35 925 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2022

Nr. 185 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP EN VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 juni 2022

In deze brief informeren wij u hoe we, vanaf 2023, zullen rapporteren over niet-financiële informatie in de begrotingscyclus van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).1 Niet-financiële informatie betreft de resultaten van beleid, min of meer los van het financieel systeem. De resultaten bestaan uit kwantitatieve en kwalitatieve gegevens.

Door ook te rapporteren over de niet-financiële informatie, willen wij in onze begrotingsdocumenten meer inzicht geven in de effectiviteit van het beleid en de publieke middelen die daarvoor worden ingezet. Voor een aantal beleidsterreinen van ons ministerie heeft u al de hoofdlijnen van het beleid van het nieuwe kabinet ontvangen.2 Voor andere beleidsterreinen worden die hoofdlijnen nog uitgewerkt.

Om de effectiviteit van ons beleid zichtbaar te maken, zullen we de Strategische Evaluatie Agenda3 (SEA) gebruiken. De SEA helpt om al bij de ontwikkeling van beleid na te denken over hoe de effectiviteit ervan gemeten kan worden. Dat kan bijvoorbeeld met kwalitatieve en kwantitatieve informatie, beleidsevaluatie(s) en onderzoek. Het is nu nog te vroeg om te zeggen welke gegevens we exact willen gebruiken, omdat we onze beleidsdoelen nog uitwerken.

Voor de ontwerpbegroting van ons ministerie voor 2023 zullen we voor alle beleidsterreinen de beleidsdoelen in de beleidsagenda op hoofdlijnen weergeven, zonder specifieke tabellen met indicatoren. We integreren nu al meer kwalitatieve en kwantitatieve informatie, beleidsevaluaties en andere onderzoeken in de ontwerpbegroting. Voorafgaand aan de behandeling van de OCW-begroting voor 2023 informeren we u waar dan reeds mogelijk over de indicatoren en cijfers die we gebruiken om de effectiviteit van ons beleid te beoordelen.

Een voorbeeld van de nieuwe aanpak is hoe we er vooralsnog aan denken de effectiviteit van het Masterplan basisvaardigheden te gaan meten. Daarvoor overwegen we terug te vallen op reeds in de huidige begroting opgenomen indicatoren over het aandeel leerlingen dat de referentieniveaus lezen, taalverzorging en rekenen haalt. Die vullen we aan met informatie over sociale veiligheid, vroeg- en voorschoolse educatie, loopbanen van leraren en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs en het techniekonderwijs. Die veelzijdige elementen samen zouden dan duidelijk kunnen maken wat de resultaten zijn van het masterplan en het geld dat ervoor wordt ingezet.

De kwantitatieve onderbouwing van de doelstellingen op basis van data, kwantitatieve informatie, (beleids)evaluaties en onderzoek zullen we zo veelzijdig mogelijk op www.ocwincijfers.nl publiceren.

De ontwerpbegroting 2023 is dus een eerste stap naar een nieuwe begrotingssystematiek. Die systematiek kan in de begroting van OCW voor 2024 voor het eerst in de hele cyclus worden toegepast.

Met deze nieuwe werkwijze in de begrotingscyclus, in combinatie met de SEA, voldoen we aan het verzoek van de Tweede Kamer.4 We voldoen graag aan dat verzoek, omdat het bijdraagt aan helderheid over de uitkomsten van ons beleid, en daarmee aan de kwaliteit ervan. Bij de bespreking van onze ontwerpbegroting voor 2023 informeren wij u graag hierover verder.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, G. Uslu


X Noot
1

Aan het begin van de vorige kabinetsperiode bent u geïnformeerd over de rapportage van niet-financiële informatie in de begroting en jaarverslag van het ministerie. Kamerstuk 35 000 VIII, nr. 25.

X Noot
2

Hoofdlijnen Hoger onderwijs en Wetenschap, Kamerstuk 31 288, nr. 951, Onderwijsakkoord, Kamerstukken 31 293 en 31 289, nr. 615, Masterplan basisvaardigheden, Kamerstukken 31 293 en 31 322, nr. 620, Hoofdlijnen cultuur 2022: Herstel, vernieuwing en groei, Kamerstuk 32 820, nr. 467.

X Noot
3

Kamerstuk 31 865, nr. 168.

X Noot
4

Kamerstuk 31 865, nr. 206.

Naar boven