35 300 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2020

23 645 Openbaar vervoer

Nr. 116 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 juli 2020

In de regio Utrecht is een grote vraag naar nieuwe woon- en werklocaties en is er een sterke toename in mobiliteit in, van, naar en door de regio. In het Gebiedsprogramma U Ned werken rijk, provincie en gemeenten samen aan de opgave voor de regio Utrecht ten aanzien van wonen, werken, bereikbaarheid en leefbaarheid. Hierbij stuur ik u mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Startbeslissing voor de MIRT-verkenning OV en Wonen in de regio Utrecht1.

Tijdens het BO MIRT van 2019 is afgesproken om een MIRT-verkenning te starten naar de opgave – zoals in het Regeerakkoord beschreven (Kamerstuk 34 700, nr. 34) – om de bereikbaarheid van Utrecht Science Park te verbeteren, en om het verwacht NMCA-knelpunt Utrecht Centraal te ontlasten door daarvoor een alternatief te bieden. Daarnaast richt de verkenning zich op het ontsluiten van nieuwe woon- en werklocaties en de bouw van circa 9.000 extra woningen in het gebied. In de Verkenning worden diverse oplossingsrichtingen verkend, waaronder: een versterkt station Lunetten-Koningsweg, een oost-west HOV-verbinding, een (HOV-)ontsluiting en grootschalige gebiedsontwikkelingen met circa 22 duizend woningen in Nieuwegein en Utrecht Zuid-West.

Voor het uitvoeren van de verkenning hebben Rijk en Regio tijdens het BO MIRT najaar 2019 gezamenlijk € 380 miljoen gereserveerd. De verdeling hiervan is: IenW € 150 miljoen, BZK € 60 miljoen en de regio € 170 miljoen. Hiermee is voldoende zicht op financiering om tot een kansrijk oplossingenpakket van circa € 500 miljoen te komen. IenW heeft de middelen, inclusief € 2 miljoen aan studiekosten, reeds gereserveerd. BZK zal de middelen reserveren en toekennen binnen het proces en de voorwaarden van de Woningbouwimpuls. De MIRT-verkenning heeft een verwachte doorlooptijd van 2 jaar.

Het besluit om een verkenning te starten voor OV en Wonen in de regio Utrecht past in de contouren van het Toekomstbeeld OV zoals dat in februari 2019 is vastgesteld (Kamerstuk 23 645, nr. 685). In stedelijk gebied is het openbaar vervoer, samen met fiets en lopen, de logische keuze. Hiervoor worden mogelijke maatregelen zowel in deze verkenning als in het Toekomstbeeld OV nader uitgewerkt. De ontwikkeling van knooppunten zijn daarbij een essentiële schakel in de deur-tot-deurreis. Op die plekken komen verschillende vervoersmodaliteiten samen en deze plekken zijn tevens een motor voor verdere stedelijke gebiedsontwikkeling. De Minister van BZK beoogt met deelname in deze verkenning zeker te stellen dat door deze gebiedsontwikkeling ook de voorgenomen aantallen woningen worden gerealiseerd en zo een bijdrage geleverd wordt aan het terugdringen van de tekorten op de woningmarkt. Dit betekent dat we in deze verkenning wonen, werken en bereikbaarheid gezamenlijk en vanuit meerdere disciplines benaderen.

We zijn blij om deze stap gezamenlijk met de regio Utrecht te kunnen nemen.

Mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven