Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 35145 nr. J |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 35145 nr. J |
Vastgesteld 16 november 2022
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap1 heeft kennisgenomen van de brief2 van 28 juni 2022, waarin de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs vragen beantwoordde over de opheffing van het vrijwillig lerarenportfolio naar aanleiding van het aangenomen initiatiefvoorstel-Bisschop en Kwint Afschaffing van het lerarenregister en het registervoorportaal3. De fractieleden van de PVV hadden naar aanleiding daarvan nog een aantal aanvullende vragen.
Naar aanleiding hiervan is op 19 september 2022 een brief gestuurd aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.
De Minister heeft op 15 november 2022 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde nader schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Dragstra
Aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
Den Haag, 19 september 2022
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft met belangstelling kennisgenomen van uw brief4 van 28 juni 2022, waarin u vragen beantwoordt over de opheffing van het vrijwillig lerarenportfolio naar aanleiding van het aangenomen initiatiefvoorstel-Bisschop en Kwint Afschaffing van het lerarenregister en het registervoorportaal5. De fractieleden van de PVV hebben naar aanleiding daarvan nog enkele aanvullende vragen.
Uw antwoord op de vraag van de PVV-fractieleden over het consulteren van het onderwijsveld inzake het al dan niet in stand houden van het vrijwillig lerarenportfolio is naar hun mening onvolledig en weinig specifiek. U geeft namelijk aan: «Er is een uitvraag gedaan bij een aantal vertegenwoordigers van het veld. In zijn algemeenheid wordt er door de organisaties gesteld dat het beter is om met het vrijwillig portfolio in de huidige vorm niet door te gaan.»6
Kunt u aangeven welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld, waaronder de Algemene Onderwijsbond, PO in actie, Leraren in Actie en Beter Onderwijs Nederland, precies zijn geconsulteerd?
Kunt u voorts aangeven welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld het eens zijn met u om het vrijwillig portfolio niet in stand te houden en welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld voorafgaand aan dat besluit hierover zijn gehoord?
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ziet met belangstelling uit naar uw reactie en ontvangt deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.
De voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.J. Verkerk
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 november 2022
Met deze brief beantwoord ik mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de nadere vragen van de fractieleden van de PVV over het, inmiddels tot wet verheven, initiatiefvoorstel-Bisschop en Kwint Afschaffing van het lerarenregister en het registervoorportaal (gepubliceerd in Staatsblad 2022, 86). De vragen werden ingezonden op 19 september 2022 met kenmerk 170783.02u.
Kunt u aangeven welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld, waaronder de Algemene Onderwijsbond, PO in actie, Leraren in Actie en Beter Onderwijs Nederland, precies zijn geconsulteerd?
Zoals in de nota7 valt terug te lezen is er ter voorbereiding van het debat op 9 november 2021 uitvraag gedaan bij FVOV, Platform VVVO, BVMBO en het Lerarencollectief over het vrijwillig lerarenportfolio. Dit was omdat zij positief stonden tegenover een verplicht register. Oftewel: deze organisaties waren voorstanders van het behouden van de wettelijke bepalingen over het Lerarenregister in de wet en daarmee tegenstander van de initiatiefwet. De vraag is gesteld of zij waarde hechtten aan het vrijwillig lerarenportfolio. Met de Algemene Onderwijsbond, PO in actie, Leraren in Actie en Beter Onderwijs Nederland is er over het vrijwillig lerarenportfolio geen contact geweest, aangezien zij voorstander waren van de initiatiefwet.
Kunt u voorts aangeven welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld het eens zijn met u om het vrijwillig portfolio niet in stand te houden en welke vertegenwoordigers van het onderwijsveld voorafgaand aan dat besluit hierover zijn gehoord?
De geconsulteerde beroepsgroeporganisaties, die hierboven worden genoemd, hebben allen het advies gegeven het vrijwillig portfolio niet in stand te houden.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Samenstelling:
Essers (CDA), Ganzevoort (GL), Van Strien (PVV), Van Apeldoorn (SP), Atsma (CDA), Pijlman (D66) (ondervoorzitter), Schalk (SGP), Klip-Martin (VVD), De Bruijn-Wezeman(VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), Beukering (Fractie-Nanninga). A.J.M. van Kesteren (PVV), De Blécourt-Wouterse (VVD), Vos (PvdA), Van den Berg (VVD), Dessing (FVD), Doornhof (CDA), Veldhoen (GL), Krijnen (GL), Van der Voort (D66), De Vries (Fractie-Otten), Nanninga (Fractie-Nanninga), Raven (OSF) Verkerk (CU) (voorzitter), Prast (PvdD) en Fiers (PvdA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35145-J.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.