000 |
47.000 |
22.000 |
– 41.000 |
0 |
|
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit |
11.500 |
5.500 |
5.500 |
0 |
0 |
|
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten |
6.000 |
10.500 |
4.500 |
4.500 |
1.500 |
|
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
|
Omvorming ProRail |
– 7.296.000 |
7.597.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
10.451.367 |
18.703.644 |
10.023.070 |
9.990.787 |
10.042.271 |
Art. |
Omschrijving |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
14 |
Wegen en Verkeersveiligheid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
178.907 |
237.666 |
257.142 |
218.882 |
139.165 |
|
Elektrisch Vervoer SEBA |
2.000 |
4.000 |
9.000 |
13.000 |
0 |
|
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt |
30.000 |
12.000 |
7.000 |
– 12.000 |
30.000 |
|
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit |
11.500 |
5.500 |
5.500 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
222.407 |
259.166 |
278.642 |
219.882 |
169.165 |
|
16 |
Openbaar Vervoer en Spoor |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
152.326 |
58.993 |
12.848 |
11.236 |
10.003 |
|
Beschikbaarheidsvergoeding 2021 |
270.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
422.326 |
58.993 |
12.848 |
11.236 |
10.003 |
|
21 |
Duurzaamheid |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
55.770 |
36.525 |
36.703 |
31.676 |
30.922 |
|
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten |
6.000 |
10.500 |
4.500 |
4.500 |
1.500 |
|
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
62.770 |
48.025 |
42.203 |
36.176 |
32.422 |
|
22 |
Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
41.658 |
55.711 |
55.847 |
60.901 |
61.059 |
|
Compensatie vuurwerkbranche |
3.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
44.958 |
55.711 |
55.847 |
60.901 |
61.059 |
|
26 |
Bijdrage Investeringsfondsen |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
15.299.281 |
8.757.722 |
7.776.429 |
7.907.827 |
7.999.479 |
|
Omvorming ProRail |
– 7.296.000 |
7.597.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.003.281 |
16.354.722 |
7.776.429 |
7.907.827 |
7.999.479 |
|
Totaal |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
|||||
Stand vóór nota van wijziging |
17.661.848 |
11.040.031 |
10.008.809 |
10.067.968 |
10.068.675 |
|
Elektrisch Vervoer SEBA |
2.000 |
4.000 |
9.000 |
13.000 |
0 |
|
Elektrisch Vervoer SEPP Nieuw en Gebruikt |
30.000 |
12.000 |
7.000 |
– 12.000 |
30.000 |
|
Gedrags- en communicatiemaatregelen duurzame mobiliteit |
11.500 |
5.500 |
5.500 |
0 |
0 |
|
Beschikbaarheidsvergoeding 2021 |
270.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidieregeling circulaire ketenprojecten |
6.000 |
10.500 |
4.500 |
4.500 |
1.500 |
|
Uitvoeringskosten MIA/VAMIL |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
0 |
0 |
|
Compensatie vuurwerkbranche |
3.300 |
|||||
Omvorming ProRail |
– 7.296.000 |
7.597.000 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand na nota van wijziging |
10.689.648 |
18.670.031 |
10.035.809 |
10.073.468 |
10.100.175 |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35925-XII-14.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.