Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2019
Op 11 november jl. heb ik u geïnformeerd over de internationale benchmark tarieven
transportsectoren (Kamerstuk 35 300 XII, nr. 80). In deze brief informeer ik u nader over het vervolg met betrekking tot de opzet
en planning van het nieuwe tariefstelsel transportsectoren.
Stelselherziening
In Nederland is nu sprake van grote differentiatie in het huidige stelsel dat bestaat
uit meerdere regelingen en in totaal ruim 600 tarieven voor de verschillende IenW-sectoren
kent. Het huidige stelsel wordt zowel juridisch als bedrijfsmatig als complex en ondoorzichtig
ervaren.
Het nieuwe tariefstelsel zal het aantal tarieven en tariefregelingen drastisch terugbrengen
en introduceert een nieuwe opbouw van de tarieven. De nieuwe tariefregeling wordt
daarmee eenvoudiger, beter uitlegbaar en transparanter.
Voor het ontwerpen van het nieuwe stelsel is het kabinetsbeleid op basis van het interdepartementale
rapport Maat houden 2014 leidend.1 Op basis hiervan mogen de kosten voor de dienstverlening waar de stelselherziening
betrekking op heeft, worden doorberekend. Mijn uitgangspunt voor het nieuwe stelsel
is om tarieven te hanteren die de kosten dekken. De situatie waarbij tarieven niet
zuiver op de kostprijs zijn gebaseerd vind ik voor Nederland onwenselijk en wil ik
daarom niet in stand houden.
Bij de inwerkingtreding van het nieuwe stelsel zullen tarieven die op dit moment boven
de kostprijs liggen in één keer verlaagd worden naar een kostendekkend niveau. Dit
betreft onder meer het tarief voor de digitale tachograafkaart, dat dan wijzigt van
101 euro naar 92 euro (prijspeil 2020).
Tegelijk zal bij de ingang van het nieuwe stelsel met een eerste stap een verhoging
van alle niet kostendekkende tarieven plaatsvinden, en in de jaren daarna zullen deze
tarieven geleidelijk verder omhoog gaan naar kostendekkend niveau.
De stelselherziening en de ermee gepaard gaande verlaging en verhoging van tarieven
staat los van de nu lopende jaarlijkse bijstelling van de tarieven per 1 januari 2020
voor de inflatie en efficiency-verbetering van Kiwa.
Vervolg
Zoals in mijn brief van 11 november aangegeven start begin 2020 de (internet) consultatie
voor de stelselherziening. Ik zal u op dat moment hierover informeren. Voorafgaand
aan de internetconsultatie worden tevens de sectoren nog nader geïnformeerd over opzet
van het nieuwe stelsel en het verdere proces.
Na de internetconsultatie zal ik u informeren over mijn voorgenomen besluit na verwerking
van de zienswijzen in de regeling. Ik ga ervan uit dat de nieuwe regeling per 1 juli
2020 in werking kan treden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga