35 515 Bepalingen over gegevensuitwisseling ter bevordering van samenwerking binnen het zorgdomein en van doelmatige en rechtmatige zorg, maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp (Wet bevorderen samenwerking en rechtmatige zorg)

Nr. 17 AMENDEMENT VAN HET LID HIJINK

Ontvangen 24 februari 2023

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel 2.1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 2.1, tweede lid, wordt na «van deze gegevens» ingevoegd «in overeenstemming met de Inspectie gezondheidszorg en jeugd».

2. Na het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2a. In afwijking van artikel 1.2 verstrekken de in het eerste lid genoemde instanties de in dat lid bedoelde gegevens aan de Inspectie gezondheidszorg en jeugd voor de beoordeling of sprake kan zijn van een gerechtvaardigde overtuiging als bedoeld in het tweede lid. De Inspectie is bevoegd tot verwerken van deze gegevens ten behoeve van zijn toezichthoudende taak op grond van de Jeugdwet en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.

Toelichting

Het voorliggende wetsvoorstel regelt dat gemeenten en zorgverzekeraars zorgaanbieders of natuurlijke personen mogen aanmelden voor een waarschuwingsregister, als er een «gerechtvaardigde overtuiging» bestaat dat zij zich schuldig maken aan zorgfraude. Indiener vindt het echter onwenselijk dat zorgverzekeraars en gemeenten hier zelfstandig toe kunnen besluiten, ook als dit gebeurt op basis van een protocol. Dit amendement regelt daarom dat deze gerechtvaardigde overtuiging eerst moet worden bevestigd door de IGJ, voordat een zorgaanbieder of natuurlijke persoon in het waarschuwingsregister wordt opgenomen. Dit zorgt er bovendien voor dat de IGJ automatisch op de hoogte wordt gesteld wanneer er een gerechtvaardigde overtuiging bestaat dat een zorgaanbieder of natuurlijke persoon zich schuldig maakt aan zorgfraude. Daardoor kan de IGJ op dat moment ook gelijk ingrijpen om de negatieve gevolgen van die zorgfraude t.a.v. de kwaliteit van de zorg voor patiënten of cliënten te stoppen. Indiener wijst er namelijk op dat, wanneer er sprake is van zorgfraude, er vrijwel altijd ook sprake is van problemen met de kwaliteit van zorg. Als geld dat bedoeld is voor de zorg aan patiënten of cliënten in eigen zak wordt gestoken kan dit namelijk niet worden besteed aan kwalitatief goede zorg. In het geval dat er een sterk dossier ligt op basis waarvan er de gerechtvaardigde overtuiging bestaat dat er sprake is van zorgfraude is dit dus een overduidelijke aanwijzing dat de kwaliteit mogelijk niet op orde is. Het gebruik van deze dossiers past daarom ook goed bij de bestaande praktijk van risicogestuurd toezichthouden door de IGJ.

Hijink

Naar boven